De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
Gelet op het proces-verbaal van de kiesverrichtingen van 14 oktober 2018 welke geldig werden verklaard op 5 december 2018;
Gelet op de installatievergadering van 2 januari 2019;
Gelet op de brief van 3 augustus 2022 van de heer Thierry Walbrecht, tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 verkozen op de lijst nr. 6 Open Vld en als raadslid geïnstalleerd op 2 januari 2019, waarbij hij zijn ontslag indient als gemeenteraadslid, tevens OCMW raadslid;
Gelet op de kennisneming van het ontslag door de gemeenteraadsvoorzitter, waardoor het ontslag definitief werd,
Art. 1. Kennis te nemen van het ontslag van gemeenteraadslid Thierry Walbrecht (Open Vld).
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
Gelet op het proces-verbaal van de kiesverrichtingen van 14 oktober 2018 welke geldig werden verklaard op 5 december 2018;
Gelet op de installatievergadering van 2 januari 2019;
Gelet op de mededeling van de heer Thierry Walbrecht, tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 verkozen op de lijst nr. 6 Open Vld en als raadslid geïnstalleerd op 2 januari 2019, dat hij zijn ontslag indient als gemeenteraadslid, tevens OCMW raadslid;
Gelet op de kennisneming van het ontslag door de gemeenteraadsvoorzitter, waardoor het ontslag definitief werd;
Gelet op het feit dat in de gemeenteraadszitting van heden kennis werd genomen van hierboven vermeld ontslag;
Gelet op het feit dat uit het goedgekeurd proces-verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 blijkt dat de eerste in aanmerking komende opvolger die werd verkozen op de lijst nr. 6 Open Vld, mevrouw Véronique Van Peperstraten is; dat zij het mandaat wenst op te nemen;
Overwegende dat na onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat mevrouw Van Peperstraten nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden voldoet en zich niet bevindt in één der gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur,
Art. 1. De geloofsbrieven van de mevrouw Véronique Van Peperstraten goed te keuren.
Art. 2. Mevrouw Véronique Van Peperstraten met het oog op de aanstelling als titelvoerend lid van de gemeenteraad uit te nodigen om de eed af te leggen in handen van de voorzitter als volgt: ”Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het proces-verbaal van de kiesverrichtingen van 14 oktober 2018 welke geldig werden verklaard op 5 december 2018;
Gelet op de installatievergadering van 2 januari 2019;
Gelet op de aanstelling van een nieuw gemeenteraadslid in zitting van heden;
Overwegende dat de gemeenteraad ingevolge deze aanstelling opnieuw dient over te gaan tot de vaststelling van de rangorde van de raadsleden,
Art. 1. De rangorde van de gemeenteraadsleden vast te stellen als volgt:
vnr. |
Naam en voornaam |
Anciënniteit |
Datum eed |
Aantal stemmen |
Leeftijd |
1. | Robby De Caluwé |
02/01/2001 |
02/01/2019 |
1129 |
|
2. |
Lut van de Vijver |
02/01/2007 |
02/01/2019 |
418 |
|
3. |
Inge Mertens |
02/01/2007 |
02/01/2019 |
354 |
|
4. | Frederic Dierinck |
02/01/2007 |
02/01/2019 |
320 |
|
5. |
Koen Mertens |
12/01/2010 |
02/01/2019 |
561 |
|
6. |
Sarah Poppe |
02/01/2013 |
02/01/2019 |
617 |
|
7. |
Stijn Deschepper |
02/01/2019 |
02/01/2019 |
802 |
|
8. |
Peter De Bock |
02/01/2019 |
02/01/2019 |
423 |
|
9. |
Nicole Stevelinck |
02/01/2019 |
02/01/2019 |
339 |
|
10. |
Martine Dieleman |
02/01/2019 |
02/01/2019 |
233 |
|
11. |
Marc Cossaer |
02/01/2019 |
02/01/2019 |
131 |
|
12. |
Tom Hillaert |
02/01/2019 |
02/01/2019 |
74 |
|
13. |
Annelie Van Hecke |
26/01/2021 |
26/01/2021 |
207 |
|
14. |
Kathleen Plasschaert |
26/01/2021 |
26/01/2021 |
178 |
|
15. |
Bea De Schepper |
26/04/2022 |
26/04/2022 |
156 |
|
16. |
Lotfi Benhalima |
31/05/2022 |
31/05/2022 |
124 |
|
17. |
Véronique Van Peperstraten |
06/09/2022 |
06/09/2022 |
182 |
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur meer bepaald artikel 32 e.v.;
Gelet op de omzendbrief betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
