De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;
Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Overwegende dat de notulen van de zitting van 30 mei 2023 ter goedkeuring worden voorgelegd,
Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 30 mei 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheercyclus van de lokale en openbare besturen dat de verdere voorschriften voor de uitvoering van de bepalingen inzake BBC bepaalt, evenals de bijhorende documenten met inbegrip van te hanteren modellen, rekeningstelsels en de inhoud en wijze van digitale rapportering;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheercyclus;
Overwegende dat op basis van artikel 176, eerste lid, 1° en 2° DLB de financieel directeur onder de functionele leiding staat van de algemeen directeur en in overleg met het managementteam instaat voor het opstellen van het voorontwerp van de beleidsrapporten en voor het voeren en het afsluiten van de boekhouding;
Overwegende dat artikel 41, tweede lid, 3° en artikel 78, tweede lid, 4° DLB bepaalt dat de vaststelling van de jaarrekening behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, die deze bevoegdheid niet kunnen delegeren;
Overwegende dat volgens artikel 249 §3, 1° DLB nadat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn ieder voor zijn deel de jaarrekening heeft vastgesteld, het beleidsrapport in zijn geheel definitief wordt vastgesteld door de gemeenteraad door het deel van de jaarrekening, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren;
Overwegende dat de jaarrekening altijd wordt behandeld in openbare zitting; dat de raad in de loop van het eerste semester van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft, zich uitspreekt over de vaststelling van de jaarrekening;
Overwegende dat ieder raadslid een exemplaar van de jaarrekening 2022 en het jaarverslag 2022 heeft ontvangen;
Overwegende dat het voorontwerp van jaarrekening 2022, zoals door de financieel directeur opgemaakt, in overeenstemming is met de artikelen 260-261 DLB, samengesteld uit 3 delen, namelijk een beleidsnota, de financiële nota en de toelichting; dat de beleidsnota een weergave is van het gevoerde beleid en het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen evalueert; dat de financiële nota een weergave is van de financiële gevolgen van het gevoerde beleid; dat de toelichting bij de jaarrekening alle informatie bevat die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen;
Overwegende dat het ontwerp van de jaarrekening en het jaarverslag ter kennis werd gebracht in de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 12 juni 2023,
Art. 1. De jaarrekening gedeelte gemeente Moerbeke over het dienstjaar 2022 en het jaarverslag 2022, vast te stellen zoals opgemaakt door de financieel directeur.
art. 2. Kennis te nemen van het jaarverslag over het dienstjaar 2022.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en deze jaarrekening volgens de geldende regelgeving te bezorgen aan de toezichthoudende overheid, zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en volgende wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheercyclus van de lokale en openbare besturen dat de verdere voorschriften voor de uitvoering van de bepalingen inzake BBC bepaalt, evenals de bijhorende documenten met inbegrip van te hanteren modellen, rekeningstelsels en de inhoud en wijze van digitale rapportering;
Gelet op het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheercyclus;
Overwegende dat op basis van artikel 176, eerste lid, 1° en 2° DLB de financieel directeur onder de functionele leiding staat van de algemeen directeur en in overleg met het managementteam instaat voor het opstellen van het voorontwerp van de beleidsrapporten en voor het voeren en het afsluiten van de boekhouding;
Overwegende dat artikel 41, tweede lid, 3° en artikel 78, tweede lid, 4° DLB bepaalt dat de vaststelling van de jaarrekening behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn, die deze bevoegdheid niet kunnen delegeren;
Overwegende dat volgens artikel 249 §3, 1° DLB nadat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn ieder voor zijn deel de jaarrekening heeft vastgesteld, het beleidsrapport in zijn geheel definitief vastgesteld wordt door de gemeenteraad door het deel van de jaarrekening, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed te keuren;
Overwegende dat de jaarrekening altijd wordt behandeld in openbare zitting; dat de raad in de loop van het eerste semester van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft, zich uitspreekt over de vaststelling van de jaarrekening;
Overwegende dat ieder raadslid een exemplaar van de jaarrekening 2022 en het jaarverslag 2022 heeft ontvangen;
Overwegende dat het voorontwerp van jaarrekening 2022, zoals door de financieel directeur opgemaakt, in overeenstemming is met de artikelen 260-261 DLB, samengesteld uit 3 delen, namelijk een beleidsnota, de financiële nota en de toelichting; dat de beleidsnota een weergave is van het gevoerde beleid en het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen evalueert; dat de financiële nota een weergave is van de financiële gevolgen van het gevoerde beleid; dat de toelichting bij de jaarrekening alle informatie bevat die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen;
Overwegende dat het ontwerp van de jaarrekening en het jaarverslag ter kennis werd gebracht in de zitting van het vast bureau van 12 juni 2023;
Overwegende dat de gemeenteraad op 27 juni 2023 de jaarrekening 2022 voor het gedeelte gemeente Moerbeke heeft vastgesteld; dat de raad voor maatschappelijk welzijn op 27 juni 2023 de jaarrekening voor het gedeelte van OCMW Moerbeke heeft vastgesteld,
Art. 1. Het deel van het beleidsrapport, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed te keuren. Door deze goedkeuring wordt het beleidsrapport in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn conform artikel 249, §3, eerste lid van het DLB.
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 219, lid 2 van het decreet lokaal bestuur de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar;
Overwegende dat in dit rapport een overzicht wordt gegeven van de stand van zaken van de acties die zijn uitgevoerd in het kader van organisatiebeheersing in 2022 en de planning voor 2023,
Art. 1. Kennis te nemen van het rapport organisatiebeheersing over het jaar 2022.
