Tue 26/11/2019 - 20:00 Raadzaal
Aan de gemeenteraadsleden wordt gevraagd de notulen van de vorige zitting van 22 oktober 2019 goed te keuren.
De dotatie aan de politiezone voor de gemeente Moerbeke wordt voor de jaren 2020- 2025 geraamd op:
|
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Exploitatie |
637.433,25 |
659.743,42 |
682.834,44 |
706.733,64 |
731.469,32 |
757.070,54 |
Investeringen |
41.333,60 |
37.095,32 |
18.369,12 |
23.913,12 |
23.654,40 |
24.886,40 |
Deze bedragen worden opgenomen in het budget 2020 en de meerjarenplanning van de gemeente.
Kan de gemeenteraad de geraamde gemeentelijke dotatie voor de jaren 2020 – 2025 aan de politiezone voor onze gemeente ten bedrage van goedkeuren?
Hierna een overzicht van de totaal gebudgetteerde dotaties aan de politiezone voor onze gemeente de vorige jaren:
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
€ 490.416 |
€ 556.622,16 |
€ 606.718,15 |
€ 621.886,11 |
De kerkfabriek Sint-Antonius Abt legt haar jaarrekening over 2018 voor advies voor aan de gemeenteraad.
De resultaten kunnen als volgt samengevat worden.
Exploitatie
ontvangsten: € 8.788,68
uitgaven: € 26.103,75
Resultaat: € 24.065,57.
Dit resultaat wordt bekomen na verwerking van de overschotten en met de toelage van € 19.053,32.
Investeringen
ontvangsten: € 9.789,87
uitgaven: € 16.909,06
Resultaat: € 123,50.
Dit resultaat wordt bekomen na verwerking van de overschotten.
In het wegverkeersreglement bepaalt de federale overheid de algemene verkeersregels, zoals voorrang van rechts en de algemeen geldende snelheidsregimes.
De gemeenten kunnen hiervan afwijkend of verfijnend een aanvullend reglement goedkeuren voor de gemeentewegen. Deze aanvullende reglementen hebben een bijzonder toepassingsgebied en strekken ertoe de verkeersreglementering aan te passen aan de plaatselijke of bijzondere omstandigheden. Het gaat hierbij steeds om ‘blijvende toestanden’. Hieronder verstaan we bijvoorbeeld een steeds geldende parkeerreglementering, een zone 30, eenrichtingsverkeer, of maatregelen i.v.m. vrachtvervoer, …
Wanneer het gemeentebestuur beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de juiste verkeerstekens.
Naast afzonderlijke aanvullingen, kan het gemeentebestuur ook beslissen om maatregelen te omschrijven die van toepassing zijn op meerdere wegen tegelijk. Dit zijn de gebiedsdekkende maatregelen. Voor gebiedsdekkende maatregelen gelden speciale regels. Bovendien moet elk gebied zorgvuldig afgebakend worden, met een begin en een einde. Deze moeten geografisch zo dicht mogelijk bij elkaar liggen.
Het reglement dat momenteel ter goedkeuring voorligt, omvat volgende gebiedsdekkende maatregelen:
1) Afbakening bebouwde kom.
2) Afbakening zone 30.
3) Afbakening schoolomgeving.
4) Snelheidszones (50km/u).
Voorliggend reglement kadert in de herstructurering van de wegsignalisatie op het grondgebied Moerbeke.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan het voorliggend aanvullend reglement over het wegverkeer.
Omdat het gemeentebestuur niet beschikte over een tijdsregistratiesysteem voor het gemeentepersoneel terwijl het OCMW-bestuur wel over een tijdsregistratiesysteem beschikte voor haar personeel, besliste de gemeenteraad in zitting van 29 januari 2019 om een prijsvraag te organiseren voor de implementatie van een tijdsregistratiesysteem.
Door de integratie gemeente-OCMW en door de overheveling van het WZC is het vanzelfsprekend aangewezen om één geïntegreerd systeem te voorzien voor zowel het gemeente- als OCMW-personeel.
