Terug Gemeenteraad

Tue 17/12/2019 - 19:35 Raadzaal

Openbaar

  • Goedkeuring notulen vorige zitting.

    De notulen van de vorige zitting van 26 november 2019 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraadsleden.

  • Voor de toelichting bij dit agendapunt kan verwezen worden naar de afzonderlijke uiteenzetting van de financieel directeur op 10 december.

    Kan de gemeenteraad de budgetwijziging 1/2019 van de gemeente vaststellen?

  • Voor de toelichting bij dit agendapunt kan verwezen worden naar de afzonderlijke uiteenzetting van de financieel directeur op 10 december.

    Kan de gemeenteraad kennis nemen van de budgetwijziging 1/2019 van het OCMW?

  • Het centraal kerkbestuur stelt het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Antonius Abt voor.

    In de strategische nota bij de meerjarenplanning wordt toelichting gegeven.

    De voorziene investeringen betreffen instandhoudingswerken aan het gebouw, zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde. Voor de buitenzijde hebben de werken o.m. betrekking op de behandeling van vochtinsijpeling rond de toren, ontroesten torenkruis en schilderwerken, herstelling hooggeplaatste dakluiken, bevestigen ladderhaken, herstellen dorpel raam sacristie en herstellen verroeste reling buitentrap achteraan). Voor de binnenzijde van het gebouw worden instandhoudingswerken voorzien m.b.t. brandbeveiliging, elektriciteit, verwarming en het bestrijden van capillair vocht in de pilaren.

    De gemeentelijke bijleg voor de investeringen wordt geraamd op:

    2020

    2021

    2022

    2023

    2024

    2025

    € 145.458,29

    € 25.410,00

    € 100.076,68

    € 24.200,00

    € 0,00

    € 0,00

    Kan de gemeenteraad de meerjarenplanning 2020-2025 goedkeuren?

  • Het centraal kerkbestuur legt het budget 2020 van de kerkfabriek Sint Antonius Abt voor. Omdat het budget past binnen de meerjarenplanning 2020-2025 wordt dit enkel ter kennisgeving voorgelegd.

  • In het kader van de wet van 28 december 1967 op de onbevaarbare waterlopen, bezorgen de Polderbesturen, Moerbeke-Polder en Polder Moervaart en Zuidlede, hun programma en overeenkomstige raming van de kosten voor het ruimen van de waterlopen van derde categorie binnen de omschrijving van hun grondgebied, voor het dienstjaar 2020.

    Voor Moerbeke-Polder bedraagt de raming € 154.330,00 waarvan € 28.000,00 herstellingswerken aan een duiker en € 75.000,00 studiekosten voor Project Pereboomsgat.

    Voor de Polder Moervaart en Zuidlede bedraagt de raming € 18.892,63.

    Overzicht van de bijdragen van voorgaande jaren:

    vorige jaren

    2019

    2018

    2017

    2016

    2015

    2014

    Moerbeke-Polder

    € 51.330,00

    € 40.842,34

    € 40.887,11

    € 40.289,01

    € 34.650,41

    € 34.387, 68

    Moervaart en Zuidlede

    € 18.892,00

    € 19.534,00.

    € 17.440,00

    € 17.482,00

    € 17.482,00

    € 16.085,00

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor, in het belang van de landbouw en het milieu, alsmede van de afwatering, om deze ramingen gunstig te adviseren.

  • Per mail van 27 november van het zonesecretariaat werd ons meegedeeld dat de gemeentelijke dotaties 2020 worden bijgestuurd en opnieuw ter goedkeuring dienen te worden voorgelegd aan de gemeenteraad om definitief te laten goedkeuren door de toezichthoudende overheid en uitvoerbaar te laten verklaren.

    Op 16 oktober 2019 heeft de zoneraad van Hulpverleningszone Centrum zoals wettelijk voorgeschreven de begroting voor het dienstjaar 2020 goedgekeurd.

