Terug
Gepubliceerd op 29/10/2021

Notulen  Gemeenteraad

di 07/09/2021 - 19:30 GBS De Vlinderdreef
Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
Robby De Caluwe, Burgemeester
Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag vorige zitting.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;

      Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

      Overwegende dat dat de notulen van de zitting van 29 juni 2021 ter goedkeuring worden voorgelegd,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 29 juni 2021 goed te keuren.

    • Tussentijdse rapportering BBC 2020.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 263 ev.;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, meer bepaald artikel 29;

      Overwegende dat de regelgeving van BBC 2020 voorziet dat alle besturen een tussentijdse rapportering tot en met het tweede kwartaal moeten voorleggen aan de gemeenteraad,

      Besluit

      Art. 1. Kennis te nemen van de tussentijdse rapportering BBC 2020 per 30 juni 2021.

      Art. 2. Deze beslissing ter kennis te brengen van de financieel directeur en bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Goedkeuring toetreding nieuwe leden tot de welzijnsvereniging Audio.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 482, tweede lid, dat de instemming van alle deelgenoten vereist voor de toetreding van nieuwe deelgenoten;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2018 houdende onze toetreding tot de welzijnsvereniging Audio;

      Gelet op de vraag vanwege gemeente Aalter om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 12 november 2019; 

      Gelet op de vraag vanwege gemeente Herk-de-Stad om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 10 februari 2020; 

      Gelet op de vraag vanwege gemeente Kaprijke om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 31 oktober 2019; 

      Gelet op de vraag vanwege gemeente Lievegem om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 16 oktober 2019;

      Gelet op de vraag vanwege gemeente Sint-Laureins om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 20 december 2018;

      Gelet op de vraag vanwege OCMW Herk-de-Stad om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de OCMW-raad van 10 februari 2020;

      Gelet op de vraag vanwege Hogeschool Vives om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad van bestuur van 17 december 2019;

      Gelet op de groeistrategie goedgekeurd door de Algemene Vergadering Audio van 9 mei 2019;

      Gelet op de vraag vanwege gemeente Assenede om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 24 september 2020; 

      Gelet op de vraag vanwege Zorgbedrijf Ouderzorg Genk om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad van bestuur van 24 juni 2020; 

      Gelet op de groeistrategie goedgekeurd door de Algemene Vergadering Audio van 19 juni 2020;

      Gelet op het verzoek van de vereniging Audio, om de toetreding van gemeente Aalter, gemeente Herk-de-Stad, gemeente Kaprijke, gemeente Lievegem, gemeente Sint-Laureins, gemeente Assenede, OCMW Herk-de-Stad, Zorgbedrijf Ouderenzorg Genk en Vives Hogeschool formeel goed te keuren,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De toetreding goed te keuren van gemeente Aalter tot de vereniging Audio.

      Art. 2. De toetreding goed te keuren van gemeente Herk-de-Stad tot de vereniging Audio.

      Art. 3. De toetreding goed te keuren van gemeente Kaprijke tot de vereniging Audio.

      Art. 4. De toetreding goed te keuren van gemeente Lievegemg tot de vereniging Audio.

      Art. 5. De toetreding goed te keuren van gemeente Sint-Laureins tot de vereniging Audio.

      Art. 6. De toetreding goed te keuren van OCMW Herk-de-Stad tot de vereniging Audio.

      Art. 7. De toetreding goed te keuren van Vives hogeschool tot de vereniging Audio.

      Art. 8. De toetreding goed te keuren van gemeente Assenede tot de vereniging Audio.

      Art. 9. De toetreding goed te keuren van Zorgbedrijf Ouderenzorg Genk tot de vereniging Audio.

      Art. 10. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Audio: kennisname jaarrekening 2020.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2018 houdende goedkeuring toetreding en ondertekening auditcharter vanuit het belang van een (interne) audit en evaluatie, met de eruit volgende aanbevelingen en verbetervoorstellen (tips & tricks, goede praktijken zoals bekend bij andere lokale organisaties), als instrument om de werking en de beheerscontrole te verbeteren;

      Overwegende dat Audio op 15 juni 2010 is opgericht als een vereniging in het kader van titel 8 (hoofdstuk 1) van het OCMW-decreet;

      Overwegende dat de vereniging Audio uitsluitend werkt voor vennoten-leden;

      Gelet op de statuten van Audio;

      Gelet op de jaarrekening van Audio goedgekeurd door de algemene vergadering van 25 juni 2021;

      Overwegende dat de jaarrekening ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de vennoten-leden,

      Besluit

      Art. 1. Kennis te nemen van de jaarrekening 2020 van Audio.

      Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan Audio, en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Visienota beleid omtrent het bouwen van meergezinswoningen.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad

      Gelet op decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, inzonderheid artikel 4.3.1 §2, eerste lid, 2°;

      Gelet op het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV);

      Gelet op het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan van de provincie Oost-Vlaanderen (PRS);

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 3 mei 2011 houdende definitieve aanvaarding van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan;

      Gelet op het goedkeuringsbesluit van 8 september 2011 van de Deputatie van de Provincieraad over het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Moerbeke met in acht name van de geciteerde overwegingen en uitsluitingen conform artikel 2.1.16 § 9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 8 september 2020 houdende goedkeuring van het Masterplan Moerbeke 2050;

      Gelet op het meerjarenplan;

      Overwegende dat de bouwdruk op het bouwen van meergezinswoningen ook in onze gemeente toeneemt;

      Overwegende dat het aangewezen is om een beleidsvisie inzake meergezinswoningen op te stellen waarbij richtinggevende punten worden vastgesteld hoe en waar meergezinswoningen kunnen worden gebouwd om zo tot een duurzame ruimtelijke ontwikkeling en tot een goede ruimtelijke ordening te komen;

      Overwegende dat deze richtinggevende punten van de beleidsvisie inzake meergezinswoningen dienstig kunnen zijn tot opmaak van een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening;

      Overwegende dat deze richtinggevende punten van de beleidsvisie inzake meergezinswoningen dienstig kunnen zijn in de op te maken Ruimtelijke Uitvoeringsplannen of als aanvulling op de reeds bestaande Ruimtelijke Uitvoeringsplannen;

      Overwegende dat de voorliggende beleidsnota een toetsingskader aanreikt waaraan toekomstige omgevingsvergunningsaanvragen getoetst zullen worden bij de behandeling; dat men hiermee de nodige duidelijkheid wenst te bieden aan aanvragers/ontwikkelaars van meergezinswoningen;

      Overwegende dat in de beleidsnota duidelijk wordt aangegeven of meergezinswoningen wenselijk zijn op een bepaald perceel en welke minimale normen inzake woon- en beeldkwaliteit gelden bij het bouwen van een meergezinswoning;

      Overwegende dat de beleidsnota in een latere fase zal aangevuld worden met een gemeentelijke algemene stedenbouwkundige verordening, die momenteel in opmaak is,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De Beleidsnota Meergezinswoningen goed te keuren als toetsingskader voor toekomstige omgevingsvergunningsaanvragen voor meergezinswoningen.

      Art. 2. Deze beleidsnota treedt in werking op de datum van bekendmaking ervan op de gemeentelijke website en heeft onmiddellijke werking.

      Art. 3. Deze beleidsnota zal aangevuld worden met een algemene stedenbouwkundige verordening.

      Art. 4. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Principiële beslissing om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;

      Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;

      Gelet op het ondertekenen door onze gemeente van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;

      Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;

      Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;

      Overwegende dat ook de Vlaamse en lokale overheden hun verantwoordelijkheid nemen en het goede voorbeeld geven; dat net zoals de Vlaamse Overheid gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven zullen gevraagd worden dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);

      Overwegende dat het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 2 bepaalt: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied”;

      Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert; dat bijgevolg de gemeente recht heeft op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Principieel te beslissen om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Goedkeuring verkoopakte pastorijwoning, de Kerkchovestraat 19.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;

      Gelet op het burgerlijk wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;

      Gelet op de wet van 13 augustus 2011 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 25, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet);

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen;

      Gelet op het koninklijk besluit van 23 januari 2012 betreffende plaatsing overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 110;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2021 houdende beslissing tot verkoop van de voormalige pastorijwoning, de Kerckhovestraat 19 via het coöperatief van vastgoedmakelaars voor de begeleiding van vastgoedtransacties van overheden en bijzondere opdrachtgevers, afgekort CVBA COVAST en de minimale verkoopprijs vast te stellen op € 400.000;

      Gelet op de eerste publieke biedingsfase van 11 maart 2021 tot 23 april 2021 waarbij het hoogste bod € 375.000 bedroeg;

      Gelet op de tweede geheime biedingsfase van 4 mei 2021 tot 10 mei waarbij het hoogste bod € 406.101 bedroeg;