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40, § 1-2;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid de artikelen 67 en 68;
Gelet op het Koninklijk besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones;
Overwegende dat de zoneraad van Hulpverleningszone Centrum op 26 oktober 2022 de begroting voor het dienstjaar 2023 heeft goedgekeurd; dat voor onze gemeente de in de begroting 2023 opgenomen dotaties in zitting van 25 oktober 2022 zijn goedgekeurd als volgt:
Overwegende dat net als de vorige jaren de initiële begroting van de hulpverleningszone wordt bijgestuurd; dat na de bespreking ervan in de begrotingscommissie op 31 mei 2023 het college van de hulpverleningszone op 31 mei 2023 het ontwerp van de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2023 goedkeurde;
Overwegende dat een belangrijke aanpassing van de begroting het verwerken van het begrotingsresultaat van het vorige dienstjaar betreft; dat het begrotingsresultaat van 2022 van in totaal 2,2 miljoen euro in deze budgetwijziging wordt geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeente in dit resultaat, m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2022; dat het ristorno zal verwerkt worden via de uitgavenkredieten van de zone en bijgevolg losstaat van de hieronder vermelde gewijzigde dotatie(s);
Overwegende dat een andere belangrijk element de aanpassing betreft van de personeelsbegroting aan de recente evoluties inzake de wedde-index. In de oorspronkelijke begroting werden nog de vooruitzichten van april van vorig jaar gehanteerd. De voorliggende budgetwijziging houdt rekening met een aanpassing van deze index in de maanden januari en november, conform de recente verwachtingen van het Federaal Planbureau. Wat betreft de werkingskosten wordt de begroting van de hulpverleningszone in beperkte mate bijgestuurd.
Overwegende dat langs ontvangstenzijde de geïndexeerde federale dotaties in de begroting worden ingeschreven; dat in totaal de federale dotaties 1,1 miljoen euro hoger liggen dan geraamd in de oorspronkelijke begroting; dat ook de subsidie van de FOD Volksgezondheid voor de financiering van het ambulancevervoer wordt bijgestuurd en aangepast aan het werkelijke bedrag voor 2023;
Overwegende dat bovenstaande aanpassingen tot gevolg hebben dat de gemeentelijke dotaties, dewelke als sluitpost van de begroting van de hulpverleningszone dienen, herberekend moeten worden; dat het gevolg is dat de gemeentelijke exploitatiedotaties opgetrokken dienen te worden en dat de investeringsdotaties ongewijzigd blijven; dat ook de bijdragen van de gemeenten voor de financiering van de pensioenen niet wijzigen;
Overwegende dat de gewijzigde dotaties van de gemeenten aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad; dat in functie van het ontwerp van de begrotingswijziging en de door de gemeenten aanvaarde verdeelsleutel voor het jaar 2023 door de gemeente Moerbeke volgende dotaties worden toegekend aan de Hulpverleningszone Centrum:
Overwegende dat de definitieve goedkeuring van de begrotingswijziging 2023 door de zoneraad is gepland op 21 juni 2023;
Overwegende dat de goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begrotingswijziging uitvoerbaar zou zijn; dat het bestuurlijk toezicht daarom een afschrift van de gemeenteraadsbesluiten betreffende de dotaties aan de zone dient te ontvangen om de begrotingswijziging voor het dienstjaar 2023 definitief te kunnen goedkeuren,
Art. 1. Goedkeuring te verlenen aan de gewijzigde dotaties 2023 voor de hulpverleningszone Centrum, zijnde € 279.519,00 voor de exploitatie-uitgaven en € 23.766,00 voor de investeringsuitgaven en € 889,65 voor de pensioenen.
Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van dit besluit ter kennis te brengen aan de Hulpverleningszone Centrum en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2018 houdende goedkeuring toetreding en ondertekening auditcharter vanuit het belang van een (interne) audit en evaluatie, met de daaruit volgende aanbevelingen en verbetervoorstellen (tips & tricks, goede praktijken zoals bekend bij andere lokale organisaties), als instrument om de werking en de beheerscontrole te verbeteren;
Overwegende dat Audio op 15 juni 2010 is opgericht als een vereniging in het kader van titel 8 (hoofdstuk 1) van het OCMW-decreet;
Overwegende dat de vereniging Audio uitsluitend werkt voor vennoten-leden;
Gelet op de statuten van Audio;
Gelet op de jaarrekening van Audio goedgekeurd door de algemene vergadering van 26 mei 2023;
Overwegende dat de jaarrekening ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de vennoten-leden,
Art. 1. Kennis te nemen van de jaarrekening 2022 van Audio.
Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan Audio, en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2018 houdende goedkeuring toetreding en ondertekening auditcharter vanuit het belang van een (interne) audit en evaluatie, met de daaruit volgende aanbevelingen en verbetervoorstellen (tips & tricks, goede praktijken zoals bekend bij andere lokale organisaties), als instrument om de werking en de beheerscontrole te verbeteren;
Overwegende dat Audio op 15 juni 2010 is opgericht als een vereniging in het kader van titel 8 (hoofdstuk 1) van het OCMW-decreet;
Overwegende dat de vereniging Audio uitsluitend werkt voor vennoten-leden;
Gelet op de statuten van Audio;
Gelet op de algemene vergadering van 26 mei 2023;
Overwegende dat het verslag van de algemene vergadering ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de vennoten-leden,
Art. 1. Kennis te nemen van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 26 mei 2023.
Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan Audio, en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 482, tweede lid, dat de instemming van alle deelgenoten vereist voor de toetreding van nieuwe deelgenoten;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2018 houdende onze toetreding tot de welzijnsvereniging Audio;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Landen om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2022;
Gelet op de vraag vanwege AGB Landen om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad van bestuur van 13 september 2022;
Gelet op de vraag vanwege gemeente Hove om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 28 juni 2022;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Hove om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2022;
Gelet op de vraag vanwege gemeente Herent om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 10 mei 2022;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Herent om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 mei 2022;
Gelet op de vraag vanwege gemeente Kruibeke om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de gemeenteraad van 19 december 2022;
Gelet op de vraag vanwege OCMW Kruibeke om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2022;
Gelet op de vraag vanwege AGB Kruibeke om toe te treden tot de vereniging Audio, zoals blijkt uit de notulen van de raad van bestuur van 19 december 2022;
Gelet op de groeistrategie goedgekeurd door de algemene vergadering Audio van 26 mei 2023;
Gelet op het verzoek van de vereniging Audio, om de toetreding van OCMW Landen, AGB Landen, gemeente Hove, OCMW Hove, gemeente Herent, OCMW Herent, gemeente Kruibeke, OCMW Kruibeke en AGB Kruibeke formeel goed te keuren,
Art. 1. De toetreding goed te keuren van OCMW Landen tot de vereniging Audio.
Art. 2. De toetreding goed te keuren van AGB Landen tot de vereniging Audio.
Art. 3. De toetreding goed te keuren van gemeente Hove tot de vereniging Audio.
Art. 4. De toetreding goed te keuren van OCMW Hove tot de vereniging Audio.
Art. 5. De toetreding goed te keuren van gemeente Herent tot de vereniging Audio.
Art. 6. De toetreding goed te keuren van OCMW Herent tot de vereniging Audio.
Art. 7. De toetreding goed te keuren van gemeente Kruibeke tot de vereniging Audio.
Art. 8. De toetreding goed te keuren van OCMW Kruibeke tot de vereniging Audio.
Art. 9. De toetreding goed te keuren van AGB Kruibeke tot de vereniging Audio.
Art. 10. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 23 december 2008 houdende vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, zoals aangepast;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 waarbij is goedgekeurd dat lokale besturen fietslease kunnen aanbieden aan hun medewerkers; waarbij dit besluit de mogelijkheid regelt om als werkgever personeelsleden vrijwillig vakantiedagen en/of eindejaarstoelage en/of fietsvergoeding in te laten ruilen tegen voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, inzonderheid artikel 32;
Overwegende dat het lokaal bestuur vrijwillig beslist over het al dan niet aanbieden van fietslease én over de voordelen die kunnen worden ingeruild;
Overwegende dat het individueel personeelslid vrijwillig beslist om al dan niet bestaande voordelen om te zetten naar fietslease én welke voordelen ingeruild worden;
Gelet op het collegebesluit van 24 april 2023 waarbij principieel akkoord is gegaan om op termijn fietslease aan te bieden aan de contractuele (onbepaalde duur) en statutaire personeelsleden via omzetting van de eindejaarstoelage en om na de gunningsbeslissing mee in te stappen in de raamovereenkomst voor fietslease van stad Lokeren, die in deze aantreedt als aankoopcentrale;
Overwegende dat gemeente Moerbeke bij opstart van het project fietslease voor het gemeentepersoneel de mogelijkheid tot (gehele of gedeeltelijke) omzetting van de eindejaarstoelage in een theoretisch budget ter bevordering van fietsmobiliteit in de lokale rechtspositieregeling dient vast te leggen;
Gelet op de besprekingen in het hoog onderhandelingscomité van 23 mei 2023, waarbij de aanpassingen aan de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel in het kader van bevordering van fietsmobiliteit via fietslease zijn voorgelegd, zoals opgenomen in de notulen en het ontvangen protocol van voormelde vergadering;
Overwegende dat na de wettelijke onderhandelingstermijn het voorstel tot aanpassing van de rechtspositieregeling voor gemeente Moerbeke officieel ter vaststelling wordt voorgelegd aan de gemeenteraad,
Art. 1. De toevoeging van artikel 345bis aan de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel goed te keuren en als volgt vast te stellen:
Art. 345 bis. §1. De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een eindejaarstoelage in geld zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en 12 november 2010. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de eindejaarstoelage.
Het theoretisch budget waarvan sprake in het voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest binnen de grenzen van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en het bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de eindejaarstoelage onverkort van toepassing.
Het personeelslid moet zijn keuze om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten, maken op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan. Wanneer het personeelslid kiest voor een gedeeltelijke omzetting van de eindejaarstoelage, vermindert hiermee het bruto bedrag van de eindejaarstoelage.
Indien het theoretisch budget meer was dan nodig voor de gekozen voordelen, wordt het saldo aan het personeelslid overgemaakt na afhouding van de noodzakelijke bijdragen en uiterlijk op 31 december van het in aanmerking te nemen jaar. In voorkomend geval worden die teruggestorte gelden beschouwd als een gewone premie in geld.
§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage aan het arbeidsreglement.
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Aanleiding, feiten en context
Op 1 oktober 2023 treden de bepalingen over het nieuwe toewijzingsmodel van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 in werking. De regelgeving is grondig gewijzigd. Zo zorgt de eenmaking van sociale verhuurkantoren en sociale huisvestingsmaatschappijen in woonmaatschappijen voor een hertekening van het woonlandschap. Vlaanderen zal in de toekomst 42 werkingsgebieden tellen, met telkens één erkende woonmaatschappij per werkingsgebied. Op die manier zal in elke gemeente nog maar één woonactor actief zijn. Door de vorming van de woonmaatschappijen wordt ook de wijze waarop sociale huurwoningen worden verhuurd, grondig hertekend.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder de VCW), het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (verder het BVCW) en haar ministerieel uitvoeringsbesluit blijven het gemeenschappelijk kader vormen voor de verhuring van alle sociale huurwoningen in het Vlaamse Gewest. Deze regelgeving moet tegemoet komen aan de bijzondere doelstellingen van het Vlaamse woonbeleid met name de realisatie van optimale ontwikkelingskansen voor iedereen, een optimale leefbaarheid van de wijken, het bevorderen van de integratie van de bewoners in de samenleving en het bevorderen van gelijke kansen voor iedereen. Om dit te realiseren werd er gekozen om autonomie te geven aan de woonmaatschappijen en aan de lokale actoren. De situatie op het platteland is immers verschillend van deze in de stad en de situatie tussen steden en gemeenten onderling kan ook anders zijn. Om een aanpak op maat te realiseren, nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid op maat te realiseren.
