Terug
Gepubliceerd op 27/01/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 21/12/2021 - 19:45 Digitaal
Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
Robby De Caluwe, Burgemeester
Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag vorige zitting.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;

      Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;

      Overwegende dat de notulen van de zitting van 30 november 2021 ter goedkeuring worden voorgelegd,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 30 november 2021 goed te keuren.

    • Vaststelling aanpassing meerjarenplan 2/2020-2025 gemeente.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus;

      Overwegende dat één keer per jaar de meerjarenplannen moeten aangepast worden om de kredieten voor het volgende jaar vast te stellen ;

      Overwegende dat daarbij ook nog de kredieten van 2021 kunnen aangepast worden;

      Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2/2020 - 2025 voldoet aan de evenwichtscriteria;

      Overwegende dat op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge voor de jaren 2020 - 2025 positief zijn;

      Overwegende dat alle wijzigingen voor 2021 en voor de periode 2022-2025 uitgebreid werden gedocumenteerd;

      Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2/2020-2025 in overeenstemming is met de regels;

      Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben maar dat elk orgaan bevoegd is voor de vaststelling ervan;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Seline Somers, Annelie Van Hecke
      Onthouders: Lut van de Vijver, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Met 11 stemmen voor, 6 onthoudingen
      Besluit

      Art. 1. De aanpassing van het meerjarenplan 2/2020-2025 deel gemeente vast te stellen.

      Art. 2. De aanpassing van het meerjarenplan 2/2020-2025 volgens de bepalingen van artikel 250 van het decreet lokaal bestuur in digitale vorm te bezorgen aan de Vlaamse overheid.

      Art. 3. De financieel directeur van deze beslissing in kennis te stellen en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Goedkeuring aanpassing meerjarenplan 2/2020-2025 OCMW.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 over de beleids- en beheerscyclus;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus;

      Overwegende dat één keer per jaar het meerjarenplan moet aangepast worden om de kredieten voor het volgende jaar vast te stellen;

      Overwegende dat daarbij ook nog de kredieten van 2021 kunnen aangepast worden;

      Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2/2020-2025 voldoet aan de evenwichtscriteria;

      Overwegende dat op basis van schema M2, de staat van het financieel evenwicht, blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat en de autofinancieringsmarge voor de jaren 2020 - 2025 positief zijn;

      Overwegende dat alle wijzigingen voor 2021 en voor de periode 2022-2025 uitgebreid werden gedocumenteerd;

      Overwegende dat de aanpassing van het meerjarenplan 2/2020-2025 in overeenstemming is met de regels;

      Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben maar dat elk orgaan bevoegd is voor de vaststelling ervan;

      Overwegende dat de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan, gedeelte OCMW, moet goedkeuren;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. De aanpassing van het meerjarenplan 2/2020-2025 deel OCMW, zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed te keuren waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

      Art. 2. De aanpassing van het  meerjarenplan 2/2020-2025 volgens de bepalingen van artikel 250 van het decreet lokaal bestuur in digitale vorm te bezorgen aan de Vlaamse overheid.

      Art. 3. De financieel directeur van deze beslissing in kennis te stellen en deze beslissing bekend te maken op de web toepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Besluit Gouverneur Oost-Vlaanderen tot goedkeuring jaarrekening 2020: aktename.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn zoals gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 23 november 2012;

      Gelet op het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd bij ministerieel besluit van 26 november 2012;

      Gelet op het ministerieel besluit van 9 juli 2013 betreffende de digitale rapportering van de gegevens van de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

      Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2021 houdende vaststelling van de jaarrekening;

      Overwegende dat mevrouw de Gouverneur meedeelt dat de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente Moerbeke, zoals door de gemeenteraad vastgesteld op 29 juni 2021, werd goedgekeurd,

      Besluit

      Neemt kennis van de goedkeuring door mevrouw de Gouverneur van Oost-Vlaanderen van de jaarrekening 2020 van de gemeente.

    • Aanvullende belasting op de personenbelasting.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de Grondwet, inzonderheid de artikelen 41, 162 en 170, § 4;

      Gelet op het Wetboek van Inkomstenbelasting 1992, inzonderheid de artikelen 465-470/2;

      Gelet op de omzendbrief van de Vlaamse regering van 15 februari 2019 over de gemeentelijke fiscaliteit;

      Gelet op de financiële toestand van de gemeente,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Voor het aanslagjaar 2022 een aanvullende gemeentebelasting te vestigen ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar.

      Art. 2. De belasting vast te stellen op 7 % van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar en deze belasting te vestigen op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.

      Art. 3. Dat de vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting door het toedoen van het bestuur der directe belastingen zullen geschieden, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992.

      Art. 4. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Opcentiemen op de onroerende voorheffing.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de Grondwet, inzonderheid artikel 170, § 4;

      Gelet op het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992, inzonderheid artikel 464/1, 1°;

      Gelet op het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit, inzonderheid artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4;

      Gelet op de financiële toestand van de gemeente,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Annelie Van Hecke
      Onthouders: Lut van de Vijver, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Met 10 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Art. 1. Voor het aanslagjaar 2022, 1170 opcentiemen op de onroerende voorheffing te vestigen.

