Terug Gemeenteraad

Tue 28/04/2020 - 19:30 Raadzaal

Openbaar

  • Naar aanleiding van de verspreiding van het COVID-19 virus (coronavirus) binnen Europa en België en de maatregelen die op federaal niveau werden getroffen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, heeft de burgemeester beslist om de zittingen van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau enkel nog te laten doorgaan in digitale zitting volgens videoconferentie, dit teneinde de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en dit gedurende de volledige periode van de federale fase.

    Daarnaast heeft de burgemeester ook beslist om geen publiek toe te laten bij de vergaderingen van zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn.

    De bevoegdheid van de burgemeester is bepaald in artikel a)rtikel 134,  § 1.
    "In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd."

    Kan de gemeenteraad de politieverordening van 20 april 2020 bekrachtigen?

  • Goedkeuring verslag vorige zitting.

    Aan de gemeenteraad worden de notulen van de zitting van 3 maart 2020 ter goedkeuring voorgelegd.

  • Naar aanleiding van de verspreiding van het COVID-19 virus (coronavirus) binnen Europa en België en de maatregelen die op federaal niveau werden getroffen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, heeft de burgemeester vastgesteld dat er toch nog onnodige verplaatsingen tussen België en Nederland blijven plaatsvinden, die strijdig zijn met de federale maatregelen.

    Om die reden zag de burgemeester zich genoodzaakt om bijkomende maatregelen te nemen teneinde de verspreiding van het COVID-19 (coronavirus) op het grondgebied van de gemeente Moerbeke tegen te gaan en in de mate van het mogelijke in te perken.

    De burgemeester heeft deze beslissing genomen gelet op de uitzonderlijkheid en hoogdringendheid van deze bijkomende maatregelen om de openbare veiligheid en gezondheid te herstellen.

    De bevoegdheid van de burgemeester is bepaald in artikel a)rtikel 134,  § 1.
    "In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd."

    Kan de gemeenteraad de politieverordening van 23 maart 2020 bekrachtigen?

  • De gemeenteraad kende in zitting van 16 september 2014 een concessie toe voor een periode van negen jaar voor het plaatsen van een frituur. De beweegreden voor het toekennen van een concessie lag in het feit dat door een grondenruil ter hoogte van de markt en de Crevestraat met het oog op de bouw van nieuwe appartementen, de aldaar gevestigde frituur (op openbaar domein) diende verplaatst te worden.

    Om de uitbaatster van de frituur juridische zekerheid te verschaffen werd een concessie overeengekomen voor een periode van negen jaar (tot en met 30 september 2023) met een jaarlijkse vergoeding van € 2.250,00.

    Daarnaast beschikt de gemeente eveneens over een belastingreglement op standplaatsen voor frituren, dat heden vastgelegd is op € 2.500,00. Een andere frituur, gevestigd op openbaar domein, maar zonder concessie, betaalde dan enkel dit belastingtarief.

    Omdat de gelijke behandeling vereist dat alle standplaatsen dezelfde vergoeding betalen, stelt het college van burgemeester en schepenen voor om alle frituren met een standplaats op openbaar domein een concessie aan te bieden in plaats van een belasting op te leggen.

    Concreet kan voor de periode tot de beëindiging van de huidige concessieovereenkomst en het bestaan van het huidig belastingreglement, de concessievergoeding teruggebracht worden op een symbolische euro zodat tot en met 30 september 2023 dan beide bestaande frituren gelijk behandeld worden en beide een belasting betalen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd of kan ingestemd worden met de aangepaste concessieovereenkomst?

  • Ingevolge het Grond- en pandendecreet behoort het bijhouden van een leegstandregister tot de bevoegdheid van de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen wenst een leegstandbeleid te voeren zodat het aangewezen is daaraan invulling te geven via een gemeentelijk reglement. Het decreet bepaalt enkel nog de definitie van leegstand, bepalingen rond het (niet verplicht) bijhouden van een leegstandsregister en de relatie tussen leegstand en verwaarlozing van gebouwen of woningen en ongeschiktheid en/of onbewoonbaarheid van een woning.

