De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;
Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Overwegende dat de notulen van de zitting van 21 december 2021 ter goedkeuring worden voorgelegd,
Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 21 december 2021 goed te keuren.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 28 december 1967 op de onbevaarbare waterlopen;
Gelet op de bij brief van 25 oktober 2021 door het bestuur van de Polder Moervaart en Zuidlede ingediend programma voor het ruimen van de waterlopen van derde categorie binnen de omschrijving van hun grondgebied, met raming van de kosten voor het dienstjaar 2022;
Overwegende dat de voormelde raming € 18.892,63 bedraagt.
Gelet op de bij e-mail van 4 november 2021 door het bestuur van de Moerbeke-Polder ingediend programma voor het ruimen van de waterlopen van derde categorie binnen de omschrijving van hun grondgebied, met raming van de kosten voor het dienstjaar 2022;
Overwegende dat de voormelde raming € 76.015,00 bedraagt;
Overwegende dat het vooral in het belang van de landbouw en het milieu, alsmede van de afwatering, noodzakelijk is alle voorname waterlopen regelmatig te onderhouden,
Art. 1. De voorlopige raming van € 18.892,63 voor de uit te voeren werken aan waterlopen van derde categorie gedurende het jaar 2022, zoals opgemaakt door de Polder Moervaart en Zuidlede, gunstig te adviseren;
Art. 2. De voorlopige raming van € 76.015,00 voor de uit te voeren werken aan waterlopen van derde categorie gedurende het jaar 2022, zoals opgemaakt door Moerbeke-Polder, gunstig te adviseren.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Moerbeke-Polder, Polder van Moervaart en Zuidlede en aan de Provinciale technische dienst, Dienst Integraal Waterbeleid, Woodrow Wilsonplein 2 te 9000 Gent.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de beslissing van het Vlaams Parlement van 17 juni 2020 betreffende het decreet tot het nemen van dringende maatregelen met betrekking tot de noodfondsen voor cultuur, jeugd, sport, media en de lokale besturen en met betrekking tot de armoedebestrijding naar aanleiding van de COVID-19-pandemie;
Overwegende dat onze gemeente van Vlaanderen € 53.000 ter beschikking heeft gekregen om de verenigingen te ondersteunen;
Overwegende dat onze gemeente vorig jaar € 53.000 ontvangen heeft van de Vlaamse regering om verenigingen die schade hebben geleden omwille van corona financieel te compenseren, waarvoor een subsidiereglement werd uitgewerkt dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2021;
Overwegende dat vorig jaar 3/4 van het beschikbare budget werd verdeeld; dat ondertussen een bedrag van € 5.750 werd ontvangen van de provincie via ‘Lokaal genieten van het Oost-Vlaamse platteland’ dat nog extra kan toegevoegd worden;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om het subsidiereglement aan te passen;
Gelet op de adviezen ter zake van de cultuurraad, de jeugdraad en de sportraad,
Art. 1. Het volgende subsidiereglement ter ondersteuning van de lokale verenigingen die schade hebben geleden omwille van de uitbraak van Covid-19 goed te keuren.
Art. 2. Dit reglement onmiddellijk in werking te laten treden.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Subsidiereglement voor Moerbeekse verenigingen met het oog op het verminderen van de impact van de Coronacrisis.
Art. 1 - Algemene bepalingen.
De eenmalige covid-subsidie is een toelage verkregen vanuit de Vlaamse overheid ter ondersteuning van lokale verenigingen die schade hebben geleden omwille van de uitbraak van covid-19 en de daarmee gepaarde geannuleerde evenementen en/of aangepaste werking. Het gemeentebestuur staat autonoom in voor de verdeling van deze gelden.
Het eenmalige bedrag dat verdeeld dient te worden onder autonomie van het gemeentebestuur van Moerbeke betreft €53.000, waarvan 3/4e reeds werd aangewend in een eerste uitbetalingsronde en 1/4e nog verdeeld dient te worden.
Art. 2 – Definities en begrippen.
Erkende Moerbeekse vereniging: een groep die deelneemt aan een groepsgericht sociaal-cultureel of sportief initiatief in de vrije tijd onder begeleiding waarbij de groep:
- functioneert onder het statuut van een vzw of feitelijke vereniging zonder commercieel doel;
- die inkomsten opnieuw investeert in de werking;
- en minstens sinds twee jaar actief zijn;
- minimaal 4 activiteiten per jaar organiseert:
die hoofdzakelijk doorgaan op grondgebied Moerbeke;
die voor iedereen toegankelijk zijn;
dit gespreid over minstens 6 maanden.
Evenementen: een gebeurtenis die georganiseerd wordt door de vereniging met als doel winst maken.
In dit reglement is het begrip evenement enkel van toepassing in het geval van een jaarlijks weerkerend evenement waarbij de effectieve invulling niet noodzakelijk steeds dezelfde hoeft te zijn. Het evenement beslaat een duur van minimum 2 uur en is voor iedereen toegankelijk.