      Art. 2. Dat de vestiging en de inning van de gemeentebelasting zal gebeuren door toedoen van de Vlaamse Belastingdienst.

      Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Belasting op het ophalen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);

      Gelet op het uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse regering;

      Gelet op de omzendbrief van de Vlaamse regering van 15 februari 2019 over de gemeentelijke fiscaliteit;

      Gelet op het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992;

      Overwegende dat het gemeentebestuur in het kader van haar milieubeleid diverse diensten verzekert, o.a. onderhoud van rioleringen, bestrijding van schadelijke dieren,…;

      Overwegende dat de kosten ten laste van de gemeente voor het milieubeheer zeer aanzienlijk zijn zodat het heffen van een milieubelasting opportuun is,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Ten behoeve van de gemeente en voor een termijn eindigend op 31 december 2022, een belasting te heffen op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.

      Art. 2. De belasting bestaat uit volgende componenten:

      A.    Voor de ophalingen.

      - Een forfaitair deel per lediging en dit enkel voor restafval;

      - Een deel per aangeboden gewicht.

      Het forfaitair deel per lediging en het deel per aangeboden gewicht blijft verschuldigd zolang de afmelding van de container(s), bij verhuizing, niet is gebeurd bij de intercommunale maatschappij die voor de huisvuilophaling instaat.

      Voor de ophaling van grof vuil wordt enkel een belasting per kilogram aangeboden afval gerekend.

       a.      Forfaitair deel per lediging.

      - € 0,12 per lediging van een 40-liter-container restafval;

      - € 0,25 per lediging van een 120-liter-container restafval;

      - € 0,50 per lediging van een 240-liter-container restafval;

      - € 2,50 per lediging van een 1100-liter-container restafval.

      Voor de lediging van ondergrondse containers zonder individueel badgesysteem in appartementsblokken wordt een ledigingsprijs aangerekend van een container van 120L zijnde € 0,25 per lediging en dit vermenigvuldigd met het aantal aangesloten appartementen. De ledigingsprijs wordt aangerekend aan de beheerder/syndicus van het betreffende appartementsblok.

      b.      Per aangeboden gewicht

      1)      Restafval:

      De basisbelasting per kilogram aangeboden afval bedraagt € 0,25 per kilogram.

      - Worden gratis ter beschikking gesteld: één container per adres van 240L of maximum 2 containers van 40L of van 120L per adres (grotere hoeveelheden zijn te beschouwen als bedrijfsafval);

      - Aan inwoners die omwille van medische redenen (zoals incontinentie, nierdialyse, stoma,…) een grotere afvalproductie hebben en dit kunnen staven met een medisch attest, wordt een extra container van max. 240L ter beschikking gesteld;

      - Voor de scholen is het aantal containers niet gelimiteerd maar dit wordt bepaald in onderling overleg met IDM, steeds gebaseerd op het containerverbruik uit het verleden en de afvalproductie die vrijkomt bij een afvalbewust gedrag;

      - Voor collectieve voorzieningen wordt de afvalophaling van huishoudelijjk afval bepaald in onderling overleg met IDM. Afhankelijk van de keuze wordt de belasting aangerekend aan de beheerder/syndicus of individueel aan de bewoners op basis van de geldende tarieven. Het beleidsplan 'behandeling huishoudelijk afval collectieve voorzieningen' van IDM geldt als referentie.

       c.       Lediging en aangeboden gewicht per volume

      Voor de lediging van ondergrondse containers volgens een schuifsysteem van zakken van 60 liter en met een individueel badgesysteem wordt een prijs per aanbieding van € 2,06 (€ 0,18 ledigingskost en € 1,88 per aangeboden vuilzak).

      2) GFT-afval.

      De basisbelasting per kilogram aangeboden afval bedraagt € 0,12 per kilogram.

      - Worden gratis ter beschikking gesteld: maximum 2 containers per adres van 40 L of maximum 2 containers van 120 L per adres.

      - Voor de scholen is het aantal containers van 120L dat ter beschikking wordt gesteld niet gelimiteerd maar dit wordt bepaald in onderling overleg met IDM, steeds gebaseerd op het containerverbruik uit het verleden en de afvalproductie die vrijkomt bij een afvalbewust gedrag.

      - Voor collectieve voorzieningen wordt de afvalophaling van huishoudelijjk afval bepaald in onderling overleg met IDM. Afhankelijk van de keuze wordt de belasting aangerekend aan de beheerder/syndicus of individueel aan de bewoners op basis van de geldende tarieven. Het beleidsplan 'behandeling huishoudelijk afval collectieve voorzieningen' van IDM geldt als referentie.

      3) Grof vuil.

      De belasting bedraagt € 0,20 per kilogram aangeboden grof vuil.

       B.     Voor de deponeringen in het recyclagepark.

      Categorie

      Tarieven

       

      Voor gezinnen ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente Moerbeke

      Voor alle andere bezoekers (andere gezinnen, bedrijven, instellingen, vrije beroepen, verenigingen, e.d.)