Een tijdsregistratie leidt in ieder geval tot een enorme werklastvermindering voor de eigen personeelsdienst enerzijds maar ook tot flexibele toepassing van de werktijdregeling.
Door te opteren voor een systeem dat kan gekoppeld worden aan de database van de e-kalender van Cipal-Schaubroeck is er automatische link met de loonverwerking, de berekening van de maaltijdcheques, fietsvergoeding, enz.
Ook voor het personeel zelf is een automatisatie tijdsregistratie voordelig omdat het personeelslid kan inloggen vanop diverse locaties, eventueel via een smartphone. Verlofaanvragen, overuren en dergelijke zijn zeer overzichtelijk en raadpleegbaar.
Na de ontvangst van de offertes, heeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht gegund aan de firma GET, Antwerpsesteenweg 107 te 2390 Malle.
Voor de toepassing van het tijdsregistratiesysteem is een reglement vereist. Voor bepaalde personeelsleden kan enkel met vaste uurroosters worden gewerkt; voor andere personeelsleden kan meer flexibiliteit worden toegepast.
Aan de gemeenteraad worden derhalve twee reglementen ter goedkeuring voorgelegd: een reglement vaste en variabele uurroosters en een reglement glijtijd.
De representatieve vakorganisaties hebben op 18 oktober gunstig advies uitgebracht.
De gemeenteraad heeft op 26 maart 2019 het reglement voor een verkoop uit de hand van gemeentelijke roerende goederen goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wenst aan dit reglement een aanvulling toe te voegen, namelijk het geven van het beslissingsrecht om kosteloos fietsen af te staan aan sociaal geëngageerde organisaties of verenigingen.
Kan de gemeenteraad hiermee instemmen?
De gemeente is eigenaar van de bedding van een afgeschafte waterloop ter hoogte van de Sportlaan. De waterloop werd bij besluit van de bestendige deputatie van 27 juli 2000 over zijn volledige lengte afgeschaft als officiële waterloop omdat de waterloop geen afwateringsfunctie meer had.
Deze bedding bevindt zich echter gedeeltelijk op een lot van de verkaveling ‘Sportlaan’ en belast natuurlijk de eigendom van dit lot. In het verleden werden ook al andere delen van de bedding overbouwd (Sportlaan, Damstraat).
De eigenaars vragen aan de gemeente om deze bedding, met een oppervlakte van 66,33 m², zoals opgemeten door de landmeter, gratis over te nemen van de gemeente.
Omdat deze bedding voor de gemeente geen enkel nut meer heeft, wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om daarmee in te stemmen en het ontwerp van akte zoals opgemaakt door notaris Pierre De Brabander uit Lokeren, goed te keuren en de burgemeester en de algemeen directeur te machtigen de akte namens de gemeente te ondertekenen.
Alle kosten zijn ten laste van de verkrijger.
Dit agendapunt hoort samen met het agendapunt over de kosteloze afstand van de bedding van een waterloop die over een bouwperceel loopt. Daarnaast is er aan het perceel een gedeelte, grenzend aan het openbaar domein waarvan in de stedenbouwkundige vergunning was opgenomen dat dit deel, ten belope van 26,94 m² om niet moet worden afgestaan aan de gemeente om reden van openbaar nut, meer bepaald om dit gedeelte in te lijven bij het openbaar domein.
Notaris Pierre De Brabander uit Lokeren heeft een ontwerp van akte opgemaakt die heden ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Alle kosten zijn ten laste van de eigenaar van het perceel.
De verkaveling ter hoogte van de Heidewegel, thans “De Notelaar” genaamd, werd ontwikkeld in opdracht van de eigenaar, de heer en mevrouw Van Aert - Van Neer. De wegenis van deze verkaveling is volledig aangelegd en werd definitief opgeleverd.
