De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;
Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Overwegende dat de notulen van de zitting van 19 december 2023 ter goedkeuring worden voorgelegd,
Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 19 december 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
Gelet op het proces-verbaal van de kiesverrichtingen van 14 oktober 2018 welke geldig werden verklaard op 5 december 2018;
Gelet op de installatievergadering van 2 januari 2019;
Gelet op de brief van 29 december 2023 van de heer Tom Hillaert, tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 verkozen op de lijst nr. 2 NV-A en als raadslid geïnstalleerd op 2 januari 2019, waarbij hij zijn ontslag indient als gemeenteraadslid, tevens OCMW raadslid;
Gelet op de kennisneming van het ontslag door de gemeenteraadsvoorzitter, waardoor het ontslag definitief werd,
Art. 1. Kennis te nemen van het ontslag van gemeenteraadslid Tom Hillaert (NV-A).
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP), artikel 47, eerste lid.
Op 1 januari 2025 fusioneren de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke. Dit heeft ook gevolgen voor de politiezone waarbij de politionele hulpverlening ook op het grondgebied van de gemeente Moerbeke zal moeten gebeuren. Een uitbreiding van de personeelsformatie van de politiezone Lokeren en overdracht van middelen dringt zich op.
Bij besluit van 18 september 2023 gaf de gemeenteraad van de stad Lokeren zijn goedkeuring aan het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de stad Lokeren en de gemeente Moerbeke.
Bij besluit van 19 september 2023 gaf de gemeenteraad van de gemeente Moerbeke zijn goedkeuring aan het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging van de gemeente Moerbeke met de stad Lokeren.
De beoogde samenvoegingsdatum is 1 januari 2025.
Deze beslissing heeft als gevolg dat politiezone Lokeren vanaf 1 januari 2025 tevens zal instaan voor de politionele dienstverlening op het grondgebied van de gemeente Moerbeke. Deze beslissing noodzaakt een aanpassing aan de huidige personeelsformatie van de politiezone Lokeren alsook een verschuiving van de noodzakelijke personele, materiële en financiële middelen van de politiezone Regio Puyenbroeck naar de politiezone Lokeren.
Een gezamenlijke nota met de omschrijving van de personele, materiële en financiële middelen die overgedragen dienen te worden naar de politiezone Lokeren, werd opgesteld na diverse onderhandelingen tussen beide korpschefs. De inhoud van de nota maakt deel uit van dit besluit en zal tevens voorgelegd worden aan het politiecollege van de politiezone Regio Puyenbroeck.
De voorgestelde personeelsformatie kreeg een gunstig advies van het Basis Overlegcomité Politie 107 van de Politiezone Lokeren van 13 juni 2023;
Aan de gemeenteraad van de Moerbeke wordt gevraagd om akkoord te gaan met de voorgestelde aanpassing aan de personeelsformatie alsook met de over te dragen middelen.
Er zal gelijktijdig een akkoord gevraagd worden aan de gemeenteraad van de stad Lokeren.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten;
Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van het administratief en logistiek personeel van de lokale politie.
Koninklijk besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren;
Koninklijk besluit van 7 december 2001 tot vaststelling van de formatienormen van de personeelsleden van de lokale politie;
Koninklijk besluit van 15 januari 2003 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meer gemeente politiezone;
Ministeriële omzendbrief PLP 10 van 9 oktober 2001 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking;
Gemeenteraadsbesluit van stad Lokeren van 29 november 2021 met betrekking tot de aanpassing personeelsformatie van het operationeel en CaLog kader;
Gunstig advies van het Basis Overlegcomité Politie 107 van 13 juni 2023.