Overwegende dat de notulen van de zitting van 28 juni 2022 ter goedkeuring worden voorgelegd,
Art. 1. De notulen van de zitting van de gemeenteraad van 28 juni 2022 goed te keuren.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 6 en 7;
Overwegende dat de heer Peter De Bock, voorzitter van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn, de heer Robby De Caluwé heeft aangeduid als tijdelijke voorzitter van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn ;
Overwegende dat een akte van voordracht van kandidaat-voorzitter op naam van De Caluwé Robby werd overhandigd aan de algemeen directeur;
Overwegende dat de algemeen directeur ter zitting de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter overhandigd heeft aan de vervangende voorzitter van de gemeenteraad;
Overwegende dat de vervangende voorzitter heeft vastgesteld dat de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen en daarmee de ontvankelijkheid van de akte kan bevestigen;
Overwegende dat uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat de voorgedragen kandidaat voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden;
Overwegende dat de kandidaat-voorzitter de voorgeschreven eed als gemeenteraadslid heeft afgelegd en er geen specifieke eed als voorzitter van de gemeenteraad dient afgelegd te worden;
Overwegende dat de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter geen einddatum van het mandaat en geen opvolger vermeldt,
Art. 1. Akte te nemen van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van kandidaat-voorzitter.
Art. 2. De voorgedragen kandidaat-voorzitter, Robby De Caluwé, wordt verkozen verklaard als voorzitter van de gemeenteraad.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 432 van voormeld decreet lokaal bestuur, de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers, voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen;
Gelet op de gecoördineerde statuten van IDM; dat onze gemeente recht heeft op 1 mandaat in de Raad van Bestuur; dat de mandataris aangeduid wordt door de gemeenteraad en het mandaat van gemeenteraadslid, burgemeester of schepen moeten uitoefenen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 26 februari 2019 houdende aanduiding van de heer Thierry Walbrecht, schepen, voor het mandaat van lid van de Raad van Bestuur van de Intercommunale Durme-Moervaart, voor de volledige duur van de legislatuur;
Gelet op het ontslag van de heer Thierry Walbrecht als gemeenteraadslid;
Overwegende dat derhalve een nieuw lid dient aan te duiden;
Gelet op de kandidatuur van de heer Peter De Bock;
Overwegende dat de gemeenteraad unaniem akkoord is om publiek te stemmen aangezien er maar 1 kandidaat is;
Gelet op de stemming,
Art. 1. De heer Peter De Bock, aan te duiden voor het mandaat van lid van de Raad van Bestuur van de Intercommunale Durme-Moervaart, voor de volledige duur van de legislatuur.
Art. 2. Een voor eensluidend verklaard uittreksel van deze beslissing toe te sturen aan de Intercommunale Durme-Moervaart en deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 263 ev.;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, meer bepaald artikel 29;
Overwegende dat de regelgeving van BBC 2020 voorziet dat alle besturen een tussentijdse rapportering tot en met het tweede kwartaal moeten voorleggen aan de gemeenteraad,
Art. 1. Kennis te nemen van de tussentijdse rapportering BBC 2020 per 30 juni 2022.
Art. 2. Deze beslissing ter kennis te brengen van de financieel directeur en bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het Waterwetboek – gecodificeerde decreten betreffende het integraal waterbeleid van 15 juni 2018 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, Infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater en alle latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 augustus 2012 tot vaststelling van de code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van rioleringssystemen;
Gelet op de goedkeuring van het zoneringsplan van de gemeente Moerbeke bij ministerieel besluit van 9 juni 2008 en latere wijzigingen.