    Ons huidig reglement werd hernomen bij besluit van 17 december 2019.

    De toezichthoudende overheid formuleert volgende opmerking:

    "Met betrekking tot artikelen in belastingreglementen die de inhoud van artikel 11 van het van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen (hierna: Invorderingsdecreet) overnemen, is het in beginsel aangewezen deze artikelen in hun volledigheid te schrappen om de twee volgende redenen. Allereerst is de opname van een dergelijk artikel in een belastingreglement overbodig omdat het artikel reeds opgenomen is in het Invorderingsdecreet en dit decreet en zijn bepalingen in elk geval van toepassing zijn. Daarnaast werden vanaf 1 januari 2020 een aantal hoofdstukken en bepalingen van het WIB 1992 en het KB WIB 1992 opgeheven. Om die reden werd ook artikel 11 van het Invorderingsdecreet gewijzigd. Teneinde geen in principe overbodige bepaling op te nemen die daarenboven deels verwijst naar opgeheven hoofdstukken en bepalingen van het WIB 1992 en het KB WIB 1992 en die niet langer conform (artikel 11 van) het Invorderingsdecreet is, is het in beginsel dan ook aangewezen dergelijke artikelen in hun volledigheid te schrappen, of minstens aan te passen. De gemeenteraad kan eventueel in één beweging meerdere belastingreglementen bijsturen volgens de nieuwe regelgeving. Voor meer informatie hieromtrent verwijs ik u naar de FAQ op binnenland.vlaanderen.be:

    https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/faq/financiering/moeten-we-onze-lokale-belastingreglementen-aanpassen-na-de-wijziging-van-het-decreet-van-30-mei-2008.

    Het is verder de belastingschuldige die een bezwaar kan indienen en niet de belastingplichtige, dit overeenkomstig artikel 9 § 1 van het invorderingsdecreet.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit aan te passen (concreet artikel 13 en 14). Kan de gemeenteraad dit goedkeuren?

  • De Vlaamse Waterweg, de Vlaamse Milieumaatschappij, het Agentschap voor Natuur en Bos, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Waasland, het Provinciaal Domein Puyenbroeck, het Polderbestuur Moervaart-Zuidlede, de lokale besturen van Gent, Lokeren, Moerbeke, Sint-Niklaas, Stekene en Wachtebeke, de Vlaamse Kano en Kajak Federatie, Wind– en Watersport Vlaanderen en Sport Vlaanderen hebben afspraken gemaakt over de peddelroute op de Moervaart, Zuidlede, Kanaal van Stekene en Boven-Durme, respectievelijk onbevaarbare waterlopen van 1ste categorie (Zuidlede en Kanaal van Stekene) en bevaarbare waterwegen (Moervaart en Boven-Durme) in Vlaanderen.

    De bedoeling is:
    - recreatief medegebruik mogelijk te maken op de Moervaart, Zuidlede, Kanaal van Stekene en Boven-Durme rekening houdende met het beheer van de onbevaarbare waterlopen en bevaarbare waterwegen, de ecologische waarde en EU-doelstellingen voor de waterloop, de waterweg en het omliggende valleigebied;
    - de veiligheid te verhogen voor afvaarten van kano’s, kajaks en andere niet-gemotoriseerde vaartuigen zoals stand up paddles (SUP), vlotten,…;
    - de verschillende verantwoordelijkheden aan te duiden.

    Deze afspraken werden opgenomen in een overeenkomst die heden ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

    De overeenkomst is van toepassing op de Moervaart, Zuidlede, Kanaal van Stekene en Boven-Durme.

    Kan de gemeenteraad deze overeenkomst goedkeuren?

  • Het college van burgemeester en schepenen ontving de jaarrekening van de kerkfabriekraad H. Hart Kruisstraat.

    De gemeenteraad is bevoegd hierover advies uit te brengen. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor gunstig advies uit te brengen.