      Grofvuil (*)

      € 0,20/kg

      € 0,20/kg

      Niet-recycleerbaar afval (*)

      € 0,10/kg (**)

      € 0,10/kg

      Recycleerbaar afval (*)

      € 0,05/kg (**)

      € 0,05/kg

      AEEA (*)

      € 0,00/kg

      € 0,00/kg

      KGA (*)

      € 0,00/kg

      € 0,05/kg

      Matrassen (*)

      € 0,00/kg

      € 0,00/kg

      *: als verschillende categorieën tezelfdertijd worden gedeponeerd (gezamenlijke weging), wordt het tarief van de gedeponeerde categorie dat het hoogst is, toegepast

      **: de belasting is evenwel niet verschuldigd voor de eerste 500 kg afval (recycleerbaar en/of niet-recycleerbaar, exclusief grofvuil, AEEA en KGA) per dienstjaar en per gezin, aangevoerd tijdens de periode dat het desbetreffende gezin tijdens het desbetreffende dienstjaar ingeschreven is in de bevolkingsregisters van de gemeente Moerbeke.

      4) PMD.

      Voor de lediging van ondergrondse PMD-afvalcontainers wordt een belasting aangerekend van 0,12 euro per aanbieding van PMD in een schuifsysteem van 60 liter en van € 0,06 per aanbieding van PMD in een schuifsysteem van 30 liter. Het PMD wordt los, dus zonder blauwe PMD-zak, in de schuif gedeponeerd.

      C.    Een vast recht.

      Het vast recht bedraagt € 55 en wordt verminderd tot € 40 voor de volgende personen die als referentiepersoon op het aanslagbiljet vermeld:

      • De personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming (= RVV-statuut);
      • De door Kind en Gezin erkende onthaalmoeders.

      De toelage zal automatisch worden toegekend via ophaling van de gegevens uit de Kruispuntbank.

      De belastingplichtigen die niet automatisch de teruggave bekomen, dienen hiertoe een aanvraag in te dienen bij het gemeentebestuur ten laatste 30 september van het aanslagjaar, samen met een attest dat aantoont dat de belastingplichtige tot één van de bedoelde categorieën behoort.

      Het attest moet betrekking hebben op een periode tussen 1 januari en 30 september van het aanslagjaar.

      Voor de belastingplichtigen waarbij de toelage niet automatisch werd verrekend dient eerst het volledig bedrag betaald te worden en zal nadien de toelage uitbetaald worden en dit voor 31 december van het betreffende jaar.

      Het attest kan afgeleverd zijn door één van de volgende instanties:

      • OCMW
      • Mutualiteit
      • Rijksdienst voor Pensioenen
      • Ministerie van Sociale Zaken
      • Dienst Tegemoetkomingen aan Personen met een Handicap
      • Kind en Gezin.

      Art. 4. De belasting (componenten A en B) is hoofdelijk verschuldigd door de leden van ieder gezin en door elk bedrijf, elke instelling, elk vrij beroep, elke vereniging, e.d. welke gebruik maakt van:

      -          De op het grondgebied van de gemeente Moerbeke door IDM ter beschikking gestelde afvalcontainers;

      -          De ophaling op afroep van grof vuil;

      -          Het gemeentelijk recyclagepark.

      Onder gezin wordt verstaan, hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij een vereniging van twee of meer personen die, al dan niet door familiebanden gebonden, gewoonlijk eenzelfde woning of woongelegenheid betrekken er samen leven.

      Art. 5. Het vast recht (component C) is hoofdelijk verschuldigd door de leden van ieder gezin als zodanig ingeschreven in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister en werkelijk in de gemeente verblijvend op 1 januari van het aanslagjaar en door de leden van elk gezin dat op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister, tenzij het gezin van de belastingplichtige eveneens ingeschreven is in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister. Dit gezin is de belasting slechts éénmaal verschuldigd. Deze uitzondering geldt niet indien het tweede verblijf verhuurd is.

      Onder “gezin” dient te worden verstaan:
      a) hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft;
      b) hetzij een vereniging van twee of meer personen die, al dan niet door familiebanden gebonden, gewoonlijk éénzelfde woning of woongelegenheid betrekken en er samen leven.

      §2. De belasting is eveneens verschuldigd door iedere natuurlijke persoon of hoofdelijk door de leden van elke vereniging die op 1 januari van het aanslagjaar een zelfstandig of vrij beroep uitoefenen, of door iedere natuurlijke en rechtspersoon die op dezelfde datum als hoofd- en/of bijkomende activiteit een commerciële, industriële, landbouw- of dienstver-lenende activiteit uitoefent op het grondgebied van de gemeente.
      Indien het gezin van de belastingplichtige op hetzelfde adres gehuisvest is, is de belasting slechts éénmaal verschuldigd.

      §3. De bepaling van §2 is niet van toepassing voor de belastingplichtige die onder het toepassingsgebied van §1 valt en een bedrijfsactiviteit uitoefent op een ander adres.