    In de gemeenteraadszitting van 22 oktober 2019 werden volgende gemeentelijke dotaties voor Moerbeke goedgekeurd:

    • Voor exploitatie: € 241.009,24
    • Voor investeringen: € 20.124,31
    • Bijdrage voor de pensioenen: € 1.291,51

    De oorspronkelijke begroting 2020 wordt nu bijgestuurd. De bijsturing heeft voornamelijk impact op de gevraagde investeringstoelage.

    Volgende aangepaste gemeentelijke dotaties dienen te worden goedgekeurd:

    • Voor exploitatie: € 239.107,00
    • Voor investeringen: € 26.497,00
    • Bijdrage voor de pensioenen: € 1.291,51

    Kan de gemeenteraad de bijgestuurde dotaties goedkeuren?

  • De aanvullende belasting op de personenbelasting wordt gevestigd als een percentage op de inkomstenbelastingen, die geregeld, gevestigd, en ingevorderd wordt door de federale overheid. De gemeenteraad dient dit percentage vast te stellen. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het percentage voor het jaar 2020 vast te stellen op 7% (idem als voor het jaar 2019).

  • De gemeenteraad dient de opcentiemen op de onroerende voorheffing vast te stellen. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de opcentiemen vast te stellen op 1170 (idem als voor het jaar 2019).

  • De gemeente is toegetreden tot de intercommunale voor de afvalverwerking Durme-Moervaart maar beslist autonoom over de tarieven.

    Om het evenwicht tussen de inkomsten en de uitgaven te bewaken, is in het beleidsplan 2019-2024 van IDM een aanpassing van de tarieven weerhouden.

    De dekkingsgraad (financieringsmarge) van de inkomsten uit de huisvuil- en diftarbelastingen zitten, onder meer wegens stijgende kosten van de afvalinzameling, in dalende lijn, waardoor de tussenkomst van de gemeente uit algemene middelen groter wordt.  Op basis van de positionering van de huidige IDM-diftarbelastingen in vergelijking met onder meer geldende belastingen of retributies van andere afvalintercommunales met een gelijkaardige diftarinzameling kunnen we concluderen dat de tarieven voor restafval bij IDM eerder laag zijn.

    Op basis hiervan en mede doordat de belastingtarieven tot heden niet geïndexeerd (geweest) zijn, werd door de directie van IDM het volgende voorstel gepresenteerd aan de Raad van Bestuur:

    • een aanpassing van het kg-tarief van restafval van 0,20 €/kg tot 0,25 €/kg aangevuld met een toekomstige automatische indexatie van deze tarieven;
    • verder geen wijziging van de andere tarieven, zijnde kg-tarief voor GFT-afval en ledigingstarieven voor rest- en/of GFT-afval.

    Hetgeen als aanpassing voorgesteld wordt, lijkt een billijke actualisatie van de belastingtarieven over de jaren heen, waarbij het principe ‘de vervuiler betaalt’ of ‘de sorteerder wordt beloond’ gerespecteerd en bijkomend gestimuleerd wordt.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het tarief voor restfractie te verhogen naar € 0,25 per kilogram restfractie en alle tarieven jaarlijks te indexeren. 

    Onderhavig reglement wordt voorgelegd voor het jaar 2020.

    Kan de gemeenteraad deze belasting goedkeuren?

  • Artikel 12 van het Materialendecreet verbiedt om afvalstoffen achter te laten in strijd met de voorschriften van het decreet of zijn uitvoeringsbesluiten. Sluikstorten wordt uitdrukkelijk beschouwd als een milieumisdrijf.

    De overtreder kan gestraft worden met een GAS-boete maar dat bedrag dekt nooit de kosten van de opruiming. Vandaar dat het aangewezen is om een extra belasting op te leggen die overeenstemt met de kostprijs voor de opruiming met een minimum van € 125,00.

    Het bestaande gemeenteraadsbesluit is evenwel slechts geldig voor het jaar 2019 en dient derhalve opnieuw te worden vastgesteld.

