Tue 26/05/2020 - 19:30 Raadzaal
Aan de gemeenteraad worden de notulen van de vorige zitting d.d. 28 april 2020 ter goedkeuring voorgelegd.
Kan de gemeenteraad de notulen goedkeuren?
De raad van bestuur van Imewo heeft in december 2019 beslist om in te tekenen op nieuwe aandelen Publi-T voor een totaal investeringsbedrag van € 14,34 miljoen. Publi-T is de holding die de hoogspanningsnetbeheer Elia controleert.
Om de steden en de gemeenten de mogelijkheid te bieden om te participeren, heeft Imewo beslist om over te gaan tot de uitgifte van 520.256 nieuwe aandelen Apt. De nieuwe aandelen worden uitgegeven aan een eenheidsprijs van € 27,57. Behoudens onverwachte omstandigheden zal de dividendopbrengst op de nieuwe aandelen 3,2% bedragen en de komende jaren geleidelijk toenemen.
Aan Moerbeke worden 2.092 aandelen Apt aangeboden voor een totaalbedrag van € 57.676,44.
Voor deze investering moet onze gemeente geen eigen middelen inbrengen. Door gebruik te maken van het huidig potje van € 45.020,82 en het in de volgende 5 jaar op te bouwen potje van € 12.655,62 (dat voorlopig zal gedekt worden door een lening) kan Imewo de investering volledig intern financieren, er is zelfs nog een zekere marge voor bijkomende aandelen indien gewenst.
Waarom is dit interessant?
Moerbeke ontvangt van Imewo jaarlijks een vaststaand dividend van € 36.465,12 uit de participaties Publi-T (Apt) en Publigas (Apg). Dat is 85% van de winst uit deze participaties. Aan dit jaarlijks dividend voor Moerbeke wordt in dit voorstel sowieso niet geraakt, dit blijft.
Met het saldo van 15% wordt jaarlijks een potje (geboekt als overgedragen winst) gevormd voor eventuele kapitaaloperaties. Samen met een bedrag uit de stopzetting van de financieringsintercommunale Finiwo vormt dit het bestaand potje van € 45.020,82. Het op te bouwen potje van € 12.655,62 is enerzijds de normale opbouw met die 15% maar ook met de dividenden van de nieuwe aandelen.
Kan de gemeenteraad dit goedkeuren?
Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IDM die op 12 juni 2020 plaats heeft met volgende agenda:
1. inzamelresultaten 2019;
2. goedkeuring van het jaarverslag van de Raad van Bestuur betreffende het werkingsjaar 2019;
3. goedkeuring van
a. de balans betreffende het boekjaar 2019;
b. de resultatenrekening betreffende het boekjaar 2019;
c. de sociale balans betreffende het boekjaar 2019;
4. aanvaarding van het verslag van de revisor;
5. kwijting te verlenen aan de bestuurders en revisor voor de uitoefening van hun mandaat in 2019;
6. benoeming bestuurders.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren, akte te nemen van de eerder aangeduide vertegenwoordigers: mevrouw Nicole Stevelinck als effectief vertegenwoordiger en de heer Frederic Dierinck als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, en de vertegenwoordigers op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agendapunten van de gewone algemene vergadering.
Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Zefier die op 11 juni 2020 plaats heeft met volgende agenda:
1. verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2019;
2. verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2019;
3. goedkeuring van de jaarrekening 2019(balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. kennisname en bespreking van het bijzonder verslag van de raad van bestuuropgesteld overeenkomstig artikel 5:102 WVV;
6. besluit tot machtiging van de raad van bestuur om over te gaan tot uitgifte van nieuwe aandelen die niet evenredig aan het aantal uitgegeven aandelen binnen elke soort (rekeningsector) gebeurt;
7. volmacht.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren, akte te nemen van de eerder aangeduide vertegenwoordigers: de heer Stijn Deschepper als effectief vertegenwoordiger en de heer Tibe Verschaffel als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, en de vertegenwoordigers op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agendapunten van de gewone algemene vergadering.
