Terug Gemeenteraad

Tue 30/06/2020 - 19:30 Raadzaal

Openbaar

  • Goedkeuring verslag vorige zitting

    Aan de gemeenteraad worden de notulen van de vorige zitting d.d. 26 mei 2020 ter goedkeuring voorgelegd.

    Kan de gemeenteraad de notulen goedkeuren?

  • Ieder raadslid heeft tijdig een exemplaar van de jaarrekening ontvangen, samen met de verplichte bijlagen, en heeft de mogelijkheid gekregen om vragen te stellen.

    Ook werd het jaarverslag 2019 overgemaakt. Met het jaarverslag wordt voldaan aan de wettelijke verplichting om jaarlijks een verslag uit te brengen over de gedane werkzaamheden. Het biedt wederom de mogelijkheid de functie en betekenis van de activiteiten van de gemeentediensten voor het voetlicht te brengen. Het jaarverslag is in de eerste plaats voor de beleidsverantwoordelijken, zowel verkozenen als leidend personeel, een hulpmiddel om inzicht te verwerven in de gemeentelijke werking. Zij kunnen hieruit lessen trekken voor het toekomstig beheer van de gemeente. Naast de begroting, het meerjarenplan en de rekening is het jaarverslag voor de beleidsverantwoordelijken een belangrijk instrument waardoor het gemeentelijk beheer in een ruimer tijdsperspectief geplaatst wordt.

    Gemeentebesturen zijn de dag van vandaag echte gemeentebedrijven. De mensen waarvoor het bestuur zijn activiteiten ontwikkelt, worden beschouwd als klanten waarvoor het zijn diensten ontwikkelt en waarmee een goed contact wordt onderhouden. Hierbij staat communicatie centraal. Het jaarverslag is een interessant communicatiekanaal omdat alle beleidsdomeinen en beleidsvelden erin worden belicht. Het jaarverslag is dus ook voor de bevolking en alle geïnteresseerden een belangrijke informatiebron. Het bevat vele kengetallen en informatie en is ongetwijfeld interessant voor iedereen die het gemeentelijk beleid van dichtbij volgt.

    Kan de gemeenteraad de jaarrekening 2019 vaststellen en akte nemen van het jaarverslag over het dienstjaar 2019?

  • Rapport organisatiebeheersing.

    Artikel 219, lid 2 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn rapporteert over het organisatiebeheersingssysteem uiterlijk op 30 juni van het daaropvolgende jaar

    Het organisatiebeheersingssysteem van het lokaal bestuur bepaalt hoe dit moet gebeuren (bv. de procedures, controlemaatregelen). Dat systeem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de diensten. Een aantal onderdelen van dit systeem zijn ook decretaal bepaald.

    Organisatiebeheersing is dus een middel om de doelstellingen te bereiken en een continue opdracht waar al de medewerkers dagelijks, al dan niet bewust, mee bezig zijn.

    De algemeen directeur stelt, in overleg met het managementteam, het organisatiebeheersingssysteem vast. Het kader daarvoor is onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Een nieuw, gemeenschappelijk kader voor gemeente en OCMW wordt uitgewerkt.

    In dit rapport wordt een overzicht gegeven van de stand van zaken van de acties die zijn uitgevoerd in het kader van organisatiebeheersing in 2019 en de planning voor 2020. De acties worden beheerd in de tabel ‘Actieplan organisatiebeheersing’, die als bijlage bij dit verslag wordt gevoegd.

    Aan de raad wordt gevraagd om hiervan akte te nemen?

  • Onze gemeente vormt samen met 17 andere steden en gemeenten, de hulpverleningszone centrum.

    De definitieve fase van de brandweerhervorming is gestart per 1 januari 2015. De wet civiele veiligheid bepaalt dat de (brandweer)zone gefinancierd wordt door onder meer de dotaties van de gemeenten van de zone. De gemeenteraad keurde op 26 november 2013 hiertoe de financiële verdeelsleutel goed.