    Het resultaat bedraagt:

    Exploitatie ontvangsten

    € 17.620,09

    Exploitatie uitgaven

    € 18.939,55

    Negatief saldo eigen dienstjaar

    € -1.319,46

    Overschot

    €13.093,18

    Exploitatie voor toelage

    € 11.773,72

    Toelage

    € 0,00

    Overschot exploitatie

    € 11.773,72

     

    Investeringsontvangsten

    € 0,00

    Investeringsuitgaven

    € 438,02

    Tekort

    € 438,02

    Overboeking

    € 0,00

    Verleent de gemeenteraad gunstig advies?

  • De gemeente Moerbeke maakt deel uit van de Interlokale Vereniging "Burensportdienst Waasland" samen met de gemeenten Beveren, Kruibeke, Sint-Gillis-Waas, Stekene, Temse, Waasmunster, Zwijndrecht en de stad Sint-Niklaas.

    Het doel van de vereniging werd vastgelegd in de nieuwe overeenkomst, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 maart 2019, en behelst het sportbeleid - in de ruime zin van het woord - van de deelnemende gemeenten af te stemmen en te stimuleren.

    De Algemene Vergadering vond plaats op 4 maart 2020.

    Overeenkomstig artikel 13 van de overeenkomst wordt de jaarrekening ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.

    Samen met de rekening 2019 wordt ook het jaarverslag ter goedkeuring voorgelegd.

    Kan de gemeenteraad goedkeuring verlenen?

  • Het Huis van het Kind Lokeren-Moerbeke is een feitelijke vereniging waarbij Lokeren de regierol van het samenwerkingsverband op zich neemt.

    Het Huis van het Kind is verantwoordelijk voor de organisatie van een toegankelijk, laagdrempelig aanbod preventieve gezinszorg voor alle opvoedingsverantwoordelijken én hun (klein)kinderen, leerlingen, patiënten of cliënten.

    Het samenwerkingsverband Huis van het Kind Lokeren-Moerbeke is sinds 1 januari 2019 erkend door Kind en Gezin.

    Deze samenwerking werd in een overeenkomst vastgelegd en werd door de gemeenteraad in zitting van 25 juni 2019 goedgekeurd.

    Het Netwerk Bewust Verbruiken heeft in de filosofie van een sociale en ecologische samenleving het concept 'babytheek' uitgewerkt. Dit concept past binnen de bestaande organisatie van het Huis van het Kind en wordt gesteund door Vlaanderen Circulair.

    Een babytheek is een uitleendienst voor babyspullen die ouders gebruiken in de eerste 12 maanden na de geboorte.

    De voordelen zijn:

    - het is een eenvoudige en goedkope oplossing voor het aanschaffen van een dure babyuitzet;

    - het is een manier om plaats te winnen in huis door spullen te lenen op die momenten dat je ze nodig hebt;

    - het is een makkelijke manier om een nieuw leven te geven aan reeds gebruikte babyspullen;

    - het ondersteunt het delen van goederen, waarbij de toegang belangrijker wordt dan het bezitten, en dit vanaf jongs af aan zodat optimaal gebruik gemaakt wordt van grondstoffen;

    - het speelt in op de circulaire economie;

    - in een transitie naar een duurzame samenleving is een slimme product-dienstcombinatie essentieel voor de ecologische crisis, afvalproblematiek en grondstoffenschaarste;

    - het is een ideale plek om mensen, jonge gezinnen, samen te brengen.

    Het college van burgemeester besliste op 25 november 2019 om het voorstel ter advies voor te leggen aan de adviesraad Duurzaamheid, Jeugd en Kinderarmoede, die het project een warm hart toedragen.

    De sociale dienst wenst een eerste warme oproep te doen om het nodige materiaal en eventuele vrijwilligers te verzamelen om van start te kunnen gaan met het project, zodat in dezelfde lijn een ruilwinkeltje kan geopend worden voor kinderkleding.

    Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 2 maart 2020 zich akkoord verklaard met de opstart van de babytheek en legt heden de samenwerkingsovereenkomst met het Huis van het Kind voor de opstart van de babytheek ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

    Kan de gemeenteraad de overeenkomst goedkeuren?

  • Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IMEWO  die op 25 juni 2020 plaats heeft met volgende agenda:

    1. kennisneming verslagen van IMEWO van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2019;
    2. goedkeuring van de jaarrekening van IMEWO afgesloten op 31 december 2019 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
    3. vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 WVV - netto-actieftest (artikel 6:115 WVV);
    4. kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van IMEWO met betrekking tot het boekjaar 2019;
    5. realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig artikelen 12:8 en 12:59 en volgende van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten van de stad Deinze - postcode 9800 welke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging IMEWO (overnemende vereniging);

    5.1.  vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling;

    5.2.  goedkeuring van de omzetting van het aantal bestaande aandelen à rato van 25 euro per eigen vermogenswaarde voor de activiteit elektriciteit, aardgas, Publi-T en Publigas;

    5.3.  kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het bijzonder verslag van de raad van bestuur (art. 12:61 WVV) en van de commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2021;

    De deelnemers kunnen één maand voor de algemene vergadering op de zetel van de vereniging kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.

    5.4.  goedkeuring van:

    a.  de partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten van de stad Deinze - postcode 9800 welke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2020, met inwerkingtreding per 1 januari 2021 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2019 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2020;

    b.     de overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen;

    5.5.  aanvaarding van de aansluiting (toetreding) van de stad Deinze – postcode 9800 vanaf 1 januari 2021;

    5.6.  vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluit­vorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:

    1. de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aan­zien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 5.1. vast te stellen;
    2. de verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
    3. het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving; 
    4. de definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2020, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2020;
    5. daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
    6. alle formaliteiten te vervullen m.b.t. de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de algemene vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin;

    5.7.  verlenen van machtiging om de beslissingen genomen in onderhavig agendapunt  bij authentieke akte te doen vaststellen;

    1. desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
    2. statutaire benoemingen;
    3. benoeming van een commissaris;
    4. statutaire mededelingen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren, akte te nemen van de eerder aangeduide vertegenwoordigers: de heer Tibbe Verschaffel als effectief vertegenwoordiger en de heer Stijn Deschepper als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, en de vertegenwoordigers op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agendapunten van de gewone algemene vergadering.

  • Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van Interwaas die op 27 mei 2020 plaats heeft met volgende agenda:

    1. jaarverslag en jaarrekening over 2019;
    2. verslag van de commissaris-revisor betreffende het boekjaar 2019;
    3. Goedkeuring van het jaarverslag en van de jaarrekening over het boekjaar 2019, inclusief de bestemming van het resultaat;
    4. Kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris-revisor betreffende de vervulling van hun mandaat over het boekjaar 2019;
    5. Aanduiding van een lasthebber voor de algemene vergadering van de Maatschappij Linkerscheldeoever van 10 juni 2020 om 18u30 en vaststelling van diens mandaat;
    6. kapitaalsverhoging gemeenten met bevolkingsaangroei van meer dan 5%.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren, akte te nemen van de eerder aangeduide vertegenwoordigers: de heer Robby De Caluwé als effectief vertegenwoordiger en mevrouw Inge Mertens als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, en de vertegenwoordigers op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agendapunten van de gewone algemene vergadering.

    Als de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder, is het belangrijk dat zij zich uitspreekt over deze agendapunten. Dit betekent kennis nemen van de agenda van de algemene vergadering van Interwaas van 27 mei 2020 en de bijhorende documenten nodig voor het onderzoek van de agendapunten en de vertegenwoordiger de heer Robby De Caluwé, en de plaatsvervanger, mevrouw Inge Mertens, aangeduid in de gemeenteraadszitting van 26 februari 2019 op te dragen hun instemming te betuigen met alle agendapunten.

  • Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van TMVS dv - FARYS die op dinsdag 16 juni 2020 plaats heeft met volgende agenda:

    1. toetreding van deelnemers en overdracht van een deelnemer;
    2. actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetreding van deelnemers en de overdracht van een deelnemer;
    3. verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2019;
    4. verslag van de commissaris;
    5. A. goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2019 afgesloten per 31 december 2019;
      B. goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2019;
    6. kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
    7. statutaire benoemingen – raad van bestuur;
    8. varia en mededelingen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren, akte te nemen van de eerder aangeduide vertegenwoordigers: mevrouw Inge Mertens als effectief vertegenwoordiger en de heer Robby De Caluwé als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, en de vertegenwoordigers op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agendapunten van de gewone algemene vergadering.

  • Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van TMVW ov - FARYS die op vrijdag 19 juni 2020 plaats heeft met volgende agenda:

    1. toetredingen en uittredingen;
    2. actualisering van bijlagen 12 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen en uittredingen;
    3. verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2019;
    4. verslagen van de commissaris;
    5. A. toewijzing pensioenfonds;
      B. goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2019 afgesloten per 31 december.
      C. goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2019 afgesloten per 31 december 2019;
    6. kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
    7. statutaire benoemingen;
    8. varia en mededelingen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren, akte te nemen van de eerder aangeduide vertegenwoordigers: de heer Robby De Caluwé als effectief vertegenwoordiger en de heer Koen Mertens als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, en de vertegenwoordigers op te dragen hun instemming te betuigen met alle voorgestelde agendapunten van de gewone algemene vergadering.

  • Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van Westlede die op dinsdag 2 juni 2020 plaats heeft met volgende agenda:

    1. Goedkeuring verslag Algemene vergadering van 3 december 2019
    2. Goedkeuring jaarrekening 2019
    3. Verslag Commissaris-Revisor
    4. Kwijting aan de Bestuurders en de Commissaris-Revisor
    5. Werkingsverslag 2019
    6. Remuneratieverslag
    7. Bijkomende toetreding voor het grondgebied van de voormalige gemeente Nevele 
    8. Bijkomende toetreding voor het grondgebied van de voormalige gemeente Waarschoot

    Als de gemeente ten volle haar rol wil spelen als aandeelhouder, is het belangrijk dat zij zich uitspreekt over deze agendapunten. Dit betekent kennis nemen van de agenda van de algemene vergadering van Westlede van dinsdag 2 juni 2020 en de bijhorende documenten nodig voor het onderzoek van de agendapunten en de vertegenwoordiger mevrouw Nicole Stevelinck, en de plaatsvervanger, de heer Robby De Caluwé, aangeduid in de gemeenteraadszitting van 26 februari 2019 op te dragen hun instemming te betuigen met alle agendapunten.

  • In de gemeenteraadszitting van 26 maart 2019 werd het reglement inzake klachtenbehandeling goedgekeurd.

    Volgens artikel 7 - Evaluatie en rapportering van dit reglement dient er jaarlijks een overzicht van de binnengekomen klachten gerapporteerd te worden aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

     

  • Het Burgemeestersconvenant (BC) of de Convenant of Mayors is de algemene Europese beweging waarin lokale en regionale overheden deelnemen door vrijwillig toe te zeggen de energie-efficiëntie en het gebruik van duurzame energiebronnen op hun grondgebied te verhogen, alsook maatregelen tot klimaatadaptatie te nemen.

    Ondertekenaars beloven acties te ondernemen om tegen 2030 de EU-doelstelling te halen om 40% minder CO2 uit te stoten en maatregelen te treffen om met de effecten ervan om te gaan.

    Om dat engagement te concretiseren naar daadwerkelijke acties en projecten, verbinden ondertekenaars zich ertoe om binnen de twee jaar na de bekrachtiging van hun ondertekening door de gemeenteraad, een actieplan voor duurzame energie en klimaat (SECAP) op te maken met de voornaamste acties die ze willen uitvoeren. In dat plan wordt een inventarisatie voorzien om de acties die klimaatverandering tegengaan op te volgen (mitigatie), en een klimaatsrisico- en kwetsbaarheidsanalyse, om te kunnen anticiperen op de gevolgen van klimaatverandering (adaptatie).