De gemeente wenst heden over te gaan tot de kosteloze overname van de openbare wegenis in deze verkaveling. De wegenis heeft een oppervlakte van 585,94 m² volgens kadaster en volgens plan van opmeting opgemaakt door landmeter-expert de heer Michel Daeninck te Lochristi op 27 augustus 2019 en is kadastraal gekend volgens titel sectie H deel van nummers 711/D en 711/E en volgens recent kadastraal uittreksel sectie H deel van nummer 711/K P0000.
Aan de gemeenteraad wordt – ter goedkeuring – het ontwerp van akte voor de kosteloze overdracht van de wegenis voorgelegd.
Kan de gemeenteraad hieraan goedkeuring verlenen en vaststellen dat de akte verleden wordt door meester Frederik Tack te Wachtebeke? En de burgemeester en de algemeen directeur machtigen de akte te ondertekenen namens de gemeente.
Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Westlede die op dinsdag 3 december 2019 plaats heeft met volgende agenda:
Als de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder, is het belangrijk dat zij zich uitspreekt over deze agendapunten. Dit betekent kennis nemen van de agenda van de algemene vergadering van Westlede van dinsdag 3 december en de bijhorende documenten nodig voor het onderzoek van de agendapunten en de vertegenwoordiger mevrouw Nicole Stevelinck, en de plaatsvervanger, de heer Robby De Caluwé, aangeduid in de gemeenteraadszitting van 26 februari 2019 op te dragen hun instemming te betuigen met alle agendapunten.
Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVS dv die op dinsdag 10 december 2019 plaats heeft met volgende agenda:
Als de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder, is het belangrijk dat zij zich uitspreekt over deze agendapunten. Dit betekent kennis nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv van dinsdag 10 december en de bijhorende documenten nodig voor het onderzoek van de agendapunten en de vertegenwoordiger mevrouw Inge Mertens, en de plaatsvervanger, de heer Robby De Caluwé, aangeduid in de gemeenteraadszitting van 28 mei 2019 op te dragen hun instemming te betuigen met alle agendapunten.
Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVW ov die op donderdag 19 december 2019 plaats heeft met volgende agenda:
28. Varia
Als de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder, is het belangrijk dat zij zich uitspreekt over deze agendapunten. Dit betekent kennis nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov van donderdag 19 december en de bijhorende documenten nodig voor het onderzoek van de agendapunten en de vertegenwoordiger de heer Robby De Caluwé, en de plaatsvervanger, de heer Koen Mertens, aangeduid in de gemeenteraadszitting van 28 mei 2019 op te dragen hun instemming te betuigen met alle agendapunten.
Erfpunt is een projectvereniging van 7 Wase gemeenten (Beveren, Kruibeke, Sint-Gillis-Waas, Sint-Niklaas, Stekene, Temse en Waasmunster), opgericht in 1987.
Erfpunt is het aanspreekpunt voor onroerend erfgoedzorg. Met zijn erkenning als archeoloog, onroerend erfgoeddepot en intergemeentelijk onroerend erfgoeddienst is Erfpunt een actieve regionale speler in het Wase onroerend erfgoed werkveld.
Binnen Erfpunt zijn vier teams actief op verschillende werkdomeinen binnen onroerend erfgoedzorg:
- het team Beheer biedt het regionaal onroerenderfgoedwerkveld ondersteuning bij het uitwerken en uitvoeren van een hedendaags beleid rond onroerend erfgoed en ruimtelijke ordening.
- het team Collectiebeheer of het Onroerenderfgoeddepot Waasland (erkend door Vlaanderen als onroerenderfgoeddepot) staat in voor het optimaal bewaren en ontsluiten van archeologische ensembles (vondstenmateriaal en archief) uit het Waasland.
- het team Onderzoek verzorgt voor zowel overheid als private ruimtelijke ontwikkelaars het archeologisch traject bij ontwikkelingsprojecten, van het opmaken van een archeologienota tot het uitvoeren van prospecties met of zonder ingreep in de bodem en vlakdekkende opgravingen.