De vergoeding voor de monitoren van de speelpleinwerking De Suikerspin is niet meer gestegen noch geïndexeerd sinds 2014. Aangezien de ouderbijdrage wel gestegen is, is het niet meer dan logisch om ook de monitorenvergoeding te verhogen. In 2013 bedroeg de ouderbijdrage € 2,50 en in 2019 was er opnieuw een stijging van € 2,50 naar € 2,75.
De verhoging van de vergoeding zal er tevens voor zorgen dat de functie als monitor aantrekkelijker wordt en er meer kandidaturen zullen zijn.
Volgende nieuwe tarieven worden voorgesteld:
functie | oud dagtarief | nieuw dagtarief |
ongediplomeerde monitor | € 12 | € 14 |
Stagiair | € 16 | € 20 |
Monitor -18 | € 20 | € 24 |
Monitor +18 | € 24 | € 28 |
Kleuterverantwoordelijke | € 26 | € 30 |
Hoofdmonitor veld | € 26 | € 30 |
Hoofdmonitor | € 30 | € 34 |
Coördinator | € 30 | € 34 |
Opzet/afbraak - dagdeel | € 11 | € 15 |
Kan de gemeenteraad de nieuwe vergoedingen goedkeuren?
Bij de opmaak van het meerjarenplan heeft het vernieuwde bestuur er een punt van gemaakt om het personeelsbeleid te hervormen en de integratie van gemeente en OCMW te voltooien. De toekomende uitdagingen zijn dan ook niet gering.
De huidige, eerder vlakke organisatiestructuur zal de komende maanden en jaren meer en meer evolueren naar een op feedbackgerichte teamstructuur.
Enkele principiële knopen werden hiervoor reeds doorgehakt door het CBS, zo zal er extra worden ingezet op communicatie, opvolging van grote projecten en een op competentie gericht personeelsbeleid.
Door het CBS is er dan ook een nieuw personeelskader uitgewerkt met enkele nieuwe functies.
Gelet op de voorgestelde motivatie voor de uitbreiding van de personeelsformatie;
Afdeling interne zaken.
Op dit ogenblik zit een deel financiële dienst en administratie bij 0,8 Fte administratief medewerker Het is aangewezen om deze taken uit elkaar te trekken.
De huidige uitdagingen zijn niet gering, bv. digitalisering op diverse vlakken zowel intern als extern, notuleringsprogramma, administratieve taken, ondersteuning algemeen directeur, HR beleid,… Dit geeft aanleiding tot een upgrade van deze functie, zodat wordt voorgesteld om 1 Fte administratief medewerker (C1-C3) om te zetten naar een functie van bestuursmedewerker (B1-B3), contractueel en voltijds.
Verder is er op dit ogenblik ook geen communicatiemedewerker. Deze functie wordt op dit ogenblik uitgeoefend door een administratief medewerker (C1-C 3) die er ook nog andere administratieve taken bij doet. Het gemeentebestuur heeft dringend nood aan een eigen communicatiemedewerker. Er zijn steeds meer uitdagingen onder meer met betrekking tot digitale communicatie, gebruik van social media, de uitbouw van een digitaal platform, de voortdurend groeiende noden van de diensten op vlak van communicatie in de meest brede zin. Om die reden wordt voorgesteld om de personeelsformatie uit te breiden met een communicatiedeskundige (B1-B3), contractueel.
Daarnaast zijn er heel wat bouw- , omgeving-, mobiliteitsprojecten op te volgen. Daarbij blijft er onvoldoende tijd en ruimte voor verkeerskundige problemen, mobiliteitsvraagstukken, plaatsbezoeken, controles en visie. Het is belangrijk om zaken grondig aan te kunnen pakken. Een projectmedewerker zou zich vooral moeten kunnen focussen op het meer inhoudelijke en beleidsmatige werk (samen met de werkgroepen en bevoegde schepen). Het is aangewezen om de dienst te versterken met een extra kracht die zich vooral dient te concentreren op het praktische en opvolgende werk. Er wordt dan ook voorgesteld om de personeelsformatie uit te breiden met 0,5 Fte projectmedewerker (B1-B3), contractueel.