Personele middelen
Bij gemeenteraadsbesluit van Lokeren van 29 november 2021 werd de personeelsformatie van het operationeel personeel en van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel van de lokale politie vastgesteld als volgt:
Formatie van het operationeel personeel:
Officierenkader:
1 hoofdcommissaris van politie, korpschef
5 commissarissen van politie, waarvan één voor elk van de volgende diensten:
- lokaal informatiekruispunt / gerechtelijk secretariaat / dienst intern toezicht
- directie operaties
- lokale recherchedienst
- dienst interventie en onthaal
- beleid en operationele coördinatie en steun Middenkader:
19 hoofdinspecteurs van politie, waarvan:
- 2 lokaal informatiekruispunt / gerechtelijk secretariaat
- 1 directie operaties
- 5 lokale recherchedienst waarvan 1 voor de sociale cel, zijnde een hoofdinspecteur van politie met specialiteit politieassistent
- 9 dienst interventie en onthaal
- 1 dienst wijkwerking
- 1 verkeerdienst
1 hoofdinspecteur van politie voor detachering naar CICOV Basiskader:
70 inspecteurs van politie, waarvan:
- 11 lokale recherchedienst waarvan 1 voor de sociale cel
- 38 dienst interventie, waarvan 4 patrouille- en/of drughondgeleiders
- 7 dienst onthaal
- 10 dienst wijkwerking
- 4 verkeerdienst
Formatie van het operationeel of statutair administratief en logistiek personeel Basiskader of Calog niveau C
4 inspecteurs van politie of 4 assistenten - niveau C, waarvan:
- 1 inspecteur of assistent – niveau C directie operaties
- 1 inspecteur of assistent – niveau C dienst ICT
- 2 inspecteurs of assistenten – niveau C functioneel beheerder voor de dienst gerechtelijk secretariaat
Formatie van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel Statutair
1 adviseur – niveau A klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning 1 adviseur – niveau A klasse 2 Jurist en DPO
3 consulenten - niveau B
1 consulent - niveau B -ICT
1 consulent - niveau B -milieuhandhaving 14 assistenten – niveau C
Contractueel
3 hulpkrachten – niveau D. Eén betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan.
Op basis van een grondige analyse van de beschikbare cijfergegevens over het aantal politionele interventies, de criminaliteitsfenomenen alsook de verkeersveiligheid op
het grondgebied van de gemeente Moerbeke, werd de te verwachten bijkomende werklast voor de politiezone Lokeren berekend.
Teneinde een gelijkwaardige politionele dienstverlening binnen de basispolitiezorg over het volledige grondgebied van de politiezone Lokeren te kunnen garanderen (betreft de uitvoering van de zeven basisfunctionaliteiten zijnde wijkwerking, onthaal, interventie, politionele slachtofferbejegening, lokale opsporing en lokaal onderzoek, handhaving van de openbare orde en verkeer), is een aanpassing van de huidige personeelsformatie noodzakelijk.
Voor de uitvoering van de functionaliteit interventie is de inzet van een derde interventieploeg 24/7 noodzakelijk teneinde alle bijkomende interventies te kunnen behandelen alsook de interventietermijnen in de regio noord van het grondgebied te beperken. Er zal tevens op regelmatige basis voorzien worden in een bijkomend onthaalpunt in de noordelijke sector van het grondgebied.
De dienst interventie en onthaal dient hiervoor versterkt te worden met bijkomend 2 hoofdinspecteurs en 7 inspecteurs.
De minimale norm zoals vastgelegd in de omzendbrief PLP10 voorziet 1 wijkinspecteur per 4000 inwoners.
Een uitbreiding met 2 inspecteurs binnen de dienst wijkwerking is noodzakelijk.
We wensen éénzelfde verkeershandhavingsbeleid te voeren over het volledige grondgebied van de politiezone.
Een uitbreiding van de verkeersdienst met 1 inspecteur is noodzakelijk.
Een verwachte toename van het aantal opsporings- en gerechtelijke onderzoeken alsook de toenemende vraag om beschikbare informatie in het kader van radicalisering beter en efficiënter te exploreren, noodzaakt ons tot deze dienst te versterken. Deze bijkomende capaciteit zal tevens noodzakelijk zijn voor de opvolging van schijnhuwelijken door de lokale recherchedienst en de bijkomende werklast die gecreëerd wordt door de opstart van het Family Justice Center van 2024.
Een uitbreiding van de Lokale Recherchedienst met 1 inspecteur is noodzakelijk.
De werking van onze Lokale Wapen Unit dient geoptimaliseerd te worden, dit wordt momenteel slechts als secundaire opdracht uitgevoerd door een interventielid.