      Art. 6. §1. Het vast recht is verschuldigd per woning of woongelegenheid, hoe ook genoemd, op het grondgebied van de gemeente gelegen en door het gezin gebruikt of tot gebruik voorbehouden, ongeacht of het over een hoofd- of ander verblijf gaat.

      §2. Een woning, woongelegenheid, vestiging of bedrijf wordt beschouwd als gelegen in de gemeente wanneer zij haar adres heeft of de hoofdingang gelegen is in de gemeente; deze plaats is ook de plaats van aanslag van de belasting.

      §3. De belasting is verschuldigd per vestiging of bedrijf, vereniging, hoe ook genoemd, op het grondgebied van de gemeente gelegen en door de gebruiker voorbehouden tot het uitoefenen van zijn zelfstandige activiteit of zijn vrij beroep, zijn vereniging (indien hij/zij voor die activiteiten geen rechtspersoon heeft opgericht).

      Art. 7. §1. De belasting ten laste van een gezin wordt gevestigd ten laste van een gezinsverantwoordelijke, dit wil zeggen lastens één van de gezinsleden ouder dan 18 jaar, die in het gezin zijn eigen belangen en desgevallend die van de medegezinsleden behartigt en zich als dusdanig tegenover derden kenbaar gemaakt heeft, als dusdanig optreedt of als dusdanig gekend is.

      §2. De belasting ten laste van bedrijven, instellingen, vrije beroepen, verenigingen, enz. wordt gevestigd ten laste van de natuurlijke of rechtspersoon die de desbetreffende activiteit op het grondgebied van de gemeente uitoefent in hoofd- of bijberoep.

      Art. 8. Om de toepassing van de belasting verordening te kunnen controleren of onderzoeken worden de personeelsleden, daartoe aangesteld door het college van burgemeester en schepenen, gemachtigd alle fiscale onderzoeksbevoegdheden uit te voeren die krachtens artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 toepassing vinden op het vlak van de gemeentebelastingen. Specifiek inzake de controle en het onderzoek van boeken en bescheiden die noodzakelijk zijn voor de vestiging van de belasting, is iedereen die over dergelijke boeken of bescheiden beschikt, verplicht die zonder verplaatsing voor te leggen op ieder verzoek van deze personeelsleden. Deze personeelsleden zullen zich legitimeren via het aanstellingsbesluit en/of legitimatiebewijs. Iedereen is verplicht aan deze personeelsleden vrije toegang te verlenen tot de al dan niet bebouwde onroerende goederen die een belastbaar element kunnen vormen of bevatten of waar een belastbare activiteit wordt uitgeoefend. Om de belastingplicht te kunnen bepalen of de grondslag van de belasting te kunnen controleren of onderzoeken, moet aan die personeelsleden de mogelijkheid geboden worden vaststellingen te doen. Tot particuliere woningen of bewoonde lokalen hebben die personeelsleden evenwel alleen toegang tussen vijf uur ’s morgens en negen uur ’s avonds, na machtiging van de politierechter tenzij uit vrije wil toegang wordt verleend.

      Art. 9. De belasting wordt ingevorderd bij wijze van twee kohieren. Eén kohier heeft betrekking op het vast recht en het variabele gedeelte over een periode van 4 maanden (januari-april) en één kohier dat betrekking heeft op het variabele gedeelte over een periode van 8 maanden (mei-december).

      De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

      Art. 10. De belasting moet betaald worden binnen de 2 maand na toezending van het aanslagbiljet. Bij laattijdige betaling wordt, in toepassing van art. 4 van de invorderingsprocedure fiscale en niet fiscale ontvangsten, het te betalen bedrag verhoogd met de portkosten.

      Art. 11. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag en tegen een belastingverhoging een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen die handelt als bevoegde administratieve overheid. Het bezwaar tegen de kohierbelasting moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Van het bezwaarschrift wordt binnen de 15 dagen na ontvangst een schriftelijke ontvangstmelding gestuurd zowel naar de belastingschuldige en in voorkomend geval zijn vertegenwoordiger en aan de financieel beheerder. Enkel als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in het bezwaarschrift heeft gevraagd, zal de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger uitgenodigd worden op een hoorzitting. In voorkomend geval deelt het college van burgemeester en schepenen aan de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger ten minste vijftien kalenderdagen voor de dag van de hoorzitting de datum, uur en plaats van de hoorzitting mee waarop het bezwaarschrift behandeld zal worden, evenals de dagen, uren en plaats waarop het dossier geraadpleegd zal kunnen worden. De aanwezigheid op de hoorzitting moet door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger aan het college van burgemeester en schepenen schriftelijk of via duurzame drager worden bevestigd ten minste zeven kalenderdagen voor de dag van de hoorzitting. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wordt gehoord door het college van burgemeester en schepenen. De bevoegde overheid doet binnen een termijn van zes maanden te rekenen vanaf de datum van ontvangst van het bezwaarschrift, uitspraak op basis van een met redenen omklede beslissing. Die termijn van zes maanden wordt met drie maanden verlengd als de betwiste aanslag ambtshalve werd gevestigd. De beslissing van de bevoegde overheid wordt met een aangetekende brief betekend aan de belastingschuldige, en in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en wordt tevens ter kennis gebracht aan de financieel beheerder. Deze aangetekende brief vermeldt de instantie waarbij een beroep kan worden ingesteld evenals de ter zake geldende termijn en vormen. De beslissing van de bevoegde overheid is onherroepelijk wanneer het beroep niet tijdig bij de bevoegde instantie is ingesteld.

