De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;
Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Overwegende dat de notulen van de zitting van 27 april 2021 ter goedkeuring worden voorgelegd,
Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 april 2021 goed te keuren.
De Gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers, voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;
Gelet op de brief van 29 april 2021 houdende uitnodiging tot de algemene vergadering van IDM op vrijdag 11 juni 2021 met volgende agenda:
- inzamelresultaten 2020;
- goedkeuring van het financieel verslag van de raad van bestuur betreffende het werkingsjaar 2020;
- goedkeuring van:
- aanvaarding van het verslag van de revisor;
- kwijting te verlenen aan de bestuurders en de revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020;
- benoeming bestuurders;
Overwegende dat het noodzakelijk is dat de gemeente zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij mevrouw Nicole Stevelinck, gemeenteraadslid werd aangeduid als vertegenwoordiger van de algemene vergadering en de heer Frederic Dierinck, gemeenteraadslid, als plaatsvervanger voor de duur van de huidige legislatuur;
Gelet op het feit dat de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder van IDM;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,
Art. 1.Goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IDM d.d. 11 juni 2021.
- Inzamelresultaten 2020.
- Goedkeuring van het financieel verslag van de raad van bestuur betreffende het werkingsjaar 2020.
- Goedkeuring van:
- Aanvaarding van het verslag van de revisor.
- Kwijting te verlenen aan de bestuurders en de revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2020.
- Benoeming bestuurders.
Art. 2. Akte te nemen van de eerder aangeduide vertegenwoordigers: mevrouw Nicole Stevelinck als effectief vertegenwoordiger en de heer Frederic Dierinck als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente.
Art. 3. De vertegenwoordigers op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agendapunten van de gewone algemene vergadering.
Art. 4. Deze beslissing bekend te maken aan IDM, Zelebaan 42, 9160 Lokeren, en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers; dat voor de gemeenten ze rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;
Gelet op de aangetekende uitnodiging d.d. 30 april 2021 aan de gemeente om deel te nemen aan de algemene vergadering van TMVW ov - FARYS die op 18 juni 2021 plaats heeft;
Gelet op de statuten van TMVS ov;
Gelet op alle relevante stukken, agenda en documenten;
Overwegende dat het noodzakelijk is dat de gemeente zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de heer Robby De Caluwé, burgemeester werd aangeduid als vertegenwoordiger van de algemene vergadering en de heer Koen Mertens als plaatsvervanger voor de duur van de huidige legislatuur;
Gelet op het feit dat de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder van FARYS,
Art. 1. Kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van TMVW ov van 18 juni 2021 en de bijhorende documenten nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Art. 2. Akte te nemen van de eerder aangeduide vertegenwoordigers: de heer Robby De Caluwé als effectief vertegenwoordiger en de heer Koen Mertens als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente.
Art. 3. De vertegenwoordigers op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agenda van de gewone algemene vergadering.
Art. 4. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan TMVW ov, p/a Intercommunaal Beheer TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent of per elektronische post, op 20200619eAVTMVW@farys.be en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, in het bijzonder artikel 5;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2012 houdende de erkennings- en subsidievoorwaarden van sociale verhuurkantoren, in het bijzonder artikel 3, tweede en derde lid;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2019 om in te stappen in een intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) Wonen, georganiseerd door Interwaas, en mee te werken aan de uitwerking van een intergemeentelijk project;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 10 september 2019 houdende toetreding tot de cluster 2 van het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband "Wonen" samen met de gemeente Kruibeke en de stad Sint-Niklaas;
Overwegende dat het besluit van de Vlaamse regering van 16 november 2018 over het lokaal woonbeleid beleidsprioriteiten bevat, waaronder beleidsprioriteit 1: “De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden”; dat onder de verplichte activiteiten van deze beleidsprioriteit de verplichting voor de gemeente is opgenomen om “een gecoördineerd lokaal sociaal woonbeleid voeren” door een partnerschap waar te maken met de sociale huisvestingsmaatschappijen en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de gemeente;
Gelet op het verslag van 7 oktober 2020 van het lokaal woonoverleg;
“Doelstelling is dat er in de toekomst 1 sociale verhuurder is in elke gemeente, en dat er geen overlappende werkingsgebieden meer zijn. SHM en SVK (en eventuele andere sociale verhuurders) komen samen onder 1 dak (woonmaatschappij). Concreet zijn alle nieuwe woonmaatschappijen erkend op 1 januari 2023.