    De dotaties van de gemeenten worden jaarlijks vastgesteld door de gemeenteraden op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende gemeenteraden.

    Het voorstel van dotatie voor 2020 werd door de gemeenteraad op 22 oktober 2019 goedgekeurd en gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 als volgt

    • Voor exploitatie: € 239.107,00
    • Voor investeringen: € 26.497,00
    • Bijdrage voor de pensioenen: € 1.291,51.

    De brandweerzone heeft haar initiële begroting bijgestuurd.

    Het betreft ditmaal een eerder technische budgetwijziging, waarin een aanpassing van de personeelskredieten aan de indexering van de wedden doorgevoerd werd (april i.p.v. februari). Ook werden de werkingskredieten herzien en is er langs de ontvangstenzijde een toelage vanwege Zone Oost opgenomen (ikv een samenwerking rond de dispatching). Tot slot werd ook een relatief beperkte meerkost ten gevolge van de corona-crisis verwerkt in de begroting. Het gevolg van deze aanpassingen is dat zowel de exploitatie- als de investeringsdotatie van de gemeenten naar beneden gebracht kunnen worden.

    Het volledige begrotingsresultaat van 2019 (in totaal 4,2 mio euro) wordt in deze tweede begrotingswijziging geristorneerd naar de verschillende gemeenten volgens het aandeel van iedere gemeenten in dit resultaat (m.a.w. volgens de verdeelsleutel voor het jaar 2019).

    Na de bespreking ervan in de begrotingscommissie keurde het zonecollege van de Hulpverleningszone Centrum op 20 mei 2020 het ontwerp van de begrotingswijziging 2 voor het dienstjaar 2020 goed. De definitieve goedkeuring door de zoneraad is voorzien op 24 juni 2020.

    De regelgeving bepaalt dat ook de gewijzigde dotaties aan de hulpverleningszone dienen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.

    De aangepaste dotaties die door de gemeente Moerbeke worden toegekend aan de Hulpverleningszone centrum zijn:

    • Voor exploitatie: € 233.512,85
    • Voor investeringen: € 25.043,64
    • Bijdrage voor de pensioenen: € 1.291,51

    Kan de gemeenteraad dit goedkeuren?

  • Goedkeuring Masterplan Moerbeke 2050.

    Op 30 mei 2017 besliste de gemeenteraad om een masterplan voor het centrum van onze gemeente op te maken de Vlaamse Bouwmeester een mandaat te geven om hiervoor een open oproep te organiseren. Op 29 mei 2018 keurde de gemeenteraad de projectdefinitie goed.

    Het masterplan is een visie op onze gemeente met aandacht voor ondernemen, mobiliteit, openbare ruimte, groen, toerisme, wonen, parkeerruimte, openbare gebouwen… Het doel is een dorp(centrum) creëren dat één geheel vormt en waarin een duidelijke stijl naar voor komt.

    De opdracht werd op 26 februari 2019 gegund aan de Tijdelijke Vereniging List-Lola landscape architects. Het afgelopen jaar is aan dit Masterplan hard gewerkt door de gemeente samen met het studiebureau List-Lola.

    Het project is eerder voorgelegd aan de gemeenteraad in de vorm van een presentatie. De opgehaalde input is verwerkt in het bijgevoegd verslag, welke nu ter goedkeuring wordt aangedragen.

    Voor de bevolking vonden er 2 participatiemomenten plaats (29 april en 3 oktober 2019).

    In de powerpointpresentatie (zie bijlage) van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) van 3 juni 2020 wordt het masterplan per ambitie toegelicht.

    Kan de gemeenteraad het masterplan goedkeuren?

  • Goedkeuring woonbehoeftestudie.

    De huidige woonbehoeftestudie dateert van 2003 en geeft prognoses tot 2022.