    Ondersteuning van gemeenten die het BC ondertekenen.

    Instellingen en organisaties kunnen zich bij het BC aansluiten als territoriaal coördinator. Een territoriaal coördinator staat in voor een strategische aansturing van het Burgemeestersconvenant. De erkenning houdt onder andere het bevorderen van toetreding tot het burgemeestersconvenant (ondersteuning en coördinatie) en het bevorderen van de betrokkenheid van de diverse stakeholders in.

    Interwaas neemt het engagement om haar steden en gemeenten te ondersteunen als regionale coördinator van het burgemeestersconvenant.
    Ook de Provincie vernieuwde, in 2017, haar engagement als territoriaal coördinator in het kader van het BC.
    Via het project Waasland Klimaatland willen de Provincie en Interwaas de krachten bundelen om zoveel mogelijk Wase gemeenten te ondersteunen bij het behalen van hun klimaatdoelstellingen.

    Voor het BC 2020 heeft Waasland Klimaatland samen met 7 gemeenten een regionaal klimaatplan opgemaakt en heeft ze 10 gemeenten ondersteund met de uitvoering van lokale en regionale acties: outsourcing naar Kruibeke en Temse, groepsaankopen dakisolatie en elektrische fietsen, groepsaanbod isolatie en verwarmingsinstallaties, tankslag, opmaak autodeelplan, studie vergisting bermmaaisel, energiescans bij landbouwers, platform ‘samen klimaatactief’ voor bedrijven, energiemonitoring scholen...

    Voor het BC 2030 mogen gemeenten aangesloten bij Waasland Klimaatland opnieuw volgende ondersteuning verwachten:

    • organisatie van een regionaal ondertekenmoment;
    • het opmaken een regionaal mitigatieplan (CO2-reductie van 40% als minimale doelstelling) kaderend in de regionale visie en de Europese klimaatdoelstellingen. Hiervoor zullen opnieuw verschillende participatiemomenten met de lokale besturen en relevante actoren in de regio zoals burgers, middenveld, bedrijven, scholen, landbouw,…worden voorzien. Zie projectfiche (bijlage 1) voor voorgestelde aanpak en timing;
    • het uitwerken en initiëren van concrete regionale klimaatprojecten;
    • ondersteuning bij de uitvoering van lokale klimaatprojecten;
    • voorbereiding en verslaggeving van de stuurgroep Waasland Klimaatland die minsten 3 keer per jaar samenkomt;
    • begeleiding bij de opstart van een gemeentelijk klimaatteam.

    Interwaas werkt voor Waasland Klimaatland nauw samen met de provincie Oost-Vlaanderen. In het kader van het BC 2030 zal de provincie gemeenten ondersteunen bij:

    • het opmaken van een regionale risico- en kwetsbaarheidsanalyse, een regionaal adaptatieplan en een lokaal adaptatieplan). Zie projectfiche (bijlage 2) voor voorgestelde aanpak en timing;
    • via de cel Energielandschap van de provincie Oost-Vlaanderen een visie en studie mbt hernieuwbare energie en energieopslag opmaken, nl Energielandschap Waasland;
    • de provincie ondersteunen bij de uitvoering van lokaal klimaatbeleid met het opzetten van verschillende acties zoals de lokale renovatietrajecten, vergroenen speelplaatsen, groepsaankoop PV-panelen, netwerk mobipunten;
    • via het omgevingscontract wil de provincie op een flexibele manier inspelen op lokale noden en haar terreinkennis en expertise, in uw stad of gemeente inzetten. Hiervoor werd het vroegere milieucontract uitgebreid  tot het omgevingscontract met een brede waaier aan  klimaat- en energie-acties.