De gemeente heeft een regisseursrol: een voorstel formuleren om het werkingsgebied voor een woonmaatschappij af te bakenen. Daarvoor zal de Vlaamse regering richtinggevende criteria aanreiken (bv. aaneengesloten werkingsgebied, geen overlapping, …)”;
Overwegende dat de aansluiting bij een SVK ook voordelen biedt voor de eigenaars zoals huurgarantie, fiscaal voordeel, gunstige regeling voor personenbelasting, verlaagd tarief onroerende voorheffing, recht op renovatiepremies, onderhoud van de woning, SVK als professionele partner, geen risico op leegstandheffing en geen gerechtelijke procedures;
Overwegende dat de aansluiting bij een SVK volgende voordelen bevat voor kandidaat-huurders: een lagere huurprijs dan op de privémarkt, woonzekerheid door een huurcontract van 9 jaar, bewonen van een conforme woning en begeleiding door het SVK; dat bovendien de toewijzingen gebeuren op basis van een puntensysteem, beschreven in het intern huurreglement waardoor mensen met een hogere woonnood vlugger een woning toegewezen krijgen;
Gelet op onze vraag van 2 september 2020 aan SVK Waasland tot toetreding;
Gelet op het principieel akkoord van de Raad van Bestuur op 22 oktober 2020 om Moerbeke te laten toetreden tot SVK Waasland aan het SVK Waasland, zonder instapvergoeding en jaarlijkse bijdragen;
Gelet op de goedkeuring van de Algemene Vergadering van 17 november 2020 tot toetreding van onze gemeente;
Overwegende dat de toetreding door de gemeenteraad dient goedgekeurd te worden;
Overwegende dat de gemeenteraad recht heeft op volgende afvaardiging:
- Dagelijks Bestuur: 1 afgevaardigde;
- Raad van Bestuur: 1 afgevaardigde (OCMW bestuurslid) + 1 ervaringsdeskundige;
- Algemene Vergadering: 2 afgevaardigden (OCMW bestuurslid);
Gelet op de kandidatuurstelling als volgt:
- Dagelijks Bestuur: Koen Mertens;
- Raad van Bestuur: Koen Mertens en diensthoofd sociaal huis;
- Algemene Vergadering: Annelie Van Hecke en Tom Hillaert;
Gelet op de publieke stemming als volgt:
Met eenparigheid van stemmen voor de toetreding;
Voor de afvaardiging:
- Dagelijks Bestuur: Koen Mertens: met 17 stemmen voor;
- Raad van Bestuur: Koen Mertens: met 17 stemmen voor en diensthoofd sociaal huis met 14 stemmen voor en 3 onthoudingen;
Gelet op de geheime stemming als volgt:
- Algemene Vergadering: Annelie Van Hecke : 8 stemmen voor
Tom Hillaert : 7 stemmen voor
Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1. Toe te treden tot het Sociaal Verhuurkantoor Waasland.
Art. 2.Volgende personen af te vaardigen:
- Dagelijks Bestuur: Koen Mertens;
- Raad van Bestuur: Koen Mertens en diensthoofd sociaal huis;
- Algemene Vergadering: Annelie Van Hecke en Tom Hillaert.
Art. 3. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing te bezorgen aan SVK Waasland, Abingdongstraat 99, 9100 Sint-Niklaas.
Art. 4. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten;
Overwegende dat de aanleg van geveltuinen het straatbeeld verfraait en vergroent; dat het vergroenen van de infrastructuur en de aanleg van geveltuinen als actie is opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om geveltuinen toe te staan onder welbepaalde voorwaarden; dat die voorwaarden dienen opgenomen te worden in een reglement;
Gelet op het voorstel van reglement,
Art. 1. Volgend reglement voor de aanleg van geveltuinen goed te keuren als volgt.
Artikel 1. Doel.
Ter verfraaiing en vergroening van het straatbeeld wordt de aanleg van geveltuinen mits goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen toegestaan, onder de voorwaarden vermeld in onderhavig reglement.
Artikel 2. Definities.
In dit reglement hebben de onderstaande termen de ernaast vermelde betekenis.
- Geveltuin: een beplant gedeelte van de openbare weg, tegen de perceelgrens (tegen een gevel van een gebouw, een vrijstaande muur, …) inclusief de afboording.
- De beheerder: de eigenaar of – op voorwaarde dat de eigenaar of de vereniging van mede-eigenaars akkoord gaat - de gebruiker of de houder van het zakelijk recht, die de geveltuin aangelegd heeft of heeft laten aanleggen.
- Obstakelvrije wandeldoorgang: ruimte waarbinnen de voetganger zich kan voortbewegen zonder dat een vaste hindernis (een paal, een verkeersbord, een parkeerzone, enzovoort) zijn voortgang belemmert. De afstand van deze wandeldoorgang wordt in dit reglement gemeten grenzend vanaf de rand van het geveltuintje en gemeten loodrecht op de perceelgrens.
- Plantvak: de onverharde zone in de openbare weg waarin de geveltuin komt.
Artikel 3. Toepassingsgebied.
Het reglement is van toepassing op het grondgebied van Moerbeke.