Gelet op de verplichting voor nieuwbouw en vernieuwbouw voor het gescheiden aanbieden van het afvalwater en hemelwater ter hoogte van de rioollijn;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 28 juni 2011 betreffende de keuring van de binneninstallatie en de privéwaterafvoer en latere wijzigingen;
Gelet op de bijdrage in de kosten door het Vlaamse Gewest binnen de daartoe in het Vlaamse Gewest voorziene kredieten, verbonden aan de aanleg en de verbetering door de gemeenten van openbare riolen, andere dan prioritaire rioleringen, en van de herwaardering van grachtenstelsels;
Overwegende dat het één van de opdrachten van de gemeente is om het leefmilieu maximaal te beschermen;
Overwegende dat het past de uitputting van het grondwater tegen te gaan;
Overwegende dat de aanleg van een gescheiden rioleringssysteem een grote financiële inspanning vraagt;
Overwegende dat de afkoppeling van het hemelwater van de afvalwaterriool een eerste stap is om infiltratie, buffering en hergebruik van hemelwater op particulier domein te realiseren en er op deze wijze een duurzame oplossing wordt geboden voor de overstromingen in lager gelegen gebieden;
Overwegende dat de infiltratie van hemelwater voorrang heeft op afvoer via gracht of riool;
Overwegende dat de aanvoer van niet-vervuild hemelwater naar de rioolwaterzuiveringsinstallaties zoveel mogelijk beperkt moet worden om deze installaties naar behoren te laten werken;
Overwegende dat preventieve acties en een aanmoedigingsbeleid ter voorkoming van milieuverontreiniging meer nut hebben dan repressieve acties door politioneel optreden en verbalisering;
Overwegende dat de tussenkomst beperkt wordt tot de straten waar een aparte afvalwaterriool wordt aangelegd of waar in opdracht van de Gemeente Moerbeke een IBA wordt geplaatst op particulier domein;
Overwegende dat de bestaande gebouwen waarvan in de bouwvergunning afgeleverd na 1 juli 1999 werd bepaald dat ze een gescheiden afvoer van regen- en afvalwater dienden aan te leggen, uitgesloten zijn van de tussenkomst;
Overwegende dat het langs de straten waar een gescheiden rioleringsstelsel wordt aangelegd verplicht is het grond- en hemelwater ervan af te koppelen;
Overwegende dat indien een eigenaar er aan houdt zelf de afkoppeling uit te voeren, enkel redelijkerwijze de bewezen kost van de materialen door de gemeente kan ten laste worden genomen;
Overwegende dat het aangewezen is om de tussenkomst die het onderwerp van dit besluit uitmaakt cumuleerbaar te laten met de gemeenschappelijke premie voor de aanleg van een hemelwaterput,
Art. 1. Volgend reglement afkoppeling hemelwaterafvoer goed te keuren.
Artikel 1 - Verplichting tot optimale afkoppeling.
Dit reglement heeft uitsluitend betrekking op bestaande particuliere gebouwen en aanhorigheden waarvoor de Gemeente Moerbeke expliciet de verplichting tot optimale afkoppeling oplegt in het kader van één van de volgende situaties:
- de gemeente Moerbeke legt een gescheiden openbare riolering aan;
- de aanleg van IBA’s door of in opdracht van de gemeente Moerbeke op particulier domein.
Artikel 2 – Definities.
