De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;
Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Overwegende dat de notulen van de zitting van 7 september 2021 ter goedkeuring worden voorgelegd,
Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 7 september 2021 goed te keuren.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 67 en 68;
Gelet op het Koninklijk besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones;
Gelet op het feit dat de dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone Centrum jaarlijks worden goedgekeurd door de gemeenteraad;
Gelet op de bespreking in de begrotingscommissie, waarna het zonecollege van de hulpverleningszone Centrum op 15 september 2021 het ontwerp van begroting voor het dienstjaar 2022 heeft goedgekeurd;
Overwegende dat de dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad; dat in functie van het ontwerp van de begroting en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel, voor 2022 door de gemeente Moerbeke volgende dotaties worden toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Overwegende dat de definitieve goedkeuring van de begroting 2022 door de zoneraad is ingepland voor 25 oktober 2021;
Gelet op het feit dat de goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting uitvoerbaar zou zijn, dat het bestuurlijk toezicht daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone dient te ontvangen;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,
Art. 1. Goedkeuring te verlenen aan de dotatie 2022 voor de hulpverleningszone Centrum, zijnde € 248.079,36 voor de exploitatie-uitgaven en € 27.514,07 voor de investeringsuitgaven en € 843,61 voor de pensioenen.
Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van dit besluit ter kennis te brengen aan de Hulpverleningszone Centrum en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van de kerkraad H. Hart Kruisstraat van 2 juli 2021 houdende voorstel tot budget 2022;
Gelet op de indiening bij het centraal kerkbestuur op 10 augustus 2021;
Overwegende dat de gemeentelijke bijdrage in het budget de grenzen van het bedrag, opgenomen in het meerjarenplan, niet overschrijdt; dat derhalve het budget 2022 dan nog enkel ter kennisgeving aan de gemeenteraad wordt voorgelegd;
Art. 1. Kennis te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek H. Hart Kruisstraat als volgt:
exploitatie ontvangsten |
€ 14.137,00 |
exploitatie uitgaven |
€ 17.627,00 |
Negatief saldo eigen dienstjaar Overboekingen |
€ - 3.490,00 € 0,00 |
Gecorrigeerd overschot |
€ 6.495,11 |
Positief saldo voor toelage |
€ 3005,11 |
De gemeentelijke toelage bedraagt € 0,00
Investeringsontvangsten |
€ 0,00 |
Investeringsuitgaven |
€ 6.500,00 |
Overboeking |
€ 0,00 |
De gemeentelijke toelage bedraagt € 6.500,00
Art. 2. Deze beslissing te hechten aan het budget 2022 welke er integraal deel van uitmaakt.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers, voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;
Gelet op de statuten van TMVS dv;
Gelet op de uitnodiging per brief van 1 oktober 2021 voor de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 14 december 2021 en mededeling van de agenda met als agendapunten:
Overwegende dat het noodzakelijk is dat de gemeente zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde buitengewone algemene vergadering;
Gelet op het feit dat mevrouw Inge Mertens, gemeenteraadslid, werd aangeduid als vertegenwoordiger van de algemene vergadering en mevrouw Sarah Poppe als plaatsvervanger;
Gelet op het feit dat de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder van TMVS dv,
Art. 1. Goedkeuring te verlenen aan alle agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv die zal gehouden worden op 14 december 2021 als volgt:
Art. 2. De vertegenwoordiger mevrouw Inge Mertens, gemeenteraadslid, en de vervangende vertegenwoordiger mevrouw Sarah Poppe, schepen, aangeduid in gemeenteraadszitting van respectievelijk 28 mei 2019 en 7 september 2021 op te dragen hun instemming te betuigen met alle agendapunten.
Art. 3. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan TMVS dv, p/a Intercommunaal Beheer TMVW Stropstraat 1 te 9000 Gent of per elektronische post,20201208BAVTMVS@farys.be en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers, voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;
Gelet op de statuten van TMVW ov;
Gelet op de uitnodiging per brief van 13 oktober 2021 voor de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 en mededeling van de agenda met als agendapunten:
Overwegende dat het noodzakelijk is dat de gemeente zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde buitengewone algemene vergadering;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 7 september 2021 houdende aanduiding van de heer Koen Mertens als vertegenwoordiger en mevrouw Annelie Van Hecke als plaatsvervanger om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVW ov;
Gelet op het feit dat de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder van TMVw ov,
Art. 1. Goedkeuring te verlenen aan alle agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov die zal gehouden worden op 17 december 2021 als volgt:
Art. 2. De vertegenwoordiger de heer Koen Mertens, schepen en de vervangende vertegenwoordiger mevrouw Annelie Van Hecke, gemeenteraadslid, aangeduid in gemeenteraadszitting van 7 september 2021 op te dragen hun instemming te betuigen met alle agendapunten.