Afdeling financiën.
De taken van de financiële dienst die op dit ogenblik bij een administratief medewerker van de dienst secretariaat zitten, zouden beter overgeheveld worden naar financiële dienst zelf. Van de diensten wordt immers een een steeds betere opvolging vereist. Taakinhouden zijn geëvolueerd en toegenomen. Er wordt voorgesteld om deze dienst te versterken met een 0,8 Fte administratief medewerker (C1-C3).
Afdeling personen - frontwerking en burgerzaken.
Op de dienst bevolking en burgerlijke stand worden in de loop van 2021 twee pensioneringen verwacht van administratief medewerkers (samen 1,6 Fte). De steeds ingewikkelder wordende wetgeving ter zake en het belang van een goede opvolging daarvan, verantwoorden dat er 1 Fte administratief medewerker (C1-C3) wordt omgezet naar een functie van diensthoofd burgerlijke stand en bevolking (B1-B3) zodat deze functie dan de coördinatie van deze dienst op zich nemen.
Afdeling personen - sociale zaken.
Het sociaal huis bestaat uit 3 maatschappelijk werkers, zonder teamleider. Voor het verbeteren van de kwaliteit en de opvolging van beleidsmatige werk, wordt voorgesteld om 1 Fte maatschappelijk werker (B1-B3) om te zetten naar een diensthoofd sociaal huis (B4-B5).
Kan de gemeenteraad zich akkoord verklaren
1. met de uitbreiding van de personeelsformatie met volgende functies:
1 voltijdse functie van bestuursmedewerker (B1-B3).
1 voltijdse functie van communicatiedeskundige (B1-B3)
0,5 functie van projectmedewerker (B1-B3)
0,8 functie van administratief medewerker financiële dienst (C1-C3)
1 voltijdse functie diensthoofd burgerlijke stand en bevolking (B1-B3)
1 voltijds diensthoofd sociaal huis (B4-B5)
2. met het bijgevoegd organogram en aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe te kennen om examenprogramma's en specifieke aanwervings- en bevorderingsvoorwaarden vast te stellen.
In het kader van participatie op school en de regelgeving inzake intergemeentelijke samenwerking, kan de inrichtende macht voor de organisatie van haar basisonderwijs een scholengemeenschap vormen met andere inrichtende machten.
Onze gemeente vormt al sinds 2003 een scholengemeenschap, SG Reinaert genaamd, samen met de inrichtende machten van Lochristi, Melle en Destelbergen voor de gemeentescholen van Moerbeke, Lochristi, Melle, Heusden en Destelbergen.
De samenwerkingsovereenkomst werd reeds meerdere malen verlengd en loopt heden af op 31 augustus 2020 (zie gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2014).
De deelnemende besturen hebben de intentie om de scholengemeenschap te verlengen.
De schoolraad adviseerde reeds op 12 november 2019 gunstig, alsook de vakorganisaties.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd of kan ingestemd worden met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst ‘scholengemeenschap Reinaert’ per 1 september 2020.
Wij verwijzen hierbij naar het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2019 houdende vaststelling van de tarieven schoolvervoer van 1 september 2019 tem 30 juni 2020.
De organisatie van niet-zonaal leerlingenvervoer in het gewoon onderwijs kan door het schoolbestuur autonoom bepaald worden.
Het CBS stelt voor om een indexering toe te passen en te starten met de tarieven van vorig schooljaar. De nieuwe tarieven gaan telkens in per 1 september.
A. Voor het leerlingenvervoer worden de bijdragen van de leerlingen van de GBS 'De Vlinderdreef' en van de scholen van de andere netten vastgesteld als volgt:
Abonnement | Biljet | ||
12 maand | € 209,91 | Per enkele rit | € 1,62 |
3 maand | € 76,05 | ||
1 maand | € 30,71 |
Peuters en kleuters tot en met 6 jaar rijden altijd gratis.