    Voor de periode 2020-2022 zijn deze prognoses achterhaald wegens de veranderde situatie tussen 2003 en nu met als voornaamste wijziging de sluiting van de suikerfabriek die gelegen was in het centrum van Moerbeke.

    Voor de opmaak van masterplan Moerbeke 2050 is het noodzakelijk om een recente woonbehoeftestudie te hebben die rekening houdt met de huidige situatie op woonbehoeftevlak van zowel Moerbeke als Vlaanderen.

    De gemeenteraad keurde in zitting van 25 juni 2019 de prijsvraag en het bestek goed voor de actualisatie van de woonbehoeftenstudie.

    Na prijsvraag heeft het college van burgemeester en schepenen in zitting van 2 december 2019 de opdracht gegund aan de firma Sweco.

    De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) heeft in haar bijeenkomst van3 juni 2020 de woonbehoeftestudie besproken als volgt:

    “Vorige week kwam een verslag van de woonbehoeftestudie ter beschikking. Dit was niet geagendeerd, maar om de vooruitgang van het beslissingsproces te bevorderen, stelt de voorzitter voor om het rapport te bespreken. De leden krijgen na de vergadering nog tijd tot na het weekend om opmerkingen te bezorgen aan het secretariaat. De opmerkingen zullen worden gebundeld en bezorgd aan alle leden, als basis voor een formeel advies. Indien nodig houden we hierover nog een korte vergadering.

    De hoofstukken 5 tot en met 9 worden door schepen Mertens toegelicht. De eerste 4 hoofdstukken zijn informatief.

    De behoefteraming gebeurt zowel met gesloten als open prognoses. De open prognoses lijken het meest realistisch, omdat daarin rekening gehouden wordt met migratie.

    Men verwacht dat het aantal inwoners in Moerbeke zou stijgen met respectievelijk 1,4% tegen 2022 en 5,5% tegen 2030. Het zou interessant zijn na te gaan of dit vergelijkbaar is met de naburige gemeenten. In de woonbehoeftestudie schat men in dat Moerbeke een deel van de migratie vanuit Zelzate, Wachtebeke en Stekene zal opnemen.

    In het woongebied is er een potentieel van 428 bijkomende wooneenheden. Dit cijfer is met een korrel zout te nemen. Het aantal effectief realiseerbare wooneenheden ligt veel lager doch werd door het studiebureau niet opgenomen in het document.

    Zonder woonuitbreidingsgebied is er op lange termijn (2020-2030) een beschikbaar woonaanbod van 337 bijkomende wooneenheden, dit is inclusief de 77 bijkomende wooneenheden op de suikerfabrieksite. Dit kan een beduidend aantal bijkomende voertuigen veroorzaken, maar men mag niet vergeten dat er ook een mentale shift aanwezig is (bijv. meer elektrische fietsen en meer wandelen en fietsen door de coronacrisis).

    In de gemeente zijn er zowel op basis van het juridisch aanbod als vanuit het masterplan Moerbeke 2050 voldoende bouwmogelijkheden aanwezig om de woonbehoefte zoals bepaald in de prognose te kunnen realiseren. Het is mogelijk dat tussen 2030 en 2050 het woonuitbreidingsgebied dient te worden aangesneden.

    Enkele kanttekeningen: een groter aanbod trekt mensen aan en er is mogelijks een extra aanbod van bouwmogelijkheden die niet werden meegerekend (bijv. verdichting gerealiseerd door het opsplitsen van woningen). Een geleidelijke realisatie van de suikersite zou er voor kunnen zorgen dat meer woningen ten bate zouden komen van de eigen bevolkingsdynamiek.

    Er moet voldoende aandacht gaan naar het aanbieden van een gedifferentieerd woonaanbod. Men stelt immers vast dat de bevolking van Moerbeke niet alleen toeneemt, maar dat de bevolking ook veroudert. Om niet alleen gepensioneerden aan te trekken, maar ook jonge gezinnen met kinderen, zal het noodzakelijk zijn om voldoende betaalbare eengezinswoningen aan te bieden met een al dan niet gezamenlijke tuin.

