Terug
Gepubliceerd op 04/07/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 31/05/2022 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
Robby De Caluwe, Burgemeester
Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag vorige zitting.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;

      Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

      Overwegende dat de notulen van de zitting van 26 april 2022 ter goedkeuring worden voorgelegd,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 26 april 2022 goed te keuren.

    • Aktename ontslag gemeenteraadslid.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;

      Gelet op het proces-verbaal van de kiesverrichtingen van 14 oktober 2018 welke geldig werden verklaard op 5 december 2018;

      Gelet op de installatievergadering van 2 januari 2019;

      Gelet op de mededeling van mevrouw Seline Somers, tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 verkozen op de lijst nr. 7 Mens en als raadslid geïnstalleerd op 2 januari 2019, dat zij haar ontslag indient als gemeenteraadslid, tevens OCMW raadslid;

      Gelet op de kennisneming van het ontslag de gemeenteraadsvoorzitter, waardoor het ontslag definitief werd,

      Besluit

      Art. 1. Kennis te nemen van het ontslag van gemeenteraadslid Seline Somers (Mens).

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Installatie nieuw gemeenteraadslid, onderzoek geloofsbrieven en eedaflegging.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;

      Gelet op het proces-verbaal van de kiesverrichtingen van 14 oktober 2018 welke geldig werden verklaard op 5 december 2018;

      Gelet op de installatievergadering van 2 januari 2019;

      Gelet op de mededeling van mevrouw Seline Somers, tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 verkozen op de lijst nr. 7 Mens en als raadslid geïnstalleerd op 2 januari 2019, haar ontslag indient als gemeenteraadslid, tevens OCMW raadslid;

      Gelet op de kennisneming van het ontslag de gemeenteraadsvoorzitter, waardoor het ontslag definitief werd;

      Gelet op het feit dat in de gemeenteraadszitting van heden kennis werd genomen van hierboven vermeld ontslag;

      Gelet op het feit dat uit het goedgekeurd proces-verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 blijkt dat de eerste in aanmerking komende opvolger die werd verkozen op de lijst nr. 7 Mens, de heer Lotfi Benhalima is; dat hij het mandaat wenst op te nemen;

      Overwegende dat na onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat de heer Benhalima nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en zich niet bevindt in één der gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De geloofsbrieven van de heer Lotfi Benhalima goed te keuren.

      Art. 2. De heer Lotfi Benhalima met het oog op de aanstelling als titelvoerend lid van de gemeenteraad uit te nodigen om de eed af te leggen in handen van de voorzitter als volgt: ”Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.

      Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Vaststelling van de rangorde van de gemeenteraadsleden.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het proces-verbaal van de kiesverrichtingen van 14 oktober 2018 welke geldig werden verklaard op 5 december 2018;

      Gelet op de installatievergadering van 2 januari 2019;

      Gelet op de aanstelling van een nieuw gemeenteraadslid in zitting van heden;

      Overwegende dat de gemeenteraad ingevolge deze aanstelling opnieuw dient over te gaan tot de vaststelling van de rangorde van de raadsleden,

      Besluit

      Art. 1. De rangorde van de gemeenteraadsleden vast te stellen als volgt:

      vnr.

      Naam en voornaam

      Anciënniteit

      Datum eed

      Aantal stemmen

      Leeftijd

      1

      Robby De Caluwé

      02/01/2001 

      02/01/2019

      1129

       

      2

      Thierry Walbrecht

      02/01/2001 

      02/01/2019

      537

       

      3

      Lut van de Vijver

      02/01/2007 

      02/01/2019

      418

       

      4

      Inge Mertens

      02/01/2007 

      02/01/2019

      354

       

      5

      Frederic Dierinck

      02/01/2007 

      02/01/2019

      320

       

      6

      Koen Mertens

                   12/01/2010

      02/01/2019

      561

       

      7

      Sarah Poppe

      02/01/2013 

      02/01/2019

      617

       

      8

      Stijn Deschepper

      02/01/2019

      02/01/2019

      802

       

      9

      Peter De Bock

       02/01/2019

      02/01/2019

      423

       

      10

      Nicole Stevelinck

       02/01/2019

      02/01/2019

      339

       

      11

      Martine Dieleman

       02/01/2019

      02/01/2019

      233

       

      12

      Marc Cossaer

       02/01/2019

      02/01/2019

      131

       

      13

      Tom Hillaert

       02/01/2019

      02/01/2019

      74

       

      14

      Annelie Van Hecke

      26/01/2021

      26/01/2021

      207

       

      15

      Kathleen Plasschaert

      26/01/2021

      26/01/2021

       178

       

      16

      Bea De Schepper

      26/04/2022

      26/04/2022

      156

       

      17

      Lotfi Benhalima

      31/05/2022

      31/05/2022

      124

       

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • IMEWO: kennisname agenda buitengewone algemene vergadering en goedkeuring stemgedrag.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers; voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;

      Overwegende dat de gemeente voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deelneemt aan de opdracht­houdende vereniging IMEWO, Intercommunale Maatschappij voor Energie­voorziening in West- en Oost-Vlaanderen;

      Overwegende dat de gemeente per brief van 4 april 2022 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IMEWO op vrijdag 24 juni 2022;

      Gelet op de agenda van de algemene vergadering van IMEWO:

      1. kennisneming verslagen van IMEWO van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021;
      2. goedkeuring van de jaarrekening van IMEWO afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
      3. vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV;
      4. kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van IMEWO met betrekking tot het boekjaar 2021;
      5. desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
      6. statutaire benoemingen;
      7. benoeming van een commissaris;
      8. statutaire mededelingen;

      Gelet op de aanduiding van mevrouw Inge Mertens als vertegenwoordiger en de heer Stijn Deschepper als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan de algemene vergadering van IMEWO;

      Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke
      Onthouders: Lut van de Vijver, Martine Dieleman, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

      Art. 1. Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van IMEWO die doorgaat op vrijdag 24 juni 2022.

      1. Kennisneming verslagen van IMEWO van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
      2. Goedkeuring van de jaarrekening van IMEWO afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
      3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
      4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van IMEWO met betrekking tot het boekjaar 2021.
      5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
      6. Statutaire benoemingen.
      7. Benoeming van een commissaris.
      8. Statutaire mededelingen.

      Art. 2. De vertegenwoordiger, mevrouw Inge Mertens, gemeenteraadslid, en de plaatsvervanger, de heer Stijn Deschepper, schepen, aangeduid door de gemeenteraad, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering van IMEWO op 24 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen hun instemming te betuigen met alle agendapunten.

      Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging IMEWO, ter attentie van het secretariaat (in PDF-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be en deze beslissingen bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Intercommunale Durme-Moervaart: kennisname agenda buitengewone algemene vergadering en goedkeuring stemgedrag.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De Gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers, voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;

      Gelet op de brief van 29 april 2022 houdende uitnodiging tot de algemene vergadering van IDM op vrijdag 10 juni 2022 met volgende agenda:

      1. Benoeming mandaat commissaris-revisor
      2. Inzamelresultaten 2021
      3. Financieel verslag van de raad van bestuur betreffende het werkingsjaar 2021
        • de balans betreffende het boekjaar 2021
        • de resultaten rekening betreffende het boekjaar 2021
        • de sociale balans betreffende het boekjaar 2021
      4. Aanvaarding van het verslag van de revisor
      5. Kwijting te verlenen aan de bestuurders en de revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021
      6. Benoeming bestuurders

      Overwegende dat het noodzakelijk is dat de gemeente zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij mevrouw Nicole Stevelinck, gemeenteraadslid werd aangeduid als vertegenwoordiger van de algemene vergadering en de heer Frederic Dierinck, gemeenteraadslid, als plaatsvervanger voor de duur van de huidige legislatuur;

      Gelet op het feit dat de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder van IDM;

      Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1.Goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IDM d.d. 10 juni 2022.

      1. Benoeming mandaat commissaris-revisor
      2. Inzamelresultaten 2021
      3. Financieel verslag van de raad van bestuur betreffende het werkingsjaar 2021
        • de balans betreffende het boekjaar 2021
        • de resultaten rekening betreffende het boekjaar 2021
        • de sociale balans betreffende het boekjaar 2021
      4. Aanvaarding van het verslag van de revisor
      5. Kwijting te verlenen aan de bestuurders en de revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2021
      6. Benoeming bestuurders

      Art. 2. Akte te nemen van de eerder aangeduide vertegenwoordigers: mevrouw Nicole Stevelinck als effectief vertegenwoordiger en de heer Frederic Dierinck als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente.

      Art. 3. De vertegenwoordigers op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agendapunten van de gewone algemene vergadering.

      Art. 4. Deze beslissing bekend te maken aan IDM, Zelebaan 42, 9160 Lokeren, en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • TMVW ov: kennisname algemene vergadering en goedkeuring stemgedrag.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,                                    

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers; dat voor de gemeenten ze rechtstreeks worden aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;

      Gelet op de aangetekende uitnodiging d.d. 29 april 2022 aan de gemeente om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van TMVW ov - FARYS die op 17 juni 2022 plaats heeft;

      Gelet op de statuten van TMVS ov;

      Gelet op alle relevante stukken, agenda en documenten;

      Overwegende dat het noodzakelijk is dat de gemeente zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering;

      Gelet op het feit dat de heer Robby De Caluwé, burgemeester werd aangeduid als vertegenwoordiger van de algemene vergadering en de heer Koen Mertens als plaatsvervanger voor de duur van de huidige legislatuur;

      Gelet op het feit dat de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder van FARYS,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke
      Onthouders: Lut van de Vijver, Martine Dieleman, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 4 onthoudingen
      Besluit

      Art. 1. Kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van TMVW ov van 17 juni 2022 en de bijhorende documenten nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
      3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
      4. Verslagen van de commissaris
      5. a.  Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 22021
        b.  Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
      7. Actualisering presentievergoeding
      8. Statutaire benoemingen
      9. Aanstelling commissaris
        Varia

      Art. 2. Akte te nemen van de eerder aangeduide vertegenwoordigers: de heer Robby De Caluwé als effectief vertegenwoordiger en de heer Koen Mertens als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente.

      Art. 3. De vertegenwoordigers op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agenda van de gewone algemene vergadering.

      Art. 4. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan TMVW ov, p/a Intercommunaal Beheer TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent of per elektronische post, op 20220617AVTMVW@farys.be en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • TMVS dv: kennisname agenda algemene vergadering en goedkeuring stemgedrag.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers, voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;

      Gelet op de statuten van TMVS dv;

      Gelet op de uitnodiging per brief van 5 april 2022 voor de algemene vergadering van dinsdag 21 juni 2022 en mededeling van de agenda met als agendapunten:

      1. toetredingen van deelnemers;
      2. actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen;
      3. verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021;
      4. verslag van de commissaris;
      5. a. goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021;
        b. goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021;
      6. kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
      7. actualisering presentievergoeding;
      8. statutaire benoemingen;
      9. aanstellig commissaris;
      10. varia;

      Overwegende dat het noodzakelijk is dat de gemeente zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde buitengewone algemene vergadering;

      Gelet op het feit dat mevrouw Inge Mertens, gemeenteraadslid, werd aangeduid als vertegenwoordiger van de algemene vergadering en mevrouw Sarah Poppe als plaatsvervanger;

      Gelet op het feit dat de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder van TMVS dv,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Annelie Van Hecke
      Onthouders: Lut van de Vijver, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Art. 1. Goedkeuring te verlenen aan alle agendapunten van de algemene vergadering van TMVS dv die zal gehouden worden op 21 juni 2022 als volgt:

      1. Toetredingen van deelnemers.
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen.
      3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021.
      4. Verslag van de commissaris.
      5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021.
        b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021.
      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
      7. Actualisering presentievergoeding.
      8. Statutaire benoemingen.
      9. Aanstellig commissaris
      10. Varia.

      Art. 2. De vertegenwoordiger mevrouw Inge Mertens, gemeenteraadslid, en de vervangende vertegenwoordiger mevrouw Sarah Poppe, schepen, aangeduid in gemeenteraadszitting van respectievelijk 28 mei 2019 en 7 september 2021 op te dragen hun instemming te betuigen met alle agendapunten.

      Art. 3. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan TMVS dv, p/a Intercommunaal Beheer TMVW Stropstraat 1 te 9000 Gent of per elektronische post,20201208BAVTMVS@farys.be en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Intercommunale Westlede: kennisname agenda algemene vergadering en goedkeuring stemgedrag.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur:

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers, voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;

      Gelet op de uitnodiging van 19 april 2022 waarbij voor de algemene vergadering van 14 juni 2022 alle relevante stukken, agenda en documenten werden meegestuurd;

      Overwegende dat het noodzakelijk is dat de gemeente zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde algemene vergadering;

      Gelet op het feit dat mevrouw Nicole Stevelinck, gemeenteraadslid werd aangeduid als vertegenwoordiger van de algemene vergadering en de heer Robby De Caluwé, burgemeester als plaatsvervanger voor de duur van de huidige legislatuur;

      Gelet op het feit dat de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder van de intercommunale Westlede;

      Gelet op de agenda van de algemene vergadering van Westlede van 14 juni 2022 als volgt:

      1.  goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 07/12/2021;
      2.  goedkeuring jaarrekening 2021;
      3.  verslag commissaris-revisor;
      4.  kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor;
      5.  werkingsverslag 2021;
      6.  remuneratieverslag 2021;
      7.  varia;

      Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art.1. Kennis te nemen van de agenda van de algemene vergadering van de intercommunale Westlede van 14 juni 2022 en de bijhorende documenten nodig voor het onderzoek van de agendapunten.

