Tue 28/01/2020 - 19:35 Raadzaal
Aan de gemeenteraad worden de notulen van de gemeenteraadszitting van 17 december 2019 ter goedkeuring voorgelegd.
Op het einde van het jaar, dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een nieuw meerjarenplan vastgesteld. Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. In de strategische nota van het meerjarenplan worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht bewaard blijft.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar elk orgaan heeft haar eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. De goedkeuring door de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de beleidskeuzes die door de raad voor maatschappelijk welzijn werden gemaakt.
Op het einde van het jaar, dat volgt op de gemeenteraadsverkiezingen wordt een nieuw meerjarenplan vastgesteld. Het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. In de strategische nota van het meerjarenplan worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven. In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht bewaard blijft.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar elk orgaan heeft haar eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld. De goedkeuring door de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de beleidskeuzes die door de raad voor maatschappelijk welzijn werden gemaakt.
De vorige meerjarenplanning betreft de meerjarenplanning 2014-2019 zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17 september 2013, en de aangepaste meerjarenplanning 2014-2019 zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 juni 2017.
Voor de volgende periode is een nieuwe meerjarenplanning vereist.
Exploitatietoelage
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
€ 1.000,00 |
€ 2.163,00 |
€ 1.771,00 |
€ 1.771,00 |
€ 1.358,00 |
€ 1.358,00 |
Investeringstoelage
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
€ 12.496,67 |
€ 25.000,00 |
€ 6.500,00 |
€ 16.000,00 |
€ 0,00 |
€ 0,00 |
Kan de gemeenteraad de meerjarenplanning 2020-2025 van kerkfabriek H. Hart goedkeuren?
De kerkfabriek H. Hart Kruisstraat stelt het budget 2020 voor.
exploitatie ontvangsten |
€ 15.464,00 |
exploitatie uitgaven |
€ 16.027,00 |
Negatief saldo eigen dienstjaar Overboekingen |
€ - 563,00 € - 4.639,33 |
Gecorrigeerd overschot |
€ 4.202,33 |
Negatief saldo voor toelage |
€ - 1000 |
De gemeentelijke toelage bedraagt € 0,00
Investeringsontvangsten |
€ 0,00 |
Investeringsuitgaven |
€ 17.136,00 |
Overboeking |
€ 4.639,33 |
Omdat de gemeentelijke bijdrage in het budget de grenzen van het bedrag, opgenomen in het meerjarenplan, niet overschrijdt, wordt het budget 2020 nog enkel ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
Voorgeschiedenis
Het CBS heeft zich op 22 mei 2018 principieel akkoord verklaard om het doorgaand vrachtverkeer te weren en in Moerbeke een zonale signalisatie te voorzien ter hoogte van het E34 complex.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Stekene van 25 juni 2019 is afgekeurd door de secretaris-generaal van het Departement Openbare Werken en Mobiliteit op 2 september 2019 op basis dat de zone niet sluitend is met Moerbeke en Lokeren.
Feiten en context.
De invoering van een tonnagebeperking over het grondgebied van de gemeenten Stekene, Sint-Gillis-Waas, Beveren en Sint-Niklaas gaan uit van de volgende doelstellingen:
- Het zwaar doorgaand vrachtverkeer weren in het Waasland i.f.v. de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid
- De bereikbaarheid voor het plaatselijk vrachtverkeer maximaal behouden (lokale bedrijven en bedrijventerreinen)
- Integrale benadering: samenhang in de beperkende maatregelen en geen maatregelen die problemen naar nabijgelegen gemeenten verplaatsen
- Maatregelen moeten politioneel handhaafbaar zijn: afstemming tussen politiezones
Er werd uiteindelijk gekozen voor een tonnagebeperking 3,5 ton omdat:
- In een groot gedeelte van Beveren boven de E34 reeds een tonnagebeperking van +3,5 ton werd ingevoerd
- Op vraag van Sint-Gillis-Waas ook een afstemming op hun grondgebied aangewezen is en dus ook op het grondgebied van Stekene
- Er wordt voor gekozen om de bereikbaarheid te behouden van de bedrijven gelegen ten noorden van de E34 en deze als bestemmingsverkeer binnen de politiezone op te nemen
Sint-Niklaas wil de bestaande zones +3,5 (vervoer van goederen met verkeersbord C23) behouden en het zwaar verkeer kanaliseren naar het hogere wegennet (zowel op de lokale als bovenlokale wegen). Daarom zal Sint-Niklaas de N403 en N451 in de zone +3,5 ton opnemen evenals de as Schrijberg-Wijnveld- deel Hulstbaan-Sinaaidorp en Zwaanaardestraat. Aangezien Schrijberg gedeeltelijk ook het op het grondgebied van Waasmunster ligt, is er ook overleg geweest tussen Sint-Niklaas en Waasmunster.
