Terug
Gepubliceerd op 29/04/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 29/03/2022 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
Robby De Caluwe, Burgemeester
Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Bekrachtiging van het besluit van de burgemeester van 11 maart 2022 houdende opheffing van het besluit van 1 februari 2022 betreffende het laten doorgaan van de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn tot eind maart 2022 volgens videoconferentie om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad

      Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 28 § 1, 2° en artikel 63, eerste lid;

      Gelet op de nieuwe gemeentewet, artikel 133, § 2, en 135, § 2;

      Gelet op het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken;

      Gelet op het koninklijk besluit van 5 maart 2022 houdende wijziging van het koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken;

      Gelet op de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur COVID-19: vergaderingen van lokale bestuursorganen tijdens de coronacrisis;

      Gelet op de verspreiding van het COVID-19 virus (coronavirus) binnen Europa en België;

      Overwegende dat de gemeenten de specifieke opdracht hebben om te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen; dat het tot de taak en de bevoegdheid van de gemeente behoort om passende maatregelen te nemen om epidemieën, zoals de ernstige dreiging die het COVID-19-virus met zich meebrengt, te voorkomen;

      Overwegende dat de gemeenteoverheden dan ook op grond van deze algemene politiebevoegdheid maatregelen kunnen nemen om de openbare orde in de ruimste zin van het woord binnen de gemeente te verzekeren;

      Overwegende dat de burgemeester, op grond van de artikelen 133, § 2, juncto 135, § 2, van de nieuwe gemeentewet bevoegd is voor de vrijwaring van de openbare orde (zijnde rust, veiligheid en gezondheid) op openbare en publiek toegankelijke plaatsen; dat in het kader van voornoemde artikelen de burgemeester eveneens in dringende omstandigheden maatregelen kan uitvaardigen voor de organisatie van de vergaderingen van lokale bestuursorganen;

      Gelet op het besluit van de burgemeester van 1 februari 2022 om de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn in februari en maart 2022 enkel te laten doorgaan in digitale zitting volgens videoconferentie, dit teneinde de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

      Overwegende dat conform het hogervermelde koninklijk besluit van 5 maart 2022 het merendeel van de gezondheidsmaatregelen zijn opgeheven gelet op de gunstige gezondheidssituatie;

      Gelet op het besluit van de burgemeester van 11 maart 2022 houdende opheffing van het besluit van 1 februari 2022 betreffende het laten doorgaan van de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn tot eind maart 2022 volgens videoconferentie om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken;

      Overwegende dat dergelijke politieverordening uitgevaardigd door de burgemeester onverwijld ter kennisgeving aan de gemeenteraad wordt bezorgd en de gemeenteraad het besluit moet bekrachtigen,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Het besluit van de burgemeester van 11 maart 2022 houdende opheffing van het besluit van 1 februari 2022 betreffende het laten doorgaan van de zittingen van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn tot eind maart 2022 volgens videoconferentie om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken, te bekrachtigen.

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Goedkeuring verslag vorige zitting.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;

      Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

      Overwegende dat de notulen van de zitting van 22 februari 2022 ter goedkeuring worden voorgelegd,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 22 februari 2022 goed te keuren.

    • Kerkfabriek H. Hart Kruisstraat: advies jaarrekening 2021.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, gewijzigd bij decreet van 6 juli 2012;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2012;

      Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 – boekhouding besturen van de eredienst;

      Gelet op de meerjarenplanning 2020-2025 goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 28 januari 2020;

      Gelet op het budget 2021 van de kerkfabriek H. Hart Kruisstraat besproken in de gemeenteraad van 15 december 2020;

      Gelet op de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van H. Hart Kruisstraat door de kerkraad op 13 januari 2022;

      Overwegende dat de kerkfabriekraad de jaarrekening 2021 van H. Hart Kruisstraat voor advies voorlegt aan de gemeenteraad;

      Gelet op de respectievelijke toelichtingen;

      Overwegende dat de jaarrekening ter advies wordt voorgelegd aan de gemeenteraad,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2021 als volgt:

      H. Hart Kruisstraat:

      Exploitatie ontvangsten

      € 14.350,88

      Exploitatie uitgaven

      overboekingen

      € 9.817,00

      € 0,00

      positief saldo eigen dienstjaar

      € 4.533,88

      Overschot vorig dienstjaar

      € 14.066,50

      Exploitatie voor toelage

      € 18.600,38

      Toelage

      € 0,00

      Overschot exploitatie

      € 18.600,38

       

      Investeringsontvangsten

      € 0,00

      Investeringsuitgaven

      € 0,00

      overboeking

      € 0,00

      tekort vorig jaar

      € - 557,27

      Tekort op de investeringen

      € - 557,27

      Art. 2. Deze beslissing te hechten aan de jaarrekening 2021 welke er integraal deel van uitmaakt.

      Art. 3. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Advies over de toetreding van de gemeente Lierde tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid de artikelen 14 en 15;

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 14 van de Wet, de Koning de territoriale afbakening van de zones bepaalt, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de Ministerraad;

      Overwegende dat dit provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur;

      dat dit comité het advies inwint van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie en op basis hiervan een advies aan de Koning formuleert;

      Gelet op het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n°215.302) waaruit blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen;

      Gelet op het Koninklijk Besluit van 4 maart 2008 (gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 18 januari 2018);

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2022 waarbij de gemeente Lierde de principebeslissing neemt om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen;

      Gelet op het ongunstig advies van het college van burgemeester en schepenen van 7 maart 2022 om reden dat deze wijziging van hulpverleningszone wel een financiële impact heeft op de gemeenten die achterblijven in de hulpverleningszone; dat het college van burgemeester en schepenen van oordeel is dat gemeenten niet kunnen shoppen tussen hulpverleningszones, omdat de ene zone veel goedkoper is dan de andere; dat als men dit dan al wil doen, dit voor ons pas kan ingaan bij de start van de nieuwe legislatuur, dus in concreto in 2025 zodat de hulpverleningszones de tijd hebben om zich daarop te organiseren en ook de gemeenten hiermee rekening kunnen houden in hun meerjarenplanning,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Akte te nemen van de intentieverklaring van de gemeente Lierde om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.

      Art. 2. Dit voorstel ongunstig te adviseren voor de lopende legislatuur (tot 2025) en de burgemeester te mandateren om een negatief advies uit te brengen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.

      Art. 3. De beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Goedkeuring reglement camperplaatsen.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

      Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;

      Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

      Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;

      Gelet op het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;

      Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;

      Gelet op de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 24 november 2020 houdende goedkeuring van het reglement gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2021 houdende goedkeuring van het aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer: Boekweithof;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2021 houdende goedkeuring van het aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer: Kruisstraat;

      Overwegende dat de gemeente, ter bevordering van het toerisme, 4 camperplaatsen heeft ingericht met name 2 in het centrum, t.h.v. Boekweithof en 2 aan de Kruisstraat, t.h.v. de camping De Rode Sluis;

      Overwegende dat het belangrijk is de regels voor het gebruik van deze camperplaatsen vast te leggen,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Volgend reglement camperplaatsen goed te keuren.

      Algemene bepalingen.

      Alle hoofdstukken van het Reglement Gemeentelijke Administratieve Sancties, zoals vastgesteld bij gemeenteraadsbesluit van 24 november 2020, zijn integraal van toepassing.

      Behoudens in geval van erkende kampeerterreinen of andere vergunde plaatsen in het kader van de  Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, is het verboden om op de openbare weg langer dan 24 uren, op het openbaar domein of op openbare plaatsen te overnachten of te verblijven in verplaatsbare inrichtingen die voor bewoning worden gebruikt of kunnen worden gebruikt, zoals woonwagens, kampeerwagens, voertuigen, afgedankte voertuigen, tenten enz.

      De camperplaatsen.

      De camperplaatsen zijn gelegen:

      1. Op het parkeerterrein in het Boekweithof nabij het kerkhof centrum.
      2. Langs de Kruisstraat nabij camping De Rode Sluis.