      Gelet op het proces-verbaal van vaststelling van 6 mei 2021 van gerechtsdeurwaarderskantoor Vergauwen te Gent in het kader van de georganiseerde tweede biedingsfase met betrekking tot de verkoopopdracht van de pastorijwoning, gelegen De Kerckhovestraat 19 te 9180 Moerbeke;

      Gelet op het besluit van  19 mei 2021 van het college van burgemeester en schepenen houdende aanvaarding van het bod van € 406.101 uitgebracht voor de woning, gelegen de Kerchovestraat 19, 9180 Moerbeke;

      Gelet op de verkoopakte opgesteld door notariskantoor De Proft, Guido Gezellelaan 40, 9800 Deinze;

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 281 van het decreet lokaal bestuur de voorzitter van de gemeenteraad tot ondertekening kan opdragen aan een of meer leden van de gemeenteraad;

      Overwegende dat de bevoegdheid tot ondertekening van de akte op basis van voormeld artikel 281 kan overgedragen worden aan de burgemeester,

       

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Het voorstel van verkoopakte, zoals opgemaakt door notariskantoor De Proft, Guido Gezellelaan 40, 9800 Deinze, voor, gelegen de Kerchovestraat 19, 9180 Moerbeke, zijnde de oude pastorijwoning, kadastraal gekend onder sectie H, nr. 909X met een gemeten oppervlakte van 1.227,15 m² goed te keuren.

      Art. 2. De bevoegdheid tot ondertekening van de verkoopakte op basis van artikel 281 van het decreet lokaal bestuur over te dragen aan de burgemeester waardoor de verkoopakte wordt ondertekend door de burgemeester en de algemeen directeur.

      Art. 3. Deze beslissing ter kennis te brengen van de financieel directeur en van CVBA Covast en bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Aanpassing subsidiereglementen jeugd.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De Gemeenteraad

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;Gelet op het decreet van 6 juli 2012 houdende de ondersteuning en stimulering van het lokaal jeugdbeleid;

      Gelet op de beleidsnota jeugd 2019-2024 van het Vlaams Parlement;

      Gelet op het decreet van 21 maart 2014 houdende wijziging van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid, wat betreft kadervormingstrajecten;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering betreffende de kadervormingstrajecten, vermeld in artikel 17/1 van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2020 houdende vaststelling van het aangepast  meerjarenplan 2020-2025;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2017, zoals aangevuld bij gemeenteraadsbesluit van 28 november 2017, houdende goedkeuring van het nieuw subsidiereglement jeugdraad, inzonderheid kadervorming, evenementen, brandveiligheid, eventsubsidie en infrastructuur;

      Gelet op het belang dat de gemeenteraad hecht aan gemeentelijke subsidies voor jeugdverenigingen;

      Overwegende dat een aantal aanpassingen aan de voornoemde subsidiereglementen zijn aangewezen;

      Gelet op de voorgestelde ‘nieuwe’ subsidiereglementen kadervorming, werkingssubsidies, brandveiligheid, event en infrastructuur, zoals besproken tijdens de jeugdraad op 18 februari 2021;

      Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Volgende subsidiereglementen kadervorming, evenementen, brandveiligheid, eventsubsidie en infrastructuur, zoals voorgesteld door de jeugdraad, goed te keuren met ingang van 1 september 2021.

      Kadervorming.

      Art. 1 - Algemene bepalingen.

      Het gemeentebestuur wil streven naar kwaliteitsvolle ondersteuning van het jeugdwerk in Moerbeke. Het voorziet daarom in een subsidie voor het volgen van kadervorming in het jeugdwerk.

      Art. 2 – Definitie.

      -     Kadervorming: geattesteerde kadervorming dat leidt tot een attest animator, hoofdanimator of instructeur in het jeugdwerk erkend door het Departement Cultuur, Jeugd & Media van de Vlaamse overheid. Gelijkwaardige vormingen erkend door Departement Cultuur, Jeugd & Media van de Vlaamse overheid kunnen na advies van de jeugdraad ook voldoen voor terugbetaling.

      -     Werkingsjaar: een jaar dat aanvangt op 1 september en eindigt op 31 augustus, twaalf maanden later.

      -     Jeugdwerk: groepsgerichte sociaal-culturele activiteiten georganiseerd voor en door jeugd van 3 tot 30 jaar in de vrije tijd, onder gekwalificeerde begeleiding en georganiseerd door hetzij particuliere verenigingen, hetzij door lokale openbare besturen. Voor elkeen die deel kan uitmaken van de doelgroep, zonder discriminatie op basis van ideologische, filosofische, religieuze of sociale achtergrond. De initiatieven mogen geen sport- of onderwijsactiviteiten tot doel hebben.

