Terug
Gepubliceerd op 16/09/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 25/06/2024 - 19:45 Raadzaal
Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
Stijn Deschepper, Burgemeester
Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag vorige zitting.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;

      Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

      Overwegende dat de notulen van de zitting van 28 mei 2024 ter goedkeuring worden voorgelegd,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Barbara Put
      Voorstanders: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 28 mei 2024 goed te keuren.

    • Vaststelling jaarrekening 2023 - gedeelte gemeente en kennisname jaarverslag 2023.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheercyclus van de lokale en openbare besturen dat de verdere voorschriften voor de uitvoering van de bepalingen inzake BBC bepaalt, evenals de bijhorende documenten met inbegrip van te hanteren modellen, rekeningstelsels en de inhoud en wijze van digitale rapportering;

      Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheercyclus;

      Overwegende dat op basis van artikel 176, eerste lid, 1° en 2° DLB de financieel directeur onder de functionele leiding staat van de algemeen directeur en in overleg met het managementteam instaat voor het opstellen van het voorontwerp van de beleidsrapporten en voor het voeren en het afsluiten van de boekhouding;

      Overwegende dat artikel 41, tweede lid, 3° en artikel 78, tweede lid, 4° DLB bepaalt dat de vaststelling van de jaarrekening behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, die deze bevoegdheid niet kunnen delegeren;

      Overwegende dat volgens artikel 249 §3, 1° DLB nadat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn ieder voor zijn deel de jaarrekening heeft vastgesteld, het beleidsrapport in zijn geheel definitief wordt vastgesteld door de gemeenteraad door het deel van de jaarrekening, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren;

      Overwegende dat de jaarrekening altijd wordt behandeld in openbare zitting; dat de raad in de loop van het eerste semester van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft, zich uitspreekt over de vaststelling van de jaarrekening;

      Overwegende dat ieder raadslid een exemplaar van de jaarrekening 2023 en het jaarverslag 2023 heeft ontvangen;

      Overwegende dat het voorontwerp van jaarrekening 2023, zoals door de financieel directeur opgemaakt, in overeenstemming is met de artikelen 260-261 DLB, samengesteld uit 3 delen, namelijk een beleidsnota, de financiële nota en de toelichting; dat de beleidsnota een weergave is van het gevoerde beleid en het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen evalueert; dat de financiële nota een weergave is van de financiële gevolgen van het gevoerde beleid; dat de toelichting bij de jaarrekening alle informatie bevat die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen;

      Overwegende dat het ontwerp van de jaarrekening en het jaarverslag ter kennis werd gebracht in de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 3 juni 2024,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Barbara Put
      Voorstanders: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De jaarrekening gedeelte gemeente Moerbeke over het dienstjaar 2023 samen met de verplichte bijlagen, vast te stellen zoals opgemaakt door de financieel directeur.

      art. 2. Kennis te nemen van het jaarverslag over het dienstjaar 2023.

      Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en deze jaarrekening volgens de geldende regelgeving te bezorgen aan de toezichthoudende overheid, zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.


    • Goedkeuring jaarrekening 2023 - gedeelte OCMW.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheercyclus van de lokale en openbare besturen dat de verdere voorschriften voor de uitvoering van de bepalingen inzake BBC bepaalt, evenals de bijhorende documenten met inbegrip van te hanteren modellen, rekeningstelsels en de inhoud en wijze van digitale rapportering;

      Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheercyclus;

      Overwegende dat op basis van artikel 176, eerste lid, 1° en 2° DLB de financieel directeur onder de functionele leiding staat van de algemeen directeur en in overleg met het managementteam instaat voor het opstellen van het voorontwerp van de beleidsrapporten en voor het voeren en het afsluiten van de boekhouding;

      Overwegende dat artikel 41, tweede lid, 3° en artikel 78, tweede lid, 4° DLB bepaalt dat de vaststelling van de jaarrekening behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, die deze bevoegdheid niet kunnen delegeren;