    Van de gemeenten wordt een actieve medewerking gevraagd bij het opmaken van het mitigatie- en adaptatieplan en de uitrol van acties en projecten. Dit niet enkel vanuit de milieudienst, maar vanuit alle (betrokken) diensten van de gemeente. En niet alleen vanuit het ambtelijke, maar ook vanuit het bestuurlijke niveau:

    • deelname aan stuurgroep Waasland Klimaatland. Elke gemeente duidt een ambtelijke en bestuurlijke vertegenwoordiger aan voor deze stuurgroep;
    • voorstel om in elke gemeente een klimaatteam op te starten. De samenstelling van het klimaatteam kan per gemeente verschillend zijn, maar belangrijk is dat er verschillende diensten bij betrokken zijn;
    • Waasland Klimaatland zal actief op zoek gaan naar projectmiddelen, maar er wordt ook van de gemeenten verwacht dat er jaarlijks voldoende budget wordt voorzien voor diverse klimaatacties en -projecten.

    Financiering.

    Voor de opmaak van het regionaal mitigatie- en adaptatieplan wordt € 200.000,00 gevraagd uit het Projectenfonds van de provincie Oost-Vlaanderen, opgericht met de uittreding van de provincie uit Interwaas. Dit wordt ter goedkeuring voorgelegd aan RvB van 8 april 2020 (principieel reeds goedgekeurd) en ook begin april aan de Bestendige Deputatie.

    Aan de gemeenten wordt een jaarlijkse bijdrage gevraagd van € 5.000,00 euro per gemeente aangesloten bij Interwaas en 14.000 euro voor gemeenten niet aangesloten bij Interwaas (Hamme). Gemeenten kunnen voor deze eigen bijdrage gebruik maken van de middelen uit hun eigen pot in het Waas Fonds. Een klein bedrag dat de gemeenten moet toelaten om middelen te voorzien voor lokale klimaatacties zoals:

    • opmaak lokale klimaatadaptatieplannen via omgevingscontract 5.000 à 6.500 euro (50% korting verrekend);
    • opmaak warmtezoneringsplan via omgevingscontract 7.000 à 12.500 euro afhankelijk van de grootte en complexiteit van de gemeente of stad (50% korting verrekend): indien uit traject Energielandschap Waasland het potentieel blijkt, kan dit een volgende stap zijn voor een collectieve warmte-infrastructuur;
    • subsidie voor investeringen in energie-effciëntie aan lokale handelaars en KMO i.k.v. energiescans: bedrag zelf te bepalen bv. jaarlijks € 10.000,00 en € 1.000,00 subsidie per handelaar/KMO.

    Concreet wordt aan de gemeenteraad gevraagd of de gemeente wenst deel te nemen aan het project ‘Waasland Klimaatland’ gedurende deze beleidsperiode en een jaarlijkse projectbijdrage zal storten van € 5.000,00 aan Interwaas.

    Daarnaast wordt gevraagd of de gemeente wenst toe te treden tot het ‘Burgemeestersconvenant’ met een joint SECAP, een gezamenlijke ondertekening van het convenant samen met de andere Wase lokale besturen en neemt kennis van bijhorende engagementen, als volgt:

    • de CO2-uitstoot in haar eigen gemeente terugdringen en samen met andere Wase gemeenten streven naar een reductie voor de regio met minstens 40%;
    • deelname aan de stuurgroepvergaderingen van Waasland Klimaatland;
    • oprichten van een gemeentelijk klimaatteam met de ondersteuning van Interwaas;
    • actieve medewerking verlenen, zowel vanuit het bestuur als de administratie, aan het opmaken van een regionale visie en een regionaal actieplan waarin ook lokale accenten kunnen worden aangebracht.
  • De politie maakt gebruik van ANPR-camera’s (Auto Number Plate Recognition) voor het opsporen van geseinde voertuigen, het aanpakken van verkeersmisdrijven, enz. De camera’s verhogen de pakkans en de ophelderingsgraad van misdrijven.

