Terug
Gepubliceerd op 16/09/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 10/09/2024 - 19:30

Reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen.

Aanwezig: Stijn Deschepper, Burgemeester
Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Gemeenteraadsleden
Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
Verontschuldigd: Robby De Caluwe, Voorzitter
Arnold Willem, Gemeenteraadslid
Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

De gemeenteraad,

Gelet op het decreet lokaal bestuur, artikel 40;

Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023   meer bepaald de artikelen 8 tot en met 24;

Overwegende dat volgens artikel 8  §1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;

Overwegende dat volgens artikel  9§ 1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement;

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen,

Publieke stemming
Aanwezig: Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Barbara Put
Voorstanders: Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1. Volgend reglement met betrekking tot kermisactiviteiten op de openbare kermissen goed te keuren.

Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

 

REGLEMENT MET BETREKKING TOT KERMISACTIVITEITEN OP DE OPENBARE KERMISSEN.

AFDELING 1: Organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare kermissen.

Artikel 1. Toepassingsgebied.

Als kermis wordt beschouwd elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen.

Als kermisactiviteit wordt beschouwd elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie.

Dit reglement is niet van toepassing op pretparken, noch op vaste kermisattracties of private kermissen.

Artikel 2. Gegevens van openbare kermissen (wet art. 8 §2).

De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare kermissen in:

1. PLAATS : Moerbeke centrum

DAG – PERIODE : Cavalcadekermis : laatste weekend van februari met aansluitend de winterjaarmarkt.

2. PLAATS : Koewacht

DAG – PERIODE: Koewachtkermis : 1ste zondag van mei

3. PLAATS : Moerbeke - centrum

DAG – PERIODE : Zomerkermis : weekend voor St-Jan Baptist (24 juni) met aansluitend de zomerjaarmarkt.

4. PLAATS : Moerbeke - centrum

DAG – PERIODE : Centerkermis 2de zondag na 15 augustus.

De standplaatsen ingenomen door de foorinrichtingen en kermiskramen ter gelegenheid van voornoemde kermissen mogen niet langer bezet worden dan gedurende de in dit artikel vermelde periodes. De attracties kunnen worden opgesteld vanaf de woensdagnamiddag 14 uur en kunnen geopend worden voor het publiek vanaf de vrijdagnamiddag.

De gemeenteraad geeft volmacht aan het college van burgemeester en schepenen om de data voor de kermissen te bepalen en te wijzigen.

De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de standplaatsen op de kermissen  in te delen en wijzigingen door te voeren. Het college zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.

Bij bezetting van voormelde straten, evenals bij de uitvoering aldaar van openbare werken, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen de kermissen op andere plaatsen in te richten.

Artikel 3. Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen.

De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen aan: de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat via de persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt.

Deze persoon moet desgevallend de stukken voorleggen die de volgende zaken aantonen:

  • de uitbater is behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico's;
  • de uitbater beschikt over een bewijs van de identificatie met de kentekenplaat van de kermisattractie of uitgebate vestiging als ze zich op eigen kracht voortbeweegt of van het voertuig dat de kermisattractie of uitgebate vestiging vervoert
  • als het een kermistoestel met voortbeweging van personen, aangedreven door een niet-menselijke energiebron betreft voldoet het toestel aan de voorwaarden, vermeld in artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen;
  • als het een speeltoestel betreft: de attractie voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 9 van het koninklijk besluit van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen;
  • de vestiging van kermisgastronomie en de personen die er werken voldoen aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

Artikel 4. Verhouding abonnement – losse plaatsen.

De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel.

De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:

  • in geval van absolute noodzaak;
  • wanneer de verplichtingen onafscheidelijk zijn verbonden aan de hernieuwing van de kermis (bijvoorbeeld introductie van nieuwe attracties).

De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.

Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.

De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.

Artikel 5. Toewijzingsregels voor standplaatsen op de openbare kermissen.

Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester of zijn afgevaardigde deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.

Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het gemeentelijk infobord en/of, via de website (www.moerbeke.be) en/of via de lokale pers.

De kandidaturen worden digitaal ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.

Kandidaturen kunnen ook ingediend worden via een aangetekende brief met ontvangstmelding, of door een brief met ontvangstbewijs die wordt neergelegd op de plaats die aangewezen is in de kennisgeving van de vacature.

Artikel 5.1. Onderzoek van de kandidaturen.

Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de gemeente of voldaan is aan de voorwaarden  inzake toewijzing vermeld in artikel 3 van dit reglement.

De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria:

a) de aard van de attractie of van de vestiging;

b) de technische specificaties van de attractie of van de vestiging;

c) de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging;

d) de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging;

e) de deskundigheid van de uitbater, van de « aangestelde - verantwoordelijken » en van het tewerkgesteld personeel;

f) desgevallend, de nuttige ervaring;

g) de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat.

Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.

Artikel 5.2. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats.

De gemeente deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet geselecteerde kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee:

  • hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
  • hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
  • hetzij per duurzame drager (fax of e-mail) met ontvangstmelding

Artikel 6. Het register of plan van de toegewezen standplaatsen.

Een plan en register wordt bijgehouden  waarin voor elke toegewezen standplaats vermeld staat:

a)de situering van de standplaats;

b)de toewijzingsmodaliteiten van de standplaats;

c)de duur van het gebruiksrecht of het abonnement;

d)de naam, voornaam, adres van de persoon aan wie of door tussenkomst van wie de standplaats toegewezen werd;

e)desgevallend, het maatschappelijk doel van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegewezen werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;

f)het ondernemingsnummer;

g)de aard van de attractie of van de vestiging die de standplaats inneemt of die op de standplaats toegelaten is;

h)de prijs van de standplaats behalve wanneer deze uniform werd vastgesteld;

i)desgevallend, de identificatie van de overlater en de datum van de overdracht.

Artikel 7. Spoedprocedure.

Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven,

  • hetzij omdat zij niet konden worden toegewezen na afloop van de gewone procedure (cf. artikel 5 van dit reglement),
  • hetzij omdat ze dit in die tussentijd zijn geworden,
  • hetzij tengevolge van hun niet-bezetting resulterend uit de afwezigheid van hun houder, kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:

1° de gemeente raadpleegt de door hem gekozen kandidaten. Hij richt zich, in de mate van het mogelijke, tot verscheidene kandidaten per voorziene standplaats;

2° de kandidaturen worden ingediend hetzij per duurzame drager tegen ontvangstbewijs, hetzij schriftelijk tegen ontvangstbewijs;

3° de gemeente gaat over tot de toewijzing van de standplaatsen;

4° hij stelt een proces-verbaal op dat per vacature of onbezette standplaats de kandidaten vermeldt die hun kandidatuur hebben ingediend;

5° indien meerdere kandidaten naar eenzelfde standplaats dingen wordt de standplaats toegewezen op basis van de wettelijke criteria opgesomd in art. 5 van het reglement.

6° hij deelt aan iedere kandidaat, hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding, hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding, hetzij per duurzame drager (bijv. fax of e-mail) met ontvangstmelding, de beslissing mede die hem aanbelangt.

Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.

De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van het eerstvolgende college van burgemeester en schepenen.

Artikel 8. Duur abonnement (KB Art. 12, §1 en 2).

Het abonnement heeft een duur van vijf jaar.

Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten (cf. artikel 9 van dit reglement) of het afstand doen van het abonnement (cf. artikel 10 van dit reglement).

De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan. Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt het af van de beoordeling van de gemeente.

Artikel 9. Opschorten abonnement (KB art. 12 § 3).

De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:

  • hij tijdelijk ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen
  • door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest
  • door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond
  • hij over een abonnement beschikt voor een andere kermis die op hetzelfde ogenblik plaats heeft.

De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op op het einde van de kermis

Indien de opschorting één jaar overschrijdt, moet zij minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden.