    Kan de gemeenteraad deze belasting goedkeuren?

  • Identiteitskaarten, verblijfsdocumenten, enz. worden aangevraagd bij de gemeente, maar niet door de gemeente zelf aangemaakt. De federale overheid rekent daar dan ook kosten voor aan die wij kunnen doorrekenen naar de burger, eventueel aangevuld met een gemeentetaks.

    De onderrichtingen leggen geen maxima op. Enkel voor een identiteitsbewijs voor kinderen onder de twaalf jaar is de maximumkostprijs die de gemeente kan vorderen beperkt tot € 2,00.

    Ook voor het afleveren van bestuursdocumenten kan een bedrag worden gevorderd. Dit dient een redelijke kostprijs te zijn. 

    Het huidige belastingreglement eindigt eind 2019 en dient derhalve vernieuwd te worden.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de huidige gemeentetaks te verhogen van € 3,00 naar € 4,00 gelet op de algemene prijsstijgingen. Zoals aangegeven blijft het afleveren van een identiteitsbewijs voor kinderen onder de twaalf jaar op € 2,00.

    Het vernieuwen van de pin- en pukcode blijft op € 5,00.

    Kan de gemeenteraad deze belasting goedkeuren?

  • De bedoeling van het Decreet Grond- en Pandenbeleid is het regelen van het gebruik van onroerende goederen (gronden en panden) en daarmee meteen ook van hun waarde op de markt. De gemeente krijgt via dit decreet instrumenten ter beschikking om het grondbeleid te monitoren (onder andere via registraties) en te sturen (met zowel stimuli als dwingende maatregelen). Het register van onbebouwde percelen en de activeringsheffing zijn zo’n instrumenten, bedoeld om betaalbaar wonen te faciliteren.

    Het is aannemelijk dat bepaalde onbebouwde gronden door hun ligging meer aanzetten tot grondspeculatie dan andere. Om die reden kan het redelijk zijn om zones af te bakenen. Binnen onze gemeente zijn daarom enkel de bouwgronden gelegen in een niet-vervallen verkaveling opgenomen geweest.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor het huidig reglement dat eind 2019 vevalt, te vernieuwen voor een nieuwe periode van zes jaar.

    Het decreet legt minimumtarieven op die geïndexeerd worden volgens de ABEX-index.

    Kan de gemeenteraad deze belasting goedkeuren?

  • Ingevolge het Grond- en pandendecreet behoort het bijhouden van een leegstandregister tot de bevoegdheid van de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen wenst een leegstandbeleid te voeren zodat het aangewezen is daaraan invulling te geven via een gemeentelijk reglement. Het decreet bepaalt enkel nog de definitie van leegstand, bepalingen rond het (niet verplicht) bijhouden van een leegstandsregister en de relatie tussen leegstand en verwaarlozing van gebouwen of woningen en ongeschiktheid en/of onbewoonbaarheid van een woning.

    Ons huidig reglement loopt af eind 2019 en dient hernieuwd te worden. Er worden geen aanpassingen voorgesteld.

    Kan de gemeenteraad deze belasting goedkeuren?

  • Woningen moeten voldoen aan een aantal kwaliteitsnormen of ze mogen niet verhuurd worden. De kwaliteit van de woning wordt beoordeeld aan de hand van een technisch verslag waarbij de woning via een strafpuntensysteem wordt beoordeeld.

    In de praktijk zijn het veelal de huurders die menen dat de woning niet voldoet aan de wettelijke eisen die gesteld worden inzake kwaliteit. Zij vragen dan een onderzoek naar de geschiktheid van de woning (conform de Vlaamse wooncode). De Vlaamse overheid is bevoegd om de kwaliteit te beoordelen en zal via een inspecteur een onderzoek laten verrichten naar de geschiktheid van de woning. Op basis van het genoemde technisch verslag geeft de Vlaamse overheid aan de burgemeester een advies. Dit advies kan een advies van ongeschiktheid of onbewoonbaarheid zijn.

