Tue 08/09/2020 - 19:30 Raadzaal
Naar aanleiding van de verspreiding van het COVID-19 virus (coronavirus) binnen Europa en België en de maatregelen die op federaal niveau werden getroffen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, heeft de burgemeester op 20 april 2020 beslist om de zittingen van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau enkel nog te laten doorgaan in digitale zitting volgens videoconferentie, dit teneinde de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en dit gedurende de volledige periode van de federale fase en om bovendien geen publiek toe te laten bij de vergaderingen van zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn.
Ingevolge aangepaste richtlijnen waarbij bepaald wordt dat de vergaderingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn in de regel vanaf september terug fysiek moeten doorgaan, heeft de burgemeester het besluit van 20 april 2020 ingetrokken.
Vanaf september gaan de vergaderingen van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn opnieuw fysiek door op de gebruikelijke locatie.
De burgemeester heeft echter wel, op basis van zijn bevoegdheid om de openbare orde en de volksgezondheid te beschermen, beslist om geen bezoekers toe te laten omdat op de locatie waar de vergaderingen doorgaan, het niet mogelijk is om de regels van social distancing te garanderen indien publiek wordt toegelaten.
De bevoegdheid van de burgemeester is bepaald in artikel a)rtikel 134, § 1.
"In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd."
Kan de gemeenteraad de politieverordening van 27 augustus 2020 bekrachtigen?
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen van de gemeenteraadszitting van 30 juni 2020 goed te keuren.
In het kader van financieel beheer en gelet op de huidige rentetoestand, stelt het college van burgemeester en schepenen voor om een aantal kredieten bij Belfius t.w.v. het openstaand bedrag van € 6.352.758,49 te groeperen, de looptijd te verlengen tot 1/10/2040 en een nieuwe vaste rentevoet toe te passen tot de nieuwe vervaldag (zie bijlage).
Kan de gemeenteraad hiermee akkoord gaan?
De gemeenteraad besliste op 30 oktober 2018 houdende toe te treden tot Audio. Deze toetreding was van belang in het kader van de interne audit en evaluatie van de organisatie als instrument om de werking en de beheerscontrole te verbeteren.
Audio is op 15 juni 2010 opgericht als een vereniging in het kader van titel 8 (hoofdstuk 1) van het OCMW-decreet en werkt uitsluitend voor vennoten-leden.
Conform de statuten van Audio wordt heden de jaarrekening 2019, goedgekeurd door de algemene vergadering van 19 juni 2020, ter kennisgeving voorgelegd aan de vennoten-leden, zijnde de gemeenteraad.
Kan de gemeenteraad kennis nemen van de jaarrekening 2019 van Audio?
Op 30 mei 2017 besliste de gemeenteraad om een masterplan voor het centrum van onze gemeente op te maken en de Vlaamse Bouwmeester een mandaat te geven om hiervoor een open oproep te organiseren. Op 29 mei 2018 keurde de gemeenteraad de projectdefinitie goed.
Het masterplan is een visie op onze gemeente met aandacht voor ondernemen, mobiliteit, openbare ruimte, groen, toerisme, wonen, parkeerruimte, openbare gebouwen… Het doel is een dorp(centrum) creëren dat één geheel vormt en waarin een duidelijke stijl naar voor komt.
De opdracht werd op 26 februari 2019 gegund aan de Tijdelijke Vereniging List-Lola landscape architects. Het afgelopen jaar is aan dit Masterplan hard gewerkt door de gemeente samen met het studiebureau List-Lola.
Het project is eerder voorgelegd aan de gemeenteraad in de vorm van een presentatie. De opgehaalde input is verwerkt in het bijgevoegd verslag, welke nu ter goedkeuring wordt aangedragen.
Voor de bevolking vonden er 2 participatiemomenten plaats (29 april en 3 oktober 2019).
In de powerpointpresentatie (zie bijlage) van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) van 3 juni 2020 wordt het masterplan per ambitie toegelicht.
De werkgroep duurzaamheid heeft een omstandig advies uitgebracht.
Kan de gemeenteraad de definitieve versie van het masterplan zoals heden voorgelegd, goedkeuren?
De provincie heeft in onze gemeente de fietssnelweg F41 en F411 aangelegd. Na de oplevering wordt de fietssnelweg overgedragen aan de gemeente en dient de gemeente verder in te staan voor het onderhoud.