      Art. 3 – Voorwaarden.

      Je kan aanspraak maken op deze subsidie als je voldoet aan volgende voorwaarden.

      -     Aanvrager is ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Moerbeke.

      -     Aanvrager is maximaal 30 jaar in het jaar van het volgen van de kadervorming.

      -     Aanvrager mag voor dezelfde kadervorming geen subsidies ontvangen van een andere gemeente/stad.

      Art. 4 – Procedure aanvraag.

      De aanvraag voor kadervorming subsidie moet uiterlijk binnen één jaar vanaf het volgen van de kadervorming digitaal ingediend worden bij de jeugddienst via jeugd@moerbeke.be.

      Een aanvraag bestaat uit:

      -     Ingevuld aanvraagformulier (zie website).

      -     Attest van deelname met de persoonlijke gegevens van de ondergetekende en de kostprijs van de vorming erop.

      De jeugddienst beoordeelt de aanvraag zodra deze volledig is en geeft feedback binnen 4 weken na indienen.

      Art. 5 – Voordeel.

      Iedere aanvrager heeft recht op een terugbetaling van 75% van het inschrijvingsgeld met een maximum van 150 EUR. De terugbetaling gebeurt binnen de 3 maand na indiening.

      Art. 6 – Controle en sancties.

      De jeugddienst of het college van burgemeester en schepenen kan steeds controle laten uitvoeren op de geldigheid van de aanvraag. De subsidies zullen pas uitbetaald worden wanneer de aanvrager voldoet aan de voorwaarden beschreven in het subsidiereglement.

      Art. 7 – Overdracht subsidies.

      Indien geen aanvragen worden ingediend of het jaarlijks vast te stellen bedrag is niet volledig aangewend, dan wordt het saldo overgedragen naar de werkingssubsidie van het huidige werkingsjaar.

      Werkingssubsidie.

      Art. 1 - Algemene bepalingen.

      Werkingssubsidies zijn de toelagen die door het gemeentebestuur uitgekeerd worden aan de erkende jeugdverenigingen om hun dagelijkse werking te ondersteunen.

      Startende initiatieven kunnen beroep doen op de ondersteuning van de jeugddienst en maken bij voorkeur deel uit van de jeugdraad.

      Art. 2 – Definitie.

      -     Erkende jeugdvereniging: groepsgericht sociaal-cultureel initiatief waar een groep jongeren in de vrije tijd aan deelneemt onder gekwalificeerde begeleiding:

      • deze groep min. 10 jeugdactiviteiten per jaar organiseert;
      • die hoofdzakelijk doorgaan op grondgebied Moerbeke;
      • dit gespreid over minstens 6 maanden.

      -     Gekwalificeerd begeleider: begeleider die aan minstens één van volgende voorwaarden voldoet:

      • heeft een geattesteerde kadervorming, dat leidt tot een attest animator, hoofdanimator of instructeur in het jeugdwerk erkend door het Departement Cultuur, Jeugd & Media van de Vlaamse overheid, gevolgd én een stage van minstens 60 uren in het jeugdwerk gedaan;
      • heeft minstens het tweede jaar van een pedagogische opleiding of een opleiding sociaal-cultureel werk aangevat;
      • heeft 3 jaar of meer ervaring als begeleider in het jeugdwerk.

      -     Vaste begeleiding: iemand die tijdens een werkingsjaar minstens 50% van de activiteiten van de jeugdvereniging voorbereidt en begeleidt.

      -     Werkingsjaar: een jaar dat aanvangt op 1 september en dat eindigt op 31 augustus, twaalf maanden later.

      -     Leidingbindingsactiviteiten: activiteiten voor de leiding waar geen deelnemers bij betrokken zijn, dit in het kader van teambuilding.

      -     Jeugdactiviteiten: activiteiten waarbij minstens 1 lid aanwezig is dat geen leidings- of bestuursfunctie opneemt met een duur van minimum 2 uur.

      -     Dagdeel: bestaat uit minimum 2 en maximum 5 uur. Vanaf het 6e uur is er sprake van een 2e dagdeel.

      Art. 3 – Voorwaarden.

      Je kan aanspraak maken op deze subsidie als je voldoet aan volgende voorwaarden.

      -     Erkende jeugdvereniging.

      Art. 4 – Procedure aanvraag.

      Erkende jeugdverenigingen kunnen subsidies krijgen om hun werking te ondersteunen. We maken een onderscheid tussen jeugdactiviteiten en leidingbindingsactiviteiten.