      1. Goedkeuring verslag Buitengewone Algemene Vergadering 07/12/2021.
      2. Goedkeuring jaarrekening 2021.
      3. Verslag commissaris-revisor.
      4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris–revisor.
      5. Werkingsverslag 2021.
      6. Remuneratieverslag 2021.
      7. Varia.

      Art.2. Akte te nemen van de eerder aangeduide vertegenwoordigers: mevrouw Stevelinck Nicole als effectief vertegenwoordiger en de heer Robby De Caluwé als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente.

      Art.3. De vertegenwoordigers op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agendapunten van de gewone algemene vergadering van 14 juni 2022.

      Art.4. Deze beslissing bekend te maken aan de Intercommunale Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Verkoop deel van overwelfde waterloop: goedkeuring verkoopakte.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;

      Gelet op het burgerlijk wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;

      Gelet op de aanvraag van de echtgenoten Mertens – Deblander en De Clercq – Deschepper tot overname van de bedding van de oude waterloop 08.118 ter hoogte van perceelnummer 576C in de Melkerijstraat, eigendom van de gemeente Moerbeke;

      Overwegende dat de erkenning van voormelde waterloop werd opgeheven volgens besluit van de Deputatie van 25 april 2002 en derhalve dus geen afwateringsfunctie meer heeft;

      Gelet op het opmetingsplan gemaakt door landmeter Kristof Taillieu op 30 april 2021;

      Overwegende dat de verwerving van de waterloop voor de aanvragers van groot belang is omdat door de verwerving het resterende deel van het perceel aldus een ‘volledig’ verkavelbare grond in woongebied wordt;

      Overwegende dat de waterloop enkel voor voormelde kandidaten van waarde is; dat dit de verantwoording inhoudt voor de onderhandse verkoop;

      Gelet op het schattingsverslag van 15 oktober 2021 van mevrouw Riet Cerpentier, beëdigd landmeter-expert, dat de waarde van de waterloop schat op € 10.237,00;

      Gelet op het ontwerp van verkoopakte opgesteld door notariskantoor Roegiers & Tack, geassocieerde notarissen, Dorp 38 te 9185 Wachtebeke;

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 281 van het decreet lokaal bestuur de voorzitter van de gemeenteraad tot ondertekening kan opdragen aan een of meer leden van de gemeenteraad;

      Overwegende dat de bevoegdheid tot ondertekening van de akte op basis van voormeld artikel 281 kan overgedragen worden aan de burgemeester,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Onthouders: Marc Cossaer, Tom Hillaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 3 onthoudingen, 1 niet gestemd
      Besluit

      Art. 1. Het voorstel van verkoopakte, zoals opgemaakt door notariskantoor Roegiers & Tack, geassocieerde notarissen, Dorp 38 te 9185 Wachtebeke, voor het perceel, gelegen te Moerbeke-Waas, Melkerijstraat 29+, gekadastreerd volgens titel, sectie H, deel van nummer 576 C, en volgens huidige kadastrale bescheiden, sectie H, nummer 1181B P0000, met een oppervlakte volgens meting van 81,90 m² en volgens kadaster van 82 m, zijnde lot 2 van het metingsplan, tegen een prijs van € 10.237,00 goed te keuren.

      Art. 2. De bevoegdheid tot ondertekening van de verkoopakte op basis van artikel 281 van het decreet lokaal bestuur over te dragen aan de burgemeester waardoor de verkoopakte wordt ondertekend door de burgemeester en de algemeen directeur.

      Art. 3. Deze beslissing ter kennis te brengen van de financieel directeur en van het notariskantoor en bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Reglement zaalverhuur GBS "De Vlinderdreef".

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid de artikel 40 §3 en artikel 56 §;

      Gelet op het Burgerlijk Wetboek;

      Gelet op de gemeenteraadsbesluiten betreffende de huur van volgende lokalen en locaties: pergola (GR 27.03.2018), de refter en de turnzaal van de GBS “De Vlinderdreef” (GR 17.12.2019), het buurthuis (17.12.2019) en de lokalen van de bibliotheek (GR 17.12.2019);

      Overwegende dat het aangewezen is de vorige besluiten te hernieuwen en op elkaar af te stemmen om uniformiteit te bekomen;

      Gelet op het voorstel van reglement zaalverhuur GBS "De Vlinderdreef",

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Volgend reglement zaalverhuur GBS "De Vlinderdreef" goed te keuren.

      Art. 1. Algemene bepalingen.

      -       Bij zijn aanvraag verklaart de aanvrager kennis te hebben genomen van het reglement en verbindt hij er zich toe om alle daarin opgenomen verplichtingen na te komen, alsook de eventueel bijkomende voorwaarden die opgelegd worden door het college van burgemeester en schepenen. Het reglement kan geraadpleegd worden op de website www.moerbeke.be.

      -       Elke aanvraag moet minimum één maand en maximum één jaar op voorhand worden ingediend. Datum van aanvraag is van belang voor de toewijzing bij meerdere aanvragen voor hetzelfde moment. Bij een gelijktijdige aanvraag voor het gebruik op hetzelfde moment krijgen de aanvragen van gemeentelijke initiatieven en adviesraden of werkgroepen de voorrang bij toewijzing.

      -       Als je de aanvraag ten minste één maand voor de verhuurdatum annuleert, betaal je geen annuleringsvergoeding. Annuleer je later of meld je de annulering niet, dan betaal je de volledige retributie. Meld een annulering steeds per e-mail naar verhuringen@moerbeke.be. Dit geldt niet bij overmacht. Het college van burgemeester en schepenen beslist of er sprake is van overmacht.

      -       De gebruiker mag de lokalen alleen gebruiken voor de activiteit waarvoor ze gehuurd werd. Het is verboden het gehuurde goed voort te verhuren, de overeenkomsten over te dragen noch onder te verhuren, hetzij geheel hetzij gedeeltelijk zonder voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van het gemeentebestuur.