      Overwegende dat volgens artikel 249 §3, 1° DLB nadat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn ieder voor zijn deel de jaarrekening heeft vastgesteld, het beleidsrapport in zijn geheel definitief vastgesteld wordt door de gemeenteraad door het deel van de jaarrekening, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren;

      Overwegende dat de jaarrekening altijd wordt behandeld in openbare zitting; dat de raad in de loop van het eerste semester van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft, zich uitspreekt over de vaststelling van de jaarrekening;

      Overwegende dat ieder raadslid een exemplaar van de jaarrekening 2023 en het jaarverslag 2023 heeft ontvangen;

      Overwegende dat het voorontwerp van jaarrekening 2023, zoals door de financieel directeur opgemaakt, in overeenstemming is met de artikelen 260-261 DLB, samengesteld uit 3 delen, namelijk een beleidsnota, de financiële nota en de toelichting; dat de beleidsnota een weergave is van het gevoerde beleid en het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen evalueert; dat de financiële nota een weergave is van de financiële gevolgen van het gevoerde beleid; dat de toelichting bij de jaarrekening alle informatie bevat die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen;

      Overwegende dat het ontwerp van de jaarrekening en het jaarverslag ter kennis werd gebracht in de zitting van het vast bureau van 3 juni 2024;

      Overwegende dat de gemeenteraad op 25 juni 2024 de jaarrekening 2023 voor het gedeelte gemeente Moerbeke heeft vastgesteld; dat de raad voor maatschappelijk welzijn op 25 juni 2024 de jaarrekening voor het gedeelte van OCMW Moerbeke heeft vastgesteld,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Barbara Put
      Voorstanders: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten
      Onthouders: Giovanni Ferrari, Arnold Willem
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 2 onthoudingen
      Besluit

      Art. 1. Het deel van het beleidsrapport goed, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed te keuren. Door deze goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn conform artikel 249, §3, eerste lid van het DLB.

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Rapport organisatiebeheersing 2023.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 219, lid 2 van het decreet lokaal bestuur de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar;

      Overwegende dat in dit rapport een overzicht wordt gegeven van de stand van zaken van de acties die zijn uitgevoerd in het kader van organisatiebeheersing in 2023 en de planning voor 2024,

      Besluit

      Art. 1. Kennis te nemen van het rapport organisatiebeheersing over het jaar 2023.

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Goedkeuring gewijzigde gemeentelijke dotatie 2024 voor de hulpverleningszone Centrum.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68;

      Gelet op het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones;

      Gelet op het feit dat de dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone Centrum jaarlijks worden goedgekeurd door de gemeenteraad;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2023 houdende goedkeuring van de dotatie 2024 voor de hulpverleningszone Centrum als volgt:

      • voor exploitatie: € 292.305,00
      • voor investeringen: € 27.349,00
      • bijdrage voor de pensioenen: € 1.045,00

      Overwegende dat de initiële begroting van de hulpverleningszone wordt bijgestuurd;

      Gelet op de bespreking in de begrotingscommissie waarna het zonecollege op 29 mei 2024 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 heeft goedgekeurd; dat de definitieve goedkeuring door de zoneraad is voorzien op 26 juni 2024:

      "Net als de vorige jaren wordt de initiële begroting van de hulpverleningszone bijgestuurd. Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 29 mei 2024 keurde het college van de hulpverleningszone op 29 mei 2024 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2024 goed.

       Een belangrijke aanpassing van de begroting betreft het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorig dienstjaar. Het begrotingsresultaat van 2023 van in totaal 2,9 miljoen euro wordt in deze budgetwijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2023. Het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en staat bijgevolg los van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s).

       Een andere belangrijk element betreft de aanpassing van de personeelsbegroting. Naast de laatste prognose inzake de evolutie van de wedde-index werd het personeelskrediet grondig bijgestuurd inzake de verwachte bezetting en invulling van de huidige vacante plaatsen op de personeelsplanning. In totaal worden de personeelskredieten met 1,1 miljoen euro verlaagd. Net als in de huidige begroting wordt er rekening gehouden met het aantal VTE dat in dient is maar om diverse redenen (gedeeltelijk) onbetaald afwezig is.

