De gemeenteraad
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 28 § 1, 2° en artikel 63, eerste lid;
Gelet op de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur COVID-19: vergaderingen van lokale bestuursorganen tijdens de coronacrisis; dat de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn digitaal kan doorgaan als het lokaal bestuur dit, gelet op de gezondheidssituatie, de aangewezen vergadervorm acht;
Gelet op de verspreiding van het COVID-19 virus (coronavirus) binnen Europa en België;
Gelet op de geldende maatregelen van social distancing die door alle supranationale gezondheidsorganisaties ondersteund worden en in verschillende landen genomen worden;
Overwegende dat de gemeenten de specifieke opdracht hebben om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen; dat het tot de taak en de bevoegdheid van de gemeente behoort om passende maatregelen te nemen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen;
Overwegende dat de gemeenteoverheden dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen kunnen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren;
Overwegende dat de burgemeester bevoegd is voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen; dat in het kader van voornoemde artikelen de burgemeester eveneens in dringende omstandigheden maatregelen kan uitvaardigen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen;
Overwegende dat, teneinde de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 maximaal te beperken, het noodzakelijk is om geen fysieke bijeenkomsten van bestuursorganen te laten doorgaan; dat derhalve de vergaderingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn in februari en maart 2022 in digitale zitting zullen doorgaan, wat concreet betekent dat deze vergaderingen zullen doorgaan door middel van videoconferentie;
Overwegende dat de dagelijkse werking van de lokale besturen gegarandeerd moet blijven,
Gelet op het besluit van de burgemeester van 1 februari 2022 om de zittingen van de gemeenteraad, en de raad voor maatschappelijk welzijn tot eind maart 2022 enkel nog te laten doorgaan in digitale zitting volgens videoconferentie, dit teneinde de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Overwegende dat dergelijke politieverordening uitgevaardigd door de burgemeester onverwijld ter kennisgeving aan de gemeenteraad wordt bezorgd en de gemeenteraad het besluit moet bekrachtigen,
Art. 1. Het besluit van de burgemeester van 1 februari 2022 om de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn tot eind maart 2022 enkel nog te laten doorgaan in digitale zitting volgens videoconferentie, dit teneinde de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, te bekrachtigen.
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;
Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Overwegende dat de notulen van de zitting van 25 januari 2022 ter goedkeuring worden voorgelegd,
Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2022 goed te keuren.
De gemeenteraad
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 en 41;
Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15sexies;
Gelet op de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
Gelet op het decreet van 27 maart 1991 en latere wijzigingen betreffende de rechtspositie van bepaalde personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de artikelen 125bis tot en met 125quaterdecies, zoals gewijzigd door het decreet van 5 april 2019 betreffende het onderwijs XXIX, artikel 37bis tot en met artikel 37vicies septies;
Gelet op het Decreet van 2 april 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
Overwegende dat de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen; dat het arbeidsreglement de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vastlegt;
Overwegende dat het arbeidsreglement onderhandeld is in het OCSG van 26 januari 2022;
Gelet op het overleg van het ABOC op 7 februari 2022;
Overwegende dat ons schoolbestuur in het kader van de organisatie van zijn basisonderwijs een scholengemeenschap vormt met andere schoolbesturen via de interlokale vereniging “scholengemeenschap Reinaert”; dat deze samenwerking vanaf 1 september 2020 verlengd is met zes schooljaren;
Gelet op het arbeidsreglement, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 28 december 2011;
Overwegende dat een aantal aanpassingen aan het arbeidsreglement noodzakelijk waren, ook ingevolge de gewijzigde regelgeving met betrekking tot functioneren en evalueren;
Gelet op het aangepaste arbeidsreglement;
Gelet op de bevoegdheid van de gemeenteraad,
Art. 1. Bijgevoegd arbeidsreglement van toepassing op het gesubsidieerd personeel zoals bedoeld in het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding tewerkgesteld in de GBS “De Vlinderdreef” goed te keuren.
Art. 2. Te bepalen dat een exemplaar van het arbeidsreglement steeds kan geraadpleegd worden op school en een exemplaar aan elk personeelslid en aan elk nieuw personeelslid bij de indiensttreding zal worden overhandigd.
Art. 3. Een afschrift van het arbeidsreglement te bezorgen aan het regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten en deze beslissing bekend te maken aan de scholengemeenschap Reinaert alsook op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Dit punt werd verdaagd naar de volgende zitting.
De gemeenteraad
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de herinrichting van de Crevestraat + park + verbinding naar de Kerckhovestraat als visie is uitgewerkt in het Masterplan;
Gelet op het besluit van 8 maart 2021 van het college van burgemeester en schepenen houdende gunning van de opdracht "Inventarisatie van het plein Crevestraat, een voorontwerp en ontwerpplan aan de firma TAK.-Landschapsarchitecten, Sint-Markoenstraat 28 9032 Gent;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Infrastructuurwerken Crevestraat” een bestek werd opgesteld door de firma TAK.-Landschapsarchitecten;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 216.648,00 incl.btw voor de herinrichting Crevestraat en € 151.764,00 incl.btw voor de aanleg parkomgeving;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is op actie 1.1.5 / 0200-00/2240000,
Art. 1. Goedkeuring te verlenen aan het bestek en de raming voor de opdracht “Infrastructuurwerken Crevestraat”, opgesteld door de firma TAK.-Landschapsarchitecten. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 216.648,00 incl.btw voor de herinrichting Crevestraat en € 151.764,00 incl.btw voor de aanleg parkomgeving.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. De aankondiging van de opdracht bekend te maken op nationaal niveau.
Art. 4. De uitgave voor deze opdracht te voorzien op actie 1.1.5 / 0200-00/2240000.
Art. 5. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid inzonderheid artikel 15, §1, tweede lid;
Gelet op de beraadslaging nr. 11/029 van 5 april 2011, gewijzigd op 4 juni 2013 en 5 april 2016, met betrekking tot de mededeling van persoonsgegevens door de kruispuntbank van de sociale zekerheid aan gemeentes en provincies met het oog op de automatische toekenning van aanvullende voordelen aan inwoners die recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2021 houdende de melding van de ondertekende overeenkomst betreffende de machtiging van het sectoraal comité van de sociale zekerheid aan de gemeente Moerbeke om mededeling te bekomen van de lijst van personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging, die de voorkeurtarieven genieten bij het RIZIV, de HVKZ of de DOSZ;
Overwegende dat de overeenkomst enkel geldt voor 2021;
Gelet op onze aanvraag aan de Kruispuntbank tot machtiging voor opvraging van gegevens van de rechthebbenden voor toekenning van de toelage;
Gelet op de nieuwe overeenkomst houdende de machtiging van het sectoraal comité van de sociale zekerheid en van de Gezondheid aan de gemeente Moerbeke om mededeling te bekomen van de lijst van personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging, die de voorkeurtarieven genieten bij het RIZIV, de HVKZ of de DOSZ, ondertekend door de burgemeester;
Overwegende dat conform artikel 7 van voormelde overeenkomst de burgemeester er zich toe moet verbinden alle gemeenteraadsleden van de gemeente in kennis te stellen van deze overeenkomst,
Art. 1. Kennis te nemen van de ondertekende overeenkomst betreffende de machtiging van het sectoraal comité van de sociale zekerheid aan de gemeente Moerbeke om mededeling te bekomen van de lijst van personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging, die de voorkeurtarieven genieten bij het RIZIV, de HVKZ of de DOSZ, ondertekend door de burgemeester.
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Namens Gemeenteraad,
Karin Van de Sompel
Algemeen directeur
Peter De Bock
Voorzitter