Art. 3. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan Farys TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent, of per elektronische post, 20211217BAVTMVW@farys.be en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur:
Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers, voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;
Gelet op de uitnodiging van 7 oktober 2021 waarbij voor de buitengewone algemene vergadering van dinsdag 7 december 2021 alle relevante stukken, agenda en documenten werden meegestuurd;
Overwegende dat het noodzakelijk is dat de gemeente zich uitspreekt over de punten die werden aangebracht op de agenda van de hierboven vermelde buitengewone algemene vergadering;
Gelet op het feit dat mevrouw Nicole Stevelinck, gemeenteraadslid werd aangeduid als vertegenwoordiger van de algemene vergadering en de heer Robby De Caluwé, burgemeester als plaatsvervanger voor de duur van de huidige legislatuur;
Gelet op het feit dat de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder van de intercommunale Westlede;
Gelet op de agenda van de algemene vergadering van Westlede:
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,
Art. 1. Kennis te nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de intercommunale Westlede van dinsdag 7 december 2021 en de bijhorende documenten nodig voor het onderzoek van de agendapunten, als volgt:
Art. 2. De eerder aangeduide vertegenwoordigers, mevrouw Stevelinck Nicole als effectief vertegenwoordiger en de heer Robby De Caluwé als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agendapunten van de buitengewone gewone algemene vergadering.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken aan de Intercommunale Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers; voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;
Overwegende dat de gemeente voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deelneemt aan de opdrachthoudende vereniging IMEWO, Intercommunale Maatschappij voor Energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen;
Overwegende dat de gemeente per brief van 23 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering in buitengewone zitting van IMEWO op donderdag 16 december 2021;
Gelet op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IMEWO:
1. bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022, alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2022;
2. vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV;
3. (neven)activiteiten: aanvaarding wijziging deelnemerschap;
4. statutaire benoemingen;
5. statutaire mededelingen;
Gelet op de aanduiding van de heer Koen Mertens als vertegenwoordiger en de heer Stijn Deschepper als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente om deel te nemen aan de algemene vergadering van IMEWO;
Overwegende dat de heer Koen Mertens lid is van het Regionaal Bestuurscomité Oost van IMEWO; dat er een onverenigbaarheid is die stelt dat een lid van het RBC (of RvB) niet kan aangeduid worden als vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger voor een algemene vergadering;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om mevrouw Inge Mertens, gemeenteraadslid, aan te duiden als vertegenwoordiger,
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Art. 1. Goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IMEWO die doorgaat op donderdag 16 december 2021 als volgt.
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022, alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
3. (Neven)activiteiten: aanvaarding wijziging deelnemerschap.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Art. 2. Mevrouw Inge Mertens, gemeenteraadslid, aan te duiden als vertegenwoordiger om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IMEWO voor de duur van de legislatuur.
Art. 3. De vertegenwoordiger, mevrouw Inge Mertens, gemeenteraadslid, en de plaatsvervanger, de heer Stijn Deschepper, schepen, aangeduid door de gemeenteraad, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van IMEWO op 16 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agendapunten.
Art. 4. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging IMEWO, ter attentie van het secretariaat (in PDF-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be en deze beslissingen bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers; voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2019 waarbij de heer Peter De Bock, voorzitter gemeenteraad, werd aangeduid als vertegenwoordiger van de algemene vergadering en mevrouw Inge Mertens, gemeenteraadslid, als plaatsvervanger voor de duur van de huidige legislatuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2019 houdende aanduiding van de heer Robby De Caluwé als vertegenwoordiger van de algemene vergadering van de intercommunale Interwaas;
Gelet op de uitnodiging per brief van 13 oktober 2021 van Interwaas houdende uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van woensdag 1 december 2021, waarbij alle relevante stukken, agenda en documenten werden meegestuurd, als volgt:
Overwegende dat het noodzakelijk is dat de gemeente zich uitspreekt over de agendapunten die aangebracht werden op de agenda van de hierboven vermelde buitengewone algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder van Interwaas,
Art.1. Kennis te nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Interwaas, als volgt:
Art. 2. De heer Robby De Caluwé, aangeduid als vertegenwoordiger in zitting van 22 oktober 2019, en de plaatsvervanger aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 28 mei 2019, mevrouw Inge Mertens, gemeenteraadslid, op te dragen hun instemming te betuigen met het de voorgestelde agendapunten van de buitengewone algemene vergadering.