Het onderhoud van de fietssnelwegen betekent voor de gemeente extra werk en extra kosten maar de provincie wil daar toe bijdragen. Daartoe keurde de provincieraad op 19 juni 2019 het reglement goed met betrekking tot het toekennen van subsidies voor regulier onderhoud van fietssnelwegen.
Per aangetekend schrijven van 31 maart 2020 diende het college van burgemeester en schepenen bij de provincie een aanvraag in om een samenwerkingsovereenkomst op te maken voor de betoelaging ‘onderhoud fietssnelwegen’ voor het fietspad langs de oude spoorlijn L77 met een lengte van 5,5 km (F41 en F411 samen). De betoelaging bedraagt € 800 per kilometer waardoor onze gemeente in aanmerking komt voor een betoelaging van € 4.400,00.
De deputatie tekende de samenwerkingsovereenkomst in zitting van 4 juni 2020. Heden wordt de samenwerkingsovereenkomst ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gebouwen gelegen achter het buurthuis, Weststraat 13, zijn in zeer slechte staat. Een herbestemming door renovatie is niet meer verantwoord. Het CBS is van oordeel dat een afbraak meer perspectieven biedt voor het buurthuis zelf.
Het CBS besliste op 11 mei 2020 principieel om een sloopdossier op te starten.
Inmiddels is de sloopvergunning afgeleverd en werd een veiligheids- en gezondheidsplan opgemaakt, alsook een sloopopvolgingsplan.
Heden kan een prijsvraag georganiseerd worden voor de afbraak.
Hiervoor wordt aan de gemeenteraad een lastenboek voorgelegd en gevraagd om de procedure van de onderhandeling zonder bekendmaking te volgen conform de wetgeving overheidsopdrachten.
Kan de gemeenteraad het lastenboek goedkeuren en instemmen met de toepassing van de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking?
Onze gemeente neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Imewo.
Imewo doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator CV met maatschappelijke zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
In de statuten van Imewo staat expliciet in de doelomschrijving dat Imewo bevoegd is voor “het ter beschikking stellen en exploiteren van capaciteit met het oog op data- en aanverwante communicatie op (kabel)netten en installaties, en de opslag en de beveiliging van deze data ten behoeve van de deelnemers die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen, en binnen het toegestane wettelijke en contractuele kader”.
Daaruit volgt dat Imewo nu een aanbod heeft gecreëerd voor haar deelnemers, m.n. Fluvius Net bestaande uit dataverbindingen, vaste telefonie, internetverkeer en -toegang en desgevallend Free WiFi.
Voor onze gemeente heeft Imewo een concreet voorstel gedaan samen met een offerte. Een detail van deze offerte zit in bijlage.
Door beroep te doen op het voorstel van Fluvius Net voor onze interne datacommunicatie, vaste telefoniediensten en internetverkeer en -toegang, kan de gemeente een aanzienlijk financieel voordeel realiseren, alsook een voordeel in bandbreedte ten opzichte van de actuele situatie op het vlak van datacommunicatie, telefonie- en internetverkeer.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd of kan ingestemd worden met het voorstel om toe te treden tot Fluvius Net door onze aansluiting bij Imewo uit te breiden met de activiteit “Fluvius Net” en de daartoe aan deze vereniging voorziene beheersoverdracht.
Het is niet nodig om een verwerkersovereenkomst betreffende Fluvius Net af te sluiten omdat de opdrachthoudende vereniging waartoe uw gemeente toetreedt aangemeld is als (telecom)operator bij het BIPT in de zin van de telecomwetgeving. Voor eventuele verwerkingen van persoonsgegevens die uitgevoerd worden op basis van de hoedanigheid van operator, treedt de odprachthoudende vereniging op als verwerkingsverantwoordelijke en niet als verwerker t.a.v. uw gemeente.
Het Fluvius Net reglement bevat inderdaad een verwijzing naar de verwerkersovereenkomst. Deze bepaling zal in de toekomst geschrapt worden maar dit hebben we tot op heden niet kunnen uitvoeren. U hoeft aldus geen rekening te houden met artikel 17 leden 1 en 2.
Het decreet lokaal bestuur maakt het mogelijk dat twee of meer gemeenten een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid kunnen vormen om, zonder beheersoverdracht, een welbepaald project van gemeentelijk belang te verwezenlijken onder de vorm van een ‘interlokale vereniging’.