- het conservatieatelier conserveert kwetsbare archeologische vondsten uit glas, metaal, aardewerk en organisch materiaal. Daarnaast biedt dit atelier ondersteuning aan archeologische veldteams bij het lichten van complex archeologisch vondstenmateriaal en geeft het advies aan depots met betrekking tot een duurzaam beheer en behoud van hun archeologische collecties.
Lidmaatschap betekent een gratis basisdienstverlening van:
Tegen betaling (vrij van BTW) kan bovendien ook volgende dienstverlening:
Deelnemen kost € 0,40 per inwoner.
De gemeenteraad besliste dan ook in zitting van 18 december 2018 om toe te treden.
Bij brief van 8 oktober 2019 deelt Erfpunt mede dat de raad van bestuur de toetreding van Moerbeke heeft goedgekeurd maar dat zij heden aan Binnenlands Bestuur een aanpassing moet aanvragen van de erkenning (gebiedsuitbreiding). Hiervoor dient de gemeenteraad haar goedkeuring te verlenen aan deze aanpassing en dient de gemeenteraad tevens het beleidsplan 2016-2020 opnieuw te bekrachtigen.
Kan de gemeenteraad hiermee akkoord gaan?
Historiek.
De gemeenteraad beslist in zitting van 29 september 2015 om toe te treden tot FARYS (voorheen TMVW). De toetreding betrof zowel de “aanvullende diensten” als de “secundaire diensten”. Onder “secundaire diensten” moet vooral worden verstaan: het beheer van sportinfrastructuur.
De meerwaarde van deze toetreding zit duidelijk in het voordeel van de schaalvergroting en de specialisatie. De gemeente behoudt in ieder geval haar autonomie.
Na de toetreding tot de “secundaire diensten” vroeg FARYS een beslissing over de inschakeling van TMVW bij de realisatie van een project.
De gemeenteraad besliste op 23 februari 2016 om de bouw van een nieuwe sporthal door FARYS als project te laten uitwerken en keurde het plan van aanpak goed. Concreet werden volgende stappen goedgekeurd:
- De aanstelling van een ontwerper voor het opmaken van achtereenvolgens het masterplan, het voorontwerp en het definitief ontwerp met detailplannen van het weerhouden bouwprogramma.
- Pas na de goedkeuring van het masterplan, is het tweede deel voorzien. Het is dus mogelijk dat de gemeente op basis van de resultaten van het masterplan oordeelt of het project al dan niet verder gezet wordt, hetzij geheel, hetzij gedeeltelijk, al dan niet gespreid in de tijd.
Indien de gemeente ervoor kiest de procedure stop te zetten na de opmaak van het masterplan, betaalt de gemeente een vaste kost die geraamd wordt op € 20.000, met een maximum van € 40.000.
De procedure voor de aanstelling van een ontwerper is in twee fases verlopen. In een eerste fase werd een oproep gedaan tot geïnteresseerden die na de selectie (op basis van vastgestelde criteria) een offerte mochten indienen.
Voor die selectie werd door FARYS een selectieleidraad opgesteld, die door de gemeenteraad op 17 mei 2016 werd goedgekeurd.
Na afloop van deze selectieprocedure en op basis van het verslag van FARYS keurde het college van burgemeester en schepenen op 8 augustus 2016 de geselecteerde kandidaten goed.
In zitting van 6 september 2016 keurde de gemeenteraad het lastenboek goed dat aan de geselecteerde kandidaten werd bezorgd met de uitnodiging om een offerte in te dienen.
Op basis van de ingediende offertes en het gunningsverslag van Farys waarbij voorgesteld wordt om de ontwerpopdracht voor de bouw van een sportcomplex te gunnen aan Studiebureau Lobelle bvba uit Brugge voor een geraamd bedrag van € 181.340 excl. btw waarbij de eerste fase wordt uitgevoerd tegen een forfaitair bedrag van € 2.800 excl. btw, besliste het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 februari 2017 om de opdracht te gunnen aan de firma Lobelle.