    Indien de woning ongeschikt is bevonden, heeft de eigenaar de tijd om de woning (op zijn kosten) aan te passen. Na de aanpassingswerken kan de eigenaar vragen om de woning terug geschikt te laten verklaren via een conformiteitsattest.

    Het onderzoek naar de geschiktheid en het afleveren van een conformiteitsattest behoort tot de bevoegdheid van de burgemeester. De burgemeester duidt hiervoor een woningcontroleur aan, niet noodzakelijk een personeelslid van de eigen gemeente. Omdat onze gemeente niet over gekwalificeerd personeel beschikt om deze taken uit te voeren, heeft de burgemeester binnen het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Interwaas iemand aangeduid.

    Uiteraard dient deze dienstverlening te worden betaald.

    Omdat het college van burgemeester en schepenen van oordeel is dat deze uitgave ten voordele van de huiseigenaars is (zij krijgen een attest dat hun woning conform verklaart), vindt het college ook dat de huiseigenaars dit moeten betalen.

    De maximale vergoeding die een gemeente kan vragen voor de afgifte van een conformiteitsattest werd vastgelegd door de Vlaamse regering:
    - De vergoeding voor de afgifte van de conformiteitsattesten voor huurwoningen bedraagt maximaal 62,50 euro.
    - De vergoeding voor de afgifte van conformiteitsattesten voor kamerwoningen bedraagt 62,50 euro, verhoogd met 12,50 euro per kamer vanaf de zesde kamer. De totale vergoeding mag niet meer dan 1.250 euro bedragen.

    Kan de gemeenteraad deze retributie goedkeuren?

  • Vanaf 1 januari 2018 is de omgevingsvergunning in Vlaanderen een feit! Ze verenigt en vervangt de stedenbouwkundige vergunning en de milieuvergunning. Ook verkavelingsvergunningen maken er deel van uit. De vergunningsaanvraag gebeurt voortaan digitaal, via het omgevingsloket.

    Als lokaal bestuur zijn wij dus vanaf 1 januari 2018 verplicht om elk dossier digitaal te behandelen. Een analoog dossier, dat enkel kan ingediend worden door een burger, moet bijgevolg gedigitaliseerd worden door de omgevingsambtenaar. Om dat extra werk tot een minimum te beperken, moedigt de Vlaamse overheid de burger ertoe aan om de snel-invoer te gebruiken, maar ook als lokaal bestuur kunnen wij het digitaal indienen van een dossier stimuleren.

    De gemeenteraad heeft in zitting van 19 december 2017 een retributie ingevoerd waarbij het bedrag van de retributie sterk afhankelijk is van de te volgen procedure. Immers, de werklast is ook verschillend naargelang de procedure. Om het digitaal indienen van een dossier te stimuleren, wordt het analoog indienen duurder gemaakt.

    Dit besluit loopt teneinde per 31 december 2019.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het besluit te hernieuwen met dezelfde bedragen.

    Kan de gemeenteraad deze retributie goedkeuren?

  • De belasting op caravans, woonwagens en soortgelijke verblijven bestaat al diverse jaren en is ingegeven door het feit dat iedereen die op het grondgebied van de gemeente woont of verblijft, maar geen bijdrage levert in de financiering van de gemeentelijke uitgaven via de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting (AGPB), toch enigszins geldelijk moet bijdragen in de gemeentelijke uitgaven.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het bestaande belastingreglement te hernemen voor een nieuwe periode van zes jaar en het bedrag aan te passen van € 62,00 naar € 70,00. Het oorspronkelijke bedrag is al jaren ongewijzigd.

    Kan de gemeenteraad deze belasting goedkeuren?

  • Belasting op tweede verblijven.