Art. 3. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan de intercommunale Interwaas, Lamstraat 113 te 9100 Sint-Niklaas en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur,
Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers; voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 waarbij mevrouw Nicole Stevelinck, gemeenteraadslid werd aangeduid als vertegenwoordiger van de algemene vergadering en de heer Frederic Dierinck, gemeenteraadslid, als plaatsvervanger voor de duur van de huidige legislatuur;
Gelet op de aangetekende brief van de intercommunale Durme-Moervaart van 10 september 2021 houdende uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van IDM op 22 december 2021 in de vergaderzaal van IDM, Zelebaan 42 te 9160 Lokeren met de volgende agenda:
Gelet op het feit dat de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder van de Intercommunale Durme-Moervaart;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,
Art. 1. Kennis te nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IDM die zal gehouden worden op woensdag 22 december 2021 als volgt
Art. 2. De vertegenwoordiger aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 26 februari 2019, mevrouw Nicole Stevelinck en de heer Frederic Dierinck, plaatsvervanger, op te dragen hun instemming te betuigen met alle geagendeerde punten.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken aan IDM, Zelebaan 42, 9160 Lokeren, en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
Gelet op het burgerlijk wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 april 2021 houdende beslissing tot verkoop van vier bouwgronden, gelegen Vlinderhof, 9180 Moerbeke, via het coöperatief van vastgoedmakelaars voor de begeleiding van vastgoedtransacties van overheden en bijzondere opdrachtgevers, afgekort CVBA COVAST;
Gelet op de eerste publieke biedingsfase van 8 mei 2021 tot 7 juni 2021 en de tweede geheime biedingsfase van 14 juni 2021 tot 18 juni 2021;
Gelet op de processen-verbaal van vaststelling van 22 juni 2021 van gerechtsdeurwaarderskantoor Vergauwen te Gent in het kader van de georganiseerde tweede biedingsfase met betrekking tot de verkoopopdracht van de vier bouwgronden;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 28 juni 2021 houdende aanvaarding van de biedingen;
Overwegende dat de bouwgronden, inzonderheid de loten 17, 18, 19 en 20 deel uitmaken van een niet vervallen verkavelingsvergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17 januari 2011 (oorspronkelijke verkaveling van 20 loten met wegenis, zijnde loten 1-20);
Overwegende dat ingevolge een wijzigende verkavelingsvergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 16 juli 2012 de loten 1 tot en met 15 herverdeeld werden, zonder wijziging van de loten 16, 17, 18, 19 en 20 van deze verkaveling, waardoor de verkaveling aldus in totaal bestond uit 24 loten;
Overwegende dat de loten 17, 18, 19 en 20 heden worden opgenomen in het ontwerp van verkavelingsakte, zoals opgemaakt door notaris meester Luc Roegiers, notaris met standplaats te Wachtebeke, die zijn ambt uitoefent in de BV "Notarissen Noord, geassocieerde notarissen", met zetel te 9960 Assenede, Leegstraat 25/A;
Gelet op de ontwerpen van verkoopakte voor de loten 17, 18, 19 en 20, zoals opgemaakt door notaris meester Luc Roegiers, notaris met standplaats te Wachtebeke, die zijn ambt uitoefent in de BV "Notarissen Noord, geassocieerde notarissen", met zetel te 9960 Assenede, Leegstraat 25/A.
Overeenkomstig artikel 279 § 1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt de akte ondertekend door algemeen directeur en voorzitter van de gemeenteraad;
Art. 1. Het voorstel van verkavelingsakte, zoals opgemaakt door notaris meester Luc Roegiers, notaris met standplaats te Wachtebeke, die zijn ambt uitoefent in de BV "Notarissen Noord, geassocieerde notarissen", met zetel te 9960 Assenede, Leegstraat 25/A, goed te keuren.
Art. 2. Het voorstel van verkoopakte voor de loten 17, 18, 19 en 20, zoals opgemaakt door notaris meester Luc Roegiers, notaris met standplaats te Wachtebeke, die zijn ambt uitoefent in de BV "Notarissen Noord, geassocieerde notarissen", met zetel te 9960 Assenede, Leegstraat 25/, goed te keuren.
Art. 3. De bevoegdheid tot ondertekening van de verkavelingsakte en van de verkoopakte op basis van artikel 279§1 van het decreet lokaal bestuur gebeurd door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Art. 4. Deze beslissing ter kennis te brengen van de financieel directeur en van notaris meester Luc Roegiers, notaris met standplaats te Wachtebeke, die zijn ambt uitoefent in de BV "Notarissen Noord, geassocieerde notarissen", met zetel te 9960 Assenede, Leegstraat 25/A.