Voor dezelfde aanvangsdatum en dezelfde geldigheidsperiode worden volgende kortingen toegestaan: vanaf het tweede kind binnen hetzelfde gezin wordt een korting van 20% toegekend. Het derde en alle volgende kinderen binnen hetzelfde gezin reizen gratis.
B. Voor het gebruik van de schoolbus buiten het leerlingenvervoer zal aan de GBS De Vlinderdreef en aan de andere netten volgend tarief worden aangerekend:
Uitstappen | € 1 per leerling |
Zwemmen | gratis |
Kan de gemeenteraad de nieuwe tarieven alsook de indexering goedkeuren?
Ingevolge het Grond- en pandendecreet behoort het bijhouden van een leegstandregister tot de bevoegdheid van de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen wenst een leegstandbeleid te voeren zodat het aangewezen is daaraan invulling te geven via een gemeentelijk reglement. Het decreet bepaalt enkel nog de definitie van leegstand, bepalingen rond het (niet verplicht) bijhouden van een leegstandsregister en de relatie tussen leegstand en verwaarlozing van gebouwen of woningen en ongeschiktheid en/of onbewoonbaarheid van een woning.
Ons huidig reglement werd hernomen bij besluit van 28 april 2020.
Inmiddels heeft de gemeenteraad met Interwaas een samenwerkingsovereenkomst afgesloten in het kader van Woonwijzer Waasland.
Eén van de taken die wij als gemeente nu naar Woonwijzer Waasland kunnen delegeren is het onderzoek naar leegstand. Het onderzoek naar leegstand bevat diverse stappen en Woonwijzer Waasland kan één of meerdere van die stappen overnemen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft op 4 mei 2020 beslist om de volledige procedure over te laten aan Woonwijzer Waasland. Uiteraard zal onze administratie nog moeten ondersteunen in het aanleveren van de nodige gegevens (bevolkingsregister, omgevingsvergunningen,enz.).
Om die reden dient ons huidig reglement te worden aangevuld.
Kan de gemeenteraad dit goedkeuren?
Het pleintje in de Rozenlaan ligt in een rustige wijk. Momenteel wordt het niet zoveel
gebruikt al heeft het heel veel potentieel. Het kan een ontmoetingsplaats zijn voor zowel
jong als oud. Er kan echt een plek zijn waar iedereen terechtkan voor een gezellig en
ontspannen moment met familie, vrienden en buren maar hiervoor is er wat opknapwerk
nodig.
1. Petanquebanen
Momenteel zien de banen er als volgt uit: (foto zie bijlage)
Op deze banen kan er momenteel niet gespeeld worden. Dit is zonde maar mits een beetje onderhoud is het probleem zo opgelost.
2. Basketbalveld
Er is een basketbalring maar deze staat in het gras. Op gras kan men echter niet basketten. De ring staat er dus zonder dat deze kan gebruikt worden. Dit is spijtig. Daarom stellen we voor om een verharding van een half basketbalplein te voorzien (15m x 14m) en belijning te voorzien. Ook kan de basketbalring een poetsbeurt gebruiken. (foto als bijlage)
3. voetbalveld:
Er is een groot grasveld met 1 voetbalgoal. De voetbalgoal is echter niet voorzien van een net. Een voetbalnet zou het voetballen echter veel aangenamer maken. (foto als bijlage)
4. Gevaarlijk hekwerk
Op het terrein staat aan de kant waar vroeger waarschijnlijk een tweede voetbalgoal staat een gevaarlijk hekwerk die dringend dient aangepakt te worden. (foto als bijlage)
5. Hondenloopweide
Binnen Moerbeke is er geen hondenloopweide. De plaats aan het gevaarlijk hekwerk is een ideale plaats om een hondenloopweide te voorzien.
Dit kan in samenspraak met hondenschool Filos. (foto als bijlage)
6. Extra vuilbakken
Momenteel staat er maar 1 vuilbak. Dit is te weinig in vergelijking met de grote van het terrein.
7. Zitbanken
Momenteel staan alle zitbanken aan de petanquebanen. Indien er een hondenloopweide voorzien wordt zijn extra zitbanken noodzakelijk.