In het BVCW wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De raad krijgt de kans om passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te genereren waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Proces
Woonmaatschappij Tuinwijk heeft het initiatief genomen om een toewijzingsraad op te richten voor het werkingsgebied ‘Waasland-West’ (Lokeren, Moerbeke en Waasmunster). Alle gemeenten in het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Ook relevante huisvestings- en welzijnsactoren actief in het werkingsgebied maken deel uit van de toewijzingsraad. De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
De toewijzingsraad stelde op 26 mei 2023 in consensus een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin werden bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen opgenomen. Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het werkingsgebied is consensus tussen de gemeenten van het werkingsgebied vereist.
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad heeft afspraken gemaakt over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken werden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad. Dit document maakt geen deel uit van het toewijzingsreglement.
De woonmaatschappij bezorgde dit ontwerp van toewijzingsreglement aan de gemeenten van haar werkingsgebied en bracht de woonmaatschappij de gemeenten op de hoogte van de beslissingen over de aanpak van de versnelde toewijzingen (deze beslissingen maken geen deel uit van het toewijzingsreglement). Het ontwerp van het toewijzingsreglement dient te worden besproken in de gemeenteraad. De gemeenteraad kan het ontwerp eventueel amenderen, wat betreft de strengere woonbinding en de toewijzing aan specifieke doelgroepen. Het (eventueel geamendeerde) ontwerp dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenten bezorgen vervolgens het goedgekeurde toewijzingsreglement aan de woonmaatschappij die het goedgekeurde toewijzingsreglement zal integreren in haar intern huurreglement.
Wanneer het toewijzingsreglement een doelgroep bevat die niet opgenomen is in de lijst, vermeld in artikel 6.27, §1, tweede lid van het BVCW, en waarvoor de opmaak van een doelgroepenplan vereist is, bezorgt de woonmaatschappij het toewijzingsreglement en het administratieve dossier met een beveiligde zending aan de minister op het adres van Wonen in Vlaanderen.
De minister beschikt over een termijn van 45 kalenderdagen om het toewijzingsreglement geheel of gedeeltelijk te vernietigen als hij het in strijd acht met de wetten, de decreten en de uitvoeringsbesluiten ervan of met het algemeen belang. De minister kan de termijn eenmalig verlengen met 15 kalenderdagen. De minister bezorgt de vernietigingsbeslissing met een beveiligde zending aan de woonmaatschappij. Ook wanneer de minister geen beslissing heeft genomen tot (gedeeltelijke) vernietiging, zal Wonen in Vlaanderen de woonmaatschappij daarover per e-mail berichten.
De woonmaatschappij en betrokken verhuurders (in casu de andere woonmaatschappijen die tijdelijk nog woningen in eigendom hebben in het werkingsgebied, tot zolang deze niet zijn overgedragen aan woonmaatschappij Tuinwijk) integreren de bepalingen uit het toewijzingsreglement in hun intern huurreglement, in voorkomend geval na de beslissing van de minister. De verhuurders bezorgen hun intern huurreglement aan de toezichthouder. De woonmaatschappij bezorgt tenslotte ook een afschrift van het toewijzingsreglement aan de toezichthouder, ook wanneer het toewijzingsreglement niet dient te worden voorgelegd aan de minister
Bepalingen toewijzingsreglement
Het ontwerp van toewijzingsreglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Door de toewijzingsraad werd geopteerd voor de volgende invulling van ‘langdurige woonbinding’, van toepassing op het volledig werkingsgebied: de langdurige woonbinding wordt ingevuld a.d.h.v. volgende cascade:
Deze langdurige woonbinding is een voorrangsbepaling, geen inschrijvings- of toewijzings-voorwaarde; en ze is van toepassing op alle standaard toewijzingen en toewijzingen aan een specifieke doelgroep.
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad heeft afspraken gemaakt over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken werden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad. Dit document maakt geen deel uit van het toewijzingsreglement.
Voor de instroom via ‘versnelde toewijzingen’ werd er een systeem uitgewerkt met ‘objectieve criteria woonnood’.
In het toewijzingsreglement wordt tevens aangegeven welke voorrangsbepalingen van toepassing zijn voor specifieke doelgroepen. Maximaal 1/3e van de sociale huurwoningen in een gemeente kunnen met voorrang worden toegewezen aan of voorbehouden worden voor specifieke doelgroepen. Dit contingent wordt niet overschreden. Volgende doelgroepen werden weerhouden en worden via absolute voorrang toegewezen aan voorbehouden woningen:
Er wordt onderscheid gemaakt tussen de doelgroepen die opgenomen zijn in artikel 6.27, §1, 2e lid, BVCW en de doelgroepen die worden omschreven in artikel 6.27, §1, 3e lid, BVCW. Die laatste zijn de doelgroepen waarvoor een doelgroepenplan, zie 3.2.3, bij het toewijzingsreglement moet worden gevoegd.