      De camperplaatsen zijn exclusief voorbehouden aan kampeerauto’s. Voor andere voertuigen is  het niet toegestaan op het terrein te parkeren of te overnachten. Dit wordt aangeduid met het verkeersbord E9h.

      Op de camperplaatsen zijn enkel rijklare voertuigen toegelaten.

      De gebruikers.

      De gebruikers van de camperplaatsen zijn rechtmatige eigenaars of huurders van hun kampeerauto.

      Het aantal bewoners van de kampeerauto mag niet meer zijn dan het aantal slaapplaatsen voorzien in het voertuig.

      Bezoek is toegestaan op verantwoordelijkheid van de gebruiker.

      Het gebruik.

      De camperplaatsen zijn het hele jaar door kosteloos toegankelijk voor gebruik, behoudens in geval de dienst mobiliteit beslist om deze tijdelijk op te heffen in functie van evenementen, wegenwerken,… (niet limitatief).

      Het is niet mogelijk om een standplaats te reserveren.

      De gebruiker verbindt zich ertoe correct op de aangegeven standplaats te parkeren.

      De maximale gebruiksduur bedraagt 72 opeenvolgende uren.

      Orde en netheid.

      Op de camperplaatsen zijn geen faciliteiten aanwezig.

      Het wassen van een kampeerauto is verboden op de camperplaatsen. Het reinigen van de voorruit en zijruiten van de bestuurderscabine is wel toegelaten.

      Het is verboden om het chemisch toilet te lozen in de riolering of de straatkolken.

      Neem je afval mee of laat het achter in de voorziene containers/vuilnisbakken, niet ernaast.

      Gebruikers van de camperparkings dienen de omgeving (gebouwen, planten en dieren…) te respecteren. Vandalisme, agressiviteit, provocerend en/of aanstootgevend gedrag en nachtlawaai worden niet geduld. Radio’s en andere apparatuur mogen slechts gebruikt worden op een wijze, die niet storend is voor andere gebruikers van de camperparking of de omwonenden. Op geen enkele wijze mag de veiligheid van de andere gebruikers van de camperparking of van de omwonenden op welke wijze dan ook en door middel van welk voorwerp dan ook in het gedrang gebracht worden.

      Tarieven.

      Het gebruik van de standplaats is kosteloos.

      Veiligheid.

      Aan de bomen of struiken op het terrein mogen geen waslijnen of touwen opgehangen worden.

      Er mag geen open vuur aangemaakt worden.

      Er mogen geen luifels of tenten geplaatst worden.

      Geen tafels of stoelen bijplaatsen of laten staan.

      Noodnummers.

      Hulpdiensten (ziekenwagen/brandweer)

      112

      Politie

      101

      Antigifcentrum

      +32 (0)70 245 245

      Wachtdienst geneesheer

      09 349 64 74

      Slotbepalingen.

      Het is verboden om op de camperplaatsen handel te drijven en publiciteit te voeren.

      Het gemeentebestuur van Moerbeke-Waas kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor diefstal, vandalisme of schade die zich zou voordoen aan de kampeerauto of ander materiaal van de gebruiker.

      Inbreuken.

      Inbreuken op deze artikelen kunnen gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie overeenkomstig de bepalingen van het Reglement Gemeentelijke Administratieve Sancties, zoals vastgesteld bij gemeenteraadsbesluit van 24 november 2020, onverminderd de inbreuken op het Strafwetboek.

       

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Retributiereglement prestaties technische dienst.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op de Grondwet, inzonderheid de artikelen 41, 162 en 170, § 4;

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de omzendbrief van de Vlaamse regering van 15 februari 2019 over de gemeentelijke fiscaliteit;

      Overwegende dat het huidige reglement, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 17 december 2019, dient aangepast te worden omdat de tarieven niet aangepast zijn en er bovendien heel wat zaken ontbreken;

      Gelet op het voorstel van nieuw retributiereglement,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Vanaf heden het reglement op prestaties door de technische dienst vast te stellen als volgt.