Voor de toepassing van het reglement dat de tussenkomst van de gemeente regelt gelden volgende definities:
Hemelwater |
Verzamelnaam voor regen, sneeuw en hagel, met inbegrip van dooiwater; |
Hemelwaterput = hemelwatertank = hemelwaterreservoir |
Reservoir voor het opgevangen en stockeren van hemelwater |
Huishoudelijk afvalwater |
Afvalwater dat enkel bestaat uit water afkomstig van: - Normale huishoudelijke activiteiten - Sanitaire installaties; - Keukens; - Het reinigen van gebouwen, woningen, kantoren plaatsen waar groot- of kleinhandel wordt gedreven, zalen voor vertoningen, kazernen, kampeerterreinen, gevangenissen, onderwijsinstellingen met of zonder internaat, klinieken, hospitalen en andere inrichtingen waar niet besmettelijke zieken opgenomen en verzorgd worden, zwembaden, restaurants, drankgelegenheden, kapsalons; |
Openbare riolering |
Het geheel van openbare leidingen en openluchtgreppels (goten) dat bestemd is voor het opvangen en transporteren van afvalwater en/of hemelwater en dat in principe gelegen is op het openbare domein |
Gescheiden openbare riolering |
Een openbare riolering die bestaat uit een gescheiden leidingnet voor afvalwater (DWA) en hemelwater (RWA); |
DWA-leidingen |
Onderdeel van het gescheiden rioleringsstelsel dat bestemd is voor het ontvangen en transporteren van huishoudelijk afvalwater (Droog-Weer-Afvoer-leiding) |
RWA-leidingen |
Onderdeel van het gescheiden rioleringsstelsel dat bestemd is voor het ontvangen en transporteren van hemelwater (Regen-Weer-Afvoer-leiding) |
Gewone oppervlaktewateren |
Alle oppervlaktewateren met uitzondering van de kunstmatige afvoerwegen voor hemelwater en de openluchtgreppels behorend tot de openbare riolering |
Kunstmatige afvoerweg van hemelwater |
De greppels, grachten, duikers en leidingen bestemd voor het afvoeren van hemelwater, bodemwater, grondwater, bemalingswater. |
Infiltratievoorziening |
Infiltratiebed, zink- of besterfput, drainagebuizen, bovengrondse infiltratie, wadi of een specifieke technische ingreep voor het doorsijpelen van hemelwater in de bodem op eigen terrein |
Verharde oppervlakte |
Oppervlakte voorzien van ondoorlatend materiaal |
Keuring |
Controle op het uitvoeren van de afkoppelingsplicht |
Keurder |
De keurder staat in voor de keuring van de privé-riolering van de klant. Als privé-riolering wordt beschouwd de volledige installatie voorbij de huisaansluitputjes voor regenwater en afvalwater. De keurder moet aan de hand van een aantal inspecties kunnen vaststellen of de installatie van de klant voldoet aan de vereisten geldend in het gebied waar de keuring wordt uitgevoerd. |
Afkoppeling |
Als algemeen principe geldt dat al het hemelwater afkomstig van dakoppervlakken en ander verharde oppervlakken moeten afgekoppeld worden van het vuilwater. |
Optimale afkoppeling |
Voor een bestaande gesloten bebouwing moet enkel het regenwater van die verharde oppervlakken worden afgekoppeld waarvoor geen leidingen onder of door het gebouw moeten worden aangelegd. Voor een bestaande halfopen of open bebouwing is een volledige scheiding van het afvalwater en regenwater verplicht. Het regenwater wordt bij voorkeur gebruikt in of rondom de woning of geinfiltreerd in de bodem. Indien dit niet mogelijk is kan het regenwater op de gracht of regenwaterleiding in de straat worden aangesloten. |
Afkoppelingsdeskundige |
Een door de gemeente aangeduide deskundige die o.a.: - Technisch advies geeft aan de particulier voor het optimaal afkoppelen van hemelwater; - Een raming/meetstaat geeft van de tussenkomst. - De opmaak van de overeenkomst tussen de gemeente en de bewoner. - Opvolging van en controle op de werken die door de gemeente bij de particulier worden uitgevoerd |
Artikel 3 - Tussenkomst door de gemeente.
De gemeente Moerbeke zal, binnen de perken van de jaarlijks vastgelegde begrotingsartikelen, de kosten van de studie, een tussenkomst voor de uitvoering van de afkoppelingswerken op particulier domein en de noodzakelijke keuring ten laste nemen, voor de werken bedoeld in artikel 1.