      -       De lokalen worden niet ter beschikking gesteld voor activiteiten met racistische inslag, noch voor levensbeschouwelijke activiteiten, erediensten en religieuze activiteiten.

      -       Het college van burgemeester en schepenen kan, bij gemotiveerd besluit, het gebruik van het voormeld gebouw weigeren. De mededeling van de weigering maakt melding van de motieven.

      Art. 2. Specifieke bepalingen.

      -       Lokalen kunnen enkel ter beschikking gesteld worden van erkende Moerbeekse verenigingen. Met uitzondering van de turnzaal voor de organisatie van sportactiviteiten. Gebruik kan nooit toegestaan worden voor privé feesten.

      -       Activiteiten van de school, het oudercomité of van andere gemeentelijke initiatieven hebben altijd voorrang. Tot uiterlijk een maand voor de gereserveerde datum kan de school of het college van burgemeester en schepenen de betreffende reservering annuleren indien zij zelf een activiteit plannen.

      -       Er mogen geen maaltijden ter plaatse worden bereid. Eten opwarmen kan slechts met elektrische installaties. Er mogen in geen geval gasinstallaties gebruikt worden.

      Art. 3. Definities en begrippen.

      -       Sociaal-culturele activiteiten zonder commercieel oogmerk: worden onder meer beschouwd: tentoonstellingen zonder verkoop ter plaatse, vergaderingen, concerten, repetities, voorstellingen, debatten, lezingen, cursussen met inschrijvingsgeld voor de deelnemers tot 50 euro per lesdag, jeugdateliers, … en door het college van burgemeester en schepenen hiermee gelijkgestelde activiteiten. De activiteiten dienen voor iedereen toegankelijk te zijn.

      -       Sociaal-culturele activiteiten met commercieel oogmerk: worden onder meer beschouwd: tentoonstellingen met verkoop ter plaatse, beurzen, (meerdaagse) congressen, cursussen met inschrijvingsgeld voor de deelnemers hoger dan 50 euro per lesdag, … en door het college van burgemeester en schepenen hiermee gelijkgestelde activiteiten.

      -       Sportactiviteiten: worden onder meer beschouwd: trainingen, sportkampen, (sport)initiaties, recreatieve wedstrijden, competitiewedstrijden… en door het college van burgemeester en schepenen hiermee gelijkgestelde activiteiten. We maken hierbij een onderscheid tussen bal- en andere sporten.

      Art. 4. Procedure aanvraag.

      -       Wie gebruik wil maken van de gemeentelijke lokalen dient hiervoor een aanvraag in te dienen via het digitaal aanvraagformulier dat beschikbaar is op de website www.moerbeke.be/zaalverhuur.

      -       Het gebruik is pas definitief na ontvangst van de factuur.

      Art. 5. Praktisch.

      -       Ten vroegste twee werkdagen voor het gebruik kunnen de sleutels opgehaald te worden bij de directie van de gemeenteschool, Zwaaikom 1 te Moerbeke of aan een door het college van burgemeester en schepenen aangestelde verantwoordelijke.

      -       Ten laatste de tweede werkdag na het gebruik dienen de sleutels terugbezorgd te worden bij de directie van de gemeenteschool, Zwaaikom 1 te Moerbeke of aan een door het college van burgemeester en schepenen aangestelde verantwoordelijke.

      Art. 6. Tarieven.

      Voor het gebruik wordt een vergoeding gevraagd afhankelijk van de aard van de activiteit.

      -       GBS ‘De Vlinderdreef’ (refter én turnzaal)

      Gemeentelijke adviesraden en werkgroepen

      Gratis

      Sociaal-culturele activiteiten

      € 25,00/dag

      Sociaal-culturele activiteiten met commercieel oogmerk

      € 150,00/dag

      -       GBS ‘De Vlinderdreef’ sportactiviteiten (enkel turnzaal)

      Gemeentelijke adviesraden en werkgroepen

      Gratis

      Sportactiviteiten (enkel in turnzaal) op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tot 17u00, op woensdag tot 13u00, behalve tijdens schoolvakanties

      € 3,50/uur

      Organisatie van sportkampen (enkel in turnzaal) tijdens de schoolvakanties

      € 3,50/uur

      Sportactiviteiten (enkel in turnzaal) door sportverenigingen met jeugd- en volwassenwerking

      € 3,50/uur

      Sportactiviteiten (enkel in turnzaal) door sportverenigingen met jeugd- en volwassenwerking

      € 8,50/uur

      Niet-Moerbeekse sportverenigingen en individuele gebruikers

      € 11,00/uur

      Art. 7. Veiligheid en aansprakelijkheid.

      -       De organisatie moet voldoen aan alle brandveiligheidsvoorschriften en is zelf verantwoordelijk voor de naleving van die veiligheidsvoorschriften. De gebruiker mag geen groter aantal plaatsen bezetten dan deze die het gebouw bepaalt rekening houdend met de veiligheidsvoorschriften.

      -       Het maximaal toegelaten personen is:

      • Voor de refter: 296 personen
      • Voor de turnzaal: 630 personen

      -       De gebruiker blijft aansprakelijk tegenover derden; tegenover om het even welk openbaar of particulier gezagsorgaan, bestuur of instantie, bijvoorbeeld voor het betalen van taksen, belastingen, milieuoverlast…

      -       Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor ongevallen noch voor verlies of diefstal van persoonlijke goederen of verenigingen.

      -       De gebruiker zal tegen het gemeentebestuur geen enkel verhaal mogen uitoefenen bij toevallige stilval of aan hem te wijten slechte werking van toestellen en diensten die het verhuurde goed bedienen, indien het bewezen is dat hij, na erover te zijn ingelicht, niet onmiddellijk alle maatregelen heeft getroffen om eraan te verhelpen.

      -       De gebruiker is verantwoordelijk voor het veroorzaken van om het even welke overlast dan ook, dit zowel voor, tijdens of na het gebruik van de zaal. Wij citeren in niet beperkende zin o.a. geluidsoverlast, verkeershinder…

      Art. 8. Onderhoud, controle, schade en sancties.

      -       Elke gebruiker stelt een verantwoordelijke aan als aanspreekpunt.