Het doelgroepenplan ‘kandidaat-huurders alleenstaande met kinderlast’ wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. De keuze voor deze specifieke doelgroep wordt in eerste instantie gemotiveerd o.b.v. het door de Stad Lokeren goedgekeurde doelgroepenplan ‘eenoudergezinnen’. Dit doelgroepenplan werd na goedkeuring door het college (op 22/10/2018) door de Minister goedgekeurd. De toewijzingsraad voor het werkingsgebied van woonmaatschappij Tuinwijk (Lokeren, Moerbeke en Waasmunster) wenst dan ook gebruik te maken van de mogelijkheid om deze specifieke doelgroep verder voorrang te geven voor bepaalde eengezinswoningen binnen het patrimonium van woonmaatschappij Tuinwijk. Het betreft hier het continueren van de bestaande doelgroep n.a.v. de oprichting van de woonmaatschappij en de opmaak van het (nieuwe) toewijzingsreglement voor het werkingsgebied (vanaf 1 oktober 2023) (conform het BVCW). Binnen dit doelgroepenplan wil men voorrang geven aan de alleenstaande ouders die minstens 1 maar vaak meerdere thuiswonende kinderen hebben die jonger dan 18 jaar en ten laste zijn en/of inwonende kinderen tussen de 18 en 25 jaar en die nog ten laste zijn. Een kind is ten laste van het gezinshoofd zolang het deel uit maakt van het gezin, zijn netto belastbare bestaansmiddelen de wettelijke grens niet overschrijden en het geen bezoldigingen heeft gekregen. Voor kinderen die ten laste zijn, blijven ouders kinderbijslag ontvangen. Het ontvangen van kinderbijslag is bij woonmaatschappij Tuinwijk bekend. De bovenvermelde langdurige woonbinding is van toepassing op alle toewijzingen aan een specifieke doelgroep. Gezien het toewijzingsreglement een doelgroep bevat die niet opgenomen is in de lijst, vermeld in artikel 6.27, §1, tweede lid van het BVCW, en waarvoor de opmaak van een doelgroepenplan vereist is, zal de woonmaatschappij het toewijzingsreglement en het administratieve dossier met een beveiligde zending aan de minister op het adres van Wonen in Vlaanderen moeten bezorgen.
Regelgeving
Artikel 40 van het decreet lokaal beleid - Onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid.
Titel 2 van Boek 6 van de Vlaamse Codex Wonen (VCW) geeft de bevoegdheid aan de Vlaamse Regering om de regels te bepalen voor toewijzing van sociale woningen. Deze worden nader beschreven in Boek 6 (Sociale huur) van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW).
Deel 4 van Boek 6 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) betreft de toelatingsvoorwaarden (Titel 1) en toewijzing (Titel 2). Hoofdstuk 2 van Titel 2 betreft de ‘Toewijzingsraad, toewijzingsreglement en huishoudelijk reglement’ (verv. BVR 17 december 2021, art. 33, I: 1 oktober 2023). Hoofdstuk 3 van Titel 2 betreft de ‘Toewijzingsregels’ (ing. BVR 17 december 2021, art. 33, I: 1 oktober 2023).
Argumentatie
Vanaf 1 oktober 2023 treedt het nieuwe toewijzingssysteem in werking.
De opmaak van een toewijzingsreglement is tot stand gekomen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren.
In het BVCW wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. De toewijzingsraad werkte in consensus passende maatregelen uit in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor wordt maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden en beleidswensen.
De woonmaatschappij bezorgde dit ontwerp van toewijzingsreglement aan de gemeenten van haar werkingsgebied en bracht de woonmaatschappij de gemeenten op de hoogte van de beslissingen over de aanpak van de versnelde toewijzingen.
Het college stelt voor aan de gemeenteraad om dit ontwerp van toewijzingsreglement integraal goed te keuren zoals voorgelegd, met inbegrip van de specifieke bepalingen omtrent de ‘langdurige woonbinding’ en ‘specifieke doelgroepen’ (met bijhorend doelgroepenplan).
Art. 1. Het toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van woonmaatschappij Tuinwijk (‘Waasland-West’), met inbegrip van de specifieke bepalingen omtrent de ‘langdurige woonbinding’ en ‘specifieke doelgroepen’ het bijhorend doelgroepenplan, goed te keuren.
Art. 2. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Art .3. Het goedgekeurde toewijzingsreglement te bezorgen aan de woonmaatschappij die dit zal integreren in haar intern huurreglement. Gezien het toewijzingsreglement een doelgroep bevat die niet opgenomen is in de lijst, vermeld in artikel 6.27, §1, tweede lid van het BVCW, en waarvoor de opmaak van een doelgroepenplan vereist is, bezorgt de woonmaatschappij het toewijzingsreglement en het administratieve dossier met een beveiligde zending aan de minister op het adres van Wonen in Vlaanderen.
Art. 4. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, §3 en art. 41, tweede lid, 2°;
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, de artikelen 8, 12/1 ,14/0 ,14/1 ,27bis, 44quater tem 44 septies;
Gelet op het decreet leersteun van 3 mei 2023, artikel 16;
Gelet op de nieuwe collectieve arbeidsovereenkomst CAO XII;
Gelet op het advies van de schoolraad van 6 juni 2023,
Art. 1. Het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 juni 2022 op te heffen.
Art. 2. Het aangepast schoolreglement gewoon basisonderwijs goed te keuren en dit met ingang van 1 september 2023.
Art. 3. De meer specifieke regels en afspraken door het college van burgemeester en schepenen te laten opnemen in de infobrochure.
Art. 4. Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging ter beschikking te stellen aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord, hetzij op papier, hetzij via een elektronische drager.
Art. 5. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de directie en het personeel van de gemeentelijke basisschool De Vlinderdreef en deze beslissing ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;
Gelet op het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;
Gelet op het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;
Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;
Gelet op de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009;
Overwegende dat de Kerkstraat gelegen is binnen de bebouwde kom van Koewacht in een gedeelte waar slechts het plaatselijk verkeer toegelaten is; dat de weginfrastructuur relatief onduidelijk is aangelegd, in die zin dat trottoirs niet ondubbelzinnig als dusdanig herkenbaar zijn en dat de weg eerder gebruikt wordt zoals een woonerf;
Overwegende dat dit bijgevolg een parkeerproblematiek met zich meebrengt die eveneens niet ontegensprekelijk handhaafbaar is; dat om die reden op strategische plaatsen door middel van wegmarkeringen parkeerverboden kunnen worden voorzien om de inrit van vrachtwagens te vrijwaren;
Overwegende dat de maatregelen noodzakelijk zijn om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren,
Art. 1. Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende de Kerkstraat, behalve deze met gebiedsdekkend karakter, worden opgeheven.
