De gemeenteraad,
Gelet op de Grondwet, inzonderheid de artikelen 41, 162 en 170, § 4;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de omzendbrief van de Vlaamse regering van 15 februari 2019 over de gemeentelijke fiscaliteit;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, gecoördineerd bij decreet van 23 februari 2017;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen;
Gelet op het decreet van 5 april 1995 houdende de algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM);
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (VLAREM II);
Overwegende dat sinds 1 januari 2018 de vergunningsaanvraag digitaal gebeurt, via het “Omgevingsloket”;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de retributie op de aanvragen tot omgevingsvergunning, planologisch attest en stedenbouwkundig attest;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2013 houdende de belasting op afgifte van administratieve stukken; dat deze belasting hernieuwd werd bij gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 met uitzondering van de aanvragen tot stedenbouwkundige of verkavelingsinlichtingen;
Overwegende dat het aangewezen is beide reglementen samen te voegen;
Gelet op het voorstel van nieuw reglement,
Art. 1. Een retributie te vestigen op aanvragen tot stedenbouwkundige inlichtingen, aanvragen tot omgevingsvergunning, planologisch attest en stedenbouwkundig attest.
Art. 2. De retributie wordt vastgesteld als volgt:
I. Dossiers waarvoor de gemeente de vergunningverlenende overheid is:
a. Aanvraag omgevingsvergunning vereenvoudigde procedure voor:
1. Stedenbouwkundige handelingen | € 50 |
2. Verkavelen van gronden (incl.bijstelling) | € 50 per lot |
3. Exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit (incl.bijstelling) | € 50 |
4. Gemengd project stedenbouwkundige handelingen en exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit | € 100 |
b. Aanvraag omgevingsvergunning gewone procedure voor:
1. Stedenbouwkundige handelingen | € 100 |
2. Verkavelen van gronden (incl.bijstelling) | € 50 per lot |
3. Exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit klasse 2 (incl.bijstelling) | € 100 |
4. Gemengd project stedenbouwkundige handelingen en exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit klasse 2 | € 200 |
c. Melding van:
1. Stedenbouwkundige handelingen | € 25 |
2. Exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit (incl.bijstelling) | € 25 |
d. Mededeling met vraag tot omzetting van een vergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit naar een vergunning van onbepaalde duur: € 25.
e. Bekendmaking van het verstrijken van elke gedligheidsperiode van twintig jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur: € 100.
f. Aanvraag planologisch attest: € 200.
g. Aanvraag stedenbouwkundig attest: € 50.
h. Aanvraag projectvergadering: € 200.
II. Dossiers waarvoor de provincie of de Vlaamse overheid de vergunningverlenende overheid is:
a. Aanvraag omgevingsvergunning gewone procedure voor:
1. Stedenbouwkundige handelingen |
€ 100 |
2. Exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit klasse 1 (incl.bijstelling) |
€ 500 |
3. Gemengd project stedenbouwkundige handelingen en exploitatie ingedeelde inrichting of activiteit klasse 1 |
€ 600 |
III. De inlichtingen i.v.m. stedenbouwkundige bestemmingen van onroerende goederen en andere informatie i.v.m. stedenbouw en ruimtelijke
ordening:
1. Uittreksel uit het vergunningenregister |
€ 25/kadastraal perceel |
2. Uittreksel uit het plannenregister |
€ 25/kadastraal perceel |
3. Milieu- en stedenbouwkundige inlichtingen |
€ 25/kadastraal perceel |
Art. 3. Voor de aanvrager vermeld onder artikel 2, I a.1 en 4 en onder artikel 2, I, b.1 en 4 wordt een bijkomende retributie gevestigd van € 25 voor iedere bijkomende woongelegenheid opgenomen in dezelfde aanvraag tot omgevingsvergunning.
De kosten van de aangetekende zendingen voor de openbare onderzoeken van de aanvragen vermeld in artikel 2, I, b, d, e, f en artikel 2, II worden doorgerekend naar de aanvrager van de omgevingsvergunning.
Art. 4. De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de vergunning of het attest of de projectvergadering aanvraagt of de melding of mededeling doet.
Art. 5. Zijn van de retributie vrijgesteld:
Aanvragen, meldingen en mededelingen door het eigen gemeentebestuur, OCMW, sociale huisvestingsmaatschappijen en andere overheden.
Art. 6. De retributie moet betaald worden via overschrijving op het rekeningnummer van de gemeente
Art. 7. Bij gebrek aan betaling in der minne wordt de retributie ingevorderd volgens de burgerlijke rechtspleging voor wat betreft het betwiste gedeelte van de retributie. Voor wat betreft het niet-betwiste gedeelte kan de financieel beheerder een dwangbevel uitvaardigen conform artikel artikel 177, 2°, van het decreet lokaal bestuur.
Art. 8. Het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2013 houdende de belasting op de afgifte van administratieve stukken en het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende de retributie op de aanvragen tot omgevingsvergunning, planologisch attest en stedenbouwkundig attest expliciet op te heffen.
Art. 9. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.