      -       De lokalen dienen netjes achtergelaten te worden en de schoonmaak is ten laste van de gebruiker. Hiermee wordt bedoeld:

      • Geen afval achterlaten: indien gewenst kunnen afvalbakken besteld worden via www.idm.be.
      • Verwijderen van alle versieringen.
      • Alle materiaal terug op hun plaats, volgens schema van het desbetreffende lokaal.
      • Schoonmaken (reinigen) indien bevuild: materiaal, vloeren, sanitair, vaat, vaatwasser, …

      -       De aanvrager is aansprakelijk voor de schade die tijdens de gebruiksperiode aangericht wordt en dient deze onmiddellijk schriftelijk aan te geven per e-mail aan verhuringen@moerbeke.be. Herstellings-, opruimings-, reinigingskosten, het nalaten van doven van verlichting en uitzetten van verwarming en kosten bij verlies worden doorgerekend aan de gebruiker. Schadebedrag en overzicht wordt medegedeeld aan gebruiker via schuldvordering.

      -       Omwille van de veiligheidsvoorschriften kan het college van burgemeester en schepenen of zijn afgevaardigde of de verantwoordelijke van de activiteit, een activiteit stopzetten wanneer de regels niet nageleefd worden. 

      -       Indien de gebruiker inbreuken pleegt op het reglement kan het college van burgemeester en schepenen een nieuwe (latere) reservatie weigeren.

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Reglement zaalverhuur buurthuis Kruisstraat.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid de artikel 40 §3 en artikel 56 §;

      Gelet op het Burgerlijk Wetboek;

      Gelet op de gemeenteraadsbesluiten betreffende de huur van volgende lokalen en locaties: pergola (GR 27.03.2018), de refter en de turnzaal van de GBS “De Vlinderdreef” (GR 17.12.2019), het buurthuis (17.12.2019) en de lokalen van de bibliotheek (GR 17.12.2019);

      Overwegende dat het aangewezen is de vorige besluiten te hernieuwen en op elkaar af te stemmen om uniformiteit te bekomen;

      Gelet op het voorstel van reglement zaalverhuur buurthuis Kruisstraat,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Volgend reglement zaalverhuur buurthuis Kruisstraat goed te keuren.

      Art. 1. Algemene bepalingen.

      -       Bij zijn aanvraag verklaart de aanvrager kennis te hebben genomen van het reglement en verbindt hij er zich toe om alle daarin opgenomen verplichtingen na te komen, alsook de eventueel bijkomende voorwaarden die opgelegd worden door het college van burgemeester en schepenen. Het reglement kan geraadpleegd worden op de website www.moerbeke.be.

      -       Elke aanvraag moet minimum één maand en maximum één jaar op voorhand worden ingediend. Datum van aanvraag is van belang voor de toewijzing bij meerdere aanvragen voor hetzelfde moment. Bij een gelijktijdige aanvraag voor het gebruik op hetzelfde moment krijgen de aanvragen van gemeentelijke initiatieven en adviesraden of werkgroepen de voorrang bij toewijzing.

      -       Als je de aanvraag ten minste één maand voor de verhuurdatum annuleert, betaal je geen annuleringsvergoeding. Annuleer je later of meld je de annulering niet, dan betaal je de volledige retributie. Meld een annulering steeds per e-mail naar verhuringen@moerbeke.be. Dit geldt niet bij overmacht. Het college van burgemeester en schepenen beslist of er sprake is van overmacht.

      -       De gebruiker mag de lokalen alleen gebruiken voor de activiteit waarvoor ze gehuurd werd. Het is verboden het gehuurde goed voort te verhuren, de overeenkomsten over te dragen noch onder te verhuren, hetzij geheel hetzij gedeeltelijk zonder voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van het gemeentebestuur.

      -       De lokalen worden niet ter beschikking gesteld voor activiteiten met racistische inslag, noch voor levensbeschouwelijke activiteiten, erediensten en religieuze activiteiten.

      -       Het college van burgemeester en schepenen kan, bij gemotiveerd besluit, het gebruik van het voormeld gebouw weigeren. De mededeling van de weigering maakt melding van de motieven.

      Art. 2. Specifieke bepalingen.

      -       Verhuur van volgende lokalen is mogelijk: buurthuis, keuken, buitenomgeving. Sanitair is steeds toegankelijk.

      -       Elektronisch versterkte muziek is niet toegestaan.

      -       Activiteiten van andere gemeentelijke initiatieven hebben altijd voorrang. Tot uiterlijk een maand voor de gereserveerde datum kan het college van burgemeester en schepenen de betreffende reservering annuleren indien zij zelf een activiteit plannen.

      -       Voor de levering van de dranken is er een exclusiviteitsovereenkomst afgesloten met Drinks Koudenborm, Heirweg 44, 9180 Moerbeke. Alle dranken dienen verplicht afgenomen te worden bij Drinks Koudenborm. Bij het niet naleven van deze overeenkomst zal een kurkrecht aangerekend worden van € 6,00/fles (wijnen en aperitief) en een vergoeding van 15% op de aankoop van bieren en frisdranken.

      Art. 3. Definities en begrippen.

      -       Sociaal-culturele activiteiten zonder commercieel oogmerk: worden onder meer beschouwd: tentoonstellingen zonder verkoop ter plaatse, vergaderingen, concerten, repetities, voorstellingen, debatten, lezingen, cursussen met inschrijvingsgeld voor de deelnemers tot 50 euro per lesdag, jeugdateliers, … en door het college van burgemeester en schepenen hiermee gelijkgestelde activiteiten. De activiteiten dienen voor iedereen toegankelijk te zijn.

      -       Andere activiteiten: worden onder meer beschouwd: tentoonstellingen met verkoop ter plaatse, beurzen, (meerdaagse) congressen, cursussen met inschrijvingsgeld voor de deelnemers hoger dan 50 euro per lesdag, recepties, banketten, … en door het college van burgemeester en schepenen hiermee gelijkgestelde activiteiten.

      Art. 4. Procedure aanvraag.

      -       Wie gebruik wil maken van de gemeentelijke lokalen dient hiervoor een aanvraag in te dienen via het digitaal aanvraagformulier dat beschikbaar is op de website www.moerbeke.be/zaalverhuur.

      -       Het gebruik is pas definitief na ontvangst van de factuur.

      Art. 5. Praktisch.

      -       Ten vroegste twee werkdagen voor het gebruik kunnen de sleutels opgehaald worden bij de door het college van burgemeester en schepenen aangestelde verantwoordelijke.

      -       Ten laatste de tweede werkdag na het gebruik dienen de sleutels terugbezorgd te worden bij de door het college van burgemeester en schepenen aangestelde verantwoordelijke.

      Art. 6. Tarieven.

      Voor het gebruik wordt een vergoeding gevraagd afhankelijk van het gebruik en de gebruiker.