    De belasting op tweede verblijven bestaat al diverse jaren en is ingegeven door het feit dat iedereen die op het grondgebied van de gemeente woont of verblijft, maar geen bijdrage levert in de financiering van de gemeentelijke uitgaven via de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting (AGPB), toch enigszins geldelijk moet bijdragen in de gemeentelijke uitgaven.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om het bestaande belastingreglement te hernemen voor een nieuwe periode van zes jaar. Het bedrag blijft ongewijzigd.

    Kan de gemeenteraad dit goedkeuren?

  • Belasting op de ontgravingen.

    Het belastingreglement op de ontgravingen werd goedgekeurd voor de periode 2014-2019 en moet derhalve vernieuwd worden.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de tarieven niet te wijzigen.

    Kan de gemeenteraad dit goedkeuren?

  • Elke gemeente is verplicht om te zorgen voor de lijkbezorging van haar inwoners.

    De gemeenteraad is bevoegd om concessies te verlenen en hiervoor de tarieven te bepalen. Het huidig tariefreglement moet vernieuwd worden. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de tarieven ongewijzigd te laten.

    Kan de gemeenteraad dit tariefreglement goedkeuren?

  • De belasting op het vervoer van personen was gestemd voor de periode 2014 t.e.m. 2019 aan een tarief van € 104,00 per rit en per vervoerde persoon.
    Vanuit de politiezone wordt gevraagd om een uniforme regeling na te streven om op die manier een gelijke behandeling te garanderen en de interne administratie te vereenvoudigen.

    Aangezien dit bedrag pas op het politiecollege van 11.12.2019 wordt besproken en vastgelegd, kan dit bedrag nog verhoogd worden.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor het reglement te verlengen en van toepassing te maken voor de periode 2020 t.e.m. 2025. Het tarief wordt bepaald op * euro per rit en per vervoerde persoon en wordt geïndexeerd.

    Kan de gemeenteraad deze belasting goedkeuren?

  • De belasting op de inname van het openbaar domein door frituren is aan vernieuwing toe. Het bedrag van € 2.250,00 is sinds 1 juni 2012 ongewijzigd. Het college van burgemeester en schepenen stelt daarom voor om dit bedrag te verhogen tot € 2.500,00 per jaar.

    Kan de gemeenteraad deze belasting goedkeuren?

  • Iedereen die het openbaar domein wil gebruiken voor het plaatsen van materiaal of voertuigen, nodig voor werken, kan de gemeente een vergoeding vragen.

    Het huidig belastingreglement moet vernieuwd worden.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de bedragen te verhogen als volgt:

    Obstakels:

     

    oud bedrag

    nieuw bedrag

    Per dag en per m2

    € 0,12

    € 0,15

    Minimumaanslag

    € 25,00

    € 30,00

    Bij inname van een afgelijnde parkeerplaats of een deel ervan

    Bijkomend per dag en per parkeerplaats of een deel hiervan

    € 1,25

    € 1,50

    Containers:

     

    oud bedrag

    nieuw bedrag

    Per dag en per container

    € 5,00

    € 5,50

    Bij inname van een afgelijnde parkeerplaats of een deel ervan.

    Bijkomend per dag en per parkeerplaats of een deel hiervanBijkomend per dag en per parkeerplaats of een deel hiervan.

    € 1,25

    € 1,50

    Kan de gemeenteraad deze belasting goedkeuren?

  • De gemeente beschikt over materiaal dat kan worden uitgeleend. Hiervoor is een tarief bepaald, maar het huidig reglement moet vanaf 2020 hernieuwd worden.

    De gemeentelijke adviesraden en scholen kunnen gratis beschikken over dat materiaal. Het college van burgemeester en schepenen wenst de erkende Moerbeekse verenigingen te steunen door een tegemoetkoming te doen van maximum € 150 per jaar.

    Het materiaal wordt echter niet ter beschikking gesteld voor activiteiten die doorgaan in privé-zalen of privé-locaties.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om enkel het tarief voor manuren te verhogen van € 25,00 naar € 35,00 per uur omdat dit meer aansluit bij de werkelijke kost.