In een ambtelijk overleg van 6 mei 2019 is afgesproken dat de gemeenten Stekene, Sint-Gillis-Waas , Beveren en Sint-Niklaas de afbakening van de tonnagebeperking in de verschillende gemeenteraden zal brengen. De gemeente Stekene heeft ook aan de gemeente Moerbeke en Lokeren gevraagd om de afbakening op hun grondgebied toe te staan om voorsignalering te voorkomen (beletten dat vrachtverkeer rechtsomkeer moet maken).
In overleg met de gemeente Stekene is afgesproken om ten noorden van de E34 de tonnagebeperking in te voeren rond de woonkern Koewacht en af te bakenen met de Nederlandse grens.
Ten zuiden van de E34 wordt de zone afgebakend ten oosten van de as Ledestraat-Stationsstraat-Spoorwegstraat tot aan de grens met Stekene.
Stad Lokeren zorgt voor de afbakening op hun grondgebied tussen de N70 en het grondgebied met Moerbeke.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gemeenteoverschrijdend plan van de tonnagebeperking +3,5 ton, dat integrerend deel uitmaakt van dit besluit, vast te stellen samen met het plan over de afbakening in Moerbeke.
Hiertoe dient ook een artikel te worden toegevoegd aan het algemeen verkeersreglement dat reeds werd goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 26 november 2019.
Interwaas werd in 2010 erkend als lokale entiteit voor het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost (FRGE). Hiervoor werd een overeenkomst afgesloten tussen Interwaas en het FRGE, maar ook tussen Interwaas en de lokale besturen (gemeenten en OCMW’s). Als lokale entiteit stond Interwaas in voor het verstrekken van de goedkope en renteloze energielening. In 2014 werd de bevoegdheid van het FRGE overgedragen aan de gewesten. Sindsdien spreken we niet meer over lokale entiteiten van het FRGE, maar over Vlaamse energiehuizen waarvoor het beleid wordt uitgestippeld door het Vlaams Energieagentschap.
Het energiebesluit van 19 november 2010 en haar wijzigingen geeft invulling aan de Vlaamse energiehuizen; Naast enkele wijzigingen aan de Vlaamse energielening zelf, zoals het verhogen van het kredietbedrag, het verlengen van de looptijd van het krediet, wijziging aan de doelgroep, het afschaffen van de goedkope energielening, besliste de Vlaamse Regering in haar besluit van 14 december 2018 om de Vlaamse energiehuizen een uitgebreidere taakstelling te geven.
Taken van de Vlaamse energiehuizen sinds het besluit van 14 december 2018:
1) Verstrekken van de Vlaamse energielening.
2) Beheren van de lening ikv het noodkoopfonds ism het OCMW (BVR 17/05/2019).
3) Energiescans gericht op begeleiding bij de uitvoering van energiebesparende investeringen (opvolgscan type 2) worden vanaf 1 januari 2019 uitgevoerd door de energiehuizen of door hen aangestelden.
4) Het informeren, adviseren en begeleiden van inwoners. Dit gebeurt door het aanbieden van een laagdrempelig energieloket waar inwoners terecht kunnen met hun energiegerelateerde vragen.
5) Het aanbieden van gestructureerde basisinformatie met betrekking tot minstens:
- Relevante gemeentelijke, provinciale, gewestelijke en federale beleidsmaatregelen;
- Energiepremies en -leningen, inclusief leningen bij de financiële sector;
- Energetische renovaties.
6) Het begeleiden en ondersteunen van particulieren bij minstens:
- Het aanvragen van de in 5) vermelde premies en leningen;
- Het uitvoeren van leveranciersvergelijking en, in voorkomend geval, bij wijzigingen van energieleverancier;
- Het aanvragen en vergelijken van offertes inzake energetische renovatiewerken;
- De uitvoering van energetische renovatiewerken, evenals het bieden van ontzorging hierbij;
- De interpretatie van thermografische informatie, de zonnekaart en het energieprestatiecertificaat.