      Gemeentelijke adviesraden en werkgroepen

      Gratis

      Sociaal-culturele activiteiten

      € 25,00/dag

      Andere

      € 150,00/dag

      Voor het gebruik van meer dan 10 dagen per jaar wordt een korting van 20% op de huurprijs toegepast.

      Art. 7. Veiligheid en aansprakelijkheid.

      -       De organisatie moet voldoen aan alle brandveiligheidsvoorschriften en is zelf verantwoordelijk voor de naleving van die veiligheidsvoorschriften. De gebruiker mag geen groter aantal plaatsen bezetten dan deze die het gebouw bepaalt rekening houdend met de veiligheidsvoorschriften.

      -       Het maximaal toegelaten personen is:

      • Voor het buurthuis: 99 personen

      -       De gebruiker blijft aansprakelijk tegenover derden; tegenover om het even welk openbaar of particulier gezagsorgaan, bestuur of instantie, bijvoorbeeld voor het betalen van taksen, belastingen, milieuoverlast…

      -       Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor ongevallen noch voor verlies of diefstal van persoonlijke goederen of verenigingen.

      -       De gebruiker zal tegen het gemeentebestuur geen enkel verhaal mogen uitoefenen bij toevallige stilval of aan hem te wijten slechte werking van toestellen en diensten die het verhuurde goed bedienen, indien het bewezen is dat hij, na erover te zijn ingelicht, niet onmiddellijk alle maatregelen heeft getroffen om eraan te verhelpen.

      -       De gebruiker is verantwoordelijk voor het veroorzaken van om het even welke overlast dan ook, dit zowel voor, tijdens of na het gebruik van de zaal. Wij citeren in niet beperkende zin o.a. geluidsoverlast, verkeershinder…

      Art. 8. Onderhoud, controle, schade en sancties.

      -       Elke gebruiker stelt een verantwoordelijke aan als aanspreekpunt.

      -       De lokalen dienen netjes achtergelaten te worden en de schoonmaak is ten laste van de gebruiker. Hiermee wordt bedoeld:

      • Geen afval achterlaten: indien gewenst kunnen afvalbakken besteld worden via www.idm.be.
      • Verwijderen van alle versieringen.
      • Alle materiaal terug op hun plaats, volgens schema van het desbetreffende lokaal.
      • Schoonmaken (reinigen) indien bevuild: materiaal, vloeren, sanitair, vaat, vaatwasser, …

      -       De aanvrager is aansprakelijk voor de schade die tijdens de gebruiksperiode aangericht wordt en dient deze onmiddellijk schriftelijk aan te geven per e-mail aan verhuringen@moerbeke.be. Herstellings-, opruimings-, reinigingskosten, het nalaten van doven van verlichting en uitzetten van verwarming en kosten bij verlies worden doorgerekend aan de gebruiker. Schadebedrag en overzicht wordt medegedeeld aan gebruiker via schuldvordering.

      -       Omwille van de veiligheidsvoorschriften kan het college van burgemeester en schepenen of zijn afgevaardigde of de verantwoordelijke van de activiteit, een activiteit stopzetten wanneer de regels niet nageleefd worden. 

      -       Indien de gebruiker inbreuken pleegt op het reglement kan het college van burgemeester en schepenen een nieuwe (latere) reservatie weigeren.

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Reglement zaalverhuur lokalen bibliotheek.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid de artikel 40 §3 en artikel 56 §;

      Gelet op het Burgerlijk Wetboek;

      Gelet op de gemeenteraadsbesluiten betreffende de huur van volgende lokalen en locaties: pergola (GR 27.03.2018), de refter en de turnzaal van de GBS “De Vlinderdreef” (GR 17.12.2019), het buurthuis (17.12.2019) en de lokalen van de bibliotheek (GR 17.12.2019);

      Overwegende dat het aangewezen is de vorige besluiten te hernieuwen en op elkaar af te stemmen om uniformiteit te bekomen;

      Gelet op het voorstel van reglement zaalverhuur lokalen bibliotheek,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Volgend reglement zaalverhuur lokalen bibliotheek goed te keuren.

      Art. 1. Algemene bepalingen.

      -       Bij zijn aanvraag verklaart de aanvrager kennis te hebben genomen van het reglement en verbindt hij er zich toe om alle daarin opgenomen verplichtingen na te komen, alsook de eventueel bijkomende voorwaarden die opgelegd worden door het college van burgemeester en schepenen. Het reglement kan geraadpleegd worden op de website www.moerbeke.be.

      -       Elke aanvraag moet minimum één maand en maximum één jaar op voorhand worden ingediend. Datum van aanvraag is van belang voor de toewijzing bij meerdere aanvragen voor hetzelfde moment. Bij een gelijktijdige aanvraag voor het gebruik op hetzelfde moment krijgen de aanvragen van gemeentelijke initiatieven en adviesraden of werkgroepen de voorrang bij toewijzing.

      -       Als je de aanvraag ten minste één maand voor de verhuurdatum annuleert, betaal je geen annuleringsvergoeding. Annuleer je later of meld je de annulering niet, dan betaal je de volledige retributie. Meld een annulering steeds per e-mail naar verhuringen@moerbeke.be. Dit geldt niet bij overmacht. Het college van burgemeester en schepenen beslist of er sprake is van overmacht.

      -       De gebruiker mag de lokalen alleen gebruiken voor de activiteit waarvoor ze gehuurd werd. Het is verboden het gehuurde goed voort te verhuren, de overeenkomsten over te dragen noch onder te verhuren, hetzij geheel hetzij gedeeltelijk zonder voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van het gemeentebestuur.

      -       De lokalen worden niet ter beschikking gesteld voor activiteiten met racistische inslag, noch voor levensbeschouwelijke activiteiten, erediensten en religieuze activiteiten.

      -       Het college van burgemeester en schepenen kan, bij gemotiveerd besluit, het gebruik van het voormeld gebouw weigeren. De mededeling van de weigering maakt melding van de motieven.

      Art. 2. Specifieke bepalingen.

      -       Verhuur van volgende lokalen is mogelijk: kleine polyvalente ruimte (vergaderzaal + tentoonstellingsruimte). Sanitair en keuken is steeds toegankelijk.

      -       In overleg met de bibliothecaris kan de huurder gebruik maken van de aanwezige tentoonstellingsborden en het projectiescherm.

      -       In zeer uitzonderlijke gevallen en na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen kan ook de ontmoetingsruimte of tuin gebruikt worden.

      -       Een commerciële uitbating in een tentoonstelling zoals het inrichten van cafetaria is niet toegestaan.