      Grondslag.

      Het gemeentebestuur heft vanaf heden een retributie op werken en diensten van technische aard voor:

      1. aanvragen op verzoek van derden;

      2. herstel van schade aan of verontreiniging van het openbaar domein of materialen van de uitleendienst veroorzaakt door derden;

      3. werken ter vrijwaring van het algemeen openbaar belang in vervanging van een private verplichting van derden, welke niet vrijwillig door deze derden wordt nagekomen.

      De werken worden uitgevoerd op openbaar domein. Er worden geen werken uitgevoerd op privaat domein tenzij deze werken aansluiten op weg- en rioleringswerken op het openbaar domein, tenzij de werken noodzakelijk zijn voor een goede waterhuishouding of tenzij ter vrijwaring van het algemeen belang.

      De werken of diensten worden uitgevoerd door werknemers van het gemeentebestuur of door aannemers hiertoe aangesteld door het gemeentebestuur.

      Onder verontreiniging van het openbaar domein wordt eveneens verstaan (niet limitatief): sluikstort, bodemverontreiniging, bezetting openbaar domein naar aanleiding van uithuiszettingen, …

      Definitie.

      Onder derde dient te worden verstaan de natuurlijke- of rechtspersoon die om de dienstverlening heeft verzocht of aan de oorzaak ligt van de uitvoering van de werken.

      In geval van verontreiniging of schade van het openbaar domein of materialen van de uitleendienst veroorzaakt door derden, is de vervuiler gehouden tot de betaling van de retributie. In geval van verlies van lading op de openbare weg is de transporteur gehouden tot de betaling van de retributie.

      Indien de aanvraag tot technische werken uitgaat van twee of meer derden, dan zijn deze solidair en ondeelbaar gehouden tot de betaling van de retributie.

      Tarieven.

      1) Voor prestaties geleverd door de werknemers van het gemeentebestuur voor de hiernavolgende werken wordt de volgende retributie geheven.

      Omschrijving

      Eenheid

      Meetcode

      Bedrag

       

      Prestaties (kan aangewend worden oa voor het

      opruimen van zwerfvuil/sluikstort,  herstel van

      schade of verontreiniging aan het openbaar domein of aan materialen van de uitleendienst, ophalen van materialen bij een uithuiszetting,…) :

       

       

       

       

      • Gebruik voertuig

      km

      Tarief per km

      €2,50

       

      • Gebruik tractor of vrachtwagen (incl. chauffeur)

      uur

      Uurtarief

      €65,00

      • Gebruik andere werktuigen

      uur

      Uurtarief

      €25,00

      • Manuur

      uur

      Uurtarief

      €35,00

      Schade aan openbaar domein:

       

       

       

       

      - Vast verkeersbord in de zachte berm

      omvergereden, bord niet kapot

       

      Eenheidsprijs

      Forfaitair

      €160,00

       

      - Vast verkeersbord in de verharding

      omvergereden, bord niet kapot

       

      Eenheidsprijs

      Forfaitair

      €260,00

       

      - Vast verkeersbord in de zachte berm

      omvergereden, 1 bord kapot (idem

      straatnaambord, verkeersbord, richtingaanwijzer)

       

      Eenheidsprijs

      Forfaitair

      €230,00

       

      - Vast verkeersbord in de verharding

      omvergereden, 1 bord kapot (idem

      straatnaambord, verkeersbord, richtingaanwijzer)

       

      Eenheidsprijs

      Forfaitair

      €330,00

       

      - Tijdelijk verkeersbord omvergereden (kan niet

      meer gerecupereerd worden)

       

      Eenheidsprijs

      Forfaitair

      €150,00

       

      - Wegneembare amsterdammer omver gereden

      Eenheidsprijs

      Forfaitair

      €370,00

       