7) Coördineren van uitvoerende diensten en, in voorkomend geval, het correct doorverwijzen naar onder meer de dienstverlening gericht op de begeleiding bij de uitvoering van energiebesparende werken ikv de energiescans
Interwaas moest, conform het besluit van 14 december 2018, een driejarenplanning (2019-2021) indien bij het Vlaams Energieagentschap. In deze driejarenplanning moeten de energiehuizen invulling geven aan het nieuwe takenpakket (taken 4 tot en met 7) en hoe ze dit de komende 3 jaar zullen uitvoeren.
Driejarenplanning Interwaas.
Zie bijlage voor het meerjarenplan. Interwaas is voor de opmaak van dit plan in overleg gegaan met de lokale besturen en heeft met hun opmerkingen zoveel als mogelijk rekening gehouden. Dit plan werd goedgekeurd door het directiecomité van Interwaas op 27 februari 2019, door de gemeenteraad in zitting van 26 maart 2019 en door het Vlaams Energieagentschap.
Van de middelen die Interwaas van het Vlaams Energieagentschap ter beschikking krijgt voor het uitvoeren van de aanvullende taken (4 t/m 7) ontvangt Interwaas een forfaitair bedrag van € 92.000. Van deze middelen wordt een deel gebruikt voor de coördinatieopdracht die zal ingevuld worden door de clustermanager duurzaamheid (0,1 VTE) en een deskundige Vlaams energiehuis (1VTE) van Interwaas. De deskundige zal oa instaan voor de invulling van het tweedelijnsloket. De tijd van de deskundige zal op volgende manier verdeeld worden tussen de gemeenten in het werkingsgebied van Interwaas:
- 1 dag per week: Sint-Niklaas
- 0,5 dag per week: Beveren, Lokeren
- 0,5 dag per 2 weken: Temse
- 0,5 dag per maand: Kruibeke, Moerbeke, Sint-Gillis-Waas, Stekene en Waasmunster
Voor Moerbeke is de zitdag voorzien op dinsdagvoormiddag.
De verdeling wordt jaarlijks geëvalueerd in overleg met de gemeenten. Gemeenten die inspanningen doen om het energieloket bekend te maken bij hun burgers en daardoor meer vragen aan het energieloket genereren, kunnen meer uren bekomen. Omgekeerd, wanneer het gemeentelijk energieloket minder bezoekers telt, kan het aantal loketuren van de deskundige van Interwaas in die gemeente verminderd worden. Dit gebeurt steeds in onderling overleg en zal op de beleidsgroep van het Vlaams energiehuis Interwaas beslist worden.
Tijdens de zitdagen, op momenten dat er geen afspraken zijn, zal de deskundige andere taken ikv het energiehuis. Via de laptop die door Interwaas ter beschikking wordt gesteld van haar medewerkers, kan de deskundige via een VPN verbinding aan alle nodige documenten.
Stad Sint-Niklaas zal zelf instaan voor de tweedelijnsdienstverlening. Een medewerker van Energiehuis Waasland zal max. 1 dag per week ondersteuning bieden ikv energiegerelateerde projecten, dit steeds na overleg tussen Interwaas en stad Sint-Niklaas omtrent de inhoud van het takenpakket.
De zitdagen in de gemeenten starten na de kerstvakantie.
Interwaas zal instaan voor de communicatie over dit nieuwe takenpakket, maar zal hiervoor ook in overleg gaan met de gemeente. In de communicatie naar de burger zal gesproken worden over Energiehuis Waasland.
Medewerking lokaal bestuur.
Elk lokaal bestuur heeft één afgevaardigde aangeduid voor de kredietcommissie van de Vlaamse energielening en 2 afgevaardigden voor de beleidsgroep van het Energiehuis Waasland. De beleidsgroep stuurt Interwaas mee aan in het uitoefenen van haar taken als Vlaams energiehuis.
Het lokaal bestuur zal volgens afspraken gemaakt met Interwaas en de richtlijnen bepaald door de beleidsgroep volgende rollen opnemen:
Samenwerkingsovereenkomst.