Er zal, voorafgaand aan de werken, een overeenkomst met de particulier (= de eigenaar van de woning of de bewoner in akkoord met de eigenaar) afgesloten worden.
Het betreft enkel de werken die strikt noodzakelijk zijn om het vooropgestelde doel te bereiken.
Artikel 4 - Code van goede praktijk.
De wijze van afkoppeling moet stroken met de voorschriften zoals die door de VMM zijn vastgesteld, met andere woorden conform de “code van de goede praktijk”.
Hiertoe zal de gemeente Moerbeke een afkoppelingsdeskundige aanduiden die zal instaan voor besprekingen met de particulier, de opmaak van het afkoppelingsontwerp, de begeleiding bij de aanstelling van een aannemer en de opvolging van de werken op het particuliere domein waarna hij aan de gemeente Moerbeke een attest van optimale afkoppeling bezorgt.
De gemeente of haar aangestelde zal volgens noodwendigheid toegelaten worden op het particulier domein tot het einde der werken.
De particulier heeft de mogelijkheid om voor een duurdere oplossing te kiezen dan diegene die de afkoppelingsdeskundige voorstelt omdat hij die aanziet als een verbetering voor zijn privédomein. In dat geval dient hij in te staan voor deze meerkost. Deze diverse investeringskosten moeten duidelijk onderscheiden worden in de overeenkomst met de bewoner.
Artikel 5 - Bepaling van de tussenkomst.
De werken die in aanmerking komen voor een tussenkomst zijn de opbraakwerken noodzakelijk voor het graven van de sleuf, de aansluiting en alle werken en materialen voor het dichten van de sleuf en het herstellen van de verharding. Indien hergebruik van materialen mogelijk is, wordt voor het gebruik van nieuwe, inzonderheid duurdere materialen niet tussengekomen. Ook de aanleg van nieuwe, niet strikt noodzakelijke verhardingen, bijkomende voorzieningen, beplantingen, verfraaiingswerken en tuinmeubilair komen niet in aanmerking.
Het bedrag wordt bepaald bij aanvang van de werken door de afkoppelingsadviseur. De tussenkomst wordt berekend op basis van een meetstaat met vaste prijzen, opgemaakt door de aannemer bij de gunningsprocedure en goedgekeurd door het college van Burgemeester en Schepenen, en de afkoppelingswijze. Het bedrag kan uitzonderlijk gewijzigd worden mits akkoord van de afkoppelingsadviseur voor de aanvang van de afkoppelingswerken.
Bij werken noodzakelijk voor de afvoer van huishoudelijk afvalwater wordt er voor 100% tussengekomen in de kosten.
Voor werken noodzakelijk voor de afvoer van hemelwater wordt er in de kosten tussengekomen als volgt:
- Is de oppervlakte van het perceel < 250m2, dan wordt er voor 100% tussengekomen in de kosten:
- Is de oppervlakte van het perceel >250m2, dan wordt er voor 100% tussengekomen indien het hemelwater kan infiltreren op eigen terrein, via een bovengrondse infiltratievoorziening;
- Als de oppervlakte van het perceel > 250 m2 is, dan wordt er voor 25% in de kosten tussengekomen indien het hemelwater rechtstreeks aangesloten wordt (dus zonder infiltratievoorzienig) op de regenwaterafvoerleiding in de straat.
Het totale bedrag voor de werken aan zowel de afvoer van huishoudelijk afvalwater als van de afvoer van hemelwater, waarvoor de gemeente zal tussenkomen, wordt geplafonneerd op 3.500€ excl. BTW. Meerkosten dienen gedragen te worden door de particulier. Hiervan kan enkel worden afgeweken mits grondige reden en goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
Het gescheiden afvoersysteem, inclusief de infiltratievoorziening indien van toepassing, moet in stand gehouden worden. Zo niet kan van de particulier de tussenkomst van de gemeente worden teruggevorderd, ongeacht eventuele gerechtelijke vervolging vanwege het niet naleven van de VLAREM wetgeving.
