Terug
Gepubliceerd op 04/07/2022

Besluit  Gemeenteraad

di 28/06/2022 - 19:45

Politiereglement betreffende het organiseren van evenementen.

Aanwezig: Peter De Bock, Voorzitter
Robby De Caluwe, Burgemeester
Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Schepenen
Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Beatrice De Schepper, Gemeenteraadsleden
Karin Van de Sompel, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Martine Dieleman, Kathleen Plasschaert, Lotfi Benhalima, Gemeenteraadsleden
Barbara Put, Adjunct algemeen directeur

De gemeenteraad,

Gelet op het decreet lokaal bestuur;

Gelet op het decreet van 2 juli 1981 betreffende de voorkoming en het beheer van afvalstoffen, gewijzigd bij decreet van 20 april 1994;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 1997 tot vaststelling van het Vlaams reglement inzake afvalvoorkoming en –beheer (VLAREA) en zijn wijzigingen;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan huishoudelijke afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022;

Gelet op de nieuwe gemeentewet, inzonderheid op art. 119 en 119bis;

Gelet op het GAS-reglement;

Overwegende dat het ter bescherming van het leefmilieu noodzakelijk is het ontstaan van afvalstoffen tot een minimum te beperken en het afval maximaal selectief in te zamelen;

Overwegende dat prioriteit dient verleend te worden aan afvalvoorkoming en hergebruik van afvalstoffen;

Overwegende dat in tweede instantie het afval maximaal selectief dient ingezameld te worden;

Overwegende dat het gebruik van herbruikbare bekers het restafval dat ontstaat bij het gebruik van wegwerpbekers, sterk kan doen afnemen;

Gelet op de raamovereenkomst die IDM heeft afgesloten met de firma Goodless voor herbruikbare bekers en cateringmateriaal;

Overwegende dat de gemeente als deelnemer van de intercommunale mee kan instappen in de raamovereenkomst;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2017 'politieverordening betreffende het organiseren van evenementen';

Overwegende dat door de nieuwe raamovereenkomst en de nieuwe normen terzake, het aangewezen is een nieuw politiereglement op te maken;

Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om dezelfde bedongen tarieven van IDM toe te passen en het gebruik van de herbruikbare bekers als norm te beschouwen;

Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om de huidige financiële tussenkomst in goed sorteergedrag te heroriënteren naar een financiële tegemoetkoming van 50% per beker met een maximum van € 500;

Gelet op het advies van de jeugdraad van 9 juni 2022;

Overwegende dat de sportraad en het feestcomité geen advies hebben bezorgd,

Publieke stemming
Aanwezig: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Beatrice De Schepper, Karin Van de Sompel
Voorstanders: Peter De Bock, Robby De Caluwe, Stijn Deschepper, Sarah Poppe, Koen Mertens, Thierry Walbrecht, Lut van de Vijver, Inge Mertens, Frederic Dierinck, Nicole Stevelinck, Marc Cossaer, Tom Hillaert, Annelie Van Hecke, Beatrice De Schepper
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Art. 1. Volgend Politiereglement betreffende het organiseren van evenementen goed te keuren.

Art. 2. Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2017 'politieverordening betreffende het organiseren van evenementen' op te heffen.

Art. 3.Deze beslissing bekend te maken op de webtoepassing en ter kennis te brengen van de toezichthoudende overheid via de overzichtslijst zoals bedoeld bij decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

HOOFDSTUK I. ALGEMENE BEPALINGEN

Afdeling 1 - Definities en toepassingsgebied

Artikel 1. De begrippen en definities vermeld in het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, evenals deze vermeld in het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA) en in het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne zijn steeds van toepassing op dit politiereglement.

Artikel 2. Voor de toepassing van dit politiereglement gelden bijkomend de hierna opgenomen definities:

Evenement: publieke gebeurtenis met al dan niet betalende bezoekers/deelnemers op het gebied van kunst, cultuur, sport, feesten, kermis op publiek of op privaat terrein. Voorbeelden zijn kermissen, braderijen, muziekfestivals, stad-, gemeente-, dorp- of wijkfeesten, markten, sportmanifestaties, …

Exploitant: de exploitant van een vergunde inrichting waar een evenement wordt georganiseerd. Indien voor het terrein of gebouw waar een evenement plaatsvindt geen omgevingsvergunning vereist is, is de exploitant de eigenaar van het terrein of gebouw dat ter beschikking wordt gesteld aan de organisator van het evenement. Op het openbaar domein is dit het bevoegde openbare bestuur.

Organisator: de publieke of private rechtspersoon of natuurlijke persoon die een evenement organiseert.