De taken van Interwaas en de lokale besturen in het kader van Energiehuis Waasland worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. Er is een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst toegevoegd aan deze beslissing.
Financiële impact.
Doordat de gemeente zelf instaat voor het eerstelijnsloket en de dienstverlening van Energiehuis Waasland faciliteert, wordt aan de gemeente geen financiële bijdrage gevraagd.
Beslissing.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd of kan ingestemd worden met de samenwerkingsovereenkomst met Interwaas als Energiehuis Waasland en om een contactpersoon aan te duiden die het project operationeel mee opvolgt. Er wordt voorgesteld om de adjunct algemeen directeur hiervoor aan te duiden.
De lokale besturen hebben conform artikel 28, §1 van de Vlaamse Wooncode de regierol voor het woonbeleid op hun grondgebied. Dit betekent dat ze een coördinerende en sturende rol opnemen om het woonbeleid op lokaal niveau te realiseren. Ze hebben een aantal belangrijke uitvoerende taken op het vlak van betaalbaar wonen, kwaliteitsbewaking en dienstverlening naar de burger.
Op 1 januari 2019 trad het besluit van de Vlaamse Regering over het lokaal woonbeleid in werking. Hierin is een nieuwe subsidieregeling voor intergemeentelijke samenwerkingsprojecten (IGS) woonbeleid voor de periode 2020-2025 vervat. Ook nieuwe IGS-projecten kunnen opstarten.
Met deze Vlaamse subsidie wil de Vlaamse regering de gemeenten ondersteunen in hun regisseursrol en hen stimuleren om intergemeentelijk samen te werken met het oog op de realisatie van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten voor het lokaal woonbeleid:
1. De gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod afhankelijk van de woonnoden.
2. De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
3. De gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.
Daartoe moeten de deelnemende steden en gemeenten een aantal verplichte activiteiten uitvoeren. Zij kunnen desgewenst ook een aantal aanvullende activiteiten uitvoeren. Bij de uitvoering van het project moeten de steden en gemeenten bijzondere aandacht besteden aan de meest woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden en aan transversale en bovenlokale thema's die raakpunten hebben met wonen.
De gemeenteraad besliste in zitting van 30 april 2019 om in te stappen in een intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) Wonen, georganiseerd door Interwaas, en mee te werken aan de uitwerking van een intergemeentelijk project.
In de gemeenteraadszitting van 10 september 2019 heeft de gemeente beslist om toe te treden tot de cluster 2 van de intergemeentelijke samenwerking (samen met Kruibeke en Sint-Niklaas).
De 3 intergemeentelijke samenwerkingsprojecten werden door Wonen Vlaanderen goedgekeurd
De 3 clusters intergemeentelijke samenwerking wonen zullen gezamenlijk opereren onder de noemer van Woonwijzer Waasland.
De gemeenten zullen ook instaan voor verschillende verplichte taken zoals opgelegd in het besluit lokaal woonbeleid van 16 november 2018. Rol- en taakverdeling was nog niet per gemeente vastgelegd, maar wordt heden geconcretiseerd en opgenomen in een samenwerkingsovereenkomst die heden ter goedkeuring voorligt.
Deze taak- en rolverdeling kan ‘en court de route’ nog wijzigen. Om praktische redenen wordt voorgesteld de goedkeuring van wijziging in de rol- en taakverdeling te laten goedkeuren door de stuurgroep van Woonwijzer Waasland. In de stuurgroep van Woonwijzer Waasland zit verplicht een medewerker van Wonen Vlaanderen en een lid van het college. De coördinator van Woonwijzer Waasland zal uiteraard ook deelnemen aan de stuurgroep. De verdere werking van de stuurgroep zal nog bepaald worden in een huishoudelijk reglement. Op de eerste stuurgroepvergadering 11 februari 2020 wordt een voorstel van huishoudelijk reglement besproken.
Financiële impact.
Aangezien de gemeente zelf instaat voor verschillende taken wordt aan de gemeente geen financiële bijdrage gevraagd.
Beslissing.
Aan de gemeente wordt via de samenwerkingsovereenkomst wel een inspanningsverbintenis gevraagd voor die taken waarvoor zij verantwoordelijk is.