    De woonbehoeftestudie is gebaseerd op prognoses, maar het is een meetinstrument dat ons toch een zeker inzicht geeft in de woonbehoefte op korte en lange termijn;

    Overwegende dat na de bovenvermelde vergadering van de GECORO de volgende opmerkingen werden overgemaakt aan het secretariaat:

    - door de Voorzitter van de GECORO:

    “1. p 72-73 Het stond in mijn voorbereidende notities, maar ik denk niet dat ik het genoemd heb in de vergadering: Ik vind het onrealistisch om al in de komende 10 jaar veel gerealiseerde wooneenheden te verwachten in het woonuitbreidingsgebied, wetende dat het pas kan aangesneden worden als de rest uitgeput is of kan aangetoond worden dat er niets kan gerealiseerd worden. Mijn voorstel is om de 10% gerealiseerd tegen 2022 op 0 te brengen en de 50% tegen 2030 ook te verlagen naar 30%. De reden is dat we voor een serieuze uitbreiding staan met de realisatie van de suikersite, en nadien ook nog het RUP Alfaplant (dat er nog niet is, maar waarvan we toch mogen verwachten dat het er binnen een tweetal jaar wel is) , zodat we zeker de eerstvolgende jaren nog niet met een tekort aan woningen zullen kampen.

    2. De hoop dat het lukt om de realisatie van de suikersite wat te spreiden, zodat die kan helpen om de autonome groei van de Moerbeekse bevolking (cfr. gesloten prognoses) op te vangen.”

    Heden wordt het einddocument ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Kan de gemeenteraad dit goedkeuren?

  • Op 8 april sloten de VVSG, de VVP, de drie representatieve vakorganisaties en de Vlaamse regering een sectoraal akkoord af voor de personeelsleden van de lokale en provinciale besturen. Het betreft zowel de VIA-medewerkers (de zorg, de culturele sector en de lokale economie) als de andere personeelsgroepen. Politie en brandweer vallen niet onder het akkoord, omdat voor hen federale regels gelden. Het akkoord is evenmin van toepassing op het personeel in het gemeentelijk onderwijs, dat rechtstreeks bezoldigd wordt door het departement onderwijs van de Vlaamse overheid.

    Het akkoord bevat twee grote luiken: een koopkrachtverhoging voor het personeel van globaal 1,1% vanaf 1 januari 2020 en een engagement van de sociale partners om verder werk te maken van een hedendaags personeelsbeleid. Het akkoord is het resultaat van maandenlange onderhandelingen.

    Voor het personeel van de gemeente Moerbeke wordt het volgende voorgesteld :

    1) Vanaf 1 juli 2020 de maaltijdcheques te verhogen van €7 naar €8 waarbij werkgeversbijdrage wordt verhoogd van €5,80 naar €6,91 en werknemersbijdrage wordt verlaagd van €1,20 naar €1,09. Totale stijging voor personeel €1,11

    2) In 2020 een extra ecocheque te schenken van € 50 om op die manier nog de voorziene verhoging van €100 vóór eind 2020 te kunnen bereiken

    3) Vanaf 2020 jaarlijks een ecocheque uit te reiken van € 200.

    De vakorganisaties hebben zich hiermee akkoord verklaard.

    Dit betekent dat art. 361 van de rechtspositieregeling dient te worden aangepast als volgt:

    De werkgeversbijdrage in de maaltijdcheques bedraagt vanaf 01.07.2020 € 6,91 per maaltijdcheque.

    De werknemersbijdrage in de maaltijdcheques bedraagt vanaf 01.07.2020 € 1,09 per maaltijdcheque.