Activiteiten die passen binnen de reguliere werking van de vereniging, zonder oog op winst tellen niet mee voor de weging van het ontvangen van de covid-subsidies. Voorbeelden daarvan zijn: Vergaderingen, (bestuurs-)etentje, teambuilding, opleidingen, workshops, trainingen, reguliere competitie,…
Investeringen: een eenmalige uitgave, met als doel de aanschaffing van materiaal of verbetering van de verenigingsmiddelen. Deze tellen niet mee voor de weging van het ontvangen van de covid-subsidies:
- consumptie: inkomsten verworven uit de verkoop van maaltijden of dranken buiten de evenementen om. Inkomsten verworven uit de verkoop van maaltijden of dranken binnen de reguliere en wederkerige werking van de vereniging. Hiermee verwijzen we naar inkomsten die gegeneerd werden door bijvoorbeeld het openhouden van een kantine;
- huurinkomsten: generen van inkomsten door het verhuren van een lokaal eigen aan de vereniging. Deze tellen niet mee voor de weging van het ontvangen van de covid-subsidies.
Art. 3 – Voorwaarden.
Je kan aanspraak maken op deze subsidie als je voldoet aan volgende voorwaarden: erkende en actieve Moerbeekse vereniging met aantoonbaar opbrengstverlies omwille van corona.
Art. 4 – Procedure aanvraag.
Erkende Moerbeekse verenigingen kunnen subsidies krijgen om de geleden schade en gederfde winsten door corona gedeeltelijk te compenseren. Het totale budget wordt verdeeld onder alle Moerbeekse verenigingen die hiervoor een aanvraag doen in verhouding van hun puntenaantal ten opzichte van het totaal aantal punten van alle Moerbeekse verenigingen.
De aanvraag voor de subsidie moet uiterlijk voor 14 februari 2022, digitaal ingediend worden bij de dienst vrije tijd.
Een aanvraag bestaat uit:
- een ingevuld aanvraagformulier (zie website);
- een evenementenlijst waarin benoemd wordt of het evenement kon doorgaan, werd afgelast, of doorging met beperkingen.
Art. 5 – Puntenverdeling.
Stap 1.
Geleden en niet te recupereren schade wordt voor 100% terugbetaald tot een maximum bedrag van €125.00. Hiermee wordt bedoeld:
- directe onkosten om verenigingswerk in stand te houden (aankoop handgel…);
- gemaakte onkosten voor organisatie van geannuleerde of coronaproof evenementen die niet konden gerecupereerd worden;
- terugbetaling van lidgelden of een alternatief van gelijkgestelde waarde.
Stap 2.
Het opbrengstverlies per vereniging krijgt een score in verhouding tot het totale opbrengstverlies van alle Moerbeekse verenigingen die een aanvraag hebben ingediend.
Stap 3.
Verenigingen krijgen dit opbrengstverlies vergoed op basis van onderstaand puntenschema.
- Verlies aan leden: per 10% ledenverlies verdient een vereniging 1 punt, met een maximum aan 10 punten. Het verlies aan ledenaantal wordt bepaald door het gemiddelde ledenaantal van 2015 tot en met 2019 (of het aantal bestaande jaren indien de vereniging nog geen vijf jaar actief is) te vergelijken met het ledenaantal van afgelopen jaar. Hoe groter het ledenverlies met andere woorden t.o.v. vorige jaren, hoe meer punten een vereniging verzamelt.
- Afgelaste evenementen: Het aantal geannuleerde evenementen wordt gewogen aan de initieel geplande evenementen voor 2021[SP1] . Per 20% geannuleerde evenementen verdient een vereniging 1 punt, met een maximum van 5 punten. Hoe meer evenementen met andere woorden geannuleerd werden t.o.v. vorige jaren, hoe meer punten een vereniging verzamelt.
- Evenementen doorgegaan met beperkingen: Het aantal evenementen doorgegaan met beperking wordt gewogen aan de initieel geplande evenementen voor 2021. Per 20% van de evenementen die zijn doorgegaan, verdient een vereniging 2 punten, met een maximum van 10 punten. Hoe meer evenementen met andere woorden door gingen met beperking t.o.v. vorige jaren, hoe meer punten een vereniging verzamelt.
- Opbrengstverlies: per 5% opbrengstverlies verdient een vereniging 1 punt, met een maximum aan 20 punten. Hoe groter het opbrengstverlies met andere woorden t.o.v. vorige jaren, hoe meer punten een vereniging verzamelt.
De geannuleerde evenementen en/of evenementen die coronaproof konden doorgaan mits beperkingen die worden opgenomen in het puntensysteem hebben betrekking op de periode 1 januari 2021 tot 31 december 2021. De werkgroep covid-19 beoordeelt de aanvraag zodra deze volledig is en geeft ten laatste 28 februari hierover feedback.
Stap 4.
Het totale budget wordt verdeeld onder alle Moerbeekse verenigingen die hiervoor een aanvraag doen in verhouding van hun gewogen puntenaantal ten opzichte van het totaal aantal punten van alle Moerbeekse verenigingen.
Art. 6 – Voordeel.
Op basis van het aantal punten zal iedere ontvankelijke aanvraag een financiële toelage kunnen ontvangen, dit met een maximumbedrag van de aantoonbare geleden schade. Een vereniging kan niet meer dan de helft van het totale budget voor deze subsidie ontvangen.
Art. 7 – Controle en sancties.
De vrijetijdsdienst of het college van burgemeester en schepenen kan steeds controle laten uitvoeren op de geldigheid van de aanvraag. Deze zullen steekproefsgewijs gebeuren. Het indienen van een subsidie aanvraag betekent automatisch dat de vereniging toestemming verleent de boekhouding in te kijken op vraag van het gemeentebestuur.
