De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;
Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Overwegende dat de notulen van de zitting van 27 februari 2024 ter goedkeuring worden voorgelegd,
Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 27 februari 2024 goed te keuren.
Bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op grond artikel 23 en 40, §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Toelichting
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een raadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur over te gaan tot een spoedeisende behandeling op de raadszitting van 26 maart 2024. Indien 2/3 van de leden akkoord gaat met de spoedeisende behandeling, kan het behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad Lokeren en van OCMW Lokeren ter stemming worden voorgelegd.
De spoedeisendheid van het dossier laat zich motiveren door het feit dat de definitieve beslissing valt, pas vernomen op vrijdag 22 maart 2024, op de parlementscommissie van 23 april 2024. Bijgevolg wordt plots een versnelling hoger geschakeld en moet Vlaanderen het verzoek tegen 22 april 2024 ontvangen, terwijl de volgende raadszitting pas gepland is op 30 april 2024.
Aan de raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de spoedeisende behandeling van dit punt en met de goedkeuring van het behoud rechtspersoonlijkheid stad Lokeren en OCMW Lokeren.
Feitelijke context
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur over te gaan tot een spoedeisende behandeling op de raadszitting van vanavond. Indien 2/3 van de leden akkoord gaat met de spoedeisende behandeling, kan het behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad Lokeren en van OCMW Lokeren ter stemming worden voorgelegd.
De spoedeisendheid van het dossier laat zich motiveren door het feit dat de definitieve beslissing valt, pas vernomen op vrijdag 22 maart 2024, op de parlementscommissie van 23 april 2024. Bijgevolg wordt plots een versnelling hoger geschakeld en moet Vlaanderen het verzoek tegen 22 april 2024 ontvangen, terwijl de volgende raadszitting pas gepland is op 30 april 2024.
Juridische context
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 23, 347 en 348.
Argumentatie
Conform het geldende decretale kader voor de vrijwillige samenvoeging van gemeenten (deel 2, titel 8, van het decreet over het lokaal bestuur) worden de nieuwe gemeente en het nieuwe OCMW als nieuwe rechtspersonen beschouwd en krijgen deze op de samenvoegingsdatum, 1 januari 2025, een nieuw ondernemingsnummer (het KBO- en btw-nummer) en een gewijzigde NIS-code.
De creatie van een nieuwe rechtspersoon brengt voor de samen te voegen gemeenten heel wat administratieve, financiële en fiscale gevolgen met zich mee. Om die reden hebben de stad en het OCMW van Antwerpen de Vlaamse Regering de vraag voorgelegd om bij de samenvoeging met Borsbeek de rechtspersoonlijkheid van de stad en het OCMW van Antwerpen te behouden en te onderzoeken wat de impact hiervan is op de ondernemingsnummers, de NIS-code en de andere relevante coderingen.
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur heeft zich geëngageerd:
Tegelijkertijd wil de minister de andere fusietrajecten de mogelijkheid geven om het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid te bespreken en er een standpunt over in te nemen.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stelde de fusietrajecten op 15 maart 2024 op de hoogte van de vraag naar een standpuntinname. De voorkeur voor het scenario van een samenvoeging met behoud van de rechtspersoonlijkheid dient geformaliseerd te worden in een raadsbeslissing in de loop van de maand maart of (uiterlijk) april 2024.
Als uit de impactanalyse blijkt dat dat het scenario effectief leidt tot een kostenbesparing voor de samen te voegen gemeenten, zullen de ontwerpen van fusiedecreet daarop worden aangepast bij de behandeling in het Vlaams Parlement.
Staande de zitting wordt eerst gestemd over de spoedeisende behandeling van dit punt conform artikel 23 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Art. 1. De vraag aan de Vlaamse Regering tot behoud van de rechtspersoonlijkheid van stad Lokeren bij de fusie met gemeente Lokeren goed te keuren.
Art. 2. Afschrift van dit besluit te bezorgen aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via fusies@vlaanderen.be en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Bevoegdheid
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, specifiek artikel 40 §1.
Toelichting
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 384 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen EUR per samenvoeging.