De opschorting moet worden bekend gemaakt tenminste drie maanden voor de begindatum van de kermis, Zij mag geen drie opeenvolgende jaren overschrijden.

De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen.

De vraag tot opschorting dient te gebeuren:

  • bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding,
  • of bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding,
  • of per duurzame drager (fax of e-mail) met ontvangstmelding

Artikel 10. Afstand van het abonnement (KB art. 12 §4).

De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen :

  • bij de vervaldag van het abonnement, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden;
  • bij de stopzetting van zijn activiteiten, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden.
  • indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen omwille van redenen vermeld in artikel 9 1° van dit reglement. De opzegging gaat in op de dertigste dag volgend op de bekendmaking van de ongeschiktheid.

De houder kan een vervroegde beëindiging van zijn abonnement aanvragen voor andere motieven dan deze vermeld in het eerste lid. De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris beslissen over deze aanvraag.

De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

Artikel 11. Schorsing en opzegging van het abonnement (KB art. 12 § 6).

De gemeente kan het abonnement intrekken of opschorten: omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging.

Artikel 12. Overdracht standplaats.

De overdracht van een standplaats is toegelaten aan de overnemer:

  • die in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven is voor het uitbaten van een kermisattractie of een vestiging van kermisgastronomie en die de specialisatie met dezelfde technische specificaties van de overlater voortzet op de overgedragen standplaats. Een wijziging van specialisatie of technische specificatie is in uitzonderlijke gevallen mogelijk na voorafgaande toelating van de gemeente .

Binnen het eerste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde.

De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat de overnemer voldoet aan de bepalingen van artikel 3 van dit reglement.

Artikel 13. Inname standplaatsen.

De standplaatsen die zijn toegewezen aan de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, kunnen ingenomen worden door de volgende personen:

1° de personen, vermeld in artikel 3 van dit reglement, die een kermisactiviteit uitoefenen;

2° de personen die belast zijn met het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen;

3° de echtgenoot of echtgenote of wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;

4° de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een kermisactiviteit voor eigen rekening uitoefenen;

5° de personen die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke personen, maatschap of rechtspersonen, vermeld in punt 1° tot en met 4°.

De personen, vermeld in het eerste lid, 2° tot en met 5°, kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermisactiviteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen

Artikel 14. Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2).

Wanneer de openbare kermis of een deel van de standplaatsen  definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.

Deze termijn bedraagt 6 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest.

Deze termijn bedraagt 12 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare kermis of een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.

In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.

Artikel 15. Opstellen van attracties.

Het opstellen van attracties mag slechts gebeuren vanaf woensdagnamiddag, na 14 uur, vóór de aanvang van de kermis. Tijdens de volledige duur van de inname van de standplaats voor de attractie en van de parkeerplaats van de laad- en woonwagens, dient de titularis van de standplaats alle nodige maatregelen terzake van veiligheid van personen te treffen.

AFDELING 2: Organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein buiten openbare kermissen.

Artikel 16. Toepassingsgebied.

Artikel 16.1. Op aanvraag van een kermisuitbater.

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare kermissen om een kermisattractie of vestiging van kermisgastronomie met bediening aan tafel uit te baten dient dit voorafgaand aan te vragen bij de gemeente.

Deze aanvraag dient te gebeuren via een standaardformulier.

Artikel 16.2. Vanuit de gemeente.

Wanneer de gemeente een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in artikel 5 van Afdeling 1 van dit reglement gevolgd.

Artikel 17. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen.

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen (cf. supra Afdeling 1 artikel 3) en innemen van de standplaatsen op de openbare markt (cf. supra Afdeling 1 artikel 13) kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

Artikel 18. Duur machtiging.

De machtiging wordt door de gemeente toegekend voor een bepaalde periode of per abonnement.

Een abonnement kan toegekend worden van zodra de kermisuitbater een zelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren.

Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.

De regel van drie jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.

AFDELING 3: Algemene bepalingen.