Aan de gemeente wordt een financiële stimulans toegekend indien ze samen met ten minste één aanpalende gemeente binnen een eerstelijnszone, een lokale preventiewerking uitbouwen. Het bedrag van de subsidie bedraagt € 3.000,00 per gemeente, vermeerderd met een bedrag per inwoner van € 0,08. Inwoners die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming in het kader van het RIZIV, worden dubbel geteld.
De steden Sint-Niklaas en Lokeren en de gemeenten Moerbeke, Temse en Waasmunster wensen samen te werken en hiertoe de in het decreet voorziene interlokale vereniging op te richten met als doel "het organiseren en uitvoeren van een lokaal preventief gezondheidsbeleid dat afgestemd is op verschillende initiatieven en thema’s binnen de beleidsdoelstellingen van het Vlaamse preventieve gezondheidsbeleid en de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen".
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de engagementsverklaring en de overeenkomst tot het oprichten van een interlokale vereniging ‘samenwerkingsverband interlokale preventiewerking regio Eerstelijnszone Waasland ZWW'.
Toelichting.
Het is voor steden en gemeenten mogelijk om een mandaat te verlenen aan de OVSG voor het afsluiten van algemene protocollen.
Achtergrond.
Voor het uitwisselen van persoonsgegevens met andere Vlaamse (en ook Federale) instanties is een de verwerkingsverantwoordelijke verplicht een protocol af te sluiten met deze instantie. Voor stedelijke en gemeentescholen is de verwerkingsverantwoordelijke het dagelijks bestuur van gemeente (= het college van burgemeester en schepenen).
Om de administratieve last te verlichten voor de besturen heeft de OVSG een vereenvoudigde procedure met algemene protocollen uitgewerkt, waarbij zij de onderhandelingen voert, advies verleent en ondertekent in naam en voor rekening van het lokaal bestuur.
Deze werkwijze werd goedgekeurd door de Vlaamse Toezichtcommissie (advies VTC, en communicatie naar schoolbesturen) en de werkgroep informatieveiligheid van de VVSG, waarvan eGov deel uitmaakt. De functionarissen voor gegevensbescherming van eGov adviseren dan ook dat het bestuur aan OVSG het mandaat verleent om algemene protocollen af te sluiten.
Toepassing.
Voor elk nieuw algemeen protocol zal OVSG het belangrijkste voorbereidend werk al gedaan hebben. Het college van burgemeester en schepenen beslist na de kennisgeving binnen een termijn van 3 maanden tot ofwel formele goedkeuring ofwel een opt-out met het voeren van een eigen onderhandeling. OVSG publiceert het algemeen protocol op haar website samen met een lijst van aansluitende schoolbesturen. Uw bestuur publiceert het algemeen protocol op haar eigen website en neemt de verwerking op in het verwerkingsregister. De verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid blijven altijd bij uw bestuur.
Beslissing.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het mandaat met de aanhechting van de verklaring op eer, goed te keuren.
De informatieveiligheidsadviseur raadt evenwel aan om artikel 5, dat de beslissingsbevoegdheid over algemene protocollen delegeert aan het college van burgemeester en schepenen, te behouden.
Zie toelichting bij vorig agendapunt.
Als de gemeenteraad OVSG mandateert voor het afsluiten van algemene protocollen, dient in een volgende stap het protocol te worden goedgekeurd.
Bij de opmaak van het meerjarenplan heeft het vernieuwde bestuur er een punt van gemaakt om het personeelsbeleid te hervormen en de integratie van gemeente en OCMW te voltooien. De toekomende uitdagingen zijn dan ook niet gering.
De huidige, eerder vlakke organisatiestructuur zal de komende maanden en jaren meer en meer evolueren naar een op feedbackgerichte teamstructuur.
Eerder werd al een aangepaste personeelsformatie met enkele nieuwe functies goedgekeurd.
Heden wordt ook een voorstel tot (re)organisatie van de technische dienst voorgesteld.
Ook de technische dienst heeft te kampen met steeds toenemende opdrachten (bv. door uitbreiding van de infrastructuur, zoals fietssnelweg, nieuwe sportsite, nieuwe school) en een aantal nieuw geplande projecten, al dan niet in samenwerking met externe partners (bv. Aquafin).