      - Niet-wegneembare amsterdammer omver

      gereden

      Eenheidsprijs

      Forfaitair

      €315,00

      - Katafootpaal kapotgereden in zachte berm

      Eenheidsprijs

      Forfaitair

      €100,00

      - Katafootpaal kapotgereden in verharding

      Eenheidsprijs

      Forfaitair

      €240,00

      - Verkeersspiegel omvergereden - spiegel kapot in

      de zachte berm

      Eenheidsprijs

      Forfaitair

      €310,00

      - Verkeersspiegel omvergereden - spiegel kapot in

      de verharding

       

      Eenheidsprijs

      Forfaitair

      €410,00

       

      - Verkeersspiegel omvergereden – spiegel niet

      kapot in de zachte berm

       

      Eenheidsprijs

       

      €345,00

      - Verkeersspiegel omvergereden – spiegel niet

      kapot in de verharding

       

      Eenheidsprijs

       

      €445,00

      - Andere schade aan openbaar domein Materiaalkost + personeelskost volgens uurtarief

      + €50 overheadkost

       

       

       

       

      2) Voor prestaties geleverd door aannemers hiertoe aangesteld door het gemeentebestuur wordt de volgende retributie geheven.

      Omschrijving

      Bedrag

      Voorschot/uitzonderingen

      Herplaatsen van een verlichtingspaal De prijs volgens bestek

      opgemaakt door Fluvius

      + €50 overheadkost

       

      De volledige prijs volgens bestek + €50

       

      overheadkost wordt voorafgaand aan de

      werken aan het gemeentebestuur

      betaald.

       

       

      Schade aan bomen

      Prijs bepaald volgens Uniforme Methode voor de Waardebepaling

      van straat-, laan- en parkbomen behorend tot het openbaar domein

      in Vlaanderen dat algemeen gebruikt wordt door openbare besturen

      + €50 overheadkost

       

      Saneringskosten bij verontreiniging en

      opkuis zwerfvuil

       

      De werkelijke prijs volgens factuur aannemer + €50 overheadkost

       

      De kostprijs wordt door de aannemer bepaald op basis van de prijs van de inschrijving waardoor hij werd aangesteld door het gemeentebestuur.

      Betaling.

      De retributie dient te worden betaald binnen de dertig dagen na verzending van de factuur.

      Indexatie.

      De tarieven vermeld in artikel 3 worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex. Ze worden op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de gezondheidsindex volgens de formule:

      R x I/i waarbij

      R= tarief zoals vastgesteld in artikel 3

      I= de index van de maand december van het voorgaande jaar

      i= de index van de maand december 2021 (basis 2013 = 108,58)

      De decimalen van het nieuwe bedrag worden afgerond naar het dichtstbijzijnde gehele getal, halve cijfers worden naar boven afgerond.

      Vrijstelling.

      Hulpdiensten worden vrijgesteld van de retributie voor opdrachten in het kader van de hulpverlening.

       

      Art. 2. Dit retributiereglement treedt in werking vanaf heden en geldt voor alle schadegevallen en aanvragen vanaf heden. Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 retributiereglement uitlening gemeentelijk materiaal en inzet gemeentelijk personeel wordt vanaf heden opgeheven.

      Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Retributiereglement uitlening gemeentelijk materiaal.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op de Grondwet, inzonderheid de artikelen 41, 162 en 170, § 4;

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Overwegende dat de gemeente over materiaal beschikt dat kan worden uitgeleend;

      Gelet op de omzendbrief van de Vlaamse regering van 15 februari 2019 over de gemeentelijke fiscaliteit;

      Overwegende dat het huidige reglement, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 17 december 2019, dient aangepast te worden rekening houdende met het nog aanwezige materiaal; dat bovendien het materiaal enkel kan ontleend worden door Moerbeekse verenigingen, organisaties, instellingen en VZW’s voor de organisatie van socio-culturele activiteiten, jeugd- en sportactiviteiten, wijkfeesten en aanverwante niet-commerciële doeleinden (dus geen privéfeesten) op Moerbeeks grondgebied;

      Overwegende dat het gebruik door bovenvermelde organisaties gratis is; dat enkel voor duur en precair materiaal een waarborg wordt gevraagd,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Vanaf heden het reglement op het ontlenen van gemeentelijk materiaal vast te stellen als volgt.