De subsidies zullen pas uitbetaald worden wanneer de aanvrager voldoet aan de voorwaarden beschreven in het subsidiereglement.
Bij opzettelijke onregelmatigheden vervalt het volledige recht op financiële tussenkomst.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 7 december 2018, inzonderheid betreffende de openbaarheid van bestuur en de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 326 tot en met 341 betreffende het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming);
Overwegende dat de gemeente wenst te voorzien in de uitgifte en verkoop van een digitale gemeentelijke geschenkbon, genaamd de ‘Moerbekebon’, ter ondersteuning van de lokale economie, in het bijzonder de Moerbeekse middenstand;
Overwegende dat het noodzakelijk is de deelnemingsvoorwaarden die van toepassing zijn op elke onderneming die toetreedt, vast te leggen in een reglement;
Gelet op voorliggend voorstel van reglement,
Art. 1. Goedkeuring te verlenen aan het reglement die de deelnemingsvoorwaarden vastlegt die van toepassing zijn op elke onderneming die toetreedt als deelnemende partij aan de Moerbekebon, die geëxploiteerd en gecommercialiseerd wordt door de gemeente Moerbeke in samenwerking met de firma Gift2Give bv.
GEMEENTELIJK REGLEMENT MOERBEKEBON
Gemeente Moerbeke wil het lokaal consumeren verder promoten en de lokale middenstand ondersteunen met de uitgifte van een digitale waardebon, genaamd de ‘Moerbekebon’.
ARTIKEL 1 – TOEPASSINGSGEBIED
Onderstaande deelnemingsvoorwaarden zijn van toepassing op elke onderneming die toetreedt als deelnemende partij aan de Moerbekebon. Deze waardebon wordt geëxploiteerd en gecommercialiseerd door Gemeente Moerbeke in samenwerking met de firma Gift2Give bv.
ARTIKEL 2 – TOETREDING
Enkel een natuurlijke persoon of rechtspersoon die is ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) met een vestigingseenheid op het grondgebied van Moerbeke of die er zijn ambulante activiteiten uitvoert, kan toetreden als deelnemende onderneming conform het deelnamereglement van Gemeente Moerbeke. Uitgesloten zijn ondernemingen die met meer dan 7 vestigingseenheden geregistreerd staan in de KBO en ondernemingen die in staat van faillissement zijn gesteld.
Enkel een deelnemende onderneming mag de Moerbekebon ontvangen en krijgt de tegenwaarde op haar rekening gestort als aan de voorwaarden voor uitbetaling is voldaan. Inschrijven als onderneming verloopt uitsluitend via Gemeente Moerbeke.
ARTIKEL 3 – VERKOOP VAN DE BON
De Moerbekebon wordt verkocht via de webshop, toegankelijk op www.moerbeke.be/moerbekebon, en via de fysieke verkooppunten in de gemeente.
De Moerbekebon kan aangekocht worden voor de bedragen van € 10,00, € 25,00 en € 50,00. Desgevallend kan ook een cadeauverpakking worden aangekocht aan € 1,00 per stuk.
Elke waardebon heeft een uniek nummer en een QR-code. Bij aankoop van de waardebon wordt deze geactiveerd en blijft de waarde ervan 12 maanden geldig, tenzij anders bepaald.
ARTIKEL 4 – AANVAARDING EN TERUGGAVEPLICHT
De deelnemende onderneming verbindt er zich toe om in haar verkooppunt elke geldige bon uitgegeven door Moerbeke te aanvaarden, en dit gedurende de totaliteit van de openingsdagen en -uren ervan.
ARTIKEL 5 – ONTWAARDING EN CONTROLE GELDIGHEID
De deelnemende onderneming moet de Moerbekebon onmiddellijk bij ontvangst in haar zaak geheel of gedeeltelijk ontwaarden via een van de aangeboden ontwaardingsmethoden. Het ontwaardingsproces verloopt in 2 stappen:
- stap 1: de code wordt gescand of ingetikt, het te besteden bedrag wordt gekozen en beide worden geverifieerd.
- stap 2: na verificatie moet de onderneming de ontwaarding van de geverifieerde code en bedrag bevestigen.
Een onderneming die de 2e stap overslaat maakt geen aanspraak op uitbetaling van de Moerbekebon.
Een bon die bij verificatie de melding geeft van een ongeldige validatie, is ongeldig en mag niet aanvaard worden als betaalmiddel. De deelnemende onderneming moet aan de klant melden dat hij of zij contact moet opnemen met Gift2Give (info@gift2give.org). Een ongeldige bon geeft geen recht op terugbetaling door Gemeente Moerbeke.
De deelnemende onderneming draagt het risico voor de aanvaarding van een ongeldige bon. De deelnemende onderneming kan de geldigheid van de bon controleren via de aangeboden ontwaardingsmethoden. Bij twijfel geldt de informatie over geldigheid en vervaldag die de deelnemende onderneming online kan opvragen op de website www.gift2give.be.
Beschadigde bonnen die de deelnemende onderneming niet meer kan ontwaarden, aanvaardt de deelnemende onderneming niet. De deelnemende onderneming moet de klant doorverwijzen naar Gift2Give (info@gift2give.org). Een vervallen waardebon kan door de gebruiker niet worden omgeruild.
ARTIKEL 6 – UITBETALING
De deelnemende onderneming krijgt het ontwaarde bedrag zo snel mogelijk na ontwaarding gestort op de rekening die werd opgegeven bij inschrijving. De uitbetaling gebeurt uiterlijk 14 dagen na de ontwaarding.
