Terug
Gepubliceerd op 03/07/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 27/06/2023 - 19:45

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer: Kerkstraat.

Aanwezig: Robby De Caluwe, Voorzitter
Stijn Deschepper, Burgemeester
Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Schepenen
Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Gemeenteraadsleden
Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Lut van de Vijver, Tom Hillaert, Gemeenteraadsleden
Barbara Put, Adjunct algemeen directeur

De gemeenteraad,

Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;

Gelet op het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;

Gelet op het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;

Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;

Gelet op de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009;

Overwegende dat de Kerkstraat gelegen is binnen de bebouwde kom van Koewacht in een gedeelte waar slechts het plaatselijk verkeer toegelaten is; dat de weginfrastructuur relatief onduidelijk is aangelegd, in die zin dat trottoirs niet ondubbelzinnig als dusdanig herkenbaar zijn en dat de weg eerder gebruikt wordt zoals een woonerf;

Overwegende dat dit bijgevolg een parkeerproblematiek met zich meebrengt die eveneens niet ontegensprekelijk handhaafbaar is; dat om die reden op strategische plaatsen door middel van wegmarkeringen parkeerverboden kunnen worden voorzien om de inrit van vrachtwagens te vrijwaren;

Overwegende dat de maatregelen noodzakelijk zijn om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren,

Publieke stemming
Aanwezig: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari, Karin Van de Sompel
Voorstanders: Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Peter De Bock, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Beatrice De Schepper, Lotfi Benhalima, Veronique Van Peperstraten, Giovanni Ferrari
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1. Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende de Kerkstraat, behalve deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.

Art. 2. Verboden toegang, in beide richting, voor elke bestuurder.

Er geldt verboden toegang, in beide richtingen, voor elke bestuurder vanaf de grens met Nederland. Deze regel geldt niet voor het plaatselijk verkeer.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord C3 aangevuld met het onderbord type IV met opschrift "uitgezonderd plaatselijk verkeer", na het kruispunt met Nieuwstraat (Nederland).

Art. 3. Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.

Art. 3.1. Parkeerverbod

Er geldt parkeerverbod:

  • aan de onpare zijde:
    • voor HNR 3;
    • vanaf HNR 14 tot langs de bushalte tegenover HNR 53 – 55;
    • tegenover HNR 18;
    • voor de kerk tot Nieuwstraat (Nederland).
    aan de pare zijde:
    • vanaf HNR 44 tot aan de kerk.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E1 aangevuld met het onderbord type X:
    • na de straathoek tegenvoer HNR 34;
    • voor HNR 17;
    • voor HNR 44;
  • een gele onderbroken streep die de werkelijke rand van de rijbaan aanduidt
    • voor HNR 3;
    • aan de onpare zijde tegenover HNR 14 tot HNR 16;
    • tegenover HNR 18;
    • aan de onpare zijde, om de hoek tegenover HNR 16.
  • tussen Terwestvaart en het begin van de parkeerstrook;
  • langs de bushalte tegenover HNR 53 – 55;
  • tegenover Begonialaan;
  • tegenover Eikenstraat.

Art. 3.2. Parkeren uitsluitend voor voertuigen met een maximum toegelaten massa van 3 ton.

Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen met een maximum toegelaten massa van 3 ton op de parking van de kerk.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

  • verkeersbord E9a aangevuld met het onderbord type VIId met opschrift “3t max” aan de toegangen tot de parking.

Art. 4. Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.

Dit besluit en haar bijlage(n) worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

Art. 5. Opname in de verkeersbordendatabank.

De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.