      Het totale investeringskrediet voor 2024 wordt in de voorliggende begrotingswijziging verhoogd. Globaal beschouwd verschuift een deel van het krediet voor aankopen van speciale voertuigen naar de kredieten voor aankopen van machines, interventiematerieel en uitrusting. De overige aanpassingen vinden we voornamelijk terug in het investeringsbudget voor ICT, waar het in de begroting opgenomen bedrag wordt opgetrokken. De bijsturing heeft betrekking op enerzijds de deelname van de zone aan een door de FOD Economie gesubsidieerd project inzake innovatieve 5G-toepassingen; anderzijds wordt het krediet voor ICT-investeringen bijgestuurd voor bijkomende ontwikkelingen en aanpassingen aan het huidige tijdsregistratiesysteem.

      Bovenstaande aanpassingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend worden. Het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties dalen, en dat de investeringsdotaties beperkt stijgen. De bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen wijzigen niet."

      Reden waarom deze beslissing wordt genomen

      De gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. In functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel worden voor het jaar 2024 door gemeente Moerbeke volgende dotaties toegekend aan de Hulpverleningszone 

      • Voor exploitatie: € 287.023,00
      • Voor investeringen: € 27.964,00
      • Bijdrage voor de pensioenen: € 1.045,00

      Overwegende dat de aangepaste dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad; 

      Gelet op het feit dat de goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting uitvoerbaar zou zijn, dat het bestuurlijk toezicht daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone dient te ontvangen;

      Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Barbara Put
      Voorstanders: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Goedkeuring te verlenen aan de aangepaste dotatie 2024 voor de hulpverleningszone Centrum, zijnde:

      • Voor exploitatie: € 287.023,00
      • Voor investeringen: € 27.964,00
      • Bijdrage voor de pensioenen: € 1.045,00

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken aan brandweer Zone Centrum, en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Kerkfabriek Sint-Antonius Abt: advies jaarrekening 2023.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012;

      Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 betreffende de vaststelling van de modellen van de boekhouding van de erediensten, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013;

      Gelet op de omzendbrief BB 2013/1 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de eredienst;

      Gelet op de meerjarenplanning 2020-2025 goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 17 december 2019;

      Gelet op het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Antonius Abt besproken in de gemeenteraad van 20 december 2022; 

      Gelet op de goedkeuring van de jaarrekening 2023 door de kerkfabriekraad op 28 maart 2024;

      Overwegende dat de kerkfabrieksraad de jaarrekening 2023 voor advies voorlegt aan de gemeenteraad,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Barbara Put
      Voorstanders: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 als volgt:

      Exploitatie ontvangsten

      € 1.977,78

      Exploitatie uitgaven

      € 31.111,20

      Negatief saldo eigen dienstjaar

      € - 29.133,42

      Overschot

      € 16.492,68

      Exploitatie voor toelage

      € - 12.640,74

      Toelage

      € 24.133,63

      Overschot exploitatie

      € 11.492,89

       

      Investeringsontvangsten

      € 12.353,98

      Investeringsuitgaven

      € 12.353,98

      Toelage

      € 0,00

      Saldo vorig dienstjaar

      € 11.393,11

      Overschot investeringen

      € 11.393,11

      Art. 2. Deze beslissing te hechten aan de jaarrekening 2023 welke er integraal deel van uitmaakt.

      Art. 3. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Kerkfabriek H. Hart Kruisstraat: advies jaarrekening 2023.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2012;

      Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 – boekhouding besturen van de eredienst;

      Gelet op de meerjarenplanning 2020-2025 goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 28 januari 2020;

      Gelet op het budget 2023 van de kerkfabriek H. Hart Kruisstraat besproken in de gemeenteraad van 20 december 2022;

      Gelet op de goedkeuring van de jaarrekening 2023 van H. Hart Kruisstraat door de kerkraad op 8 februari 2024;