De deelnemende onderneming kan zijn rekeningnummer wijzigen via een schriftelijk verzoek aan Gemeente Moerbeke, ondertekend door een bevoegd persoon.
Gemeente Moerbeke en Gift2Give behouden het recht om, van de aan de deelnemende onderneming toekomende betalingen, het bedrag in te houden van ongeldig beschouwde transacties (zoals bijvoorbeeld deze die werden verricht zonder naleving van contractuele bepalingen, die niet geautoriseerd waren, frauduleus zijn,…).
ARTIKEL 7 – ZICHTBAARHEID EN PUBLICITEIT
De deelnemende onderneming verklaart zich akkoord dat de commerciële gegevens van de onderneming mogen gebruikt worden via alle kanalen door Gemeente Moerbeke en Gift2Give in het kader van promotie van de bon uitgegeven door Moerbeke.
ARTIKEL 8 – KOSTPRIJS
Toetreden als deelnemende onderneming is gratis.
Kosten kunnen in rekening worden gebracht via de service provider (Gift2Give of partner) als deze support levert die niet gerelateerd is aan een defect van haar eigen platform. Enkel support betreffende een defect of andere aan het platform van de serviceprovider zijn inbegrepen.
ARTIKEL 9 – BEHANDELING EN WIJZIGING VAN DE GEGEVENS
De Verwerking Van Persoonsgegevens draagt de betekenis die eraan wordt toegekend in de EU-Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, hierna “GDPR” genaamd. Met betrekking tot de persoonsgegevens, treedt Gift2Give in principe op als verwerker en Gemeente Moerbeke als verwerkingsverantwoordelijke. De door de deelnemende onderneming verschafte gegevens worden geregistreerd in de Gift2Give City Master databank. Gemeente Moerbeke en Gift2Give gebruiken deze gegevens enkel maar in het kader van hun relaties met de deelnemende onderneming, voor statistische doeleinden en in het kader van commerciële acties bij de promotie van de bon uitgegeven door Gemeente Moerbeke. De gegevens worden nooit aan derden meegedeeld. De deelnemende onderneming kan, op schriftelijk verzoek, gratis een kopie bekomen van de geregistreerde gegevens die haar aanbelangen. Verkeerde gegevens worden verbeterd op verzoek van de deelnemende onderneming. Wanneer de gegevens van de deelnemende onderneming, zoals vermeld op het inschrijvingsformulier wijzigen of wanneer de zaak om welke reden dan ook wordt stopgezet, moet de deelnemende onderneming de gemeente hiervan onmiddellijk verwittigen. Wijzigingen van rekeningnummer en commerciële benaming moeten altijd schriftelijk aangevraagd worden.
ARTIKEL 10 – GEBREKEN
Als de deelnemende onderneming een defect kan aantonen van functionering van een informaticatoepassing of ontwaardingsmethode bij verwerking van de waardebon, meldt de onderneming dit zo snel mogelijk aan Gemeente Moerbeke.
ARTIKEL 11 – FRAUDE
De deelnemende onderneming neemt alle voorzorgen om elke fraude met de bon en/of de ontwaardingssystemen te voorkomen, en stopt deze onmiddellijk zodra ze werd ontdekt. De deelnemende onderneming verbindt er zich toe onmiddellijk Gemeente Moerbeke te verwittigen, zodra een fraude wordt vermoed of ontdekt in verband met de waardebon uitgegeven door Moerbeke en/of de ontwaardingssystemen, en volle medewerking te verlenen voor de opheldering ervan.
ARTIKEL 12 – AANSPRAKELIJKHEID
Gemeente Moerbeke en Gift2Give zijn nooit aansprakelijk voor schade veroorzaakt wegens gebruik van materieel door derden ter beschikking gesteld. Gemeente Moerbeke en Gift2Give behouden het recht om de acceptatie en behandeling van een of meerdere betalingsmiddelen (waardebon en/of ontwaardingssystemen) te schorsen, zonder opzeg noch vergoeding, om de integriteit en veiligheid van het systeem te waarborgen.
Ook kunnen Gemeente Moerbeke en Gift2Give de dienstverlening tijdelijk onderbreken omwille van verbeteringen, aanpassingen of onderhoud. Gemeente Moerbeke en Gift2Give verwittigen de deelnemende onderneming hiervan zo snel en zo gepast mogelijk. Gemeente Moerbeke en Gift2Give zijn niet verantwoordelijk voor rechtstreekse en onrechtstreekse schade, zoals bv. verlies van cliënteel of zakencijfer. Gemeente Moerbeke en Gift2Give dragen geen enkele verantwoordelijkheid voor schade veroorzaakt na stopzetting.
ARTIKEL 13 – ONOVERDRAAGBAARHEID
De deelnemende onderneming verklaart zich persoonlijk akkoord met de deelnemingsvoorwaarden en deelname mag bijgevolg niet worden overgedragen (gedeeltelijk of volledig) zonder voorafgaande toestemming van Gemeente Moerbeke en Gift2Give.
ARTIKEL 14 – UITSCHRIJVEN, UITSLUITING EN BEËINDIGING VAN DE DIENSTVERLENING
De deelnemende onderneming kan zich op elk ogenblik uitschrijven na een vaste periode van 1 maand als deelnemende onderneming ter aanvaarding van de waardebon. De deelnemende partij richt hiertoe een schriftelijk verzoek aan Gemeente Moerbeke. De deelnemende onderneming staat zelf in voor de opzeg van eventuele contracten die ze met derden gesloten heeft voor bepaalde ontwaardingsmethoden.