    Kan de gemeenteraad dit retributiereglement goedkeuren?

  • Sinds 2005 kunnen de gemeenten in het gebied van de intercommunale IMEWO aan de distributienetbeheerder een retributie aanrekenen voor de hinder die werken aan nutsleidingen teweeg brengt.

    Ons huidig reglement eindigt per 31 december 2019 en dient verlengd te worden. Op voorstel van de intercommunale wordt heden een verlenging voorgesteld tot 31 december 2022.

    Kan de gemeenteraad dit retributiereglement goedkeuren?

  • Plaatsrechten markt.

    Het huidig tariefreglement voor een standplaats op de markt loopt per 31 december 2019 ten einde en dient hernieuwd te worden.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de huidige tarieven te behouden, zijnde: € 0,75 per lopende meter en € 5,00 per keer gebruik van de elektriciteitskast of € 250,00 forfaitair per jaar dat samen met het abonnement moet betaald worden.

    Voor occasionele marktkramers kan een elektriciteitsvergoeding gevraagd worden van € 5,00 per keer.

    Kan de gemeenteraad dit tariefreglement goedkeuren?

  • Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om voor de speelpleinwerking de dagbijdrage voor de ouders aan te passen van € 2,50 naar € 3,00 per dag en per kind. De laatste aanpassing dateert immers al van 2013.

    Deze dagbijdrage is voor de ouders fiscaal aftrekbaar. Ook bepaalde mutualiteiten voorzien in een bepaalde terugbetaling.

    Toch doet het college van burgemeester en schepenen ook het voorstel om een terugbetaling te doen van € 0,50 per kind per dag als de financiële situatie van de ouder(s) daartoe aanleiding geeft. De voorwaarden zijn dezelfde als voor de bijdrage van de buitenschoolse kinderopvang en zijn:

    • wonen of verblijven in Moerbeke, dit wil zeggen gedomicilieerd zijn of bestendig verblijven in Moerbeke;
    • recht hebben op het omnio statuut of de verhoogde verzekeringstegemoetkoming (RVV statuut);
    • Gebruik van de opvang is noodzakelijk.

    Kan de gemeenteraad de ouderbijdrage goedkeuren?

  • De gemeentelijke openbare bibliotheek heeft diverse zalen die geschikt zijn voor verhuring. De huidige gebruiksovereenkomst is slechts goedgekeurd tot eind 2019 en moet derhalve hernomen worden.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gebruiksovereenkomst opnieuw vast te stellen. De voorwaarden worden afgestemd op de voorwaarden voor het gebruik van het buurthuis.

    Kan de gemeenteraad de gebruiksovereenkomst goedkeuren?

  • De gemeente is eigenaar van een lokaal, het buurthuis te Kruisstraat, dat geschikt is voor verhuring en waarvoor een gebruiksovereenkomst werd opgemaakt. Volgens het gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2015 houdende goedkeuring van de gebruiksovereenkomst, loopt dit af per eind 2019.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gebruiksovereenkomst opnieuw vast te stellen. De voorwaarden worden afgestemd op de voorwaarden voor het gebruik van de lokalen in de gemeentelijke bibliotheek.

    Kan de gemeenteraad deze gebruiksovereenkomst goedkeuren?

  • De GBS "De Vlinderdreef" beschikt over diverse lokalen die verhuurd kunnen worden: de refter, de keuken en de turnzaal.

    Het huidig gebruiksreglement bepaalt geen tarieven voor het gebruik van de turnzaal voor sportactiviteiten. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om ook voor sportactiviteiten een vergoeding te vragen die overeenstemt met de tarieven voor het gebruik van de sporthal.

    Om die reden wordt het gebruiksreglement voor de lokalen in de GBS "De Vlinderdreef" opnieuw ter goedkeuring voorgelegd.

    Kan de gemeenteraad deze gebruiksovereenkomst goedkeuren?