Artikel 6 - Premie hemelwaterput.
De bouw van hemelwaterputten, evenals de leidingen voor het hergebruik van het regenwater, alsook de invulling van een bovengrondse infiltratievoorzieningen blijven ten laste van de particulier. Hierover kan een premie bekomen worden conform het gemeenteraadsbesluit dd. 29 juni 1999 Reglement inzake afvalwater en hemelwater (en latere wijzigingen).
De kosten van de toevoer- en overloopleiding, alsook deze voor de grondwerken voor een bovengrondse infiltratievoorziening (wadi) worden wel in rekening gebracht bij de bepaling van de tussenkomst.
Artikel 7 - Uitsluiting tussenkomst.
Een tussenkomst in de kosten door de gemeente Moerbeke is uitgesloten indien een eigenaar een bouwvergunning verkregen heeft met een gescheiden rioolstelsel, maar in strijd daarmee zijn rioolstelsel toch gemengd uitgevoerd heeft.
Artikel 8 - Eigendom rioolleidingen.
De rioolleidingen blijven eigendom van de particulier die zich verbindt om er naderhand geen wijzigingen aan uit te voeren zonder de toelating van de gemeente.
Artikel 9 – Keuring.
Sinds 1 juli 2011 is een keuring van de privéwaterafvoer van woningen en gebouwen verplicht. Deze verplichte keuring is opgenomen in het algemeen waterverkoopreglement. De nieuwe aansluiting en afkoppeling moet bijgevolg gekeurd worden. Bij de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel op openbaar domein stelt de Gemeente Moerbeke een keurder aan. De kosten daarvan worden gedragen door de Gemeente Moerbeke.
Artikel 10 – Oplevering.
De afkoppelingswerken uitgevoerd op particulier domein door de aannemer aangesteld door de Gemeente Moerbeke hebben een waarborgtermijn van 1 jaar. Deze waarborgtermijn gaat in op de datum van de voorlopige oplevering van de werken beschreven van artikel 1. De definitieve oplevering heeft plaats bij het verstrijken van de waarborgtermijn, ze gebeurt stilzwijgend.
Artikel 11 - Uitvoering door particulier.
De eigenaar kan, indien hij dat wenst, eventueel zelf instaan voor de noodzakelijke afkoppelingswerken.
Wanneer de werken tijdig klaar zijn (ttz. voor de voorlopige oplevering van de wegen- en rioleringswerken), kan de keuring gebeuren gelijktijdig met keuringen van andere woningen in de straat. De gemeente zal de kosten van de keuring dan ten laste nemen.
Wanneer de werken pas klaar zijn na de voorlopige oplevering van de wegen- en rioleringsproject, dan dient de particulier zelf in te staan voor de keuring. Indien de afkoppeling niet correct werd uitgevoerd en bijgevolg geen positief keuringsattest wordt afgeleverd, moeten de nodige aanpassingen uitgevoerd worden en dient een herkeuring te gebeuren binnen de 2 maanden na de eerste keuring. De kosten daarvan worden gedragen door de eigenaar.
Uiterlijk 6 maanden na de voorlopige oplevering van de wegen- en rioleringswerken in de straat dient een positief keuringsattest aan de gemeente te worden overgemaakt. Zoniet gaat de gemeente er van uit dat de werken niet correct werden uitgevoerd en kan van de particulier de tussenkomst van de gemeente worden teruggevorderd, ongeacht eventuele gerechtelijke vervolging vanwege het niet naleven van de VLAREM wetgeving.
Artikel 12 – Uitvoering.
Het college van burgemeesters en schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing.
Artikel 13 – Inwerkingtreding.
Dit besluit treed in werking vanaf heden en vervangt het gemeentelijk subsidiereglement afkoppeling van regen- en afvalwater, berging en buffering van 21 december 2010.