Aangezien stad Lokeren en gemeente Moerbeke op 1 januari 2022 samen 49.388 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Lokeren recht op een totale schuldovername van maximaal 24.694.000 EUR.
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.
Het departement Financiën en Begroting ontving op 17 november 2023 de voorlopige keuzelijst. Op 18 januari 2024 werd deze voorlopige keuzelijst als finale keuzelijst beschouwd door het departement van Financiën en Begroting.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke uiterlijk op 31 maart 2024 goedgekeurd worden. Besluiten hiervan dienen samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Lokeren en Moerbeke en van hun OCMW's zoals aangehecht, goed te keuren.
Feitelijke context
De gemeenteraad van Lokeren nam op 25 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 26 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met stad Lokeren.
De gemeenteraad van Lokeren nam op 18 september 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 19 september het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met stad Lokeren.
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen EUR per samenvoeging.
Gezien stad Lokeren en gemeente Moerbeke op 1 januari 2022 samen 49.388 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Lokeren recht op een totale schuldovername van maximaal 24.694.000 EUR.
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.
De gedetailleerde inventarislijst van alle financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en hun OCMW’s en autonome gemeentebedrijven die voor schuldovername in aanmerking komen, werd op 28 april 2023 bezorgd aan het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid. Ook de aflossingstabellen van de leningen op de inventarislijst waarvan het resterend schuldsaldo op datum van de effectieve schuldoverdracht minstens 24.694.000 EUR zal bedragen, werd aan het departement Financiën en Begroting bezorgd.
Het departement van Financiën en Begroting ontving op 17 november 2023 de voorlopige keuzelijst, op 18 januari 2024 werd deze voorlopige keuzelijst als finale keuzelijst beschouwd.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke uiterlijk op 31 maart 2024 goedgekeurd worden. Besluiten hiervan dienen samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
Juridische context
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, specifiek artikel 40 §1 en artikel 384.
Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 29 januari 2021 tot vaststelling van de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
Gemeenteraadsbesluit van 25 april 2022 betreffende de "Principiële beslissing tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke".
Gemeenteraadsbesluit van 18 september 2023 betreffende het "Gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke".
Omzendbrief FB 2021/1 van de Vlaamse Overheid met de voorwaarden voor de schuldovername in het kader van een vrijwillige samenvoeging van gemeenten op 1 januari 2025.
Procedurale vereisten
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke uiterlijk op 31 maart 2024 goedgekeurd worden. Besluiten hiervan dienen samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
Argumentatie
De gemeenteraad van Lokeren nam op 25 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 26 april 2022 de principiële beslissing tot samenvoeging met stad Lokeren.
De gemeenteraad van Lokeren nam op 18 september 2023 het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met gemeente Moerbeke. De gemeenteraad van Moerbeke nam op 19 september het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging met stad Lokeren.
De Vlaamse Regering neemt van de gemeenten die, met toepassing van artikel 347 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, over een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging op 1 januari 2025 hebben beslist en dat voorstel hebben ingediend bij de Vlaamse Regering voor 1 januari 2024, schulden over met een maximumbedrag van 50 miljoen EUR per samenvoeging.
Gezien stad Lokeren en gemeente Moerbeke op 1 januari 2022 samen 49.388 inwoners telden, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, heeft de fusiegemeente Lokeren recht op een totale schuldovername van maximaal 24.694.000 EUR.
De schuldovername zal op 30 september 2024 gebeuren.
De gedetailleerde inventarislijst van alle financiële schulden van de samen te voegen gemeenten en hun OCMW’s en autonome gemeentebedrijven die voor schuldovername in aanmerking komen, werd op 28 april 2023 bezorgd aan het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse Overheid. Ook de aflossingstabellen van de leningen op de inventarislijst waarvan het resterend schuldsaldo op datum van de effectieve schuldoverdracht minstens 24.694.000 EUR zal bedragen, werd aan het departement Financiën en Begroting bezorgd.
Het departement Financiën en Begroting ontving op 17 november 2023 de voorlopige keuzelijst. Op 18 januari 2024 werd deze voorlopige keuzelijst als finale keuzelijst beschouwd door het departement van Financiën en Begroting.