    Toekenningsmodaliteiten inzake maaltijdcheques:

    1. Het aantal toegekende maaltijdcheques wordt berekend door het totaal aantal uren normale werkelijke arbeid die de werknemer tijdens het kwartaal heeft gepresteerd, te delen door het normale aantal uren per dag van de maatpersoon in het bestuur. Indien deze bewerking een decimaal getal oplevert, wordt het afgerond op de hogere eenheid. Indien het aldus verkregen getal groter is dan het maximum aantal werkbare dagen van de maatpersoon in het bestuur in het kwartaal, wordt het tot dit laatste aantal beperkt.

    2. De elektronische maaltijdcheques worden iedere maand, in één of meer keren, gecrediteerd op de maaltijdchequerekening in functie van het aantal dagen van die maand waarop de werknemer prestaties levert. Zij worden geacht te zijn toegekend aan de werknemer op het moment waarop diens maaltijdchequerekening wordt gecrediteerd.

    Uiterlijk de laatste dag van de eerste maand die volgt op het kwartaal wordt het aantal cheques in overeenstemming gebracht met het aantal dagen waarop de werknemer tijdens het kwartaal prestaties leverde, zoals bepaald in het voorgaande lid.

    3. De maaltijdcheque wordt op naam van de werknemer geleverd. De toekenning en de daarop betrekking hebbende gegevens (aantal maaltijdcheques, brutobedrag van de maaltijdcheques verminderd met het persoonlijk aandeel van de werknemer) worden vermeld op de individuele rekening van de werknemer, overeenkomstig de reglementering betreffende het bijhouden van de sociale documenten.

    4. De geldigheidsduur van de elektronische maaltijdcheque is beperkt tot 12 maanden te rekenen vanaf het ogenblik dat het bedrag op de maaltijdchequerekening geplaatst is.

    5. De maaltijdcheque mag slechts worden gebruikt ter betaling van een eetmaal of voor de aankoop van verbruiksklare voeding.

    6. Vóór het gebruik van de elektronische maaltijdcheques kan de werknemer het saldo en de geldigheidsduur nagaan van de maaltijdcheques die toegekend, maar nog niet gebruikt zijn.

    7. De elektronische maaltijdcheques worden ter beschikking gesteld door EDENRED BELGIUM.

    8. Het gebruik van elektronische maaltijdcheques brengt geen kosten teweeg voor de werknemer, behalve in geval van diefstal of verlies. In dit laatste geval is de kost van de vervangende drager niet groter dan de nominale waarde van één maaltijdcheque.

    Er wordt tevens een recurrente cheque van €200 uitbetaald en dit vanaf 01.01.2020

    Kan de gemeenteraad dit voorstel goedkeuren alsook zich ermee akkoord verklaren dat art. 361 van de rechtspositieregeling wordt aangepast.

  • Als gevolg van het decreet van 18 november 2016 houdende de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies werd door de Vlaamse regering aan het gemeentebestuur een voorstel bezorgd tot infrastructuuroverdracht van de woning, gelegen Dorpvaart 70, het Anton van Wilderodehuis genoemd.

    Per brief van 26 oktober 2017 deelde het college van burgemeester en schepenen mede dat zij het engagement voor de overname formeel bevestigen.

    De overdracht werd definitief geregeld bij besluit van de Vlaamse regering van 22 december 2017.

    Het provinciebestuur diende een verzoekschrift tot nietigverklaring in tegen dat besluit bij de Raad van State van de Vlaamse regering van 22 december 2017, maar trok dit verzoekschrift zelf terug in waardoor het besluit tot eigendomsoverdracht uitvoerbaar bleef.

    In de periode dat het provinciebestuur eigenaar was van de woning, was er door het provinciebestuur een beheersovereenkomst afgesloten voor het gebruik van de woning. Het lijkt aangewezen dat ook de gemeente een gelijkaardige overeenkomst afsluit.