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op de Grondwet, inzonderheid de artikelen 41, 162 en 170, § 4;
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op het reglement ontlenen van gemeentelijk materiaal en de reglementen zaalverhuur, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 maart 2022;
Overwegende dat gemeentelijk materiaal slechts kan ontleend worden door Moerbeekse verenigingen;
Overwegende dat de voorwaarden om erkend te worden als Moerbeekse vereniging nog dienen vastgesteld te worden, evenals de voordelen waarvoor de verenigingen in aanmerking kunnen komen;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om, ter ondersteuning van de verenigingen, de verenigingen gratis gebruik van gemeentelijk materiaal toe te staan en gratis gebruik van een zaal uit de gemeentelijke zaalverhuur met een maximum van eenmaal per jaar,
Art. 1. Volgend reglement "erkenning Moerbeekse vereniging" goed te keuren.
REGLEMENT ERKENNING MOERBEEKSE VERENIGING.
Artikel 1 - Algemene bepalingen.
Een vereniging die voldoet aan onderstaande voorwaarden kan erkend worden als Moerbeekse vereniging.
Een groep die deelneemt aan een groepsgericht sociaal-cultureel of sportief initiatief in de vrije tijd onder begeleiding waarbij de groep:
Artikel 2 - Procedure en aanvraag.
Wie erkend wil worden als Moerbeekse vereniging dient hiervoor een aanvraag in te dienen via het digitaal aanvraagformulier dat beschikbaar is op de website https://moerbeke.be/erkenning-vereniging-aanvragen/.
Het college van burgemeester en schepenen beoordeelt de aanvraag zodra deze volledig is en geeft feedback binnen 4 weken na indienen.
Artikel 3 - Voordelen.
De voordelen waarvan een erkende vereniging kan genieten, zijn.
Artikel 4 - Controle en sancties.
Het college van burgemeester en schepenen kan steeds controle laten uitvoeren op de geldigheid van de aanvraag.
Bij misbruik kan het college van burgemeester de erkenning intrekken en de onrechtmatig verkregen voordelen terugvorderen.
Art. 2. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Gelet op het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, Boek 2, deel 2 “Lokaal Woonbeleid”;
Overwegende dat de lokale besturen conform artikel 28, §1 van de Vlaamse Wooncode de regierol hebben voor het Woonbeleid op hun grondgebied; dat dit betekent dat ze een coördinerende en sturende rol opnemen om het Woonbeleid op lokaal niveau te realiseren;
Overwegende dat de lokale besturen een aantal belangrijke uitvoerende taken hebben op het vlak van betaalbaar wonen, kwaliteitsbewaking en dienstverlening naar de burger;
Overwegende dat Boek 2, Deel 2, Titel 4 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 de subsidieregeling bevat voor IGS-projecten lokaal Woonbeleid voor de periode 2020-2025;
Overwegende dat de deelnemende steden en gemeenten een aantal verplichte activiteiten moeten uitvoeren en ten minste tweemaal per werkingsjaar een lokaal Woonoverleg moeten organiseren waarop een aantal thema’s besproken worden;
Overwegende dat het intergemeentelijk samenwerkingsverband Interwaas het initiatief heeft genomen om een IGS-project rond "wonen" op te starten dat via intergemeentelijke samenwerking en de daaraan gekoppelde subsidies de deelnemende steden en gemeenten hun lokaal Woonbeleid kwalitatief en professioneel verder kunnen uitbouwen;
Overwegende dat volgende 9 gemeenten in 2020 zijn ingestapt in het IGS woonproject: Lokeren, Sint-Gillis-Waas, Stekene, Kruibeke, Moerbeke, Sint-Niklaas, Beveren, Hamme, Temse en hebben zich er toe verbonden om tot eind 2025 samen te werken met Interwaas rond "wonen";
Overwegende dat in dit kader de lokale besturen beroep hebben kunnen doen op de ondersteuning en deskundigheid van Interwaas, het Agentschap Wonen-Vlaanderen en de Provincie Oost-Vlaanderen;