      Art. 12. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan IDM, Zelebaan 42 te 9160 Lokeren en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Verkoop perceel Opperstraat 101: goedkeuring verkoopakte.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;

      Gelet op het burgerlijk wetboek, artikelen 1582 t.e.m. 1701;

      Gelet op ons besluit van 13 juli 2020 om voor de verkoop van het perceel bouwgrond, gelegen te Moerbeke, Opperstraat 101, kadastraal gekend onder sectie H, nr. 719V met een oppervlakte van 238 m² beroep te doen op het coöperatief van vastgoedmakelaars voor de begeleiding van vastgoedtransacties van overheden en bijzondere opdrachtgevers, afgekort CVBA COVAST, gevestigd te Gent, Kortrijksesteenweg 1005;

      Gelet op de publieke eerste biedingsfase waarbij een bod werd uitgebracht van € 52.125 dat door het college van burgemeester en schepenen op 21 september 2020 werd aanvaard;

      Overwegende dat de koop niet is doorgegaan;

      Gelet op de organisatie van een nieuwe verkoop;

      Overwegende dat een eerste bod werd uitgebracht ten bedrage van € 47.000;

      Gelet op de tweede geheime biedingsfase waarbij een bod werd uitgebracht ten bedrage van € 52.300;

      Gelet op het besluit van 11 oktober 2021 van het college van burgemeester en schepenen houdende aanvaarding van het bod van € 52.300;

      Gelet op de verkoopakte opgesteld door notariskantoor Roegiers & Tack, geassocieerde notarissen, Dorp 38 te 9185 Wachtebeke;

      Overwegende dat overeenkomstig artikel 281 van het decreet lokaal bestuur de voorzitter van de gemeenteraad tot ondertekening kan opdragen aan een of meer leden van de gemeenteraad;

      Overwegende dat de bevoegdheid tot ondertekening van de akte op basis van voormeld artikel 281 kan overgedragen worden aan de burgemeester,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Het voorstel van verkoopakte, zoals opgemaakt door notariskantoor Roegiers & Tack, geassocieerde notarissen, Dorp 38 te 9185 Wachtebeke, voor het perceel, gelegen Opperstraat 101, 9180 Moerbeke, kadastraal gekend onder sectie H, nr. 719V met een oppervlakte van 238 m² goed te keuren.

      Art. 2. De bevoegdheid tot ondertekening van de verkoopakte op basis van artikel 281 van het decreet lokaal bestuur over te dragen aan de burgemeester waardoor de verkoopakte wordt ondertekend door de burgemeester en de algemeen directeur.

      Art. 3. Deze beslissing ter kennis te brengen van de financieel directeur, van CVBA Covast en van de notaris en bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer: Boekweithof.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad

      Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

      Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

      Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;

      Gelet op het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;

      Gelet op het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;

      Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;

      Gelet op de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009;

      Overwegende dat voor Zwaaikom aangepaste maatregelen noodzakelijk zijn;

      Overwegende dat de maatregelen noodzakelijk zijn om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Boekweithof worden opgeheven.

      Art. 2. Verbodsbepalingen.

      Er geldt verboden toegang, in beide richtingen voor iedere bestuurder, op de verbindingsweg met de F41. Deze regel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

      • verkeersbord C3 aangevuld met onderbord type M12 bij het begin van de verbindingsweg.

      Art. 3. Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.

      Art. 3.1. Afbakenen van parkeerzones.

      De denkbeeldige rand van de rijbaan is aangebracht tegenover HNRS 1 tot 3. In de aldus gevormde parkeerzone zijn de plaatsen waar de voertuigen moeten staan afgebakend met witte wegmarkeringen.

      Art. 3.2. Parkeren uitsluitend voor kampeerauto's.

      Er geldt parkeren uitsluitend voor kampeerauto’s aan de noordwestelijke zijde van de parking van de begraafplaats, over een afstand van 18m. De parkeertijd is beperkt tot 72u.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

      • verkeersbord E9h aangevuld met het gecombineerd onderbord VIIb – VIIc met opschrift “72u” en met onderbord type Xc “18m”, 18m voor het einde van de noordelijke parkeerzone van de begraafplaats.

      Art. 4. Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.

      Dit besluit en haar bijlage(n) worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

      Art 5. Opname in de verkeersbordendatabank.

      De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.

    • Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer: Kruisstraat.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad

      Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;

      Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

      Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968;

      Gelet op het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975;

      Gelet op het ministerieel besluit waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976;

      Gelet op het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008;

      Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009;

      Gelet op de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009;

      Overwegende dat voor Kruisstraat aangepaste maatregelen noodzakelijk zijn die vooral betrekking hebben op het nieuwe parkeerbeleid;

      Overwegende dat de maatregelen zijn noodzakelijk om het vlot verkeer en de veiligheid van de weggebruikers te verzekeren,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Alle voorgaande aanvullende reglementen betreffende Kruisstraat, behalve deze van gebiedsdekkende aard, worden opgeheven.

      Art. 2. Voorrangsregeling.

      De bestuurders die rijden in Kruisstraat hebben voorrang op de bestuurders die rijden in de openbare wegen die erop uitkomen.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

      • verkeersbord B15a
        • aan de onpare zijde, voor het kruispunt met Weststraat;
        • aan de onpare zijde, voor het kruispunt met Papdijk;
        • aan de pare zijde, voor het kruispunt met Papdijk;
        • aan de pare zijde, voor het kruispunt met Ooststraat.
      • verkeersbord B15c
        • aan de onpare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (naar HNR 70);
        • aan de onpare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (naar HNR 74);
        • aan de onpare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (naar Polderstraat);
        • aan de onpare zijde, voor het kruispunt met Polderstraat;
        • aan de pare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (naar Kloosterweg);
        • aan de pare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (naar Kloosterweg);
        • aan de pare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (trage weg);
        • aan de pare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (parking);
        • aan de pare zijde, voor het kruispunt met Zandberg.
      • verkeersbord B15f
        • aan de onpare zijde, voor het kruispunt met Zandberg;
        • aan de onpare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (parking);
        • aan de onpare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (trage weg);
        • aan de onpare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (naar Kloosterweg);
        • aan de onpare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (naar Kloosterweg);
        • aan de pare zijde, voor het kruispunt met Polderstraat;
        • aan de pare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (vanuit Polderstraat);
        • aan de pare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (naar HNR 74);
        • aan de pare zijde, voor het kruispunt met Kruisstraat (naar HNR 70).
      • verkeersbord B1
        • in Zandberg, voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld door een streep gevormd door witte driehoeken;
        • in Papdijk, voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld met het onderbord type M10 en een streep gevormd door witte driehoeken;
        • in Kruisstraat (parking), voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld met het onderbord type M10 en een streep gevormd door witte driehoeken;
        • in Kruisstraat (trage weg), voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld met het onderbord type M10 en een streep gevormd door witte driehoeken;
        • in Kruisstraat (vanuit Kloosterweg), voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld door een streep gevormd door witte driehoeken;
        • in Kruisstraat (vanuit Kloosterweg), voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld door een streep gevormd door witte driehoeken;
        • In Polderstraat, voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld door een streep gevormd door witte driehoeken;
        • in Kruisweg (vanuit Polderstraat), voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld door een streep gevormd door witte driehoeken;
        • in Kruisweg (vanuit HNR 74), voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld door een streep gevormd door witte driehoeken;
        • in Kruisweg (vanuit HNR 70), voor het kruispunt met Kruisstraat.
      • verkeersbord B5
        • in Weststraat, voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld door een stopstreep;
        • in Papdijk, voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld met een stopstreep;
        • in Ooststraat, voor het kruispunt met Kruisstraat, aangevuld met een stopstreep.

      Art. 3. Verbodsbepalingen.

      Art. 3.1. Algemeen toegangsverbod.

      Er geldt verboden toegang, in beide richtingen voor alle bestuurders in Kruisstraat (trage weg). Deze regel geldt niet voor het plaatselijk verkeer.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

      • verkeersbord C3 aangevuld met het onderbord type IV “uitgezonderd plaatselijk verkeer”, na het kruispunt met Kruisstraat.

      Er geldt verboden toegang, in beide richtingen voor alle bestuurders in Kruisstraat (naar Kloosterstraat). Deze regel geldt niet voor het plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

      • verkeersbord C3 aangevuld met het onderbord type IV “uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen”:
        • in Kruisstraat (naar Kloosterstraat), na het kruispunt met Kruisstraat;
        • in Kruisstraat (naar Kloosterstraat), na het kruispunt met Kruisstraat.

      Art. 3.2. Tonnagebeperking.

      Er geldt verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 7.5 ton. Deze regel geldt niet voor het plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

      • verkeersbord C21 met opschrift 7.5 t, aangevuld met het onderbord type IV “uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen”, na de grens met Nederland.

      Art. 3.3. Snelheidsbeperking.

      Er geldt verbod sneller te rijden dan 50 km/u tussen de rotonde (Ledestraat) en Zandberg.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

      • verkeersbord C43 – 50:
        • na het kruispunt met de rotonde;
        • na het kruispunt met Zandberg.

      Art. 4. Gebodsbepalingen.

      Art. 4.1. Verplicht fietspad – verbod bromfietsen klasse B.

      Er geldt verplicht fietspad in beide richtingen, aan de onpare zijde tussen de rotonde (Ledestraat) en Zandberg. Bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B mogen geen gebruik maken van het fietspad.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

      • verkeersbord D7, aangevuld met het onderbord type M7:
        • na de rotonde (Ledestraat);
        • na het kruispunt met Zandberg.