De uitbreiding van ons grondgebied noodzaakt dan ook een versterking van deze dienst met 1 hoofdinspecteur of inspecteur met bevoegdheid van officier van gerechtelijke politie die verantwoordelijk zal zijn voor de Lokale Wapen Unit.
Er is tevens nood aan de uitbreiding van deze dienst met 1 assistent voor de administratieve afhandeling van verkeersovertredingen in het kader van GAS 5 alsook de bijkomende verkeersinbreuken ingevolge de uitbreiding van het grondgebied. Deze bijkomende capaciteit zal tevens aangewend worden voor het digitaliseringsproces van alle processen-verbaal dat vanaf 2024 geïntroduceerd zal worden voor alle politiezones.
Teneinde de werking van de dienst Financiën verder te optimaliseren is er nood aan een uitbreiding met 1 consulent met financiële kennis. Deze zal tevens de bijkomende administratieve werklast binnen de dienst PLIF door de uitbreiding van het organiek kader ingevolge de fusie opvangen.
Hoofdcommissaris van politie Dirk De Paepe stelt voor om 6 plaatsen voor inspecteur van politie voor de dienst interventie onmiddellijk vacant te verklaren gelet de heel waarschijnlijk beperkte budgettaire gevolgen omwille van het feit dat de effectieve inplaatsstelling hoogstwaarschijnlijk niet meer in 2024 kan gerealiseerd worden.
Het betreffen geen betrekkingen zoals bedoeld in art. 6.2.12 bis van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 noch gespecialiseerde betrekkingen. De korpschef stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
De korpschef stelt voor om een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit, dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Hoofdcommissaris van politie Dirk De Paepe stelt ook voor om de 2 plaatsen voor hoofdinspecteur van politie voor de dienst interventie onmiddellijk vacant te verklaren en de medewerkers die momenteel de basisopleiding tot hoofdinspecteur volgen de kans te geven om terug te keren naar de politiezone Lokeren.
Het betreffen geen betrekkingen zoals bedoeld in art. 6.2.12 bis van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 noch gespecialiseerde betrekkingen. De korpschef stelt voor om volgende selectiewijze vast te stellen:
De korpschef stelt voor om een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit, dat deze mobiliteitsreserve geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus
Overdracht financiële middelen - federale toelage
Na mondeling overleg met Binnenlandse Zaken werd bepaald dat het deel van de federale toelage dat gekoppeld is aan de gemeente Moerbeke en vanaf 1 januari 2025 moet doorgestort worden naar de politiezone Lokeren, zal berekend worden op basis van de KUL-norm die werd toegekend aan de gemeente Moerbeke.
Het koninklijk besluit betreffende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meer gemeente politiezone voorziet 8.6 als KUL- norm voor de gemeente Moerbeke wat tevens overeenstemt met 12.32 % van de politiezone Regio Puyenbroeck.
Overdracht personele middelen
Er werd overeengekomen dat voor het bepalen van het aantal over te hevelen medewerkers van de politiezone Regio Puyenbroeck naar de politiezone Lokeren eveneens de KUL-norm als basis zal worden genomen, meer bepaald 8.6 voltijdse equivalenten bestaande uit 7.6 inspecteurs en 1 hoofdinspecteur. Deze zullen worden toegevoegd aan de KUL-norm van de politiezone Lokeren. Er zullen geen gedwongen mutaties worden uitgevoerd, de overdracht geschiedt op vrijwillige basis. Indien er onvoldoende vrijwilligers zijn zullen er “lege stoelen” worden overgeheveld.
Overdracht materiële middelen
Er werd overeengekomen dat twee voertuigen alsook twee elektrische fietsen van de politiezone Regio Puyenbroeck die momenteel in gebruik zijn binnen het grondgebied van Moerbeke, zullen worden overgedragen aan de politiezone Lokeren.
Alle roerende goederen met inbegrip van de goederen die deel uitmaken van de individuele en functionele uitrusting van de over te hevelen medewerkers (effectieven en “lege stoelen”) worden mee overgedragen aan de politiezone Lokeren.
Financiële en beleidsinformatie
De financiële engagementen worden in tussentijd wel al onder voorbehoud gefinancierd vanuit Stad Lokeren.
Zie financiële nota in bijlage aan dit besluit.