      Toepassingsgebied.

      Moerbeekse verenigingen, organisaties, instellingen en VZW’s kunnen gemeentelijk materiaal ontlenen voor de organisatie van socio-culturele activiteiten, jeugd- en sportactiviteiten, wijkfeesten en aanverwante niet-commerciële doeleinden (dus geen privéfeesten) op Moerbeeks grondgebied.

      Te ontlenen materiaal.

      Volgend materiaal kan ontleend worden ten behoeve van de artikel 2 omschreven organisaties.

      • Nadar
      • Herashekkens
      • Verkeersborden
      • Preventiekar
      • Geluidsmeter
      • Geluidsinstallatie
      • Vaste elektriciteitskast

      Het gebruik van het materiaal is gratis en zonder borg met uitzondering van:

      • Preventiekar: borg van € 125
      • Geluidsmeter: borg van €125

      Voor het gebruik van de elektriciteitskast wordt € 5,00/dag aangerekend.

      Aanvraagprocedure.

      Materialen reserveren kan ten vroegste één jaar en ten laatste één maand voor de datum van de activiteit.

      De aanvraag gebeurt via de gemeentelijke website www.moerbeke.be  (https://www.moerbeke.be/evenement-of-activiteit-organiseren).

      Indien de materialen bestemd zijn voor een te vergunnen evenement, wordt de aanvraag pas behandeld na goedkeuring van het evenement door het college van burgemeester en schepenen.

      Levering en ophaling.

      De materialen met waarborg moeten opgehaald worden tijdens de openingsuren op het gemeentehuis, met het formulier ‘af te tekenen document’ van de financiële dienst dat bevestigt dat hun waarborg gestort is. De preventiekar wordt geleverd door de technische dienst, maar de sleutel dient wel opgehaald te worden onder dezelfde voorwaarden als de materialen met waarborg.

      De materialen zonder waarborg worden op de gevraagde locatie geleverd door de technische dienst.

      De duur van het gebruik wordt beperkt tot maximum één week voor en één week na de activiteit.

      Aansprakelijkheid.

      De gebruiker/verantwoordelijke organisatie is tijdens de periode van ontlening aansprakelijk voor elke beschadiging, met inbegrip van verlies en diefstal, van de ontleende materialen en elke door het materiaal aan derden veroorzaakte schade.

      De ontleende materialen mogen in geen geval doorgegeven of verhuurd worden aan derden.

      De gebruiker/organisator zorgt voor:

      • Het in goede staat houden van de materialen.
      • Het op correcte wijze bewaren van de materialen (vb. beschermd tegen diefstal, vocht,…).
      • Het juiste gebruik van de materialen.

      Er mogen geen herstellingen aan het gebruikte materiaal op eigen initiatief gebeuren.

      Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen of eventuele andere schadelijke gevolgen die zouden voortvloeien uit het gebruik van de materialen.

      Art. 2. Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 retributiereglement uitlening gemeentelijk materiaal en inzet gemeentelijk personeel met ingang vanaf heden op te heffen.

      Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Toekenning nieuwe straatnaam 'Keppenhof'.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, zoals gewijzigd bij decreten van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002;

      Overwegende dat een nieuwe weg wordt aangelegd naar aanleiding van de verkaveling van een perceel gelegen tussen de woningen Spelonckvaart 29 en 35;

      Overwegende dat het noodzakelijk is de nieuwe weg te benoemen;

      Gelet op het besluit van 6 december 2021 van het college van burgemeester en schepenen houdende opstart van de procedure en het inwinnen van advies bij de cultuuradviesraad;

      Gelet op het advies van cultuuradviesraad na informatie te hebben ingewonnen bij de heemkring Ercus en mede door de voorkeur om straten te laten eindigen op  -hof, het volgende voorstel: kippenhof of keppenhof;

      Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 10 januari 2022 om de naam 'keppenhof' toe te kennen en een openbaar onderzoek te organiseren;

      Gelet op het openbaar onderzoek dat heeft plaatsgevonden van 15 januari 2022 tot en met 14 februari 2022;

      Overwegende dat geen bezwaren werden ingediend;

      Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De nieuwe weg, aan te leggen tussen de woningen Spelonckvaart 29 en 35 de naam 'Keppenhof' toe te kennen.