      Overwegende dat de kerkfabriekraad de jaarrekening 2023 van H. Hart Kruisstraat voor advies voorlegt aan de gemeenteraad,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Barbara Put
      Voorstanders: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 als volgt:

      H. Hart Kruisstraat:

      Exploitatie ontvangsten

      € 16.058,84

      Exploitatie uitgaven

      Overboekingen

      € 11.514,51

      € 0,00

      Positief saldo eigen dienstjaar

      € 4.544,33

      Overschot vorig dienstjaar

      € 22.903,80

      Exploitatie voor toelage

      € 27.448,13

      Toelage

      € 0,00

      Overschot exploitatie

      € 27.448,13

       

      Investeringsontvangsten

      € 35.881,69

      Investeringsuitgaven

      € 33.325,03

      Positief saldo eigen dienstjaar

      € 2.556,66

      Resultaat vorig jaar

      € - 3.113,93

      Resultaat op de investeringen

      € - 557,27

      Art. 2. Deze beslissing te hechten aan de jaarrekening 2023 welke er integraal deel van uitmaakt.

      Art. 3. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Vaststelling van de principes voor het tariefreglement voor het gebruik van de sportsite.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2016 waarbij principieel wordt ingestemd met de samenwerking met FARYS voor de bouw van een nieuwe sporthal en het voorgestelde plan van aanpak, met dien verstande dat de gemeente te allen tijde kan beslissen om al dan niet verder te gaan, afhankelijk van de financiële implicaties;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2016 houdende goedkeuring van de selectieleidraad voor de opdracht voor het aanstellen van een ontwerper voor de bouw van een sportcomplex te Moerbeke en het voorstel om de oproep tot kandidaatstelling via de onderhandelingsprocedure met voorafgaande Europese bekendmaking te voeren;

      Gelet op het besluit van 8 augustus 2016 van het college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring van het selectieverslag zoals opgemaakt door FARYS;

      Gelet op het besluit van 6 september 2016 van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de lastvoorwaarden voor de opdracht voor het aanstellen van een ontwerper voor de bouw van en sportcomplex;

      Gelet op het besluit van 21 februari 2017 van het college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring van het gunningsverslag voor de aanstelling van een ontwerper voor de bouw van een sportcomplex;

      Gelet op het besluit van 27 februari 2017 van het college van burgemeester en schepenen houdende gunstig advies voor de toekenning van een gebruiksrecht van de sportterreinen aan FARYS;

      Gelet op het besluit van 12 september 2017 van de gemeenteraad houdende goedkeuring van het masterplan voor de bouw van een sportcomplex te Moerbeke

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende goedkeuring van de principes voor het retributiereglement voor het gebruik van de sportsite; dat na evaluatie zich een aantal aanpassingen opdringen om de vooropgestelde tarieven te kunnen matchen met het reserveringssysteem dat zowel in Moerbeke als Lokeren voor de sportsite gebruikt wordt. Concreet worden volgende elementen aangepast:

      • Tarief voor kleedkamer groepsverband wijzigt voor zowel A-categorie als B-categorie van €5/uur naar €1,25/uur;
      • Tarief voor tennis outdoor + verlichting vervalt. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt met/zonder verlichting;
      • Tarief voor tennis outdoor wijzigt:
        • A-tarief van €4/uur naar €2,50/uur (er kan geen onderscheid gemaakt worden tussen een jeugd- en volwassenreservatie);
        • B-tarief van €8/uur naar €2,50/uur (er kan geen onderscheid gemaakt worden tussen een jeugd- en volwassenreservatie);
        • C-tarief van €20/uur naar €10/uur;

      Gezien er geen uitbater voor de kantine gevonden werd, worden de tarieven voor het kantinegebruik als volgt aangepast:

      • Er komt een nieuwe categorie B sport, zodat er kortingstarieven kunnen gehanteerd worden voor sportverenigingen die op dit moment activiteiten uitoefenen op de sportsite. Hierdoor kunnen de leden van sportverenigingen een drankje nuttigen na een training/wedstrijd, zonder uitbater.
      • We maken hierin onderscheid tussen kantine en sportcafé, waarbij het sportcafé enkel ter beschikking wordt gesteld van Moerbeekse sportverenigingen. De kantine (kant voetbalterreinen), kan ook door andere verenigingen gehuurd worden.