Artikel 4. Voorwaarden voor de aanleg van een geveltuin
Artikel 4.1. Het is toegelaten een geveltuin aan te leggen op volgende voorwaarden:
Artikel 4.2. De beheerder dient bij de aanleg de nodige voorzichtigheid in acht te nemen. Mogelijke schade aan leidingen, kabels en openbare weg valt ten laste van de beheerder. Bij de minste twijfel over de aanwezigheid van leidingen en kabels dient informatie te worden ingewonnen bij de respectievelijke nutsbedrijven. Alle voorzieningen van openbaar nut zoals straatnaamborden, verlichtingspalen en pictogrammen moeten steeds zichtbaar blijven en bereikbaar zijn.
Vóór de aanleg van de geveltuin dient de beheerder een staat van bevinding van de toestand van het openbaar domein gelegen ter hoogte van de betrokken woning, aan te vragen bij de technische dienst van de gemeente (per e-mail naar technischedienst@moerbeke.be). Op die manier kunnen na de aanleg eventuele beschadigingen vastgesteld worden. Indien de beheerder deze staat van bevinding niet aanvraagt, gaat de gemeente ervan uit dat alles in goede toestand is, en dat eventuele beschadigingen door de aanleg veroorzaakt zijn. Alle schade valt dan ten laste van de beheerder. In geval de beheerder de schade niet herstelt of laat herstellen op zijn kosten zal de gemeente een proces-verbaal opstellen met vordering tot herstel op kosten van de beheerder.
Artikel 4.3. De geveltuin mag worden afgeboord in een vloeiende lijn met materiaal identiek aan het gebruikte materiaal van het voetpad. De uitgebroken tegels of materialen kunnen gebruikt worden als afboording van de geveltuin. De tegels steken minimaal 2 cm en maximaal 10 cm uit boven de trottoirverharding. De breedte van de afboording is inbegrepen in de maximale breedte van 40 cm. De uitgebroken tegels of materialen die niet gebruikt worden voor de aanleg van de geveltuin, dient de beheerder zelf bij te houden voor een eventueel later herstel van de openbare weg naar zijn oorspronkelijke toestand.
Artikel 4.4. De aanleg en het onderhoud van de geveltuin valt ten laste van de beheerder. De beheerder moet de geveltuin en de verharding errond zodanig onderhouden dat ze geen hinder of gevaar opleveren. Slecht onderhouden gevelbeplantingen moeten op vraag van het gemeentebestuur verwijderd worden door de beheerder.
Artikel 4.5. De beheerder verbindt er zich toe elke verzakking of andere beschadiging onmiddellijk te melden en zelf voorlopig de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen. Alle dood of levend materiaal in de geveltuin verwerkt, blijft eigendom van de beheerder. De beheerder is burgerrechtelijk verantwoordelijk voor alle ongevallen die voortspruiten uit de aanwezigheid van de geveltuin of het niet naleven van het reglement. De beheerder zal de door de bevoegde gemeentedienst opgelegde herstellingswerken of aanpassingswerken, op eerste verzoek, onmiddellijk uitvoeren. De beheerder vrijwaart de gemeente Moerbeke tegen alle vorderingen die derden tegen haar instellen als gevolg van de aangelegde geveltuin.
Artikel 4.6. De bevoegde gemeentedienst of operator op het openbaar domein is gerechtigd de al dan niet tijdelijke verwijdering van materialen en planten te eisen ten behoeve van werkzaamheden, of bij niet naleving van het reglement. Het gemeentebestuur betaalt hiervoor geen vergoeding aan de beheerder. Het gemeentebestuur kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor gelijk welke verandering of beschadiging veroorzaakt aan de geveltuin. De bevoegde gemeentedienst zal het plantvak van de geveltuin herstellen zonder vergoeding aan de beheerder. De beheerder zorgt indien nodig voor nieuwe beplanting.
Artikel 4.7. Wordt de geveltuin helemaal of gedeeltelijk weggebroken dan moet de gemeentedienst daarvan op voorhand op de hoogte gebracht worden. De beheerder dient de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand te herstellen. In geval de beheerder de openbare weg niet in zijn oorspronkelijke staat herstelt of laat herstellen op zijn kosten zal de gemeente een proces-verbaal opstellen met vordering tot herstel op kosten van de beheerder.
Artikel 4.8. Niet-reglementair aangelegde geveltuinen, worden op kosten van de beheerder uitgebroken of in overeenstemming gebracht met de bestaande reglementering zonder dat de gemeente Moerbeke tot enige schadevergoeding verplicht kan worden.
Artikel 4.9. De gemeente Moerbeke kan op een gemotiveerde wijze een reglementair aangelegde geveltuin op haar openbaar domein verwijderen en de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand herstellen. De gemeente betaalt hiervoor geen vergoeding aan de beheerder, maar hieraan zijn ook geen kosten verbonden voor de beheerder.
Art. 2. Deze beslissing in werking te laten treden per 1 juni 2021.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken aan de politie en op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Namens Gemeenteraad,
Karin Van de Sompel
Algemeen directeur
Peter De Bock
Voorzitter