      Art. 2. De beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Wegeniswerken kruispunt Dorpvaart-Moerhofstraat: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningwijze.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

      Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

      Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

      Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

      Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

      Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid, zoals gewijzigd op 9 oktober 2020 en 23 december 2021;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van houdende de regeling van subsidies aan gemeenten in het kader van veilige schoolroutes op gemeentewegen;

      Gelet op het Masterplan 2050 waar met betrekking tot de ambitie ‘heldere organisatie verkeer’ in de meerjarenplanning 2020-2024 een budget werd opgenomen voor de herinrichting van de kruispunten, Statiestraat-Dorpvaart, Dorpvaart-Moerhofstraat, Moerhofstraat-Hospicestraat, Hospicestraat-Korte Damstraat op de lus;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 januari 2021 houdende aanstellen ontwerper voor herinrichting kruispunten en voet- en fietspaden: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningwijze;

      Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 april 2021 houdende gunning van de opdracht “Aanstellen ontwerper voor herinrichting kruispunten en voet- en fietspaden – alle percelen” aan de firma Sweco, Elfjulistraat 43 te 9000 Gent, tegen een ereloonpercentage van 5,37%;

      Overwegende dat in het kader van de opdracht “Kruispunt Moerhofstraat / Dorpvaart” een bestek met nr. 66720004 werd opgesteld door de firma Sweco;

      Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 323.921,88 excl. btw of € 391.945,47 incl. 21% btw;

      Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;

      Overwegende dat voor deze opdracht een subsidieaanvraag zal ingediend worden voor veilig schoolverkeer zoals bedoeld in artikel 29 van het decreet basisbereikbaarheid;

      Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is op A 1.1.3/0200-00/2240000,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Goedkeuring te verlenen aan het bestek met nr. 66720004 en de raming voor de opdracht “Kruispunt Moerhofstraat / Dorpvaart”, opgesteld door de firma Sweco. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 323.921,88 excl. btw of € 391.945,47 incl. 21% btw, waarvan de subsidie geraamd wordt op € 20.094,73.

      Art. 2. Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

      Art. 3. De bekend te maken op nationaal niveau.

      Art. 4. Een subsidieaanvraag in te dienen voor veilig schoolverkeer.

      Art. 5. De uitgave voor deze opdracht te voorzien op A 1.1.3/0200-00/2240000.

      Art. 6. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Goedkeuring aanstelling van gewestelijke vaststellers gemeentelijke administratieve sancties.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;

      Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 24 november 2020 tot vaststelling van het gemeentelijk reglement betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Gelet op de brief van 31 januari 2022 van IDM (Intercommunale Durme-Moervaart) houdende mededeling dat de Raad van Bestuur heeft beslist om deel te nemen aan het project van OVAM om handhavers aan te stellen voor het vaststellen van overtredingen op zwerfvuil;

      Overwegende dat het noodzakelijk is om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering die binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze gewestelijke vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Volgende personen aan te stellen als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Moerbeke voor de vaststelling van overtredingen op het reglement gemeentelijke administratieve sancties.

      • Bonhomme Stefan.
      • Crambé Jelle.
      • Dejaegere Marc.
      • Hollebecq Jef.
      • Moors Ronny.
      • Van Ransbeeck Remco.
      • Wygers Sonja.

      Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te sturen aan.

      • De griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg van het Arrondissement en van de politierechtbank van het kanton.
      • Het parket van de Procureur des Konings.
      • De zonechef van de lokale politie.
      • Intercommunale Durme-Moervaart.
      • Ovam.
      • De financieel directeur.

      Art.3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Varia.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Seline Somers, Gemeenteraadslid

Namens Gemeenteraad,

Karin Van de Sompel
Algemeen directeur

Peter De Bock
Voorzitter