Art. 5. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en haar uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de aanvraag van een omgevingsvergunning, ingediend door Bastimo en Carrefour Belgium voor het bouwen van een meergezinswoning met 14 appartementen en een ondergrondse parking en een gebouw met commerciële ruimte (supermarkt), een kelderverdieping en 6 appartementen, met bijhorende omgevingsaanleg, na sloop van de bestaande bebouwing;
Overwegende dat deze aanvraag de aanleg van een openbare voetweg (wandel- en fietspad) voorziet;
Overwegende dat de gemeenteraad een besluit over de zaak van de wegen moet nemen, alvorens het college van burgemeester en schepenen over de omgevingsvergunningsaanvraag kan beslissen;
Gelet op het openbaar onderzoek dat gehouden werd van 6 september 2021 tot en met 5 oktober 2021;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,
Art. 1. Het tracé van de openbare voetweg zoals aangegeven op bijgevoegd plan, goed te keuren en te bepalen dat dit plan integraal deel uitmaakt van dit besluit.
Art. 2. Dat alle werken tot uitrusting van de aan te leggen openbare voetweg zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.
Art. 3.Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;
Gelet op het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;
Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;
Gelet op de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009;
Overwegende dat voor Zwaaikom aangepaste maatregelen noodzakelijk zijn;
Overwegende dat de maatregelen noodzakelijk zijn om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren,
Art. 1. Alle voorgaande aanvullende reglementen worden opgeheven.
Art. 2. Verbodsbepalingen.
Er geldt verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 7.5 ton.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Art. 3. Gebodsbepalingen.
Er geldt verplicht rondgaand verkeer op het middeneiland ter hoogte van de school.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Art. 4. Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.
Art. 4.1. Stilstaan- en parkeerverbod
Er geldt stilstaan- en parkeerverbod in de toegang naar het perceel HNR 2.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Art. 4.2. Afbakening van de parkeerzones.
Op de parking worden de parkeerzones afgebakend door middel van het aanbrengen van de denkbeeldige rand van de rijbaan.
Aan de oostelijke zijde zijn de parkeerzones voorzien van dwarsmarkeringen die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.
Art. 4.3. Blauwe zone
Op de parkeerplaatsen rondom de rotonde geldt blauwe zone, van maandag tot vrijdag, met een maximale parkeerduur van 30 minuten. Het gebruik van de parkeerschijf is verplicht.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Art. 4.4. Parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap.
Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, op de eerste parkeerplaats rechts van de doorgang naar HNR 2.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Art. 5. Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
Dit besluit en haar bijlage(n) worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.
Art 6. Opname in de verkeersbordendatabank.
De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40;
Gelet op het decreet houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op de brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2021 houdende goedkeuring aan de intentieverklaring tussen de stad Lokeren, de gemeente Waasmunster en de gemeente Moerbeke om samen 1 grote woonmaatschappij te vormenvoorstel van intentieverklaring;
Gelet op het verslag van het lokaal woonoverleg van 15 september 2021;
Gelet op de verdeling van de stemrechten pro rata het aantal woonentiteiten per gemeente;
Gelet op het advies van SVK Waasland,
Art. 1. Adviseert om de gemeente Moerbeke tot een werkingsgebied met volgende gemeenten te laten behoren: Lokeren en Waasmunster.
Art. 2. Adviseert de stemrechten pro rata het aantal sociale woonentiteiten per gemeente te verdelen.
Art. 3. De Gouverneur, de stad Lokeren en de gemeente Waasmunster van deze beslissing in kennis te stellen.
Art. 4. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het door de fractie CD&V+ toegevoegd agendapunt omschreven als volgt:
Verschillende Moerbeekse adviesraden met name de adviesraad armoedebestrijding maar ook de duurzaamheids- en seniorenraad formuleerden tijdens hun voorbije bijeenkomsten de expliciete nood aan een niet-commerciële ontmoetingsruimte als vergaderruimte, maar ook als ontmoetingsruimte voor Moerbekenaren waar men kan samen komen voor een gesprek bij een kopje koffie, activiteiten kan organiseren en waar ook sommige spullen voor permanent/duurzaam gebruik een plaatsje kunnen krijgen. Ook het gebruik van een kleine keukenruimte wordt hierbij als een noodzaak geformuleerd. We vinden het belangrijk dat de concrete invulling van deze ruimte met deze raden afgetoetst wordt en dat er een concreet project opstart om deze behoefte effectief in te vullen.
Waarschijnlijk is het bestuur deze nood al concreet aan het analyseren en een oplossing aan het voorbereiden, er werd onder andere door een schepen de suggestie gedaan voor het oude politiekantoor naast het gemeentehuis.
Gelet op het voorstel van beslissing:
- deze nood invullen;
- dit project effectief realiseren in afstemming met de Moerbeekse adviesraden die de vraag stellen,
Art. 1. De gemeenteraad neemt akte van de vraagstelling van de fractie CD&V+ en stelt voor om de vraag voor te leggen aan de adviesraden om een duidelijke beschrijving van de noden te bepalen.
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Namens Gemeenteraad,
Karin Van de Sompel
Algemeen directeur
Peter De Bock
Voorzitter