      Overwegende dat de algemene principes die op de gemeenteraadszitting van 27 juni 2023 werden vastgelegd in artikel 1, geldig blijven;

      Gelet op de bespreking van het voorstel in de werkgroep Sport en Beweging op 27 mei 2024 zonder opmerkingen;

      Gelet op het definitief voorstel van tariefreglement,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Barbara Put
      Voorstanders: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De principes vastgelegd in artikel 1 van het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende vaststelling van de principes voor het retributiereglement voor het gebruik van de sportsite te bevestigen. Concreet gaat het over volgende principes:

      • Bij een aanvraag tot reservatie verklaart de aanvrager kennis te hebben genomen van het Reglement van Inwendige Orde (RIO) en dit ook te aanvaarden. Het RIO kan geconsulteerd worden op de reserveringswebsite en/of te plaatse op de sportsite. Een reservering is maar geldig na schriftelijke bevestiging.
      • De delen van de sportinfrastructuur dienen minimum per uur gereserveerd te worden op het uur. In die tijd is het plaatsen en wegbergen van toestellen inbegrepen. In het tarief is het gebruik van kleedkamers en douches inbegrepen. De prijs is aangeduid in euro per accommodatiegedeelte per uur tenzij anders vermeld.
      • Publiciteit mag enkel in de daarvoor voorziene zones aangebracht worden en dit na goedkeuring door de beheerder. Iedere wijziging dient ter goedkeuring voorgelegd te worden. Het aanbrengen van publiciteit gebeurt in overleg met en onder toezicht van de beheerder.

      Art. 2. Volgende 4 tariefcategorieën toe te staan voor het gebruik van de sportsite vanaf 1 oktober 2023 als volgt:

      • Categorie A: (voor uitsluitend kandidaten categorie B/B-sport met aanvullende voorwaarden):
        • Jeugdtarief voor kinderen jonger dan 18 jaar, in groepsverband en o.l.v. een volwassene
        • Personen met een beperking, in groepsverband
      • Categorie B: Erkende Moerbeekse en Lokerse verenigingen voor activiteiten die binnen de reguliere werking van de vereniging vallen en Moerbeekse en Lokerse scholen.
      • Categorie B-sport: Erkende Moerbeekse en Lokerse sportverenigingen voor activiteiten die binnen de reguliere werking van de sportvereniging vallen.
      • Categorie C: individuen en anderen

      Art. 3. Volgende tarieven voor te stellen en retroactief te laten ingaan vanaf 1 oktober 2023.

      Voor het gebruik van de omnisportzaal (inclusief kleedkamers met douche)

      Omnisportzaal (inclusief kleedkamer en douches)

      Categorie A 

      Categorie B/B-sport Categorie C
      Omnisportzaal 1/3 € 4.00 € 8.00 € 12.00
      Omnisportzaal 2/3 € 8.00 € 16.00 € 24.00
      Omnisportzaal 3/3 € 9.00 € 18.00

      € 36.00

      Voor het gebruik van enkel kleedkamers

      Kleedkamers (zonder reservering sportterrein) Categorie A Categorie B/B-sport Categorie C
      Kleedkamer individueel  / / € 2.00
      Kleedkamer groepsverband € 1,25 € 1,25 € 7.00

      Voor het gebruik van de tennisterreinen (inclusief kleedkamers met douche)

      Tennis (incl. kleedkamers en douches) Categorie A Categorie B/B-sport Categorie C
      Tennis indoor € 4.00 € 8 .00 € 20.00
      Tennis outdoor € 2,50 € 2.50 € 10.00

      Voor het gebruik van de voetbalvelden (inclusief kleedkamers met douche)

      Voetbalveld (inclusief kleedkamers en douches) Categorie A Categorie B/B-sport Categorie C
      Voetbalveld onverlicht € 10.00 € 20.00 € 30.00
      Voetbalveld verlicht  € 15.00 € 25.00