Art. 2. Verboden toegang, in beide richting, voor elke bestuurder.
Er geldt verboden toegang, in beide richtingen, voor elke bestuurder vanaf de grens met Nederland. Deze regel geldt niet voor het plaatselijk verkeer.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Art. 3. Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.
Art. 3.1. Parkeerverbod
Er geldt parkeerverbod:
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
- tussen Terwestvaart en het begin van de parkeerstrook;
- langs de bushalte tegenover HNR 53 – 55;
- tegenover Begonialaan;
- tegenover Eikenstraat.
Art. 3.2. Parkeren uitsluitend voor voertuigen met een maximum toegelaten massa van 3 ton.
Er geldt parkeren uitsluitend voor voertuigen met een maximum toegelaten massa van 3 ton op de parking van de kerk.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door:
Art. 4. Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.
Dit besluit en haar bijlage(n) worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.
Art. 5. Opname in de verkeersbordendatabank.
De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.
De Gemeenteraad,
Gelet op het gemeentedecreet;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2016 waarbij principieel wordt ingestemd met de samenwerking met FARYS voor de bouw van een nieuwe sporthal en het voorgestelde plan van aanpak, met dien verstande dat de gemeente te allen tijde kan beslissen om al dan niet verder te gaan, afhankelijk van de financiële implicaties;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2016 houdende goedkeuring van de selectieleidraad voor de opdracht voor het aanstellen van een ontwerper voor de bouw van een sportcomplex te Moerbeke en het voorstel om de oproep tot kandidaatstelling via de onderhandelingsprocedure met voorafgaande Europese bekendmaking te voeren;
Gelet op het besluit van 8 augustus 2016 van het college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring van het selectieverslag zoals opgemaakt door FARYS;
Gelet op het besluit van 6 september 2016 van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de lastvoorwaarden voor de opdracht voor het aanstellen van een ontwerper voor de bouw van en sportcomplex;
Gelet op het besluit van 21 februari 2017 van het college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring van het gunningsverslag voor de aanstelling van een ontwerper voor de bouw van een sportcomplex;
Gelet op het besluit van 27 februari 2017 van het college van burgemeester en schepenen houdende gunstig advies voor de toekenning van een gebruiksrecht van de sportterreinen aan FARYS;
Gelet op het besluit van 12 september 2017 van de gemeenteraad houdende goedkeuring van het masterplan voor de bouw van een sportcomplex te Moerbeke;
Gelet op het reglement van inwendige orde opgesteld door FARYS/TMVW met als doel de goede exploitatie (met name veiligheid, orde, zedelijkheid en hygiëne) van de sportinrichting te verzekeren van de sportterreinen geëxploiteerd door FARYS/TMVW;
Overwegende dat het reglement betrekking heeft op de gebouwen (sporthal, tennishal en cafetaria), 2 natuurgrasterreinen, 1 kunstgras voetbalterrein en 4 kunstgravel tennisterreinen;
Gelet op het advies van de sportraad,
Art. 1. Kennis te nemen van het reglement van inwendige orde opgesteld door FARYS/TMVW met als doel de goede exploitatie (met name veiligheid, orde, zedelijkheid en hygiëne) van de sportinrichting te verzekeren van de sportterreinen geëxploiteerd door FARYS/TMVW. Dit reglement treedt in werking vanaf 1 september 2023.
Art. 2. Dit reglement voldoende publiek bekend te maken.
Art. 3. Deze beslissing ter kennis te brengen van de Gouverneur van de Provincie Oost-Vlaanderen via de overzichtslijst zoals bedoeld in artikel 252§ 1 van het gemeentedecreet.
Gelet op het gemeentedecreet;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 23 februari 2016 waarbij principieel wordt ingestemd met de samenwerking met FARYS voor de bouw van een nieuwe sporthal en het voorgestelde plan van aanpak, met dien verstande dat de gemeente te allen tijde kan beslissen om al dan niet verder te gaan, afhankelijk van de financiële implicaties;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 mei 2016 houdende goedkeuring van de selectieleidraad voor de opdracht voor het aanstellen van een ontwerper voor de bouw van een sportcomplex te Moerbeke en het voorstel om de oproep tot kandidaatstelling via de onderhandelingsprocedure met voorafgaande Europese bekendmaking te voeren;
Gelet op het besluit van 8 augustus 2016 van het college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring van het selectieverslag zoals opgemaakt door FARYS;
Gelet op het besluit van 6 september 2016 van de gemeenteraad houdende goedkeuring van de lastvoorwaarden voor de opdracht voor het aanstellen van een ontwerper voor de bouw van en sportcomplex;
Gelet op het besluit van 21 februari 2017 van het college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring van het gunningsverslag voor de aanstelling van een ontwerper voor de bouw van een sportcomplex;
Gelet op het besluit van 27 februari 2017 van het college van burgemeester en schepenen houdende gunstig advies voor de toekenning van een gebruiksrecht van de sportterreinen aan FARYS;
Gelet op het besluit van 12 september 2017 van de gemeenteraad houdende goedkeuring van het masterplan voor de bouw van een sportcomplex te Moerbeke
Overwegende dat voor het gebruik en de exploitatie van de sportsite een tariefreglement zich opdringt;
Overwegende dat het tariefreglement wordt opgemaakt door FARYS/TMVW als exploitant van de sportsite;
Overwegende dat de gemeenteraad aan FARYS/TMVW vraagt rekening te houden met de enkele principes die betrekking hebben op de aanvraagprocedure enerzijds en de voorrangsregeling voor erkende Moerbeekse verenigingen anderzijds;
Overwegende dat het belangrijk is dat de tarieven marktconform zijn, maar tevens een voldoende onderscheid wordt gemaakt in de diverse categorieën van gebruikers zoals dat ook geldt bij het gebruik van andere gemeentelijke lokalen;
Gelet op het advies van de sportraad,
Art. 1. Voor de opmaak van het tariefreglement voor het gebruik van de sportsite door FARYS/TMVW volgende principes vast te stellen.