      Voor ieder van deze activiteiten zijn punten te verdienen. Het totale budget voor werkingssubsidie wordt verdeeld onder alle jeugdverenigingen die hiervoor een aanvraag doen. Dit gebeurd op in twee stappen:

      1.      25% van het totale werkingsbudget wordt gelijk verdeeld onder de jeugdverenigingen, de zogenaamde basissubsidie.
      2.      De overige 75% wordt in verhouding van hun puntenaantal ten opzicht van het totaal aantal punten van alle jeugdverenigingen verdeeld.

      De aanvraag voor de werkingssubsidie moet uiterlijk na elk werkingsjaar, voor 15 september, digitaal ingediend worden bij de jeugddienst via jeugd@moerbeke.be.

      Een aanvraag bestaat uit:

      -     ingevuld aanvraagformulier (zie website);

      -     activiteitenlijst met aantal deelnemers en aantal begeleiding opgesplitst weergegeven per activiteit;

      -     attesten in het jeugdwerk van vaste begeleiding.

      Leidingsbindingsactiviteiten:

      1 punt per aanwezige per activiteit. Met een maximum van 12 activiteiten per jaar die minimum 2 uur duren.

      Indien de leidingsbindingsactiviteit een vormend doeleind heeft die de vereniging ten goede komt worden 3 punten per aanwezige per activiteit toegekend.

      Jeugdactiviteiten:

      Omschrijving

      Punten

      Per aanwezige per dagdeel

      1 punt

      Per aanwezige per overnachting

      3 punten

      Per begeleider per activiteit

      1 punt (*)

      (* Het totaal van deze punten wordt verminderd met het percentage van begeleiding dat geen attest heeft. Bijvoorbeeld 25% van de vaste begeleiding heeft geen attest dus op het einde wordt er 25% van deze punten afgetrokken.)

      De jeugddienst beoordeelt de aanvraag zodra deze volledig is en geeft feedback binnen 4 weken na indienen.

      Art. 5 – Voordeel.

      Iedere aanvrager heeft recht op een financiële toelage bestaande uit een basissubsidie gecombineerd met een verdere verdeling van de werkingssubsidie op basis van het aantal punten gewogen ten opzichte van het totaal aantal. Een vereniging kan niet meer dan de helft van het totale budget voor deze subsidie ontvangen.

      Art. 6 – Controle en sancties.

      De jeugddienst of het college van burgemeester en schepenen kan steeds controle laten uitvoeren op de geldigheid van de aanvraag. De subsidies zullen pas uitbetaald worden wanneer de aanvrager voldoet aan de voorwaarden beschreven in het subsidiereglement.

      Art. 7 – Overdracht subsidies.

      Indien geen aanvragen worden ingediend of het jaarlijks vast te stellen bedrag niet volledig is aangewend, dan wordt het saldo overgedragen naar de jeugdraad ten behoeve van de verdere uitwerking van het jeugdbeleid.

      BRANDVEILIGHEID.

      Art. 1 - Algemene bepalingen.

      Het gemeentebestuur voorziet om de vijf jaar een brandinspectie voor ieder lokaal in Moerbeke dat hoofdzakelijk ter beschikking staat van erkende jeugdverenigingen. Met deze subsidie wil het gemeentebestuur inzetten op veilige (jeugd)lokalen in Moerbeke. Dit wordt gestuurd door de jeugddienst, aan de hand van de keuringsattesten ziet deze erop toe dat deze tijdig worden vervangen.

      Art. 2 – Definitie.

      -     Jeugdlokaal: een lokaal in eigendom van, of in gebruik door, een erkende jeugdvereniging.

      -     Werkingsjaar: een jaar dat aanvangt op 1 september en dat eindigt op 31 augustus, twaalf maanden later.

      -     Erkende jeugdvereniging: groepsgericht sociaal-cultureel initiatief waar een groep jongeren in de vrije tijd aan deelneemt onder gekwalificeerde begeleiding:

      • deze groep min. 10 jeugdactiviteiten per jaar organiseert;
      • die hoofdzakelijk doorgaan op grondgebied Moerbeke;
      • dit gespreid over minstens 6 maanden.

      Art. 3 – Voorwaarden.

      Je kan aanspraak maken op deze subsidie als je voldoet aan volgende voorwaarden.