      € 35.00

      Voor het gebruik van het kantinegedeelte

        Categorie B-sport Categorie B Categorie C
      Sportcafé (dagactiviteit) € 5.00 € 100.00 € 200.00
      Sportkantine (dagactiviteit) € 5.00 / /

      Voor het gebruik van sponsorzone(s) – enkel voor B-categorie beschikbaar (ongewijzigd)

      • Terrein 1

      Hoog – noord/west

      €500/jaar

      Laag – noord/oost/zuid/west

      €500/jaar

      • Terrein 2

      Laag – oost/west

      €250/jaar

      • Tennis outdoor

      noord/zuid

      €250/jaar

      Art. 4. De overige bepalingen van het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2023 houdende vaststelling van de principes voor het retributiereglement voor het gebruik van de sportsite op te heffen.

      Art. 5. Deze beslissing ter kennis te brengen van FARYS en van de Gouverneur van de Provincie Oost-Vlaanderen via de overzichtslijst zoals bedoeld in artikel 252§ 1 van het gemeentedecreet.

    • Audio: kennisname verslag algemene vergadering.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2018 houdende goedkeuring toetreding en ondertekening auditcharter vanuit het belang van een (interne) audit en evaluatie, met de daaruit volgende aanbevelingen en verbetervoorstellen (tips & tricks, goede praktijken zoals bekend bij andere lokale organisaties), als instrument om de werking en de beheerscontrole te verbeteren;

      Overwegende dat Audio op 15 juni 2010 is opgericht als een vereniging in het kader van titel 8 (hoofdstuk 1) van het OCMW-decreet;

      Overwegende dat de vereniging Audio uitsluitend werkt voor vennoten-leden;

      Gelet op de statuten van Audio;

      Gelet op de algemene vergadering van 24 mei 2024;

      Overwegende dat het verslag van de algemene vergadering ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de vennoten-leden,

      Besluit

      Art. 1. Kennis te nemen van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 24 mei 2024.

      Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan Audio, en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Audio: kennisname jaarrekening 2023.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het raadsbesluit van 8 november 2018 houdende goedkeuring toetreding en ondertekening auditcharter vanuit het belang van een (interne) audit en evaluatie, met de daaruit volgende aanbevelingen en verbetervoorstellen (tips & tricks, goede praktijken zoals bekend bij andere lokale organisaties), als instrument om de werking en de beheerscontrole te verbeteren;

      Overwegende dat Audio op 15 juni 2010 is opgericht als een vereniging in het kader van titel 8 (hoofdstuk 1) van het OCMW-decreet;

      Overwegende dat de vereniging Audio uitsluitend werkt voor vennoten-leden;

      Gelet op de statuten van Audio;

      Gelet op de jaarrekening van Audio goedgekeurd door de algemene vergadering van 24 mei 2024;

      Overwegende dat de jaarrekening ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de vennoten-leden,

      Besluit

      Art. 1. Kennis te nemen van de jaarrekening 2023 van Audio.

      Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan Audio, en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Goedkeuring toetreding nieuwe leden tot de welzijnsvereniging Audio.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 482, tweede lid, dat de instemming van alle deelgenoten vereist voor de toetreding van nieuwe deelgenoten;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2018 houdende onze toetreding tot de welzijnsvereniging Audio;

      Gelet op de vraag vanwege gemeente Knokke-Heist om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 30 november 2023;

      Gelet op de vraag vanwege OCMW Knokke-Heist om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 november 2023;

      Gelet op de vraag vanwege gemeente Oosterzele om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 23 mei 2023;

      Gelet op de vraag vanwege OCMW Oosterzele om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023;

      Gelet op de vraag vanwege OCMW Sint-Gillis-Waas om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2023;

      Gelet op de vraag vanwege stad Sint-Truiden om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 25 september 2023;

      Gelet op de vraag vanwege OCMW Sint-Truiden om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 september 2023;