Daarnaast zijn er tal van (nieuwe) uitdagingen zoals het up-to-date houden van digitale dossiers, grotere projecten nauwer opvolgen, administratieve werkvoorbereiding naar een hoger niveau tillen, meer gestructureerd onderhoudsprogramma van het openbaar domein, enz.
De huidige samenstelling van de technische dienst is eerder beperkt. Het gaat over 1 leidinggevende en 13 medewerkers als volgt:
- 1 FT hoofd technische dienst (B4-B5)
- 2,4 FT technisch assistenten (D1-D3)
- 10,02 FT technische beambten (E1-E3).
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de technische dienst te (her)structureren in drie afdelingen: groen, gebouwen en wegen en voor elke afdeling een verantwoordelijke aan te duiden. Het is de bedoeling is dat de technisch assistent als vakman in de specialisatie waarin hij is aangesteld, betrokken is bij de goede uitvoering van de werken en diensten binnen zijn afdeling en daarvoor de weddenschaal D krijgt. Er wordt voorgesteld om 3 functies van technische beambte (E1-E3) om te vormen naar technisch assistent (D1-D3). De nieuwe structuur ziet er dan als volgt uit:
- 5,4 technisch assistenten (D1-D3)
- 7,02 technische beambten (E1-E3).
Bovendien wordt voorgesteld om de huidige functie van meewerkend ploegbaas (D4-D5) die momenteel niet ingevuld is, te schrappen.
Daarenboven is het aangewezen om de dienst patrimonium en openbaar domein en de dienst omgeving (afdeling grondgebiedzaken) te versterken met een extra kracht die zich vooral zou dienen te concentreren op de planmatige, doelgerichte, gestructureerde en efficiënte werking van de gemeentelijke dienstverlening. De taakinhoud dient voornamelijk te bestaan uit het leiden en coördineren van projecten en activiteiten voor de vernieuwing en instandhouding van het openbaar domein en de openbare gebouwen.
Om die reden wordt voorgesteld om de reeds goedgekeurde functie van projectmedewerker (0,5 FTE) uit te breiden met een 0,5 FTE waardoor 1 deskundige (B1-B3) de afdeling grondgebiedzaken nl. dienst openbaar domein en patrimonium en dienst omgeving zou versterken.
De vakbondsonderhandeling vond plaats op 24 augustus 2020.
Kan de gemeenteraad deze aanpassing en uitbreiding goedkeuren en tevens machtiging verlenen aan het college van burgemeester en schepenen om examenprogramma's en specifieke aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden vast te stellen?
Tijdens de coronaperiode werd door de federale overheid telewerk (of thuiswerk) sterk aanbevolen voor alle diensten en functies waarvoor dit mogelijk was.
Deze verplichting heeft duidelijk een andere kijk gegeven op thuiswerken en tevens de mogelijkheden en de voordelen ervan verduidelijkt.
Immers, een medewerker kan dankzij de huidige informatie- en communicatietechnologie het werk ook uitvoeren vanuit een andere locatie, dan de werkplek. Naast de voor de hand liggende voordelen zoals het wegvallen van woon-werkverkeer, verhoogde flexibiliteit en betere balans tussen werk en privé, blijkt thuiswerk ook tot een hogere productiviteit en zelfstandigheid te leiden.
Het college van burgemeester en schepenen wenst ook na de coronaperiode thuiswerken mogelijk te maken. Om thuiswerken altijd mogelijk te maken, is het aangewezen een reglement op te stellen waarin o.m. de regels, de modaliteiten en de rechten en plichten worden opgenomen.
Aan de gemeenteraad wordt heden een reglement “occasioneel telewerk” ter goedkeuring voorgelegd.
De representatieve vakorganisaties hebben onderhandeld op 24 augustus 2020.
Kan de gemeenteraad voorliggend reglement goedkeuren?
Het huidig tariefreglement voor een standplaats op de markt werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019.