- Elke aanvraag moet minimum één week en maximum één jaar op voorhand worden ingediend. Datum van aanvraag is van belang voor de toewijzing bij meerdere aanvragen voor hetzelfde moment. Bij een gelijktijdige aanvraag voor het gebruik op hetzelfde moment krijgen de aanvragen van gemeentelijke initiatieven en adviesraden of werkgroepen de voorrang bij toewijzing.
- Als je de aanvraag van het kantinegedeelte ten minste één maand voor de verhuurdatum annuleert, betaal je geen annuleringsvergoeding. Annuleer je later of meld je de annulering niet, dan betaal je de volledige retributie. Meld een annulering steeds schriftelijk per e-mail naar sport@moerbeke.be.
- Als je de aanvraag van de sportdelen ten minste één week voor de verhuurdatum annuleert, betaal je geen annuleringsvergoeding. Annuleer je later of meld je de annulering niet, dan betaal je de volledige retributie. Meld een annulering steeds schriftelijk per e-mail naar sport@moerbeke.be.
- Bij reservaties hebben erkende Moerbeekse sportverenigingen voorrang op personen of organisaties van buiten Moerbeke.
Art. 2. Volgende tarieven voor te stellen.
Voor het gebruik van de omnisportzaal (inclusief kleedkamers met douche)
|
A-tarief |
B-tarief |
C-tarief |
1/3 |
€4/uur |
€8/uur |
€12/uur |
2/3 |
€8/uur |
€16/uur |
€24/uur |
3/3 |
€9/uur |
€18/uur |
€36/uur |
Voor het gebruik van enkel kleedkamers
|
A-tarief |
B-tarief |
C-tarief |
individu |
|
|
€2/douche |
groepsverband |
€5/kleedkamer |
€5/kleedkamer |
€7/kleedkamer |
Voor het gebruik van de tennisterreinen (inclusief kleedkamers met douche)
|
A-tarief |
B-tarief |
C-tarief |
Indoor |
€4/uur |
€8/uur |
€20/uur |
Outdoor |
€3/uur |
€6/uur |
€15/uur |
Outdoor + verlichting |
€4/uur |
€8/uur |
€20/uur |
Voor het gebruik van de voetbalvelden (inclusief kleedkamers met douche)
|
A-tarief |
B-tarief |
C-tarief |
1 terrein niet verlicht |
€10/uur |
€20/uur |
€30/uur |
1 terrein verlicht |
€15/uur |
€25/uur |
€35/uur |
Voor het gebruik van het kantinegedeelte
- Voor activiteiten <8 uur
C-tarief |
€200 |
B-tarief |
€150 |
B-tarief met jaarreservatie |
€100 |
- Voor dagactiviteiten
C-tarief |
€350 |
B-tarief |
€250 |
B-tarief met jaarreservatie |
€150 |
Voor het gebruik van sponsorzone(s) – enkel voor A- en B-categorie beschikbaar.
- Terrein 1
Hoog – noord/west |
€500/jaar |
Laag – noord/oost/zuid/west |
€500/jaar |
- Terrein 2
Laag – oost/west |
€250/jaar |
- Tennis outdoor
noord/zuid |
€250/jaar |
Art. 3. Deze beslissing ter kennis te brengen van FARYS/TMVW en van de Gouverneur van de Provincie Oost-Vlaanderen via de overzichtslijst zoals bedoeld in artikel 252§ 1 van het gemeentedecreet.
De gemeenteraad,
Gelet op artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat er een besluit van de Vlaamse regering in opmaak is om de rechten en plichten in het kader van de verwerking van vastgoedinformatie over te dragen vanuit Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf (athumi);
Overwegende dat gemeenten samenwerken met Digitaal Vlaanderen/athumi om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Moerbeke de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen,
Art. 1. In het kader van de verzameling en ontsluiting van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers, volgend reglement goed te keuren.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen/athumi wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen
De gemeente Moerbeke verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Moerbeke doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Moerbeke stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 27 juni 2023 wordt ten voordele van gemeente Moerbeke een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
75 EUR |
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Moerbeke voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Moerbeke bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Moerbeke verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Moerbeke bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Moerbeke doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Moerbeke, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in de bijlage gevoegd bij dit besluit.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Moerbeke via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Art. 2. Dit reglement vervangt vanaf 10 juli 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Art. 3. Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, zoals gewijzigd bij decreten van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 26 april 2022 houdende goedkeuring van de intentie tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke;
Overwegende dat na de eventuele fusie op 1 januari 2025 er op het gezamenlijke grondgebied van Lokeren en Moerbeke geen identieke of homonieme straatnamen zijn toegelaten; dat alle straatnaamwijzigingen moeten gebeuren vóór deze datum om misverstanden en gevaarlijke situaties te vermijden; ook om de opmaak van de kieslijsten voor de komende gemeenteraadsverkiezingen niet in het gedrang te laten komen;
Gelet op het advies van de CAR;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om de benaming Kerkstraat te wijzigen naar Oude Kerkstraat en Schoolstraat naar Oude Schoolstraat;
Gelet op de bevoegdheid van de gemeenteraad om de straatnaamwijziging en nieuwe huisnummers voorlopig te aanvaarden;
Gelet op het voorstel van volgende straten en de nieuwe voorgestelde benaming:
Art. 1.De volgende straatnaamwijzigingen voorlopig te aanvaarden:
Art. 2. Alle betrokkenen aan te schrijven om de mensen kennis te laten nemen van de voorgestelde naam en er eventueel opmerkingen over te kunnen maken.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 41 en 292;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