      Gelet op de vraag vanwege zorgvereniging VitaS om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad van bestuur van 20 februari 2024;

      Gelet op de groeistrategie goedgekeurd door de algemene vergadering Audio van 26 mei 2023;

      Gelet op het verzoek van de vereniging Audio, om de toetreding van  gemeente Knokke-Heist, OCMW Knokke-Heist, gemeente Oosterzele, OCMW Oosterzele, OCMW Sint-Gillis-Waas, stad Sint-Truiden, OCMW Sint-Truiden en zorgvereniging  VitaS  formeel goed te keuren,
      Publieke stemming
      Aanwezig: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Barbara Put
      Voorstanders: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De toetreding goed te keuren van gemeente Knokke-Heist tot de vereniging Audio.

      Art. 2. De toetreding goed te keuren van OCMW Knokke-Heist tot de vereniging Audio.

      Art. 3. De toetreding goed te keuren van gemeente Oosterzele tot de vereniging Audio.

      Art. 4. De toetreding goed te keuren van OCMW Oosterzele tot de vereniging Audio.

      Art. 5. De toetreding goed te keuren van OCMW Sint-Gillis-Waas tot de vereniging Audio.

      Art. 6. De toetreding goed te keuren van stad Sint-Truiden tot de vereniging Audio.

      Art. 7. De toetreding goed te keuren van OCMW Sint-Truiden tot de vereniging Audio.

      Art. 8. De toetreding goed te keuren van zorgvereniging Vitas tot de vereniging Audio.

      Art. 9. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Goedkeuring aanpassing arbeidsreglement onderwijzend personeel.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 en 41;

      Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, artikelen 1, 4 en 11 tot en met 15sexies;

      Gelet op de wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;

      Gelet op het decreet van 27 maart 1991 en latere wijzigingen betreffende de rechtspositie van bepaalde personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs;

      Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de artikelen 125bis tot en met 125quaterdecies, zoals gewijzigd door het decreet van 5 april 2019 betreffende het onderwijs XXIX, artikel 37bis tot en met artikel 37vicies septies;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de opdracht van het personeel in het basisonderwijs;

      Gelet op het decreet van 2 april 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad;

      Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;

      Overwegende dat de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen; dat het arbeidsreglement de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vastlegt;

      Overwegende dat ons schoolbestuur in het kader van de organisatie van zijn basisonderwijs een scholengemeenschap vormt met andere schoolbesturen via de interlokale vereniging “scholengemeenschap Reinaert”; dat deze samenwerking vanaf 1 september 2020 verlengd is met zes schooljaren;

      Gelet op het arbeidsreglement, laatst goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 19 september 2023;

      Overwegende dat een aantal aanpassingen aan het arbeidsreglement noodzakelijk zijn ingevolge gewijzigde afspraken en regelgeving op hoger niveau;

      Gelet op het overleg van het ABOC op 23 mei 2024;

      Gelet op de besprekingen in de schoolraad op 6 juni 2024;

      Overwegende dat het arbeidsreglement onderhandeld is in het OCSG van 19 juni 2024;

      Gelet op de bevoegdheid van de gemeenteraad,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Barbara Put
      Voorstanders: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Bijgevoegd arbeidsreglement van toepassing op het gesubsidieerd personeel zoals bedoeld in het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding tewerkgesteld in de GBS “De Vlinderdreef” goed te keuren.

      Art. 2. De aanpassing aan het arbeidsreglement te bezorgen aan elk personeelslid.

      Art. 3. Afschrift van dit besluit te bezorgen aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten, aan OVSG, aan de coördinerend directeur van de scholengemeenschap Reinaert en aan de schooldirecteur.

      Art. 4. Deze beslissing bekend te maken aan de scholengemeenschap Reinaert alsook op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Varia.

      Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
      Stijn Deschepper, Burgemeester
      Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
      Lut van de Vijver, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Arnold Willem, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Verontschuldigd: Frederic Dierinck, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

Namens Gemeenteraad,

Barbara Put
Adjunct algemeen directeur

Robby De Caluwe
Voorzitter