    Na besprekingen met het Anton van Wilderodegenootschap wordt heden de beheersovereenkomst ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Kan de gemeenteraad de overeenkomst goedkeuren en machtiging verlenen aan de burgemeester en de algemeen directeur om de overeenkomst namens de gemeente te ondertekenen?

  • Als gevolg van het decreet van 18 november 2016 houdende de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies werd door de Vlaamse regering aan het gemeentebestuur een voorstel bezorgd tot infrastructuuroverdracht van de woning, gelegen Dorpvaart 70, het Anton van Wilderodehuis genoemd.

    Per brief van 26 oktober 2017 deelde het college van burgemeester en schepenen mede dat zij het engagement voor de overname formeel bevestigen.

    De overdracht werd definitief geregeld bij besluit van de Vlaamse regering van 22 december 2017.

    Na besprekingen met het Anton van Wilderodegenootschap werd heden de beheersovereenkomst ter goedkeuring goedgekeurd door de gemeenteraad.

    Bij brief van 20 februari 2020 deelden de erven van Anton van Wilderode mede dat zij de inboedel van het huis willen schenken aan de gemeente om het huis en de nalatenschap van de dichter als één geheel te kunnen beheren. Bij mail van 3 juni 2020 stellen ze dan nog als uitdrukkelijke voorwaarde aan de schenking dat het huis en de inboedel als één geheel bewaard moet blijven minimaal tot de beheersovereenkomst tussen de gemeente en de Anton van Wilderodegenootschap vzw ophoudt te bestaan.

    Kan de gemeenteraad de schenking aanvaarden onder de gevraagde voorwaarde?

  • De heer Hedwig De Guchteneire wenst uit sympathie een arduinen Reynaert boek met een sokkel te schenken aan de gemeente. De heer De Guchteneire behaalde op de wedstrijd “Pimp je eigentijdse Reynaert” in 2015 de eerste prijs met dit kunstwerk.

    De gemeenteraad is overeenkomstig het decreet lokaal bestuur bevoegd om schenkingen te aanvaarden.

    De cultuurraad heeft op 5 juni 2020 unaniem gunstig advies uitgebracht en stelt voor om het kunstwerk een prominente plaats te geven in de bibliotheek.

    Kan de gemeenteraad de schenking aanvaarden?

  • Met de organisatie van de speelpleinwerking deze zomer moet rekening worden gehouden met de federale maatregelen inzake de verspreiding van het Covid-19 virus welke verplicht om contactbubbels van maximum 50 personen te creëren.

    Het huidig reglement voorziet in een dagvergoeding maar om die bubbels te kunnen respecteren, is het belangrijk dat steeds dezelfde kinderen deel uitmaken van die bubbels zodat er in de loop van de week geen nieuwe kinderen kunnen aansluiten.

    Om die reden wordt voorgesteld om een weekvergoeding toe te passen.

    Het voorstel is om € 12,50 per week te tariferen ongeacht het aantal aanwezige dagen en eensociaal tarief van 50%. Dat weektarief van € 12,50 is gebaseerd op het dagtarief van € 2,75 per dag x 5 mits een "korting" van € 1,25.

    Enkel met een geldig doktersattest of annulatie (ten laatste donderdag voor de week van deelname) wordt er geen factuur opgemaakt. 

    Kan de gemeenteraad dit goedkeuren?

  • Voor volgend schooljaar worden een aantal aanpassingen aan het schoolreglement voorgesteld.

    - De definitie van een regelmatige leerling is aangepast door de overheid. Dit zowel voor een leerling uit de lagere- als de kleuterschool. Een vijfjarige leerling dient vanaf volgend schooljaar voldoende aanwezig te zijn.

    - Er is de toevoeging van de mogelijke inrichting van een taalbad en/of taalintegratieproject. De toelatingsvoorwaarden voor de school worden aangepast en toegelicht in het schoolreglement.