Herbruikbare beker: beker uit kunststof al dan niet voorzien met logo en/of tekstopdruk die ontworpen is om meerdere keren gebruikt te worden, en telkens opnieuw wordt gevuld met drank. Hierbij kan al dan niet gewerkt worden met een waarborgsysteem waarbij de organisator sowieso moet zorgen voor een maximale recuperatie van de herbruikbare bekers.

Parkeerterrein: terrein of plaats gelegen in de nabijheid van een evenement dat bestemd is voor het parkeren van de voertuigen van de evenementbezoekers.

Afdeling 2 – Afvalarme evenementen

Artikel 3. Elke exploitant van een inrichting, terrein of gebouw waar een evenement wordt georganiseerd, is verplicht, voor zover hijzelf geen organisator is, om de organisatoren van evenementen op zijn inrichting, terrein of gebouw de bepalingen van dit politiereglement te laten naleven. Deze verplichting zorgt dat de exploitant/organisator een goed afvalbeleid uitwerkt, met de nadruk op afvalpreventie, de selectieve inzameling van recycleerbaar afval en het vermijden van zwerfvuil.

Afdeling 3 – Afvalbeleid voor evenementen

Artikel 4.

§1. De organisator van een evenement werkt steeds een afvalbeleid uit voor het evenement.  In het afvalbeleid wordt aandacht besteed aan volgende elementen:

a) een beschrijving van de preventiemaatregelen;
b) een beschrijving van de afvalfracties die zullen vrijkomen bij opbouw, afbraak en tijdens het evenement zelf;
c) beschrijving van de eventuele afspraken gemaakt met standhouders die op de locatie van het evenement verbruiksgoederen te koop aanbieden op het terrein;
d) een beschrijving van de maatregelen tegen zwerfvuil;
e) een beschrijving van de opruiming van het evenemententerrein.
Bij de aanvraag voor een evenement dient steeds de nodige info te worden opgenomen over het afvalbeleid van het evenement.

HOOFDSTUK II. PREVENTIE VAN AFVALSTOFFEN

Afdeling 4 - Algemene preventiebepalingen

Artikel 5. Het verkopen van verbruiksgoederen en andere koopwaar gebeurt steeds verpakkingsarm. Afval kan voorkomen worden door het aantal aangeboden verpakkingen te beperken, door te schenken uit vaten of grootverpakkingen, door gebruik te maken van consumentverpakkingen die herbruikbaar zijn. Wegwerpverpakkingen dienen maximaal vermeden te worden.

Artikel 6. Op het evenement mogen geen gadgets, foldertjes, flyers, strooibiljetten, consumptieartikelen (glazen recipiënten en wegwerpverpakkingen) of andere wegwerpmaterialen verspreid worden.

Artikel 7. De exploitant/organisator voorziet in de (gratis) bedeling van drinkwater op de voor het evenement ingerichte tijdelijke campings. Deze bedeling gebeurt bij voorkeur door (mobiele) drinkwaterfonteinen.

Afdeling 5 – Het gebruik van herbruikbare bekers en cateringmateriaal

Artikel 8.

§1 Het VLAREMA verbiedt vanaf 1 januari 2020 bij evenementen het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik (wegwerpbekers, blikjes, PET-flesjes, …). 
Het gemeentebestuur heeft beslist d.d 25 april 2022 dat de uitzonderingsbepaling, zoals voorzien in het VLAREMA, voor organisatoren die een inzamelsysteem opzetten voor recipiënten voor eenmalig gebruik niet langer kan worden toegepast.  Er geldt m.a.w. een volledig verbod op het gebruik van wegwerprecipiënten bij het schenken van dranken.  Het betreft dan zowel wegwerp bekers, alsook éénmalige drankverpakkingen zoals blik, plastic flesjes of glazen flesjes zonder statiegeld.

§2 De organisator geeft aan hoe hij aan deze verplichting zal voldoen en met welk retoursysteem men zal werken om de bekers maximaal te recupereren.

Artikel 9.

§1. Organisatoren van publieke evenementen die doorgaan in de gemeente Moerbeke kunnen om aan deze verplichting te voldoen, indien gewenst, gebruik maken van de faciliteiten die hiervoor worden aangeboden door de afvalintercommunale IDM. Een beperkt aantal bekers kunnen ontleend worden bij IDM zelf waarbij de organisator zelf instaat voor transport en reiniging. Men kan ook gebruik maken van een afgesloten raamovereenkomst die afgesloten werd door IDM met een private partner voor het ontlenen en afwassen van herbruikbare bekers en cateringmateriaal. Deze bekers worden industrieel afgewassen. De waskosten worden hiervoor aangerekend volgens vastgelegde tarieven die kunnen geraadpleegd worden via www.idm.be/evenementen.  Ook de bestelling kan via dit kanaal gebeuren.
De bekers kunnen worden afgehaald bij de private partner of kunnen tegen betaling geleverd en opgehaald worden.