Gemeente Moerbeke en Gift2Give kan de deelnemende onderneming zonder opzeg en zonder schadevergoeding uitsluiten of schorsen als deelnemende partij ter aanvaarding van de waardebon uitgegeven door Moerbeke in volgende gevallen:
ARTIKEL 15 – DIVERSE BEPALINGEN
Als een bepaling nietig wordt verklaard, heeft dit geen invloed op de geldigheid van deze deelnemingsvoorwaarden en onderhandelen de partijen een nieuwe geldige bepaling met een zo veel mogelijk gelijkaardig economisch effect.
Art. 2. Dit reglement onmiddellijk in werking te laten treden.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41, 11°;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
Gelet op het burgerlijk wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Overwegende dat in de meerjarenplanning 2020-2024 de herinrichting van de kruispunten Statiestraat-Dorpvaart, Dorpvaart-Moerhofstraat, Moerhofstraat-Hospicestraat en Hospicestraat-Korte Damstraat is voorzien;
Overwegende dat bij de opmeting voor de herinrichting van het kruispunt Dorpvaart-Moerhofstraat is gebleken dat het noodzakelijk is een deel private eigendom te verwerven, inzonderheid 116,10 m² van het perceel, gelegen Moerhofstraat 42;
Gelet op het schattingsverslag voor het volledig perceel gemeten 441 m² voor een bedrag van € 185.000;
Gelet op het proces-verbaal van opmeting en splitsing zoals opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Kristof Taillieu;
Overwegende dat met de betrokken eigenaars werd overeengekomen om slechts het noodzakelijke deel te verwerven, zijnde 116,10 m2 voor een bedrag van € 90.000; dat hiervoor een akkoord werd bereikt tot minnelijke verwerving zodat op het perceel de bouw van een nieuwe woning mogelijk blijft;
Overwegende dat in het algemeen belang en met het oog op het veiliger inrichten van het kruispunt, een minnelijke verwerving dient verkozen te worden boven een langdurige gerechtelijke onteigeningsprocedure;
Gelet op het ontwerp van aankoopakte zoals opgemaakt door het kantoor van Dirk Smet en Nicolas Raemdonck, geassocieerde notarissen, Lage Kerkwegel 4, 9170 Sint-Gillis-Waas;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 281 van het decreet lokaal bestuur de voorzitter van de gemeenteraad tot ondertekening kan opdragen aan een of meer leden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de bevoegdheid tot ondertekening van de akte op basis van voormeld artikel 281 kan overgedragen worden aan de burgemeester,
Art. 1. Het voorstel van koopakte, zoals opgemaakt door het kantoor van Dirk Smet en Nicolas Raemdonck, geassocieerde notarissen, Lage Kerkwegel 4, 9170 Sint-Gillis-Waas, voor het deel van het perceel, gelegen Moerhofstraat 42, 9180 Moerbeke, met een oppervlakte volgens meting van 116,10 m² conform het proces-verbaal van opmeting en splitsing zoals opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Kristof Taillieu, goed te keuren.
Art. 2. De bevoegdheid tot ondertekening van de verkoopakte op basis van artikel 281 van het decreet lokaal bestuur over te dragen aan de burgemeester waardoor de verkoopakte wordt ondertekend door de burgemeester en de algemeen directeur.
Art. 3. Deze beslissing ter kennis te brengen van de financieel directeur en van de notaris en bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de Overeenkomst van Parijs goedgekeurd door het Europees Parlement in maart 2019, met het doel om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn;
Gelet op de lancering van de ‘European Green Deal’ door de Europese Commissie eind 2019; dat “The Green Deal” van Europa het eerste klimaatneutrale continent moet maken tegen 2050, met een netto-uitstoot van broeikasgassen die nul is;
Gelet op het laatste evaluatierapport van het Intergouvermenteel Panel voor Klimaatverandering (IPCC) van 2021 dat aantoont dat de klimaatverandering één van de meest prangende en actuele problemen is die onze samenleving voor grote uitdagingen plaatst;
Overwegende dat wetenschappers van het IPCC het erover eens zijn dat we de wereldwijde stijging van de temperatuur onder de 2 °C moeten houden om de rampzalige gevolgen van de klimaatwijziging te beperken;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 9 december 2019;
Gelet op het Provincieraadsbesluit van 2 september 2015 tot goedkeuring van het klimaatplan en het klimaatactieplan 2015-2020 van de Provincie Oost-Vlaanderen;
Gelet op het besluit van de deputatie van 21 juli 2021 om het Lokaal energie- en klimaatpact te ondertekenen als ondersteunende partner en dus om de Oost-Vlaamse gemeenten en steden te ondersteunen bij de uitvoering van hun klimaatplannen;