      -       Er mogen geen maaltijden ter plaatse worden bereid. Eten opwarmen kan slechts met elektrische installaties. Er mogen in geen geval gasinstallaties, frituurketels of gelijkwaardige apparaten gebruikt worden.

      -       Elektronisch versterkte muziek is niet toegestaan.

      -       Activiteiten van de bibliotheek of van andere gemeentelijke initiatieven hebben altijd voorrang. Tot uiterlijk een maand voor de gereserveerde datum kan de bibliotheek of het college van burgemeester en schepenen de betreffende reservering annuleren indien zij zelf een activiteit plannen.

      Art. 3. Definities en begrippen.

      -       Sociaal-culturele activiteiten zonder commercieel oogmerk: worden onder meer beschouwd: tentoonstellingen zonder verkoop ter plaatse, vergaderingen, concerten, repetities, voorstellingen, debatten, lezingen, cursussen met inschrijvingsgeld voor de deelnemers tot 50 euro per lesdag, jeugdateliers, … en door het college van burgemeester en schepenen hiermee gelijkgestelde activiteiten. De activiteiten dienen voor iedereen toegankelijk te zijn.

      -       Sociaal-culturele activiteiten met commercieel oogmerk: worden onder meer beschouwd: tentoonstellingen met verkoop ter plaatse, beurzen, (meerdaagse) congressen, cursussen met inschrijvingsgeld voor de deelnemers hoger dan 50 euro per lesdag, … en door het college van burgemeester en schepenen hiermee gelijkgestelde activiteiten.

      Art. 4. Procedure aanvraag.

      -       Wie gebruik wil maken van de gemeentelijke lokalen dient hiervoor een aanvraag in te dienen via het digitaal aanvraagformulier dat beschikbaar is op de website www.moerbeke.be/zaalverhuur.

      -       Het gebruik is pas definitief na ontvangst van de factuur.

      Art. 5. Praktisch.

      -       Ten vroegste twee werkdagen voor het gebruik kunnen de sleutels opgehaald worden bij de bibliothecaris of zijn afgevaardigde, Statiestraat 4 te Moerbeke of aan een door het college van burgemeester en schepenen aangestelde verantwoordelijke.

      -       Ten laatste de tweede werkdag na het gebruik dienen de sleutels terugbezorgd te worden bij de medewerkers van de bibliotheek, Statiestraat 4 te Moerbeke of aan een door het college van burgemeester en schepenen aangestelde verantwoordelijke.

      Art. 6. Tarieven.

      Voor het gebruik wordt een vergoeding gevraagd afhankelijk van de aard van de activiteit.

      -       Gemeentelijke adviesraden en werkgroepen

      Sociaal-culturele activiteiten

      Gratis

       

      -       Erkende Moerbeekse verenigingen

      Sociaal-culturele activiteiten

      € 25,00/dag

      Tentoonstellingen zonder verkoop

      € 25,00/10 dagen*

      Tentoonstellingen met verkoop

      € 100,00/week

      Extra [TD1] dag tentoonstelling

      € 25,00/dag

      Sociaal-culturele activiteiten met commercieel oogmerk

      € 150,00/dag[SP2] [bp3] 

      *Exclusief de opbouw- en afbreekdagen (2 x 1 dag) die gratis zijn.

      -       Niet (erkende) Moerbeekse verenigingen

      Sociaal-culturele activiteiten

      € 35,00/dag

      Tentoonstellingen

      € 150,00/week

      Extra dag

      € 25,00/dag

      Sociaal-culturele activiteiten met commercieel oogmerk

      € 175,00/dag

      -       Activiteiten met commercieel karakter

      Alle activiteiten met commercieel karakter

      € 250,00/dag

      Tentoonstellingen

      € 250,00/week[SP4] 

      Extra dag

      € 150,00/dag

      Voor het gebruik van meer dan 10 dagen per jaar wordt een korting van 20% op de huurprijs toegepast.

      Art. 7. Veiligheid en aansprakelijkheid.

      -       De organisatie moet voldoen aan alle brandveiligheidsvoorschriften en is zelf verantwoordelijk voor de naleving van die veiligheidsvoorschriften. De gebruiker mag geen groter aantal plaatsen bezetten dan deze die het gebouw bepaalt rekening houdend met de veiligheidsvoorschriften.

      -       Het maximaal toegelaten personen is:

      • Voor de kleine polyvalente ruimte: 50 personen
      • Voor de ontmoetingsruimte: 100 personen

      -       De gebruiker blijft aansprakelijk tegenover derden; tegenover om het even welk openbaar of particulier gezagsorgaan, bestuur of instantie, bijvoorbeeld voor het betalen van taksen, belastingen, milieuoverlast, …

      -       Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor ongevallen noch voor verlies of diefstal van persoonlijke goederen of verenigingen.

      -       De gebruiker zal tegen het gemeentebestuur geen enkel verhaal mogen uitoefenen bij toevallige stilval of aan hem te wijten slechte werking van toestellen en diensten die het verhuurde goed bedienen, indien het bewezen is dat hij, na erover te zijn ingelicht, niet onmiddellijk alle maatregelen heeft getroffen om eraan te verhelpen.

      -       De gebruiker is verantwoordelijk voor het veroorzaken van om het even welke overlast dan ook, dit zowel voor, tijdens of na het gebruik van de zaal. Wij citeren in niet beperkende zin o.a. geluidsoverlast, verkeershinder…

      Art. 8. Onderhoud, controle, schade en sancties.

      -       Elke gebruiker stelt een verantwoordelijke aan als aanspreekpunt.

      -       De lokalen dienen netjes achtergelaten te worden en de schoonmaak is ten laste van de gebruiker. Hiermee wordt bedoeld:

      • Geen afval achterlaten: indien gewenst kunnen afvalbakken besteld worden via www.idm.be.
      • Verwijderen van alle versieringen.
      • Alle materiaal terug op hun plaats, volgens schema van het desbetreffende lokaal.
      • Schoonmaken (reinigen) indien bevuild: materiaal, vloeren, sanitair, vaat, vaatwasser, …

      -       De aanvrager is aansprakelijk voor de schade die tijdens de gebruiksperiode aangericht wordt en dient deze onmiddellijk schriftelijk aan te geven per e-mail aan verhuringen@moerbeke.be. Herstellings-, opruimings-, reinigingskosten, het nalaten van doven van verlichting en uitzetten van verwarming en kosten bij verlies worden doorgerekend aan de gebruiker. Schadebedrag en overzicht wordt medegedeeld aan gebruiker via schuldvordering.