De welzijnsvereniging Audio bezorgt conform artikel 492 van het decreet lokaal bestuur een evaluatieverslag. Artikel 492 stelt immers dat elke welzijnsvereniging in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de raden voor maatschappelijk welzijn een evaluatieverslag voorlegt aan de gemeenteraad. Dat verslag omvat een evaluatie van de verzelfstandiging, waarover de raden van de deelgenoten zich binnen de drie maand uitspreken.
Bij beslissing van de gemeenteraad van 26 november 2019 werden nieuwe gebiedsdekkende maatregelen ingevoerd. Dit heeft voor gevolg dat nieuwe verkeerssignalisatie moet geplaatst worden en oude moet verwijderd worden.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om zowel voor de aankoop van de signalisatie als voor de plaatsing (en verwijdering) een prijsvraag te organiseren.
Hiertoe werd in samenspraak met studiebureau AACON een bestek opgemaakt.
Kan de gemeenteraad het bestek goedkeuren en beslissen dat de opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande oproep tot mededinging.
Er is krediet voorzien op Actie 1.1.7 , 0200-00 / 6132100.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen die behoren tot het gesubsidieerd gewoon en buitengewoon basisonderwijs, het voltijds gewoon secundair onderwijs, buitengewoon secundair onderwijs en deeltijds beroepssecundair onderwijs én op de leertijd samenwerkingsafspraken maken om erkend te worden of te blijven.
De school is de eerste actor binnen de leerlingenbegeleiding en moet dan ook de schoolinterne leerlingenbegeleiding op zich nemen.
De school werkt hiervoor een geïntegreerd beleid op leerlingenbegeleiding uit, dat een invulling en uitwerking in alle fasen van het zorgcontinuüm per begeleidingsdomein omvat.
De school is de eindverantwoordelijke van het beleid op leerlingenbegeleiding voor iedere fase van het zorgcontinuüm en zij wordt voor de uitvoering van haar taken ondersteund door schoolexterne instanties.
De school moet samenwerken met een centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) en moet daarom het initiatief nemen tot het maken van samenwerkingsafspraken met een centrum.
Met ingang van 1 januari 2020 moeten samenwerkingsafspraken gemaakt worden met een centrum voor leerlingenbegeleiding. De GBS "De Vlinderdreef" heeft het initiatief genomen om de de huidige samenwerking met het GO! CLB Prisma te evalueren en bij te sturen. Dit leidt tot samenwerkingsafspraken, die hun uitwerking krijgen met ingang van 1 september 2020.
De schoolraad heeft op 12 november 2019 over de samenwerking overleg gepleegd.
Kan de gemeenteraad deze overeenkomst goedkeuren?
De gemeenteraad besliste op 23 februari 2016 om samen te werken met FARYS voor de bouw van een nieuwe sporthal.
Opdat de voetbalvereniging verder gebruik zou kunnen maken van de terreinen, werd een gebruiksovereenkomst afgesloten tussen FARYS en de sportclub en werd een gebruiksovereenkomst alsook een reglement van inwendige orde vastgelegd door de gemeenteraad.
De gebruikers van de sportvelden moeten een kleedkamer ter beschikking hebben maar FARYS beschikt zelf niet over kleedkamers. Om die reden wordt voorgesteld om de gemeentelijke kleedkamers ter beschikking te stellen tegen een vergoeding van € 1,00. Hiervoor werd een overeenkomst opgesteld.
Kan de gemeenteraad deze overeenkomst goedkeuren?
Door de heer Tailleu Kristof, landmeter-expert, werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het verkavelen van het perceel gelegen te Ooststraat 8 in twee loten bestemd voor open bebouwing.
De loten grenzen rechtstreeks aan de openbare weg, maar de openbare weg is getroffen door een rooilijn. De huidige aanvraag snijdt door deze rooilijn. Om die reden dient een enerzijds een deel grondafstand (5 m²) en anderzijds een deel grondverwerving ( 9 m²) uit het openbaar domein te worden gerealiseerd.
Het openbaar onderzoek van de omgevingsaanvraag loopt van 10 januari tot 8 februari 2020.
De gemeenteraad is bevoegd om zich uit te spreken over de grondoverdracht.
Kan de gemeenteraad instemmen met de grondafstand en de grondverwerving op voorwaarde dat deze gerealiseerd wordt middels een notariële akte?