De gemeenteraad stelt de personeelsformatie van het operationeel personeel en van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel van de lokale politie ingevolge de fusie met de stad Lokeren als volgt vast:
Formatie van het operationeel personeel:
Officierenkader:
1 hoofdcommissaris van politie - korpschef
5 commissarissen van politie, waarvan één voor elk van de volgende diensten:
- lokaal informatiekruispunt / gerechtelijk secretariaat / dienst intern toezicht
- directie operaties
- lokale recherchedienst
- dienst interventie en onthaal
- beleid en operationele coördinatie en steun Middenkader +2
21 hoofdinspecteurs van politie, waarvan:
- 2 lokaal informatiekruispunt / gerechtelijk secretariaat
- 1 directie operaties
- 5 lokale recherchedienst waarvan 1 voor de sociale cel, een hoofdinspecteur van politie met specialiteit politie-assistent
- 11 dienst interventie en onthaal
- 1 dienst wijkwerking
- 1 verkeerdienst
1 hoofdinspecteur van politie voor detachering naar CICOV Basiskader +11
81 inspecteurs van politie, waarvan:
- 12 lokale recherchedienst
- 44 dienst interventie, waarvan 4 patrouille- en/of drughondgeleiders
- 8 dienst onthaal
- 12 dienst wijkwerking
- 5 verkeerdienst
Middenkader of basiskader met bevoegdheid ‘officier van gerechtelijke politie’ +1
2 hoofdinspecteurs of inspecteurs van politie met bevoegdheid ‘officier van gerechtelijk politie’, waarvan:
- 1 Dienst LWU
- 1 Directie Operaties
Formatie van het operationeel of statutair administratief en logistiek personeel Basiskader of assistent - niveau C
3 inspecteurs van politie of 3 assistenten - niveau C, waarvan:
- 1 inspecteur of assistent - niveau C - dienst ICT
- 2 inspecteurs of assistenten - niveau C - functioneel beheerder voor dienst gerechtelijk secretariaat
Formatie van het statutair en contractueel administratief en logistiek personeel Statutair +2
1 adviseur – niveau A klasse 2 PLIF en beleidsondersteuning 1 adviseur – niveau A klasse 2 Jurist en DPO
4 consulenten - niveau B
1 consulent - niveau B - ICT
1 consulent - niveau B -milieuhandhaving 15 assistenten – niveau C
Contractueel
3 fulltime equivalent hulpkracht (D-niveau) Eén fulltime betrekking van statutair hulpkracht is uitdovend en wordt vastgesteld tot het vrijkomen ervan.
De gemeenteraad neemt kennis van het nieuwe organogram van de politiezone Lokeren zoals gevoegd in bijlage aan dit besluit en van de financiële nota voor het dienstjaar 2024 toegevoegd als bijlage.
De gemeenteraad verklaart in de nieuwe formatie van het operationeel personeel 6 plaatsen van inspecteur van politie – dienst interventie en 2 plaatsen van hoofdinspecteur van politie – dienst interventie onmiddellijk vacant.
De gemeenteraad stelt volgende selectiewijze vast: de selectie zal gebeuren door een selectiecommissie die dient samengesteld te zijn uit maximum vijf leden, de voorzitter inbegrepen en moet samengesteld zijn uit een onpaar aantal leden, de voorzitter inbegrepen.
Artikel 5
De gemeenteraad besluit een wervingsreserve aan te leggen voor een gelijkwaardige functionaliteit die geldig is tot de datum van de oproep tot kandidaten van de tweede navolgende mobiliteitscyclus.
Gelet op het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n°215.302) waaruit blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen;
Toelichting
De gouverneur liet weten dat er een aantal besturen een gemeenteraadsbeslissing genomen hebben met daarin een intentie tot wijziging van de hulpverleningszone waartoe zij behoren.
Concreet gaat het om volgende vragen:
Daarnaast hebben ook de gemeenteraden van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede een besluit genomen met daarin een standpunt aangaande de evolutie binnen de zone Zuid-Oost.
De wet van 15 mei 2007 bepaalt in artikel 14 dat de Koning de territoriale afbakening van de zones bepaalt, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de Ministerraad. Dit provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur. Het comité wint advies in van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie en formuleert op basis hiervan een advies aan de Koning.