Gelet op de erkenning van de Provincie als territoriaal coördinator i.h.k.v. het burgemeestersconvenant en de daaruit volgende ondersteuning van de Oost-Vlaamse gemeenten bij de opmaak en uitvoering van klimaatplannen;
Gelet op de erkenning van Interwaas als territoriaal coördinator en daaruit volgende ondersteuning van de Wase gemeenten bij de opmaak en uitvoering van klimaatplannen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 april 2020 houdende toetreding tot het “Burgemeestersconvenant 2030” en de opmaak gezamenlijk klimaatplan via Waasland Klimaatland;
Overwegende dat de Provincie hierbij de opmaak van het regionaal adaptatieplan begeleidt en Interwaas instaat voor het mitigatieplan; dat het streefdoel is om in juni 2022 het klimaatplan voor de regio in te dienen bij Europa;
Overwegende dat de Provincie in juni 2020 een studieopdracht uitschreef voor de opmaak van het regionaal adaptatieplan voor de Wase regio; dat de opdracht in augustus 2020 gegund werd aan Sweco Belgium;
Overwegende dat in de opdracht van Sweco ook de opmaak van een Manifest was voorzien, zijnde een tekst waarin de strategische doelstellingen kernachtig samengevat worden, namelijk:
Overwegende dat aan de zes strategische doelstellingen regionale maatregelen worden opgehangen om de risico’s en kwetsbaarheden in het Waasland aan te pakken; dat deze maatregelen werden geselecteerd uit een longlist opgemaakt met input uit: gekende databanken, regionale expertise, kansenkaarten voor de regio en input uit de Hackaton;
Overwegende dat deze maatregelen toepasbaar zijn voor één of meerdere sectoren; dat de volgende sectoren aan bod komen: bouwen en wonen, openbaar domein, bedrijvigheid, natuur en landbouw;
Overwegende dat in het rapport ook aandacht besteed wordt aan:
Overwegende dat het regionaal plan een actietabel met een overzicht van alle maatregelen per sector bevat; dat deze actietabel na goedkeuring door de partners opgeladen zal worden op de website van het Europees Burgemeestersconvenant;
Overwegende dat bij de opmaak van dit plan verschillende stakeholders betrokken werden, conform de vereisten van Europa;
Gelet op het digitaal participatiemoment (=Hackaton) op 2 en 4 februari 2021 waarbij de 11 gemeenten en geëngageerde stakeholders uit diverse sectoren nadenken over mogelijke maatregelen op regionaal niveau. Deze oefening vormde de aanzet tot een longlist van regionale maatregelen; dat regelmatig werd teruggekoppeld met de leden van Stuurgroep Waasland Klimaatland;
De suggesties of bedenkingen van de betrokken gemeenten werden zo veel mogelijk verwerkt in het eindrapport.
Gelet op de voorgestelde eindproducten:
Overwegende dat de kosten voor de opmaak van het regionaal adaptatieplan werden gefinancierd met middelen van het projectenfonds,
Art. 1. Het voorliggend “Regionaal Adaptatieplan Waasland” en de daarbij horende maatregelen- en actietabel, alsook het Manifest met de 6 strategische doelstellingen, goed te keuren. Dit regionaal adaptatieplan gaat in vanaf de goedkeuring door de gemeenteraad en loopt tot eind 2030.
Art. 2. Akkoord te gaan om, samen met de Provincie Oost-Vlaanderen en Interwaas en in het kader van het Burgemeestersconvenant en het project “Waasland Klimaatland”, uitvoering te geven aan de regionale maatregelen en acties opgesomd in dit plan. Hiervoor onderneemt de gemeente de volgende stappen:
Art. 3. Interwaas het mandaat te geven om namens de partners van het regionaal project “Waasland Klimaatland" het “Regionaal Adaptatieplan Waasland” als onderdeel van Klimaatplan Waasland, in te dienen bij het EU secretariaat van het Burgemeestersconvenant.
Art. 4. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan de Provincie Oost-Vlaanderen en aan Interwaas en de beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Overwegende dat de GAS-wetgeving voorziet dat personeelsleden van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, die hiertoe binnen het raam van hun bevoegdheden door de gemeenteraad worden aangewezen, vaststellingen kunnen doen van inbreuken;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013, in het bijzonder artikel 2 tot vaststellen van de minimumvoorwaarden inzake selectie die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet op de brief van IDM van 28 december 2021 houdende de aanstelling van een administratieve GAS-vaststeller,
Art. 1. Mevrouw Carolien Noët aan te stellen als intergemeentelijk vaststeller in het kader van de GAS-reglementering.
Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te sturen aan:
- De griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg van het Arrondissement en van de politierechtbank van het kanton.
- Het parket van de Procureur des Konings.
- De zonechef van de lokale politie.
- De milieuambtenaar.
- De financieel directeur.