      Art. 4.2. Verplicht fietspad.

      Er geldt verplicht fietspad:

      • tussen Baggaart Noord en Papdijk (eenrichting)
      • tussen Papdijk en Baggaart Noord (eenrichting)
      • aan de onpare zijde, tussen Papdijk en de grens met Nederland (dubbelrichting)

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

      • verkeersbord D7:
        • aan de onpare zijde, na het kruispunt met Baggaart;
        • aan de onpare zijde, na het kruispunt met Weststraat;
        • aan de onpare zijde, na het kruispunt met Papdijk;
        • aan de onpare zijde, op het kruispunt met Kruisstraat (naar HNR 70);
        • aan de onpare zijde, in beide richtingen, na het kruispunt met Kruisstraat (trage weg);
        • aan de onpare zijde, in beide richtingen, na de kruispunten met Kruisstraat (naar Kloosterweg);
        • aan de onpare zijde, tegenover HNR 74.
        • aan de onpare zijde, tegenover HNR 78;
        • aan de onpare zijde, na HNR 73;
        • aan de onpare zijde, na HNR 75;
        • aan de pare zijde, na het kruispunt met Papdijk;
        • aan de pare zijde, na het kruispunt met Ooststraat.

      Art. 5. Bepalingen betreffende het stilstaan en parkeren.

      Art. 5.1. Parkeerverbod.

      Er geldt verboden te parkeren:

      • vanaf HNR 31 tot HNR 35;
      • vanaf HNR 37 tot na HNR 39;
      • voor HNR 41;
      • tussen HNR 43 en HNR 47;
      • voor HNR 49 en 51;
      • vanaf tegenover HNR 56 tot het kruispunt met Weststraat;
      • voor HNR 58 (partieel);
      • tussen HNR 58 en HNR 52;
      • tussen HNR 48a en HNR 46;
      • tussen HNR 44 en HNR 32.
      • voor HNR 30.
      • tussen HNR 28 en HNR 26;
      • voor HNR 24 (partieel).

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door de onderbroken gele streep.

      Art. 5.2. Afbakening van parkeerzones.

      De denkbeeldige rand van de rijbaan is getrokken:

      • voor HNR 35;
      • voor HNR 41;
      • voor HNR 43;
      • voor HNR 47;
      • na HNR 51;
      • voor HNR 58;
      • voor HNR 50;
      • voor HNR 46 / 44;
      • voor HNR 30;
      • voor HNR 28;
      • voor HNR 26;

      De parkeerzones worden afgebakend door een witte dwarsstreep. De onderbroken gele streep, bepaald in artikel 5.1, is onderbroken ter hoogte van de parkeerzones.

      Art. 5.3. Parkeren uitsluitend voor kampeerauto’s.

      Er geldt parkeren uitsluitend voor kampeerauto’s in de parallelweg ter hoogte van “Rode Sluis”. Er wordt 18m voorbehouden en de parkeertijd is beperkt tot 72u.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door:

      • verkeersbord E9h aangevuld met gecombineerd onderbord type VIIb – VIIc met opschrift “72u”  en met onderbord type Xc “18m”.

      Art. 6. Overlangse wegmarkeringen die de rijstroken aanduiden.

      Een doorlopende streep is getrokken:

      • na de rotonde (Ledestraat), ca. 35m;
      • ter hoogte van HNR 68;
      • tussen Papdijk en het kruispunt met Kruisstraat (parking);
      • voor het kruispunt met Kruisstraat (naar Kloosterstraat), ca. 50m;
      • tussen het kruispunt met Kruisstraat (naar Kloosterstraat) en het kruispunt met Kruisstraat (naar Kloosterstraat);
      • tussen het kruispunt met Kruisstraat (naar HNR 74) en de toegang naar HNR 76;
      • tussen de toegang van HNR 76 en het kruispunt met Kruisstraat (naar Polderstraat);
      • tussen het kruispunt met Kruisstraat (naar Polderstraat) en het kruispunt met Polderstraat;
      • tussen het kruispunt met Polderstraat en de grens met Nederland.

      De doorlopende streep is onderbroken aan de op- en inritten tot private percelen.

      Een naderingsmarkering is getrokken:

      • op het kruispunt met Ooststraat / Weststraat;
      • op het kruispunt met Papdijk;
      • op het kruispunt met Kruisstraat (parking);
      • op de kruispunten met Kruisstraat (naar Kloosterstraat);
      • op het kruispunt met Kruisstraat (naar HNR 74);
      • op het kruispunt met Kruisstraat (naar Polderstraat);
      • op het kruispunt met Polderstraat.

      Een onderbroken streep is getrokken:

      • tussen het kruispunt met Kruisstraat (parking) tot ca. 50m voor het kruispunt met Kruisstraat (naar Kloosterstraat);
      • tussen het kruispunt met Kruisstraat (naar Kloosterstraat, westelijk kruispunt) en het kruispunt met Kruisstraat (naar HNR 74).

      Art. 7. Overlangse markering die een fietspad aanduidt.