Zoals afgesproken had de ontwerper drie varianten opgemaakt. De gemeenteraad heeft in zitting van 12 september 2017 goedkeuring verleend aan variante 2 van het masterplan.
Er werd geopteerd om het project op te delen in een aantal deelprojecten, waarvan het eerste deelproject in 2018 werd aanbesteed, met name de aanleg van twee voetbalterreinen waarvan één in kunstgras en één in natuurgras.
Het tweede deelproject werd voorgelegd aan de gemeenteraad van 26 februari 2019 en bevatte 2 percelen: ruwbouw en afwerking enerzijds, technieken anderzijds.
Op 25 juni 2019 besliste de gemeenteraad echter om de procedure "technieken" stop te zetten omdat er tijdens het onderzoek van de offertes tegenstrijdigheid mbt de opgelegde maximale uitvoeringstermijn in de opdrachtdocumenten werd vastgesteld, waardoor het regelmatigheidsonderzoek en de vergelijking van de offertes niet mogelijk was.
Heden wordt een nieuwe lastenboek ter goedkeuring voorgelegd. Het lastenboek werd opgesteld door FARYS en het aangestelde studiebureau Lobelle, maar FARYS (en niet de gemeente) treedt op als aanbestedende overheid en als bouwheer. De gemeente blijft natuurlijk gedurende het ganse proces nauw betrokken bij het verloop van het project. De goedkeuring van onderhavig lastenboek door de gemeente is één van de vele beslissingsmomenten die beschouwd worden als een bindend advies.
Een aanpassing ten aanzien van in februari voorgelegde lastenboek is tevens dat er nu voorzien is dat via PVT panelen wordt gewerkt en niet meer via een ondergrondse ijswaterbuffer.
De raming van de opdracht bedraagt: € 1.406.801,70 excl. btw (waarvan 899.975,70 HVAC en SAN en 506.826,00 ELEK) of € 1.702.230,00 incl. 21% btw.
Op vlak van financiering is er voorlopig geen uitgave voorzien in het gemeentelijk budget. Pas bij na oplevering van het project, is een betalingsregeling voorzien. De gemeenteraad keurde hiervoor ook op 28 maart 2017 een gebruiksrecht aan FARYS goed zodat zij gemachtigd zijn om handelingen te stellen m.b.t. deze gemeentelijke eigendommen.
De procedure die voorgesteld wordt is de open procedure met Belgische publicatie.
Kan de gemeenteraad hieraan goedkeuring verlenen?
Eén van de bestelwagens van de technische dienst krijgt geen technische keuring meer en dient te worden vervangen.
Fluvius biedt de lokale besturen de mogelijkheid om via een gezamenlijke aankoop een elektrisch voertuig aan te kopen, evenals te voorzien in een CNG-vulstation. Onze gemeente maakte daar in 2015 al gebruik van. Het CNG vulstation is geïnstalleerd op de gemeentewerf. En inmiddels hebben wij al twee dergelijke voertuigen in gebruik.
De investering in een duurzaam voertuig heeft talrijke voordelen met name lagere brandstofkosten, een lagere milieu-impact heeft dan klassieke brandstoffen (lagere uitstoot fijn stof, een lagere hoeveelheid van co2 en stikstofdioxide, minder motorgeluiden).
Doordat Fluvius reeds een marktbevraging heeft uitgevoerd, dient de gemeente zelf geen afzonderlijke marktbevraging meer moet doen. Uit die marktbevraging doet Fluvius ons een voorstel voor een bestelwagen met open laadbak van het merk IVECO met de door ons opgegeven opties voor een bedrag van € 37.564,00 exclusief 21% BTW.
Doordat de uitgave > € 30.000,00 excl.btw (zie gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2019) is de gemeenteraad bevoegd om te beslissen.
Kan de gemeenteraad hiermee instemmen?