Gelet op het burgerlijk wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;
Gelet op de wet van 27 mei 1870, inzonderheid artikel 9;
Gelet op de verkavelingsvergunning, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen op 18 juli 2022 aan BK&B, Kleistraat 14, 9190 Stekene voor de oprichting van een vrijstaande eengezinswoning of stapelwoning aan de kant van de Beukendreef;
Overwegende dat het verkavelingsontwerp naast lot 1 voor het bouwen van een vrijstaande eengezinswoning of stapelwoning, tevens een lot 2 voorziet dat moet overgedragen worden aan de gemeente aangezien in deze strook nutsleidingen liggen;
Gelet op het opmetingsplan van 26 april 2023 opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Rogiers Jasmin (studiebureau IRTAS);
Overwegende dat volgens voormeld opmetingsplan lot 2 een perceel grond betreft gelegen aan de Kerkstraat 24, kadastraal gekend volgens titel en volgens recent kadastraal uittreksel afd. 1, sectie B, deel van nummer 63ZP0000 met een oppervlakte van 21 m² 66 dm², om reden van openbaar nut dient overgedragen te worden aan de gemeente;
Gelet op het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand zoals opgemaakt door Maarten De Clercq, notaris met standplaats te Stekene (Kemzeke), die zijn ambt uitoefent in de vennootschap AKTA Notarisvennootschap, met zetel te 9190 Stekene (Kemzeke), Voorhout 33A,
Art. 1. Goedkeuring te verlenen aan het ontwerp van akte van kosteloze overdracht om reden van openbaar nut, opgemaakt door notaris Maarten De Clercq, met standplaats te 9190 Stekene, Voorhout 33A, aan de gemeente van een perceel grond, kadastraal gekend onder afd. 1, sectie B, deel van nummer 63ZP0000 volgens meting 21 m² 66 dm².
Art. 2. De burgemeester en de algemeen directeur te machtigen de akte namens de gemeente te ondertekenen.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de herinrichting van de Crevestraat als visie is uitgewerkt in het Masterplan;
Overwegende dat een deel van de Crevestraat met het park reeds werd uitgevoerd;
Overwegende dat heden het deel tussen Crevestraat 27 en Damstraat kan uitgevoerd worden;
Gelet op het besluit van 27 februari 2023 van het college van burgemeester en schepenen houdende gunning van de opdracht “Aanstellen ontwerper voor herinrichting Crevestraat – deel 3” aan de firma TAK.-Landschapsarchitecten, Sint-Markoenstraat 28 9032 Gent;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Vernieuwen wegenis Crevestraat sequentie 3” een bestek erd opgesteld door de ontwerper, TAK.-Landschapsarchitecten;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 184.927,00 excl. btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is op actie 1.1.5 / 0200-00/2240000,
Art. 1. Goedkeuring te verlenen aan het bestek en de raming voor de opdracht “Vernieuwen wegenis Crevestraat sequentie 3”, opgesteld door de firma TAK.-Landschapsarchitecten, Sint-Markoenstraat 28 9032 Gent. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 184.927,00 excl. btw.
Art. 2. Bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3. De aankondiging van de opdracht bekend te maken op nationaal niveau.
Art. 4. De uitgave voor deze opdracht te voorzien op actie 1.1.5 / 0200-00/2240000.
Art. 5. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en deze beslissing ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikel 56 §1 en de artikelen 342-384;
Gelet op het besluit van 25 april 2022 van de gemeenteraad van Lokeren houdende de principiële beslissing tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke;
Gelet op het besluit van 26 april 2022 van de gemeenteraad van Moerbeke houdende principiële beslissing tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke;
Overwegende dat het uitwerken van deze samenvoegingsoperatie een gecoördineerde aanpak en dus het opzetten van een projectstructuur vraagt;
Overwegende dat met het oog op de noodzakelijke continuïteit van de dienstverlening in beide besturen en gezien de alomvattendheid van deze samenvoegingsoperatie, de transitie structureel dient te worden aangepakt; dat om dit te verzekeren, vanuit de ervaringen van eerdere fusies wordt gekozen voor een drieledige projectstructuur met een stuurgroep, een projectgroep en meerdere werkgroepen;
Overwegende dat de stuurgroep bestaat uit de burgemeesters en algemeen directeurs van beide besturen, aangevuld met het afdelingshoofd stafdiensten van Lokeren; dat de stuurgroep de algemene voortgang van de transitie bewaakt en ook de federale aspecten van een samenvoeging van gemeenten opvolgt;
Overwegende dat de projectgroep bestaat uit een afvaardiging van beide colleges en de volledige managementteams van beide besturen; dat de projectgroep de werkgroepen aanstuurt, aanbevelingen en conclusies formuleert en rapporteert aan de colleges en gemeenteraden;
Overwegende dat per beleidsdomein een of meerdere werkgroepen worden opgericht onder voorzitterschap van een ambtelijk lid van de projectgroep; dat de werkgroepen bij voorkeur bestaan uit zowel ambtelijke vertegenwoordigers als de vakschepenen van beide besturen en voorstellen en adviezen formuleren aan de projectgroep over de integratie van beide besturen, elk voor wat hun beleidsdomein betreft;
Gelet op de toelichting gegeven door de burgemeester over de stand van zaken,
Art. 1. De burgemeester geeft een toelichting over de stand van zaken om de samenvoeging te realiseren van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke.
Art. 2.Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Namens Gemeenteraad,
Karin Van de Sompel
Algemeen directeur
Robby De Caluwe
Voorzitter