De raad voor maatschappelijk welzijn,
Gelet op het decreet lokaal bestuur goedgekeurd op 27.12.2017 meer bepaald artikel 87 e.v.;
Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Overwegende dat de notulen van de zitting van 29 maart 2022 ter goedkeuring worden voorgelegd,
Art. 1. De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 maart 2022 goed te keuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn,
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 68 en 70;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 26 april 2022 houdende installatie van een nieuw raadslid;
Overwegende dat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad bestaat,
Art. 1. Akte te nemen van het ontslag van raadslid Antje Van Hecke.
Art. 2. Akte te nemen van de installatie van mevrouw Bea De Schepper als gemeenteraadslid en derhalve van rechtswege als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn,
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 56, §1;
Gelet op de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid;
Gelet op het sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaams onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008;
Gelet op zijn beslissing d.d. 6 juli 2010, waarbij de raad beslist om vanaf 1 januari 2010 een aanvullend pensioenstelsel in te richten voor zijn contractuele personeelsleden en de statutair tijdelijke personeelsleden om de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel te verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten; Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten;
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen;
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement;
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde minimumbijdrage moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen moet behaald worden;
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, gemeente) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het akkoord tussen de VVSG en de vakbonden m.b.t. het Kaderreglement, dat op 30 maart 2022 formeel bekrachtigd is binnen het onderhandelingscomité C1;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;
Overwegende het voorstel van het vast bureau van 7 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging; waarbij het vast bureau opteerde voor continuïteit door bestendiging van het bestaande beleid;
Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met gemeente Moerbeke (0207.453.405) een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het vast bureau en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 28 maart 2022 besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: gunstig advies voor toetreding vanaf 1 januari 2022 tot OFP Prolocus, Afzonderlijk Vermogen VVSG;
Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren,Art. 1. Kennis te nemen van en in te stemmen met:
Art. 2. Met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Art. 3. In te stemmen met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Art. 4. Vast te stellen dat de pensioentoezegging 3% van het pensioengevend loon bedraagt.
Art. 5. Samen met gemeente Moerbeke een zogenaamde MIPS-groep te vormen.
Art. 6. De heer Robby De Caluwé af te vaardigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus en de heer Stijn Deschepper als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Art. 7. De voorzitter en de algemene directeur te machtigen om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
De raad voor maatschappelijk welzijn,
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid de artikelen 302 en 303;
Overwegende dat elke gemeente en OCMW dient te beschikken over een klachtenbehandelingssysteem;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2019 houdende goedkeuring reglement inzake klachtenbehandeling;
Overwegende dat voor het OCMW in 2021 geen klachten werden ingediend,
Art. 1. Kennis te nemen dat er geen klachten werden geregistreerd in het klachtenregister in 2021.
Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid van de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Namens Raad voor Maatschappelijk Welzijn,
Karin Van de Sompel
Algemeen directeur
Peter De Bock
Voorzitter