      -     Erkende jeugdvereniging die beschikt over een jeugdlokaal waar ze zelf instaan voor het dagelijks onderhoud. De aanvraag kan ook ingediend worden door beherende instanties van het lokaal (bijvoorbeeld een vzw gelinkt aan de erkende jeugdvereniging).

      -     Middelen dienen uitsluitend aangewend te worden om het inspectieverslag van de brandweer te verbeteren.

      Maximaal 1 aanvraag per werkingsjaar per erkende jeugdvereniging.

      Art. 4 – Procedure aanvraag.

      De initiële aanvraag voor de subsidie brandveiligheid moet uiterlijk binnen het jaar waarin de inspectie uitgevoerd is, digitaal ingediend worden bij de jeugddienst via jeugd@moerbeke.be. De eventueel nog niet gedekte kosten of later uitgevoerde werken kunnen hierop volgend jaarlijks, tot 5 jaar na inspectie, worden ingediend.

      Een aanvraag bestaat uit.

      -     Ingevuld aanvraagformulier (zie website).

      -     Inspectieverslag brandweer.

      -     Factuur van uitgevoerde werken overeenkomstig inspectieverslag.

      De jeugddienst beoordeelt de aanvraag zodra deze volledig is en geeft feedback binnen 4 weken na indienen.

      Art. 5 – Voordeel.

      Iedere aanvrager heeft recht op een terugbetaling van maximum €250 per jaar, beperkt tot het maximum van factuurbedrag(en). Als een vereniging grotere kosten moet doen om aan het inspectieverslag tegemoet te komen, kunnen ze die kosten gespreid over vijf jaar (tot de volgende inspectieronde) inbrengen. De terugbetaling gebeurt binnen 3 maanden na indienen.

      Art. 6 – Controle en sancties.

      De jeugddienst of het college van burgemeester en schepenen kan steeds controle laten uitvoeren op de geldigheid van de aanvraag. De subsidies zullen pas uitbetaald worden wanneer de aanvrager voldoet aan de voorwaarden beschreven in het subsidiereglement.

      Art. 7 – Overdracht subsidies.

      Indien geen aanvragen worden ingediend of het jaarlijks vast te stellen bedrag niet volledig is aangewend, dan wordt het saldo overgedragen naar de werkingssubsidie van het werkingsjaar.

      Eventsubsidie.

      Art. 1 - Algemene bepalingen.

      Het gemeentebestuur wil aan de hand van deze subsidie ondersteuning bieden bij events en fuiven die plaatsvinden op het grondgebied Moerbeke en gericht zijn op de jeugd van Moerbeke.

      Art. 2 – Definitie.

      -     Event: is een één of meerdaagse gebeurtenis met de jeugd als doelpubliek, die verplaatsbaar is en waarbij muziek, kunst, cultuur, sport, religie, wetenschap of een combinatie van deze centraal staat. Een event is publiek toegankelijk en maakt geen deel uit van de gewone werking van een (jeugd-)vereniging.

      -     Fuif: is een event waar erkende security aanwezig is.

      -     Jeugd: personen tot en met dertig jaar, of een deel van die bevolkingsgroep.

      -     Erkende jeugdvereniging: groepsgericht sociaal-cultureel initiatief waar een groep jongeren in de vrije tijd aan deelneemt onder gekwalificeerde begeleiding:

      • deze groep min. 10 jeugdactiviteiten per jaar organiseert;
      • die hoofdzakelijk doorgaan op grondgebied Moerbeke;
      • dit gespreid over minstens 6 maanden.

      Art. 3 – Voorwaarden.

      Je kan aanspraak maken op deze subsidie als je voldoet aan volgende voorwaarden.

      -     Event is openbaar en vindt plaats op grondgebied Moerbeke-Waas.

      -     Georganiseerd voor jeugd.

      -     Event is aangevraagd via het evenementenformulier van Moerbeke-Waas.

      Specifieke voorwaarde Fuif:

      -     Aanvrager maakt gebruik van erkende security tijdens de fuif.

      Art. 4 – Procedure aanvraag.

      De aanvraag voor de eventsubsidie moet uiterlijk binnen 3 maanden nadat het event heeft plaatsgevonden digitaal ingediend worden bij de jeugddienst via jeugd@moerbeke.be.

      Een aanvraag bestaat uit.

      -     Ingevuld aanvraagformulier (zie website).

      -     Flyer / poster fuif met vermelding logo “Moerbeke Jeugd”.

      -     3 sfeerfoto’s die kunnen gedeeld worden via sociale media.

      -     Aantoonbare kosten gelinkt aan het event (Onkostennota + facturen op naam van het event).