§2. De gemeente Moerbeke ondersteunt organisatoren bij het nakomen van deze preventiemaatregel door een subsidie toe te kennen. Organisaties kunnen 50 % van de waskost aangerekend door het bedrijf dat door IDM werd aangesteld in het kader van de raamovereenkomst gesubsidieerd krijgen door de gemeente na aanvraag en dit met een maximum van 500 EUR/jaar. De subsidie geldt niet voor de transportkosten of de kost voor verloren of beschadigde bekers.

Artikel 10. Evenementen die georganiseerd worden door het lokale bestuur dienen ook voor het aanbieden van bereide voedingsmiddelen herbruikbaar cateringmateriaal te gebruiken met een volledig verbod op wegwerpverpakkingen voor deze. Ook aan andere organisatoren wordt aanbevolen om ook voor voeding een minimum aan verpakkingen te gebruiken en zoveel mogelijk herbruikbaar te werken.

HOOFDSTUK III. SELECTIEVE INZAMELING VAN AFVALSTOFFEN

Artikel 11.

§1. Het afval dat vrijkomt bij de organisatie van het evenement dient gesorteerd te worden door de organisator of door de standhouders. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van de recipiënten die ter beschikking gesteld worden door IDM. Deze recipiënten moeten minimum 3 weken voor het evenement bij IDM worden aangevraagd, aanvragen kunnen doorgestuurd worden via www.idm.be/e-loket. De facturatie van deze recipiënten wordt na het evenement rechtstreeks aangerekend aan de organisator van het evenement.
Een overzicht van de verschillende afvalrecipiënten en de van toepassing zijnde tarieven kan steeds worden geraadpleegd op www.idm.be/evenementen of kan worden bekomen bij het gemeentebestuur of bij IDM.

§2. Bijkomend aan de verplichting van §1 geldt eveneens de plicht op het sorteren van het vrijgekomen afval op de tijdelijke parkeerterreinen en tijdelijke campings die ter gelegenheid van een evenement worden ingericht.

§3. Ook voor de bezoekers van het evenement dienen voldoende afvalrecipiënten gemakkelijk bereikbaar te zijn die bovendien tijdig geledigd worden door de organisator of standhouder.

§4. Gesorteerd afval (PMD, P&K, GFT, glas, plastic folies, plastic drankdopjes, kurken) wordt niet apart aangerekend tenzij de inhoud van de containers niet correct is, waarna het afval ook wordt aangerekend aan het tarief voor restafval.

§5. De transportkost voor de aangevraagde recipiënten wordt aangerekend volgens volume, dit volgens de bij IDM geldende tarieven (de tarieven kunnen steeds geraadpleegd worden op www.idm.be/evenementen).

HOOFDSTUK IV. OPRUIMEN VAN HET TERREIN VAN EEN EVENEMENT EN DE ONMIDDELLIJKE OMGEVING

Artikel 12. Alle standhouders op een evenement zijn tijdens de duur van het evenement gehouden de hun toegewezen standplaats te reinigen en hun afvalstoffen dagelijks mee te nemen of er zich van te ontdoen via ter beschikking gestelde recipiënten. De ter beschikking gestelde recipiënten worden regelmatig aangeboden voor ophaling. 

Artikel 13. De organisator van een evenement moet zo snel mogelijk en ten laatste 1 week na het beëindigen van het evenement het terrein en de eventuele parkeer- en kampeergelegenheden volledig opgeruimd hebben. Mits motivatie kan van deze timing afgeweken worden.

Artikel 14. Indien het terrein van het evenement en de eventuele parkeer- en kampeergelegenheden niet werden opgeruimd dan kan de gemeente ambtshalve de opruiming laten uitvoeren en de factuur voor de opruimkosten, vermeerderd met administratieve kosten via facturatie verhalen op de organisator, dan wel de exploitant.

HOOFDSTUK V. SLOTBEPALINGEN

Artikel 15. De verantwoordelijke van IDM en het gemeentebestuur (de milieudienst of technische dienst of politie) die toezicht uitoefent op de selectieve inzameling en/of de uitvoering van het afvalplan moet gratis toegang worden verleend tot de evenementlocatie. De inbreuken op dit reglement worden gestraft met politiestraffen , voor zover wetten, decreten, algemene of provinciale verordeningen, op dit vlak geen andere straffen voorzien.