    - De oudercommunicatie wordt aangepast en verloopt vanaf volgend schooljaar via het programma Broekx. De facturatie naar de ouders zal digitaal via dit platform verlopen.

    - De regels bij een afwezigheid in de kleuterschool worden aangepast volgens de nieuwe richtlijnen. Ook de afwezigheid gedurende maximaal 150 minuten per week, verplaatsing inbegrepen van leerlingen met een specifieke onderwijsgerelateerde behoefte waarvoor een handelingsgericht advies is gegeven werd aangepast..

    - Bij een schending van de regels blijven de tuchtmaatregelen beperkt tot leerlingen in het lager onderwijs. Het woord ‘leerplichtig’ wordt geschrapt, omdat alle leerlingen die in het lager onderwijs zitten, leerplichtig zijn.

    - In verband met de leerlinggegevens en de privacy worden de protocollen die in het kader van de privacy-reglementering worden afgesloten gepubliceerd op de website van de school en/of de gemeente.

    Kan de gemeenteraad het aangepaste schoolreglement goedkeuren en het college van burgemeester en schepenen de opdracht geven om de meer specifieke regels en afspraken op te nemen in de infobrochure?

  • 1. Achtergrond van deze subsidie jeugd-cultuur en sportsubsidie voor Moerbeke : 56.953 euro.

    87 miljoen euro voor lokaal cultuur-, jeugd- en sportbeleid

    De coronacrisis treft het lokaal cultuur-, jeugd- en sportbeleid. Vlaanderen keert daarom 87,3 miljoen euro uit het noodfonds uit aan Vlaamse lokale besturen en de VGC in Brussel.

    Enkele weetjes

    • Het gaat om een eenmalige extra dotatie die 71,842% bedraagt van het bedrag dat in 2018 via het Gemeentefonds is uitbetaald voor de intersectorale subsidies sport, cultuur en jeugd.
    • De middelen worden in de loop van de zomer verwacht.

    Deze middelen worden ter beschikking gesteld in de vorm van algemene financiering. Dat betekent dat er geen afzonderlijke rapportering of verantwoording gevraagd wordt en dat gemeentebesturen dus zelf kunnen bepalen op welke wijze zij die middelen op een zo effectief mogelijke wijze kunnen inzetten. De spreiding van de uitgaven in de tijd is een van de keuzes die lokaal kunnen en moeten gemaakt worden.

    Hoe schrijf ik de subsidie voor jeugd, sport en cultuur uit het Vlaamse noodfonds in?

    • Op de algemene rekening 7401/4 (andere algemene werkingssubsidies)
    • Het beleidsveld 0010 (algemene overdrachten tussen de verschillende bestuurlijke niveaus)
    • De economische sectorcode is 300 (Vlaamse overheid)

    coronatijden)."Lokale besturen kunnen hiermee aan de slag om cultuur-, jeugd- en sportverenigingen te ondersteunen. Lokale besturen staan immers het dichtst bij de inwoners enverenigingen en weten dus het best wat de noden zijn. Daarom zal er ook de grootst mogelijke autonomie zijn, met zo min mogelijk planlast of administratieveverplichtingen. Zodat steden en gemeenten vrij kunnen beslissen hoe ze deze middelen spenderen."

    2. Hoe pakken we dit aan voor Moerbeke?

    Als raadsleden vernamen we nog niets vanuit het bestuur omtrent hoe met dit budget zal gewerkt worden.

    Het is uiteraard nog maar recent meegedeeld, maar anderzijds wensen we  toch te vragen om duurzaam en doordacht met deze welkome subsidies om te gaan.

    Concreet zouden we op de volgende gemeenteraad willen discussiëren over de wijze waarop hierover overlegd wordt met de locale cultuur- jeugd en sportsector over hoe dit bedrag zal aangewend worden, wat de raadsleden zelf als voorstellen hebben zodat ook in het algemeen de transparatie gerespecteerd wordt.


Publicaties

Besluitenlijst