      Specifieke voorwaarde fuif:

      -     Factuur bewakingsfirma.

      De jeugddienst beoordeelt de aanvraag zodra deze volledig is en geeft feedback binnen 4 weken na indienen.

      Art. 5 – Voordeel.

      Algemene ondersteuning.

      Ongelimiteerd aantal aanvragen van onderstaande ondersteuning.

      -     Materiële ondersteuning (nadarhekkens, noodverlichting, …) in samenspraak met jeugdconsulent.

      Volledige lijst met materiaal kan u vinden via het e-loket op de gemeentelijke website.

      -     Logistieke ondersteuning: informatie over reglementering bij organisatie event, communicatie met technische dienst…

      -     Communicatieve ondersteuning: bedeelronde flyers door gemeente bij zelfstandige in overleg met de jeugdconsulent, promotie op social media met o.a. Facebookpagina “Moerbeke Jeugd”…

      Financiële ondersteuning.

      -     Maximaal 1 aanvraag per jaar per organisator, met uitzondering van erkende jeugdverenigingen waarvoor maximaal 2 aanvragen per jaar geldt.

      -     Event.

      • 50% van de gemaakte kosten met een maximum van €150 / event (in functie van de ingediende onkostennota).

      -     Fuif.

      • 50% van de gemaakte kosten met een maximum van €150 / fuif (in functie van de ingediende onkostennota).
      • €300 / fuif (beperkt tot maximum van factuurbedrag bewakingsfirma).

      Art. 6 – Controle en sancties.

      De jeugddienst of het college van burgemeester en schepenen kan steeds controle laten uitvoeren op de geldigheid van de aanvraag. De subsidies zullen pas uitbetaald worden wanneer de aanvrager voldoet aan de voorwaarden beschreven in het subsidiereglement.

      Art. 7 – Overdracht subsidies.

      Indien geen aanvragen worden ingediend of het jaarlijks vast te stellen bedrag is niet volledig aangewend, dan wordt het saldo overgedragen naar de werkingssubsidie van het huidige werkingsjaar.

      Infrastructuur.

      Art. 1 - Algemene bepalingen.

      Het gemeentebestuur voorziet een subsidie voor investering in infrastructuur in het jeugdwerk. Er kunnen subsidies aangevraagd worden voor:

      -     bouwen, aankopen of in erfpacht nemen van een lokaal;

      -     verbouwen en aanpassen van een lokaal.

      Art. 2 – Definities.

      -     Jeugdlokaal: een lokaal in eigendom van of in gebruik door een erkende jeugdvereniging.

      -     Werkingsjaar: een jaar dat aanvangt op 1 september en dat eindigt op 31 augustus, twaalf maanden later.

      -     Erkende jeugdvereniging: groepsgericht sociaal-cultureel initiatief waar een groep jongeren in de vrije tijd aan deelneemt onder gekwalificeerde begeleiding:

      • deze groep min. 10 jeugdactiviteiten per jaar organiseert;
      • die hoofdzakelijk doorgaan op grondgebied Moerbeke;
      • dit gespreid over minstens 6 maanden.

      Art. 3 – Voorwaarden.

      Je kan aanspraak maken op deze subsidie als je voldoet aan volgende voorwaarden.

      -     Advies van de jeugdraad over zowel het project als de termijn van de subsidie.

      -     Erkende jeugdvereniging.

      -     Het jeugdlokaal is de plaats waar de activiteiten georganiseerd worden.

      -     Het bouwen / de verbouwingswerken moeten gebeuren op kosten van de vereniging.

      Art. 4 – Procedure aanvraag.

      De aanvraag moet voor 15 september van het jaar voorafgaand aan de aankoop of werken, schriftelijk ingediend worden bij de jeugddienst.

      Een aanvraag bestaat uit.

      -     Ingevuld aanvraagformulier (zie website).

      -     Overzicht van de verwachte uitgaven (raming en offerte voor materiaal en werken).

      -     Geldige bouwvergunning (verplicht indien het bouwen of verbouwen van een jeugdlokaal betreft).

      -     Kopie van de aankoopakte (verplicht indien het de aankoop van een jeugdlokaal betreft).

      -     Foto’s ter illustratie.

      De jeugddienst beoordeelt de aanvraag zodra deze volledig is en geeft feedback binnen 4 weken na indienen.

      Art. 5 – Voordeel.

      Iedere aanvrager heeft recht op een terugbetaling van maximum €50.000 verspreid over 10 jaar, beperkt tot een maximum van €5000 per jaar, beperkt tot maximum van factuurbedrag(en).