Op basis van het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen.
Concreet dient de gemeenteraad een standpunt in te nemen over de voorstellen tot territoriale wijziging.
Aan de gemeenteraad wordt dan ook gevraagd akkoord te gaan met de voorstellen van Moerbeke-Lokeren, Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen.
De gouverneur liet weten dat er een aantal besturen een gemeenteraadsbeslissing genomen hebben met daarin een intentie tot wijziging van de hulpverleningszone waartoe zij behoren.
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid de artikelen 14 en 15. Raad van State van 23 september 2011 n°215.302.
KB van 4 maart 2008 en latere wijzigingen.
De definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke van respectievelijk 18/09/2023 en 19/09/2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Oost.
De goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 14/11/2023, 06/11/2023 en 26/10/2023.
De gemeenteraadsbesluiten van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 12/12/2023, 18/12/2023 en 21/12/2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Waasland.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Laarne d.d. 21/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wetteren d.d. 19/12/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum.
Het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Lierde d.d. 27/11/2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.
Concreet gaat het om vragen van volgende gemeenten:
Daarnaast hebben ook de gemeenteraden van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede een besluit genomen met daarin een standpunt aangaande de evolutie binnen de zone Zuid-Oost.
De wet van 15 mei 2007 bepaalt in artikel 14 dat de Koning de territoriale afbakening van de zones bepaalt, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de Ministerraad. Dit provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur. Het comité wint advies in van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie en formuleert op basis hiervan een advies aan de Koning.
Op basis van het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen.
Concreet dient de gemeenteraad een standpunt in te nemen over de voorstellen tot territoriale wijziging.
Art. 1. Akte te nemen van de intentieverklaringen van Moerbeke-Lokeren en Beveren-Kruibeke- Zwijndrecht om als nieuwe fusiegemeenten respectievelijk deel uit te maken van de hulpverleningszone Oost en de hulpverleningszone Waasland en van de intentieverklaringen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen om respectievelijk toe te treden tot de hulpverleningszones Centrum, Vlaamse Ardennen, Centrum en Oost.
Art. 2. Akte nemen van het, door de gemeenteraden bekrachtigd, schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede.
Art. 3. De voorstellen van Moerbeke-Lokeren (toetreding tot hulpverleningszone Oost), Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht (toetreding tot hulpverleningszone Waasland), Laarne (toetreding tot hulpverleningszone Centrum), Lierde(toetreding tot hulpverleningszone Vlaamse Ardennen) , Wetteren (toetreding tot hulpverleningszone Centrum) en Wichelen (toetreding tot hulpverleningszone Oost) gunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.
Art. 4. Deze beslissing te bezorgen aan de Gouverneur, de hulpverleningszone Centrum en aan de hulpverleningszone Oost en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 21 september 2007 houdende subsidiëring van projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 8 juli 2016 houdende subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid;
Gelet op het besluit Lokaal Woonbeleid van de Vlaamse regering van 16 november 2018;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Overwegende dat het besluit Lokaal Woonbeleid de gemeente beschouwt als regisseur van het lokale woonbeleid; dat het lokale woonbeleid opgenomen is binnen de Vlaamse beleidsprioriteiten;
Overwegende dat het besluit Lokaal Woonbeleid tevens voorziet in een nieuw financieringskader;
Overwegende dat de gemeente als regisseur voor het lokaal woonbeleid een aantal verplichte taken heeft;
Overwegende dat door de samenwerking met andere gemeenten ook een hoger subsidiebedrag kan worden toegekend afhankelijk van het aantal deelnemende gemeenten;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2019 om in te stappen in een intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) Wonen, georganiseerd door Interwaas, en mee te werken aan de uitwerking van een intergemeentelijk project;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 10 april 2019 houdende akkoord tot toetreding tot cluster 2 van het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Wonen;
Gelet op het besluit van 6 september 2022 houdende akkoord om aanvullende activiteiten uit te voeren om aanspraak te kunnen maken op extra subsidie;
Overwegende dat één van voormelde aanvullende activiteiten het afsluiten van een afsprakenkader met de minister is om conformiteitsonderzoeken uit te voeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door de nieuwe maatschappij;
Gelet op het voorstel van afsprakenkader,
Art. 1. Akkoord te gaan met het afsprakenkader over conformiteitsonderzoeken in woningen die te huur worden aangeboden aan de woonmaatschappij met het oog op nieuwe inhuurname.