      Een overlangse markering die een fietspad aanduidt is getrokken:

      • over het kruispunt met Zandberg;
      • over het kruispunt met Weststraat;
      • over het kruispunt met Papdijk;
      • over het kruispunt met Kruisstraat (parking);
      • over het kruispunt met Ooststraat.

      Art. 8. Oversteekplaatsen.

      Een oversteekplaats voor voetgangers is getrokken tussen HNR 45 en 47.

      Art. 9. Inwerkingtreding.

      Dit reglement treedt in werking na kennisgeving via het digitale loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

      Art. 10. Kennisgeving aan de Vlaamse Overheid.

      Dit besluit en haar bijlage(n) worden digitaal ter kennisgeving overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse Overheid.

      Art 11. Opname in de verkeersbordendatabank.

      De in dit besluit omschreven maatregelen moeten zodra mogelijk door de bevoegde dienst worden gepubliceerd in de verkeersbordendatabank.

    • Toegevoegd punt door fractie Open Vld: een koesterplaats voor sterrenkindjes.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het door de fractie Open Vld toegevoegd agendapunt omschreven als volgt:

      "Voor de één is een begraafplaats een plaats om tot rust te komen, een ander haalt energie uit een bezoek aan de laatste rustplaats van zijn geliefde. Voor velen is het een plek om verbinding te voelen met wie ze zijn verloren, een plaats om herinneringen op te halen. Voor de meeste nabestaanden heeft de begraafplaats in ieder geval een specifieke betekenis en neemt ze een belangrijke plaats in bij de rouwbeleving.

      Moerbeke beschikt vandaag al over een Sterrenweide: een plaats waar sterrenkindjes, overleden tijdens de zwangerschap, kunnen begraven worden. Voor de ouders – vaak sterrenouders genoemd – is dit een plek om naar toe te gaan om dicht bij hun sterrenkindje te zijn. Maar we geloven dat dit nog beter kan, dat dit een koesterplaats voor elk sterrenkindje in de gemeente kan worden. Een plek waar alle ouders terechtkunnen, ongeacht of hun kindje al dan niet heeft geleefd, en ongeacht de duur van de zwangerschap.

      Een team van experten van Boven De Wolken vzw en DELA werkte een inspiratiebrochure uit. We vragen dat de gemeente werk maakt van een sterrenweide die aan de drie kwaliteiten voldoet die in de brochure naar voor worden geschoven:

      • Inclusief karakter
      • Verbindende kracht
      • Kindvriendelijk

       DELA beloont de mooiste koesterplaats met een bedrag van 10.000 EUR, en we vragen dat de gemeente aan deze wedstrijd deelneemt."

      Gelet op het voorstel van beslissingen:

      • Een ontwerp voor een koesterplek voor sterrenkindjes uitwerken. 
      • Het ontwerp indienen bij DELA, om in aanmerking te komen voor een financiële steun van 10.000 EUR.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Aan het college van burgemeester en schepenen de opdracht te geven het project verder uit te werken.

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Toegevoegd punt door fractie MeNS: aanbrengen regenboogzebrapad ter hoogte van de Crevestraat - Opperstraat.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

      De gemeenteraad,

      Gelet op het decreet lokaal bestuur;

      Gelet op het door de fractie MeNS toegevoegd agendapunt omschreven als volgt:

      "Een regenboogpad, een regenboogzebrapad, is een gedeelte van de openbare weg dat voorzien is van de kleuren van de regenboogvlag om daarmee aandacht te vragen voor diversiteit en acceptatie onafhankelijk van seksuele geaardheid of genderidentiteit.
      Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil in iedere gemeente of stad in Vlaanderen één regenboogzebrapad. Indien het zebrapad zich bevindt op een gewestweg, staat het AWV zelf in voor de kosten.
      Zo'n regenboogzebrapad zou ter hoogte van het kruispunt Crevestraat - Opperstraat niet misstaan, daar het toch wel een signaal zou zijn voor alle inwoners van Moerbeke.
      We vermoeden echter dat dit geen gewestweg is. Dit mag Moerbeke echter niet tegenhouden om geen regenboogzebrapad te voorzien in onze gemeente."

      Gelet op het voorstel van beslissing: MEnS vraagt om in te stemmen met het installeren van een regenboogzebrapad ter hoogte van het kruispunt Crevestraat - Opperstraat;

      Gelet op de tussenkomst van de burgemeester om de locatie vooralsnog niet te bepalen,

      Publieke stemming
      Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Barbara Put, Karin Van de Sompel
      Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Art. 1. Een regenboogzebrapad te voorzien op een nog nader te bepalen plaats in de gemeente.

      Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

    • Varia.

      Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
      Robby De Caluwe, Burgemeester
      Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
      Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Martine Dieleman, Antje Van Hecke, Marc Cossaer, Seline Somers, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Kathleen Plasschaert, Gemeenteraadsleden
      Barbara Put, Adjunct algemeen directeur
      Karin Van de Sompel, Algemeen directeur

Namens Gemeenteraad,

Karin Van de Sompel
Algemeen directeur

Peter De Bock
Voorzitter