De toezichthoudende overheid bezorgt per mail van 4 augustus 2020 volgende opmerkingen:
Het is aangewezen dat de gemeenten in hun belasting- en/of retributiereglementen met betrekking tot kermissen en markten, in het overwegend gedeelte een verwijzing naar het gevraagde advies van de Vlaamse minister bevoegd voor economie en naar de wet van 25/6/1993 opnemen, bijvoorbeeld met volgende tekst:
“Gelet op de wet van 25/6/1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals gewijzigd;
Het is eveneens aangeraden om te verwijzen naar het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
Verwijzing naar WIB dient geschrapt te worden in de motivering en in art 9
Met betrekking tot artikels in belastingreglementen die de inhoud van artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen (hierna: Invorderingsdecreet) overnemen is het in beginsel aangewezen deze artikels in hun volledigheid te schrappen om de twee volgende redenen. Allereerst is de opname van een dergelijk artikel in een belastingreglement overbodig omdat het artikel reeds opgenomen is in het Invorderingsdecreet en dit decreet en zijn bepalingen in elk geval van toepassing zijn. Daarnaast worden vanaf 1 januari 2020 een aantal hoofdstukken en bepalingen van het WIB 1992 en KB WIB 1992 opgeheven. Om die reden wordt ook artikel 11 van het Invorderingsdecreet gewijzigd. Teneinde geen in principe overbodige bepaling op te nemen die daarenboven deels verwijst naar binnenkort opgeheven hoofdstukken en bepalingen van het WIB 1992 en het KB WIB 1992 en die niet langer conform (artikel 11 van) het Invorderingsdecreet zal zijn, is het in beginsel dan ook aangewezen dergelijke artikels in hun volledigheid te schrappen, of minstens aan te passen. De gemeenteraad kan eventueel in één beweging meerdere belastingreglementen bijsturen volgens de nieuwe regelgeving. Voor meer informatie hieromtrent verwijs ik u naar de FAQ op onze website:
Art 7: Ik verzoek u om in die belastingreglementen waarin de sanctie “op straffe van nietigheid” wordt vermeld niet als dusdanig toe te passen aangezien deze toevoeging niet langer is opgenomen in artikel 9 van het invorderingsdecreet van 30 mei 2008.
Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 dient derhalve te worden aangepast. Kan de gemeenteraad het aangepaste reglement goedkeuren?
De belasting op de inname van het openbaar domein door frituren is goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2019.
De Vlaamse overheid deelt per mail van 4 augustus 2020 het volgende mede:
Het is eveneens aangeraden om te verwijzen naar het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
Verwijzing naar WIB dient geschrapt te worden in de motivering en in art 9
Met betrekking tot artikels in belastingreglementen die de inhoud van artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen (hierna: Invorderingsdecreet) overnemen is het in beginsel aangewezen deze artikels in hun volledigheid te schrappen om de twee volgende redenen. Allereerst is de opname van een dergelijk artikel in een belastingreglement overbodig omdat het artikel reeds opgenomen is in het Invorderingsdecreet en dit decreet en zijn bepalingen in elk geval van toepassing zijn. Daarnaast worden vanaf 1 januari 2020 een aantal hoofdstukken en bepalingen van het WIB 1992 en KB WIB 1992 opgeheven. Om die reden wordt ook artikel 11 van het Invorderingsdecreet gewijzigd. Teneinde geen in principe overbodige bepaling op te nemen die daarenboven deels verwijst naar binnenkort opgeheven hoofdstukken en bepalingen van het WIB 1992 en het KB WIB 1992 en die niet langer conform (artikel 11 van) het Invorderingsdecreet zal zijn, is het in beginsel dan ook aangewezen dergelijke artikels in hun volledigheid te schrappen, of minstens aan te passen. De gemeenteraad kan eventueel in één beweging meerdere belastingreglementen bijsturen volgens de nieuwe regelgeving. Voor meer informatie hieromtrent verwijs ik u naar de FAQ op onze website:
Art 7: Ik verzoek u om in die belastingreglementen waarin de sanctie “op straffe van nietigheid” wordt vermeld niet als dusdanig toe te passen aangezien deze toevoeging niet langer is opgenomen in artikel 9 van het invorderingsdecreet van 30 mei 2008.
Kan de gemeenteraad het aangepaste reglement goedkeuren?
De belasting op ontgravingen is goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 december 2019.