      -       Omwille van de veiligheidsvoorschriften kan het college van burgemeester en schepenen of zijn afgevaardigde of de verantwoordelijke van de activiteit, een activiteit stopzetten wanneer de regels niet nageleefd worden. 

      -       Indien de gebruiker inbreuken pleegt op het reglement kan het college van burgemeester en schepenen een nieuwe (latere) reservatie weigeren.

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Reglement verhuur pergola park gemeentehuis.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid de artikel 40 §3 en artikel 56 §;

      Gelet op het Burgerlijk Wetboek;

      Gelet op de gemeenteraadsbesluiten betreffende de huur van volgende lokalen en locaties: pergola (GR 27.03.2018), de refter en de turnzaal van de GBS “De Vlinderdreef” (GR 17.12.2019), het buurthuis (17.12.2019) en de lokalen van de bibliotheek (GR 17.12.2019);

      Overwegende dat het aangewezen is de vorige besluiten te hernieuwen en op elkaar af te stemmen om uniformiteit te bekomen;

      Gelet op het voorstel van reglement verhuur pergola park gemeentehuis,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Volgend reglement verhuur pergola park gemeentehuis goed te keuren.

      Art. 1. Algemene bepalingen.

      -       Bij zijn aanvraag verklaart de aanvrager kennis te hebben genomen van het reglement en verbindt hij er zich toe om alle daarin opgenomen verplichtingen na te komen, alsook de eventueel bijkomende voorwaarden die opgelegd worden door het college van burgemeester en schepenen. Het reglement kan geraadpleegd worden op de website www.moerbeke.be.

      -       Elke aanvraag moet minimum één maand en maximum één jaar op voorhand worden ingediend. Datum van aanvraag is van belang voor de toewijzing bij meerdere aanvragen voor hetzelfde moment. Bij een gelijktijdige aanvraag voor het gebruik op hetzelfde moment krijgen de aanvragen van gemeentelijke initiatieven en adviesraden of werkgroepen de voorrang bij toewijzing.

      -       Als je de aanvraag ten minste één maand voor de verhuurdatum annuleert, betaal je geen annuleringsvergoeding. Annuleer je later of meld je de annulering niet, dan betaal je de volledige retributie. Meld een annulering steeds per e-mail naar verhuringen@moerbeke.be. Dit geldt niet bij overmacht. Het college van burgemeester en schepenen beslist of er sprake is van overmacht.

      -       De gebruiker mag de lokalen alleen gebruiken voor de activiteit waarvoor ze gehuurd werd. Het is verboden het gehuurde goed voort te verhuren, de overeenkomsten over te dragen noch onder te verhuren, hetzij geheel hetzij gedeeltelijk zonder voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van het gemeentebestuur.

      -       De lokalen worden niet ter beschikking gesteld voor activiteiten met racistische inslag, noch voor levensbeschouwelijke activiteiten, erediensten en religieuze activiteiten.

      -       Het college van burgemeester en schepenen kan, bij gemotiveerd besluit, het gebruik van het voormeld gebouw weigeren. De mededeling van de weigering maakt melding van de motieven.

      Art. 2. Specifieke bepalingen.

      -       Verhuur van volgende lokalen is mogelijk: pergola, voorzien van water- en elektriciteitsaansluiting.

      Art. 3. Procedure aanvraag.

      -       Wie gebruik wil maken van de gemeentelijke lokalen dient hiervoor een aanvraag in te dienen via het digitaal aanvraagformulier dat beschikbaar is op de website www.moerbeke.be/zaalverhuur.

      -       Het gebruik is pas definitief na ontvangst van de factuur.

      Art. 4. Tarieven.

      Voor het gebruik wordt een forfaitaire vergoeding gevraagd, inclusief water en elektriciteit.

      Gemeentelijke adviesraden en werkgroepen

      Gratis

      Andere

      € 25,00/dag

      Art. 5. Veiligheid en aansprakelijkheid.

      -       De organisatie moet voldoen aan alle brandveiligheidsvoorschriften en is zelf verantwoordelijk voor de naleving van die veiligheidsvoorschriften. De gebruiker mag geen groter aantal plaatsen

      -       De gebruiker blijft aansprakelijk tegenover derden; tegenover om het even welk openbaar of particulier gezagsorgaan, bestuur of instantie, bijvoorbeeld voor het betalen van taksen, belastingen, milieuoverlast, …

      -       Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor ongevallen noch voor verlies of diefstal van persoonlijke goederen of verenigingen.

      -       De gebruiker zal tegen het gemeentebestuur geen enkel verhaal mogen uitoefenen bij toevallige stilval of aan hem te wijten slechte werking van toestellen en diensten die het verhuurde goed bedienen, indien het bewezen is dat hij, na erover te zijn ingelicht, niet onmiddellijk alle maatregelen heeft getroffen om eraan te verhelpen.

      -       De gebruiker is verantwoordelijk voor het veroorzaken van om het even welke overlast dan ook, dit zowel voor, tijdens of na het gebruik van de zaal. Wij citeren in niet beperkende zin o.a. geluidsoverlast, verkeershinder…

      Art. 6. Onderhoud, controle, schade en sancties.

      -       Elke gebruiker stelt een verantwoordelijke aan als aanspreekpunt.

      -       De lokalen dienen netjes achtergelaten te worden en de schoonmaak is ten laste van de gebruiker. Hiermee wordt bedoeld:

      • Geen afval achterlaten: indien gewenst kunnen afvalbakken besteld worden via www.idm.be.
      • Verwijderen van alle versieringen.
      • Schoonmaken indien bevuild.

      -       De aanvrager is aansprakelijk voor de schade die tijdens de gebruiksperiode aangericht wordt en dient deze onmiddellijk schriftelijk aan te geven per e-mail aan verhuringen@moerbeke.be. Herstellings-, opruimings-, reinigingskosten, het nalaten van doven van verlichting en uitzetten van verwarming en kosten bij verlies worden doorgerekend aan de gebruiker. Schadebedrag en overzicht wordt medegedeeld aan gebruiker via schuldvordering.

      -       Omwille van de veiligheidsvoorschriften kan het college van burgemeester en schepenen of zijn afgevaardigde of de verantwoordelijke van de activiteit, een activiteit stopzetten wanneer de regels niet nageleefd worden. 

      -       Indien de gebruiker inbreuken pleegt op het reglement kan het college van burgemeester en schepenen een nieuwe (latere) reservatie weigeren.

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Varia.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Inge Mertens, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden

Namens Gemeenteraad,

Karin Van de Sompel
Algemeen directeur

Peter De Bock
Voorzitter