Art.3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Juridische grond
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder artikel 12, §2 dat voorziet dat de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen kan worden in een vergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31, §1 dat voorziet dat de gemeenteraad beslist over de wijziging van een gemeenteweg en zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein;
Gelet op artikel 41, 9° van het decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de hieraan uitdrukkelijk voorbehouden bevoegdheden; dat artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet de bevoegdheid over de zaak van de gemeentewegen expliciet aan de gemeenteraad voorbehoudt;
Aanleiding en context
Gelet op het besluit van de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen dd. 12 december 2019 waarbij aan de TMVW een omgevingsvergunning verleend werd voor het bouwen van een sportcomplex en de aanleg van buitensportvelden, bijhorende infrastructuur en groeninrichting (Sportcomplex Moerbeke fase 2b); dat deze vergunningsbeslissing werd vernietigd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen bij arrest van 3 juni 2021;
Gelet op de hernomen aanvraag ingediend door TMVW voor het bouwen van een sportcomplex en aanleggen van buitensportvelden (voetbalvelden met tribunes), tennisvelden, bijhorende infrastructuur en groeninrichting;
Overwegende dat volgende stedenbouwkundige handelingen worden aangevraagd:
Overwegende dat de vergunningsaanvraag zodoende de aanleg van enerzijds een nieuwe toegangsweg van de Moerhofstraat naar de parking omvat en anderzijds een nieuw wandelpad vanuit de verkaveling Vlinderhof; dat het gaat om een nieuwe gemeenteweg respectievelijk trage weg en het aanvraagdossier hiervoor een rooilijnplan dd. 18 augustus 2021 omvat, zoals opgemaakt door Lobelle Studiebureau namens TMVW;
Overwegende dat over deze aanvraag een openbaar onderzoek werd georganiseerd van 24 november 2021 tot en met 23 december 2021; dat de gemeenteraad kennis neemt van deze bezwaren en deze zal behandelen voor zover deze betrekking hebben op haar bevoegdheid omtrent de zaak van de wegen;
Argumentatie
Situering
Overwegende dat overeenkomstig artikel 12, §2 van het decreet Gemeentewegen de aanleg van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet kan opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen, dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen;
Overwegende dat de aanvrager gebruik maakt van deze geïntegreerde vergunningsprocedure om naast de stedenbouwkundige handelingen zoals hierboven opgesomd, ook de aanleg van een nieuwe toegangsweg in KWS verharding alsook een nieuw wandelpad vanuit de verkaveling Vlinderhof aan te vragen;
Overwegende dat vervolgens artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over de aanleg van een gemeenteweg, hetgeen impliceert dat de gemeenteraad zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein;
Overwegende dat hiervoor verwezen wordt naar de principes en doelstellingen uit het Decreet Gemeentewegen die gelden voor iedere wijziging van gemeentewegen:
“Art. 3
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
“Art. 4
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
Overwegende dat het in het licht van deze principes en doelstellingen is dat de beoogde aanvraag zal worden onderzocht;
Overwegende dat tenslotte overeenkomstig artikel 32, §2 Omgevingsvergunningsdecreet geldt dat een vergunning voor aanvragen met de aanleg van een gemeenteweg, slechts verleend kan worden na de goedkeuring van de wijziging van de gemeenteweg door de gemeenteraad.
Overwegende dat de bevoegdheid van de gemeenteraad daarbij onderscheiden moet worden van deze van de vergunningverlenende overheid, hier het college van burgemeester en schepenen; dat in die zin deze bevoegdheid zich beperkt tot hetgeen hierboven uiteen gezet is, zonder zich te kunnen uitspreken over de vergunningsaanvraag en -aspecten zelf;
Overwegende dat de bezwaarschriften die betrekking hebben op de wijziging van de gemeenteweg, gemotiveerd zullen behandeld worden; dat bezwaren die betrekking hebben op aspecten inzake de vergunningverlening, door het college van burgemeester en schepenen als vergunningverlenende overheid behandeld zullen dienen te worden;
Algemeen
Het project sportcomplex Moerhofstraat omvat de herinrichting van de bestaande sportvelden en sportinfrastructuur naar een duurzaam multifunctioneel sportpark waarin verschillen sportactiviteiten, evenementen alsook recreatieve activiteiten kunnen plaatsvinden. De nieuwe sportinrichting zal worden gekenmerkt door de bouw van een nieuwe sporthal met kleedkamers, sportzalen, een sportcafé, een tribune, een voetbalveld in natuurgras met tribune, padelvelden, tennisvelden, overdekte fietsstallingen, een parking en groenaanleg.
Het project is gelegen langs een oude spoorwegbedding die een belangrijke fietsroute uitmaakt via fietssnelweg F41. Deze fietsroute behoort tot het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. De site wordt voor gemotoriseerd verkeer ontsloten via de Moerhofstraat.
De aanleg van een nieuwe toegangsweg in KWS verharding is noodzakelijk om de aangevraagde sportsite te ontsluiten.
Een nieuwe ontsluitingsweg vanaf de Moerhofstraat is bijgevolg noodzakelijk. Deze toegangsweg wordt als gemeenteweg voorzien, met voorgenomen overdracht van de bedding aan de gemeente. Wat de ligging betreft, kan worden vastgesteld dat dit de enige en logische verbinding tussen de Moerhoefstraat en parking vormt, zoals ook voorzien in het Masterplan. Naar breedte en uitrusting wordt een breedte van 4,5 m voorzien met een KWS verhardering, hetgeen kan volstaan voor de louter ontsluitende functie.
Daarnaast zal een wandelpad voorzien worden dat de Vlinderhof met de fietssnelweg verbindt. Dit betreft een wandelpad voor louter niet gemotoriseerd verkeerd, met een dubbele aantakking op de fietsroute. Zodoende vormt dit een trage weg die verplaatst wordt en opnieuw aangelegd met een verbreding tot gevolg.
Naar ligging toe wordt een logische aantakking op de fietsverbinding voorzien, in twee richtingen. Dit met een respectievelijke breedte van 2 m en 1,5m en uitgerust in betonstraatsteen.
Zodoende kan de voorziene ligging, breedte en uitrusting worden aanvaard.
De voorziene nieuwe toegangsweg en wandelverbinding vrijwaren en verbeteren de structuur, samenhang en toegankelijkheid van de gemeentewegen op het grondgebied van Moerbeke. Ook de behoeften aan zachte mobiliteit de uitbouw van een trage wegennetwerk wordt hierdoor bevorderd.