Overwegende dat de ondersteuning bestaat uit een subsidie voor de verplichte activiteiten, evt. verhoogd met een subsidie voor de aanvullende activiteiten; dat voor de werkingsjaren 2020-2023 de totale basissubsidie € 360.000 bedroeg; dat vanaf 2023 de basissubsidie met € 72.000 vermindert omdat er dan geen subsidiepunten meer bekomen kunnen worden voor ‘aantal gemeenten zonder IGS verleden’; dat de toegekende en uitbetaalde basissubsidiesom in de eerste plaats werd aangewend door Interwaas voor de aanwerving en inzet van extra personeelsleden ter ondersteuning van het gemeentelijk Woonbeleid;
Overwegende dat de gemeenten desgewenst ook een aantal aanvullende activiteiten konden uitvoeren; dat de subsidie wordt berekend als een percentage van de subsidie van de verplichte activiteiten: 5% voor een aanvullende activiteit uit de lijst van Agentschap Wonen-Vlaanderen, 3% voor een eigen voorstel van aanvullende activiteit en dit à rato van het aantal huishoudens per gemeente die zich voor deze aanvullende taak engageert; dat de aanvullende activiteiten niet in elke deelnemende stad/gemeente van het werkingsgebied uitgevoerd hoeven te worden; dat de toegekende en uitbetaalde subsidiesommen in het kader van de aanvullende activiteiten voor de periode 2020-2023 telkens werden en worden uitbetaald aan de gemeenten;
Overwegende dat uiterlijk 30 juni 2022 een herzieningsaanvraag kan ingediend worden voor de periode 2023-2025;dat dit de mogelijkheid biedt aan Waasmunster om aan te sluiten en aan de andere gemeenten om extra aanvullende activiteiten uit te voeren;
Overwegende dat op het overlegplatform van 4 mei 2022 Woonwijzer Waasland in aanwezigheid van verschillende ambtenaren, schepenen en Jeroen Van Pottelberge (wonen-Vlaanderen) meer toelichting is gegeven over de aanvullende taken en het advies werd gegeven om volgende aanvullende activiteiten zeker op te nemen, dit omdat het bijdraagt tot een beter Woonbeleid:
Gelet op het besluit van 13 juni 2022 van het college van burgemeester en schepenen houdende goedkeuring om voor de periode 2022-2025 onderstaande aanvullende taken in te dienen en uit te voeren op haar werkingsgebied:
Art. 1. Goedkeuring te verlenen om voor de periode 2022-2025 onderstaande aanvullende taken in te dienen en uit te voeren op haar werkingsgebied:
Art. 2. Akkoord te gaan met de vooropgestelde acties en beoogde resultaten die beschreven zijn voor de aanvullende taken.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad,
Gelet op het decreet lokaal bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 houdende noodmaatregelen inzake het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeenteweg;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en haar uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de aanvraag van een omgevingsvergunning, ingediend door de gemeente Moerbeke op 23 juni 2022 voor het het herinrichten van het park Crevestraat;
Overwegende dat deze aanvraag o.a. de aanleg van een trage verbinding voorziet tussen de schoolomgeving Crevestraat en de Kerchovestraat, passend binnen het Masterplan Moerbeke 2050;
Overwegende dat de gemeenteraad bevoegd is om bij vergunningsaanvragen m.b.t. projecten met trage doorsteken voor voetgangers en fietsers vanwege het openbaar karakter van dergelijke wegen;
Gelet op het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 1 juli 2022 tot en met 30 juli 2022, waarbij geen bezwaarschriften werden ingediend;
Gelet op de gunstige adviezen van zowel brandweer als het Agentschap voor Natuur en Bos;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen,
Art. 1. Gunstig te beslissen over de aanleg van een trage wegverbinding tussen de Crevestraat en de Kerckhovestraat volgens bijgevoegd plan.
Art. 2. Vast te stellen dat de trage weg een openbaar karakter heeft.
Art. 3. Deze beslissing bekend te maken aan de aanvrager en bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Namens Gemeenteraad,
Karin Van de Sompel
Algemeen directeur
Robby De Caluwe
Voorzitter