De toezichthoudende overheid bezorgt per mail van 4 augustus 2020 volgende opmerkingen:
Het is aangewezen dat de gemeenten in hun belasting- en/of retributiereglementen met betrekking tot kermissen en markten, in het overwegend gedeelte een verwijzing naar het gevraagde advies van de Vlaamse minister bevoegd voor economie en naar de wet van 25/6/1993 opnemen, bijvoorbeeld met volgende tekst:
“Gelet op de wet van 25/6/1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals gewijzigd;
Het is eveneens aangeraden om te verwijzen naar het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
Verwijzing naar WIB dient geschrapt te worden in de motivering en in art 9
Met betrekking tot artikels in belastingreglementen die de inhoud van artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen (hierna: Invorderingsdecreet) overnemen is het in beginsel aangewezen deze artikels in hun volledigheid te schrappen om de twee volgende redenen. Allereerst is de opname van een dergelijk artikel in een belastingreglement overbodig omdat het artikel reeds opgenomen is in het Invorderingsdecreet en dit decreet en zijn bepalingen in elk geval van toepassing zijn. Daarnaast worden vanaf 1 januari 2020 een aantal hoofdstukken en bepalingen van het WIB 1992 en KB WIB 1992 opgeheven. Om die reden wordt ook artikel 11 van het Invorderingsdecreet gewijzigd. Teneinde geen in principe overbodige bepaling op te nemen die daarenboven deels verwijst naar binnenkort opgeheven hoofdstukken en bepalingen van het WIB 1992 en het KB WIB 1992 en die niet langer conform (artikel 11 van) het Invorderingsdecreet zal zijn, is het in beginsel dan ook aangewezen dergelijke artikels in hun volledigheid te schrappen, of minstens aan te passen. De gemeenteraad kan eventueel in één beweging meerdere belastingreglementen bijsturen volgens de nieuwe regelgeving. Voor meer informatie hieromtrent verwijs ik u naar de FAQ op onze website:
Art 7: Ik verzoek u om in die belastingreglementen waarin de sanctie “op straffe van nietigheid” wordt vermeld niet als dusdanig toe te passen aangezien deze toevoeging niet langer is opgenomen in artikel 9 van het invorderingsdecreet van 30 mei 2008.
Kan de gemeenteraad het aangepaste reglement goedkeuren?
De belasting op caravans, woonwagens en soortgelijke verblijven werd door de gemeenteraad goedgekeurd in zitting van 17 december 2019.
De toezichthoudende overheid bezorgt per mail van 4 augustus 2020 volgende opmerkingen:
Het is aangewezen dat de gemeenten in hun belasting- en/of retributiereglementen met betrekking tot kermissen en markten, in het overwegend gedeelte een verwijzing naar het gevraagde advies van de Vlaamse minister bevoegd voor economie en naar de wet van 25/6/1993 opnemen, bijvoorbeeld met volgende tekst:
“Gelet op de wet van 25/6/1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, zoals gewijzigd;
Het is eveneens aangeraden om te verwijzen naar het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
Verwijzing naar WIB dient geschrapt te worden in de motivering en in art 9
Met betrekking tot artikels in belastingreglementen die de inhoud van artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen (hierna: Invorderingsdecreet) overnemen is het in beginsel aangewezen deze artikels in hun volledigheid te schrappen om de twee volgende redenen. Allereerst is de opname van een dergelijk artikel in een belastingreglement overbodig omdat het artikel reeds opgenomen is in het Invorderingsdecreet en dit decreet en zijn bepalingen in elk geval van toepassing zijn. Daarnaast worden vanaf 1 januari 2020 een aantal hoofdstukken en bepalingen van het WIB 1992 en KB WIB 1992 opgeheven. Om die reden wordt ook artikel 11 van het Invorderingsdecreet gewijzigd. Teneinde geen in principe overbodige bepaling op te nemen die daarenboven deels verwijst naar binnenkort opgeheven hoofdstukken en bepalingen van het WIB 1992 en het KB WIB 1992 en die niet langer conform (artikel 11 van) het Invorderingsdecreet zal zijn, is het in beginsel dan ook aangewezen dergelijke artikels in hun volledigheid te schrappen, of minstens aan te passen. De gemeenteraad kan eventueel in één beweging meerdere belastingreglementen bijsturen volgens de nieuwe regelgeving. Voor meer informatie hieromtrent verwijs ik u naar de FAQ op onze website:
Art 7: Ik verzoek u om in die belastingreglementen waarin de sanctie “op straffe van nietigheid” wordt vermeld niet als dusdanig toe te passen aangezien deze toevoeging niet langer is opgenomen in artikel 9 van het invorderingsdecreet van 30 mei 2008.
Kan de gemeenteraad dit aangepast belastingreglement goedkeuren?