Naar realisatiewijze toe wordt tot slot een kosteloze overdracht voorzien, zodat de bedding in het openbaar domein zal worden opgenomen. Dit verdient de voorkeur en kan eveneens worden aanvaard.
Aan de aanvrager van de omgevingsvergunning zal als last worden opgelegd om bij de voorlopige oplevering van de werken de openbare wegen, bijhorende aanhorigheden en nutsvoorzieningen inclusief die gronden waarop ze worden aangelegd vrij en onbelast en zonder kosten aan de gemeente Moerbeke over te dragen. Deze zullen worden opgenomen in het openbaar domein.
Algemeen belang
Overeenkomstig art. 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Voorliggend rooilijnplan voorziet in een nieuwe toegangsweg enerzijds en een nieuw wandelpad anderzijds. Dit zal enerzijds de noodzakelijke ontsluiting van de sportsite voor gemotoriseerd verkeer mogelijk maken, om anderzijds bij te dragen aan de bereikbaarheid van de site voor de trage weggebruikers.
Aldus strekt de aanvraag met voorziene wegenaanleg tot het algemeen belang.
Uitzonderingskarakter wijziging.
Overeenkomstig art. 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
In voorliggend geval wordt echter de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg en wandelpad voorzien. Hetgeen bijdraagt tot het uitwerken van een trage wegennetwerk. Zodoende is van enige wijziging of opheffing geen sprake.
Verkeersveiligheid en ontsluiting
Overeenkomstig artikel 4, 3° van het Gemeentewegendecreet dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluitingsmogelijkheden van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Door een afzonderlijke toegangsweg voor gemotoriseerd verkeer te voorzien naast de fietsroute, draagt de aanvraag bij tot de verkeersveiligheid. Dit zonder de ontsluiting van andere percelen in het gedrang te brengen.
Ook de nieuwe trage verbinding (wandelpad), vormt een meerwaarde en verbetert de verkeersveiligheid en ontsluitingsmogelijkheden voor de zachte weggebruikers.
Actuele functie – toekomstige generaties.
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het Gemeentewegendecreet dient tot slot rekening te worden gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Betreffende de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
De aanleg van een nieuwe toegangsweg en wandelpad dragen bij aan een duurzame ontwikkeling en ontsluiting van de sportsite. Dit zonder andere behoeftes of belangen in het gedrang te brengen.
Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd omtrent de aanvraag. Doorheen dit openbaar onderzoek werden volgende bezwaarschriften en/of adviezen ontvangen:
In het tweede bezwaarschrift wordt opgemerkt dat enkel de gemeenteraad bevoegd is om zich uit te spreken over de zaak van de wegen.
Het klopt dat deze bevoegdheid overeenkomstig artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet voorbehouden wordt aan de gemeenteraad. Waarbij de gemeenteraad ook kennis moet nemen van de bezwaren die tijdens het openbaar onderzoek werden ontvangen, met de behandeling ervan in zoverre deze betrekking hebben op de gemeentewegen.
Aangezien het openbaar onderzoek tot en met 23 december 2021 liep, wordt thans het eerdere gemeenteraadsbesluit van 30 november 2021 ingetrokken en vervangen door onderhavig besluit.
Zodoende wordt de bevoegdheid in hoofde van de gemeenteraad voor de aanleg van nieuwe gemeentewegen, gerespecteerd. Het bezwaarschrift werd hierdoor opgevangen en beantwoord.
Wat het voorwerp en statuut van de overige onderdelen betreft, kwalificeren deze niet als gemeentewegen. Overeenkomstig artikel 2, 6° van het Decreet Gemeentewegen gaat het om openbare wegen die onder het rechtstreeks en onmiddellijk beheer van de gemeente vallen. Noch het inkomplein noch de parkeerplaatsen vervullen een functie als openbare gemeenteweg. Tevens wordt geen overdracht hiervan voorzien, zowel wat de eigendom als het beheer betreft.
Zodoende worden enkel de nieuwe toegangsweg en het nieuwe wandelpad als gemeentewegen voorzien, in beheer van de gemeente na overdracht ervan.
Het bezwaar kan niet worden bijgetreden.
Art. 1. Het gemeenteraadsbesluit GR/2021/138 van 30 november 2021 met als titel ‘Openbare wegenis sportsite’ in te trekken.
Art. 2. kennis te nemen van de bezwaren en opmerkingen tijdens het openbaar onderzoek en te besluiten om deze, wat de aanleg van de nieuwe gemeentewegen betreft, ontvankelijk maar ongegrond te verklaren.
Art. 3. De aanleg van de nieuwe toegangsweg en het wandelpad, samen met haar ligging, breedte en uitrusting goed te keuren.
Art. 4. Het rooilijnplan dd. 18 augustus 2021, zoals opgemaakt door Lobelle Studiebureau namens TMVW, goed te keuren.
Art. 5. Dat de aanvrager zich dient te verbinden om de eigendom van de voorziene openbare gemeentewegen en hun aanhorigheden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente over te dragen bij de voorlopig oplevering der werken. Dit ter opname in het openbaar domein.
Art. 6. Deze beslissing bekend te maken aan TMVW en bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Namens Gemeenteraad,
Karin Van de Sompel
Algemeen directeur
Peter De Bock
Voorzitter