Artikel 19. Aanstelling en bevoegdheid van de plaatselijke verantwoordelijke voor de kermisactiviteiten en de algemeen administratief verantwoordelijke.

Het college van burgemeester en schepenen stelt de administratief verantwoordelijke aan.

De administratief verantwoordelijke voor de kermisactiviteiten is gemachtigd om de documenten vermeld in Afdeling 1, artikel 3 van dit reglement te controleren.

De administratief verantwoordelijke voor de kermisactiviteiten waakt over de stipte toepassing van dit reglement.

Het college van burgemeester en schepenen beslecht alle onvoorziene gevallen, na advies van de algemeen administratief verantwoordelijke. Het college kan hiertoe vragen om de algemeen administratief verantwoordelijke voor de kermisactiviteiten vooraf te horen.

Artikel 20. Overeenkomst standplaats en betaling plaatsgeld.

Bij de toewijzing van een standplaats wordt steeds een ondertekende overeenkomst opgesteld waarbij de titularis van de standplaats bevestigt akkoord te gaan met alle bepalingen van dit reglement en er een afschrift heeft van ontvangen.

Het plaatsgeld wordt bepaald door het retributiereglement op het plaatsen van kermiswagens en – kramen op het openbaar domein.

Het verschuldigde plaatsgeld wordt betaald voor de laatste werkdag voor de aanvang van de kermis tegen afgifte van een ontvangstbewijs in handen van de gemeenteontvanger of door storting op rekening 091-0003098023 van het gemeentebestuur Moerbeke.

Artikel 21. Specifieke bepalingen in verband met de standplaats.

- De voetpaden moeten tussen de attracties en de voorgevels ten minste1 metervrij blijven en de doorgang ervan mag niet worden belemmerd.

- Het is verboden het wegdek te beschadigen door het inslaan van piketten of andere voorwerpen dienende voor het vastmaken van de attractie.

- De titularissen van de standplaatsen moeten hun standplaats volledig reinigen en hun afval meenemen.

- Een tijdelijke aansluiting op het openbaar elektriciteitsnet kan slechts gebeuren voor een termijn van maximum 10 opeenvolgende kalenderdagen. De aanvragen voor een tijdelijke aansluiting op het openbaar elektriciteitsnet moeten ten laatste op het moment van de toewijzing van de standplaatsen op de kermissen, toekomen bij het gemeentebestuur. De retributie zoals voorzien in het retributiereglement voor het gebruik van elektriciteitskasten, moet worden betaald door overschrijving op de rekening van het gemeentebestuur of in speciën in handen van de gemeentesecretaris of de daartoe door hem aangewezen persoon en moet gebeuren voor de tijdelijke aansluiting wordt uitgevoerd.

- Het is verboden verwarmingstoestellen te gebruiken die niet voldoen aan de veiligheidsnormen, of die gassen of rook laten ontsnappen.

- De attracties moeten op zodanige wijze worden ingericht dat geen brandbare, schadelijke, hinderlijke en/of onwelriekende vloeistoffen op de grond kunnen druipen. Indien zulks onmogelijk blijkt, moeten de titularissen van de standplaats deze vloeistoffen in emmers of waterdichte kuipen opvangen.

Artikel 22. Overtredingen van het reglement.

Titularissen van een standplaats  die zich niet houden aan de bepalingen van dit reglement kunnen door de plaatselijke verantwoordelijke, zijn plaatsvervanger of de algemeen administratief verantwoordelijke voor de kermisactiviteiten van hun standplaats worden verwijderd.

In geval van herhaalde overtredingen kan het college van burgemeester en schepenen, na advies van de algemeen administratief verantwoordelijke, overgaan tot het heffen van passende sancties en/of maatregelen (waarschuwing, schorsing, opzegging) zonder enig recht op schadevergoeding noch terugbetaling van plaatsrecht. In het laatste geval dient betrokkene eerst de mogelijkheid te worden geboden om gehoord te worden door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 23. In werking treden reglement.

Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2024.