De finale keuzelijst omvat een lijst van over te nemen leningen voor een over te nemen bedrag van 25.071.765,09 EUR op 30 september 2024. Op datum van de effectieve schuldoverdracht zal maximaal 24.694.000 EUR overgenomen worden. De laatst vermelde lening van de finale keuzelijst zal hierdoor voor een bedrag van 1.583.508,02 EUR in plaats van 1.961.273,11 EUR overgenomen worden, het restsaldo van 377.765,09 EUR blijft in het bezit van gemeente Moerbeke. Hierdoor zou de schuldovername voor stad Lokeren 17.391.384,63 EUR en voor gemeente Moerbeke 7.302.615,37 EUR bedragen.
De goedgekeurde definitieve lijst van over te dragen leningen dient door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke uiterlijk op 31 maart 2024 goedgekeurd worden. Besluiten hiervan dienen samen met de kopieën van de contracten en de aflossingstabellen van de over te dragen leningen, aan het departement Financiën en Begroting bezorgd te worden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Lokeren en Moerbeke en van hun OCMW's zoals aangehecht, goed te keuren.
Art 1. De definitieve lijst van de over te dragen schulden van de samen te voegen gemeenten Moerbeke en Lokeren en van hun OCMW’s, zoals aangehecht in bijlage, goed te keuren.
Art. 2. Afschrift van dit besluit te bezorgen aan het departement Financiën en Begroting, afdeling Beleidsondersteuning, Begroting en Financiële Operaties, Dienst Financiële Operaties via financialoperations@vlaanderen.be en fusies@vlaanderen.be.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op de nieuwe gemeentewet, inzonderheid de artikelen 119, 119 bis en 135 § 2;
Gelet op de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van 14 mei 2004 van de Vlaamse regering tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria, en latere wijzigingen;
Gelet op de omzendbrieven van 10 maart 2006 en 6 juni 2008 betreffende de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 3 maart 2011 houdende het reglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging;
Gelet op de geplande fusie tussen de gemeente Moerbeke en de stad Lokeren;
Overwegende dat de diensten steeds meer geïntegreerd worden; dat de stad Lokeren extra grafmakers heeft aangesteld die ook voor de gemeente Moerbeke kunnen ingezet worden;
Overwegende dat het dan ook aangewezen is beide reglementen op elkaar af te stemmen teneinde een uniforme werkwijze te hanteren;
Overwegende dat de tarieven ongewijzigd blijven tot de nieuwe fusiestad nieuwe belastingen en retributies vaststelt,
Art. 1. Het reglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 3 maart 2011, met ingang van 1 april 2024 te vervangen door een nieuw reglement, zoals gevoegd in bijlage. Het nieuw reglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging maakt integraal deel uit van dit besluit.
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op het ondertekenen door onze gemeente van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;
Overwegende dat ook de Vlaamse en lokale overheden hun verantwoordelijkheid nemen en het goede voorbeeld geven; dat net zoals de Vlaamse Overheid gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven zullen gevraagd worden dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
Overwegende dat het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 2 bepaalt: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied”;
Overwegende dat de gemeenteraad in zitting van 7 september 2021 principieel beslist heeft om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen omdat het de gewenste en mogelijke acties wenst uit te voeren; dat bijgevolg de gemeente ook recht heeft op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht;
Gelet op het Lokaal Energie en Klimaatpact (LEKP) voor onze gemeente en de verplichte jaarlijkse rapportage; dat de gemeente enerzijds rapporteert via de jaarrekening over de uitgaven die gebeurd zijn en anderzijds via het klimaatpactportaal waarin acties en de resultaten geregistreerd worden (www.lokaalklimaatpact.be);
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 houdende kennisname van het rapport lokaal energie- en klimaatpact;
Overwegende dat het klimaatpactrapport de klimaatacties van het lokaal bestuur in beeld brengt aan de hand van de 17 doelstellingen;
Gelet op het LEKP-rapport 2023 dat de meest recent beschikbare cijfers van de monitoring van de verschillende LEKP-doelstellingen bevat,
Art. 1. Kennis te nemen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact-rapport 2023.
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Namens Gemeenteraad,
Karin Van de Sompel
Algemeen directeur
Stijn Deschepper
Burgemeester