Art. 2. Een afschrift van het afsprakenkader te bezorgen aan de minister van wonen en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op de Grondwet, inzonderheid de artikelen 41, 162 en 170, § 4;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de omzendbrief van de Vlaamse regering van 15 februari 2019 over de gemeentelijke fiscaliteit;
Gelet op het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode, inzonderheid titel III en titel VI, hoofdstuk VI;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Gelet op het decreet van 4 februari 1997 houdende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 6 oktober 1998 betreffende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen;
Overwegende dat in het kader van de Vlaamse Wooncode de conformiteitsonderzoeken worden uitgevoerd door een woningcontroleur;
Overwegende dat de burgemeester de woningcontroleurs dient aan te wijzen; dat dit niet noodzakelijk personeelsleden van de eigen gemeente moeten zijn, maar ook medewerkers van een intergemeentelijk samenwerkingsverband waartoe de gemeente behoort;
Gelet op het besluit van de burgemeester van 25 augustus 2015 houdende aanwijzing van mevrouw Frauke Van Goethem, personeelslid bij het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Interwaas als woningcontroleur voor de gemeente Moerbeke conform artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen aan te wijzen;
Overwegende dat de kosten voor het afleveren van een conformiteitsattest mogen verhaald worden op de persoon die het attest aanvraagt; dat de vergoeding enkel niet verschuldigd is als het attest wordt afgeleverd na het verstrijken van de wettelijke termijn van 60 dagen die de gemeente heeft om de aanvraag te onderzoeken;
Overwegende dat artikel 22 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 oktober 1998 de maximale vergoeding die een gemeentebestuur kan vragen voor de afgifte van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning vastlegt op € 62,50;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 houdende goedkeuring van het retributiereglement op de afgifte van conformiteitsattesten;
Gelet op het voorstel van Woonwijzer Waasland tot aanpassing van het retributiereglement teneinde het voor de verhuurders extra interessant te maken om renovatieadvies en -begeleiding aan te vragen:
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om akkoord te gaan met dit voorstel,
Art. 1. Voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025 een retributie te vestigen op het afleveren van conformiteitsattesten voor woningen door het gemeentebestuur.
Art. 2. Van deze retributie zijn vrijgesteld:
Art. 3. De retributie is vastgesteld als volgt:
Art. 4. De retributie is verschuldigd door de persoon die het stuk vraagt.
Art. 5. De retributie moet betaald worden bij het afleveren van het stuk. Indien het stuk wordt verzonden, moet de retributie betaald worden binnen de 30 dagen na ontvangst van het stuk door middel van storting op het rekeningnummer vermeld in een schrijven van het gemeentebestuur.
Art. 6. Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden.
Art. 7. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen & ter beschikking te stellen en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Moerbeke de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen,
Volgend reglement goed te keuren.
REGLEMENT
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Moerbeke een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt, is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
75 EUR |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en terbeschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Moerbeke en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Moerbeke wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Moerbeke en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker, zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Moerbeke via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 1 januari 2024 artikel 2, III van het retributiereglement goedgekeurd op 28 februari 2023 door de gemeenteraad.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
[1] https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform
Bijlage: verwerkingsovereenkomst
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 houdende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 20 december 2016 houdende de subsidiëring van het strategisch project in uitvoering van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen naar aanleiding van de achtste oproep 2016 Open project Moervaartvallei; dat het project Moervaartvallei het realiseren van natuurgebieden, het versterken van duurzame landbouw en het bieden van rechtszekerheid aan de haven in het gebied omvat;
Gelet op de raamovereenkomst tussen de partners van het project die de engagementen van alle partners voor de realisatie van het plan vastlegt;
Gelet op de finalisering van de raamovereenkomst op de stuurgroep vergadering Moervaartvallei van 7 februari 2018;
Gelet op de goedkeuring van de raamovereenkomst van het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2018;
Overwegende dat in de maand maart 2018 alle partners het document ter goedkeuring voorleggen aan hun bestuursorganen – deze goedgekeurde raamovereenkomst wordt ter ondertekening aan de Vlaamse regering voorgelegd bij de definitieve vaststelling van het gewestelijk RUP Moervaartvallei fase 1 en de gelijktijdige beslissing voor instelling van het landinrichtingsproject Moervaartvallei;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2018 houdende goedkeuring van de raamovereenkomst Moervaartvallei;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023 houdende akkoord met de aan de gemeente Moerbeke toegewezen taken;
Gelet op het voorstel van overeenkomst houdende instemming met de financiering en uitvoering van inrichtingswerken met het oog op de realisatie van het Landinrichtingsplan,
Art. 1. Akkoord te gaan met de overeenkomst houdende instemming met de financiering en uitvoering van inrichtingswerken met het oog op de realisatie van het Landinrichtingsplan Kalvekant-Reepkens-Oostdonk-Maaibos, zoals gevoegd in bijlage.