  • Op 19 december 2017 heeft het college van burgemeester en schepenen zich akkoord verklaard met de ondertekening van een engagementsverklaring voor de vorming van eerstelijnszone en geopteerd voor een samenwerking met gemeente Lokeren, Sint-Niklaas, Temse en Waasmunster.

    Op 29 mei 2018 werd de engagementsverklaring tot deelname aan de eerstelijnszone Waasland Noord-Oost door de gemeenteraad goedgekeurd.

    Moerbeke behoort tot de eerstelijnszone Zuid-West (Moerbeke, Lokeren, Sint-Niklaas, Temse, Waasmunster) (ELZ Waasland ZW). Deze eerstelijnszone werkt maximaal samen met de eerstelijnszone Waasland Noord-Oost.

    Een eerstelijnszone is samengesteld uit aan aantal verplichte partners: Lokale besturen (regierol), gezondheidszorg (eerste lijn), welzijn (woonzorgcentra, thuiszorg, lokale dienstencentra, maatschappelijk werk ziekenfondsen, ...), personen met een ondersteuningsvraag (gebruikersverenigingen), optionele partners (voor ELZ ZW bvb. de ziekenhuizen).

    Een eerstelijnszone heeft 5 prioritaire doelstellingen om welzijn en gezondheid van zijn inwoners te bevorderen en te stroomlijnen:

    -  afstemming organiseren tussen zorgaanbieders onderling, zorgaanbieders en andere organisaties, zorgaanbieders en personen met zorgnood, hun mantelzorgers en vrijwilligers.

    -  stimuleren interdisciplinaire werking

    -  kringwerking stimuleren

    -  ondersteuning ontwikkeling Geïntegreerd Breed Onthaal (GBO)

    -  aanleveren gegevens Sociale Kaart.

    Elke eerstelijnszone bepaalt zelfstandig hoe zij vormt geeft aan deze prioritaire doelstellingen of andere aandachtspunten.

    Nadat een veranderteam de eerstelijnszone vorm gaf, werd een voorlopige zorgraad samengesteld om het beleidsplan op te maken en de statuten tot de (verplichte) oprichting van een VZW voor te bereiden.

    In de voorlopige zorgraad werd per stad/gemeente één afgevaardigde in de cluster openbare besturen (regierol) aangeduidt, in de cluster welzijn werd een afgevaardigde van Sint-Niklaas aangesteld als vertegenwoordiger van de sociale diensten van de betrokken OCMW's (actorrol). Voor Lokeren werd bij gemeenteraadsbesluit Freddy Apers, afdelingshoofd welzijn, afgevaardigd met als plaatsvervanger, Kathleen Beirnaert, diensthoofd dienst onthaal sociaal huis.

    Het decreet diende echter te worden aangepast omdat door een arrest van de Raad van State de sociale diensten van het OCMW geen vertegenwoordiger in de cluster welzijn mogen afvaardigen. Er werd binnen de voorlopige zorgraad afgesproken om de vertegenwoordiger van de sociale diensten van alle betrokken OCMW's (in concreto een afgevaardigde van Sint-Niklaas) op te nemen in de cluster openbare besturen, en dit zo ook in de definitieve zorgraad voor te stellen. Hierbij werd overeengekomen dat deze vooral de actorrol van de openbare besturen zal vertolken.

    Alle afgevaardigden in de zorgraad dienen het algemene belang van de eerstelijnszone voor ogen te houden en niet enkel de organisatie namens wie zij zijn afgevaardigd.

    Deze VZW zou vanaf 1 juli 2020 werkzaam moeten zijn om bovenstaande werking aan te vatten. Hiertoe vraagt het Vlaams Agentschap het erkenningsdossier voor 1 januari 2020 aan hen over te maken.

    Kan de gemeenteraad de statuten van de zorgraad eerstelijnszone Waasland en het beleidsplan goedkeuren en kan de gemeenteraad de aanstelling van .........als afgevaardigde en ..........als plaatsvervanger in de zorgraad goedkeuren?