      Art. 6 – Controle en sancties.

      De jeugddienst of het college van burgemeester en schepenen kan steeds controle laten uitvoeren op de geldigheid van de aanvraag. De subsidies zullen pas uitbetaald worden wanneer de aanvrager voldoet aan de voorwaarden beschreven in het subsidiereglement.

      Art. 7 – Overdracht subsidies.

      Indien geen aanvragen worden ingediend of het jaarlijks vast te stellen bedrag niet volledig is aangewend, wordt het saldo niet aangewend en verondersteld in te zetten ten behoeve van jeugdinfrastructuur in latere projecten.

      Art. 2. Deze beslissing en de reglementen bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Toekenning subsidie voor aankoop ziekenwagen.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, 23°;

      Gelet op de brief van 15 juli 2021 van het Rode Kruis, afdeling Moerbeke-Wachtebeke met de vraag naar financiële ondersteuning van de werking van het Rode Kruis aangezien de inkomsten tijdens corona veel minder waren en aangezien de aankoop van een nieuwe ziekenwagen nodig is na de total loss van de huidige ziekenwagen;

      Overwegende dat de gemeenteraad bevoegd is om nominatieve subsidies toe te kennen;

      Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om € 10.000 te schenken;

      Overwegende dat een subsidie van € 10.000 verantwoord is daar de aanwezigheid van een ziekenwagen op ons grondgebied belangrijk is en bij sommige activiteiten op het grondgebied ook geëist wordt door de veiligheidscel; dat iedereen overtuigd is dat een snelle interventie levens kan redden, dus dat die aanwezigheid van een ziekenwagen bij activiteiten met een verhoogd risico belangrijk is;

      Overwegende dat het Rode Kruis in Moerbeke daarnaast nog heel wat andere dienstverlening biedt die belangrijk is voor onze inwoners en verenigingen: bloedinzamelingen, opleidingen, uitleendienst, brugfigurenwerking, …

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Aan het Rode Kruis, afdeling Moerbeke-Wachtebeke een subsidie van € 10.000 toe te kennen.

      Art. 2. Deze beslissing ter kennis te brengen van het Rode Kruis, afdeling Moerbeke-Wachtebeke en van de financieel directeur en bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • TMVS dv: aanduiding plaatsvervanger.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers, voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;

      Gelet op de statuten van TMVS dv;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 houdende aanstelling van mevrouw Inge Mertens als vertegenwoordiger en de heer Robby De Caluwé als plaatsvervanger om onze gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van TMVS dv;

      Overwegende dat het decreet lokaal bestuur een onverenigbaarheid formuleert tussen parlementslid en het mandaat in een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging;

      Overwegende dat de heer Robby De Caluwé als parlementslid geen afgevaardigde kan zijn in de algemene vergadering van TMVS dv; dat derhalve een nieuwe afgevaardigde dient aangesteld te worden;

      Gelet op het voorstel om mevrouw Sarah Poppe aan te duiden als plaatsvervanger,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Mevrouw Sarah Poppe aan te duiden om de gemeenteraad te vertegenwoordigen als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van TMVS dv en om in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.

      Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan TMVS dv, Stropstraat 1 te 9000 Gent of per elektronische post, op 20200616AVTMVS@farys.be en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • TMVW ov: aanduiding vertegenwoordiger.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers, voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;

      Gelet op de statuten van TMVW ov;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 houdende aanstelling van de heer Robby De Caluwé als vertegenwoordiger en de heer Koen Mertens als plaatsvervanger om onze gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergadering van TMVW ov;

      Overwegende dat het decreet lokaal bestuur een onverenigbaarheid formuleert tussen parlementslid en het mandaat in een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging;

      Overwegende dat de heer Robby De Caluwé als parlementslid geen afgevaardigde kan zijn in de algemene vergadering van TMVW ov; dat derhalve een nieuwe afgevaardigde dient aangesteld te worden;

      Gelet op het voorstel om de heer Koen Mertens af te vaardigen als vertegenwoordiger en mevrouw Annelie Van Hecke als plaatsvervanger,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De heer Koen Mertens aan te duiden om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVW ov en om in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingenv en mevrouw Annelie Van Hecke als plaatsvervanger.

      Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan TMVW ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent of per elektronische post, 20190322BAVTMVW@farys.be en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Varia.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

Namens Gemeenteraad,

Karin Van de Sompel
Algemeen directeur

Peter De Bock
Voorzitter