Art. 2. De burgemeester en de algemeen directeur te machtigen de overeenkomst namens de gemeente Moerbeke te ondertekenen.
Art. 3. De overeenkomst te bezorgen aan de Vlaamse Landmaatschappij, Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 75 – 9000 Gent ter attentie van Ilse Smitz.
Art. 4. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 30 oktober 2018 houdende goedkeuring toetreding en ondertekening auditcharter vanuit het belang van een (interne) audit en evaluatie, met de daaruit volgende aanbevelingen en verbetervoorstellen (tips & tricks, goede praktijken zoals bekend bij andere lokale organisaties), als instrument om de werking en de beheerscontrole te verbeteren;
Overwegende dat Audio op 15 juni 2010 is opgericht als een vereniging in het kader van titel 8 (hoofdstuk 1) van het OCMW-decreet;
Overwegende dat de vereniging Audio uitsluitend werkt voor vennoten-leden;
Gelet op de statuten van Audio;
Gelet op de algemene vergadering van 8 december 2023;
Overwegende dat het verslag van de algemene vergadering ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de vennoten-leden,
Art. 1. Kennis te nemen van het verslag van de algemene vergadering van Audio van 8 december 2023.
Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te zenden aan Audio, en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid inzonderheid artikel 15, §1, tweede lid;
Gelet op de beraadslaging nr. 11/029 van 5 april 2011, gewijzigd op 4 juni 2013 en 5 april 2016, met betrekking tot de mededeling van persoonsgegevens door de kruispuntbank van de sociale zekerheid aan gemeentes en provincies met het oog op de automatische toekenning van aanvullende voordelen aan inwoners die recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2023 houdende de belasting op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 25 april 2023 houdende de melding van de ondertekende overeenkomst betreffende de machtiging van het sectoraal comité van de sociale zekerheid aan de gemeente Moerbeke om mededeling te bekomen van de lijst van personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging, die de voorkeurtarieven genieten bij het RIZIV, de HVKZ of de DOSZ;
Overwegende dat de overeenkomst enkel geldt voor 2023;
Gelet op onze aanvraag aan de Kruispuntbank tot machtiging voor opvraging van gegevens van de rechthebbenden voor toekenning van de toelage;
Gelet op de nieuwe overeenkomst houdende de machtiging van het sectoraal comité van de sociale zekerheid en van de Gezondheid aan de gemeente Moerbeke om mededeling te bekomen van de lijst van personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging, die de voorkeurtarieven genieten bij het RIZIV, de HVKZ of de DOSZ, ondertekend door de burgemeester;
Overwegende dat conform artikel 7 van voormelde overeenkomst de burgemeester er zich toe moet verbinden alle gemeenteraadsleden van de gemeente in kennis te stellen van deze overeenkomst,
Art. 1. Kennis te nemen van de ondertekende overeenkomst betreffende de machtiging van het sectoraal comité van de sociale zekerheid aan de gemeente Moerbeke om mededeling te bekomen van de lijst van personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de verzekering voor geneeskundige verzorging, die de voorkeurtarieven genieten bij het RIZIV, de HVKZ of de DOSZ, ondertekend door de burgemeester.
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Namens Gemeenteraad,
Karin Van de Sompel
Algemeen directeur
Robby De Caluwe
Voorzitter