    De wetgeving voorziet dat de korpschef aan de gemeenteraad advies moet vragen over de inzet van dergelijke camera’s. Zo verleende de gemeenteraad op 24 februari 2015 gunstig advies voor de plaatsing van een vast ANPR-cameranetwerk op het grondgebied van de gemeente Moerbeke. De camera’s zijn geplaatst aan de invalwegen van de E34.

    De politie gebruikt ook mobiele camera’s in anonieme politievoertuigen. Door een wijziging in de wetgeving moet ook dit gebruik voor advies voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

    Concreet moet de gemeenteraad principiële toestemming verlenen om aan de politiediensten toe te laten mobiele camera’s te plaatsen en te gebruiken in niet-besloten plaatsen, desgevallend beperkt tot de duur van een interventie voor de plaatsen waarvan de politiediensten niet de beheerder zijn.

    De korpschef van de politiezone vraagt in een brief van 13 april 2020 aan de gemeenteraad om op het grondgebied van de gemeente Moerbeke mobiele camera’s in te zetten volgens de geplande shift. De camera’s worden altijd ingebouwd in een voertuig.

    De politiezone Regio Puyenbroeck wil deze camera’s en de opnames ervan enkel gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie, zoals bepaald in de WPA (Wet op het Politieambt) en mits de beperkingen die de wetgever oplegt.

    Voor opdrachten van gerechtelijke politie, gedefinieerd in artikel 15 WPA, geldt geen beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s.

    Voor opdrachten van bestuurlijke politie, gedefinieerd in art. 14 WPA, geldt volgende beperking voor het gebruik van de data, gegenereerd door deze camera’s:

    “Art. 25/3, §2. Het zichtbare gebruik van camera's voor het inwinnen van informatie van bestuurlijke politie bedoeld in artikel 44/5, §1, is uitsluitend toegelaten in de gevallen bedoeld in artikel 44/5, §1, eerste lid, 2° tot 6°. Wat artikel 44/5, §1, eerste lid, 5°, betreft, kan dat gebruik bovendien alleen worden toegelaten ten aanzien van de categorieën van personen bedoeld in artikelen 18, 19 en 20".

    Het college van burgemeester en schepenen  stelt voor om gunstig advies te verlenen. De plaatsing en het gebruik van mobiele camera’s kan fundamenteel bijdragen tot het verhogen van de veiligheid en de leefbaarheid in onze gemeente. Garanties worden ingebouwd om de privacy van de inwoners te garanderen. Er moet een evenwicht zijn tussen het cameratoezicht en het respect voor de persoonlijke levenssfeer.

    Kan de gemeenteraad gunstig advies uitbrengen?

  • Het decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer van 18 juli 2008 bepaalt dat elk gemeentebestuur als instantie die elektronische persoonsgegevens ontvangt of uitwisselt, een veiligheidsconsulent dient aan te wijzen. Deze verplichting is voornamelijk belangrijk in het kader van de raadpleging door het gemeentebestuur van authentieke gegevensbronnen zoals het Rijksregister, de Kruispuntbank van de sociale zekerheid en de Kruispuntbank van Ondernemingen.

    De gemeente en het OCMW hebben met het Provinciebestuur een samenwerkingsovereenkomst afgesloten rond informatieveiligheid.

    Het opmaken van informatieveiligheidsbeleid is verplicht Het is een document, waarin het belang wordt gepreciseerd dat de gemeente hecht aan juiste, volledige en beschikbare informatie om zijn opdracht van maatschappelijke dienstverlening correct en ononderbroken te kunnen uitvoeren. Het komt tegemoet aan de eisen gesteld binnen:

    • de richtsnoeren met betrekking tot de informatiebeveiliging van persoonsgegevens in steden en gemeenten, en in instellingen die deel uitmaken van het netwerk dat beheerd wordt door de kruispuntbank van de sociale zekerheid en bij integratie OCMW – Gemeente;
    • de minimale normen van de KSZ;
    • de verordening (EU) 20161679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (AVG of Algemene Verordening Gegevensbescherming).

    Het is een formeel document dat door de informatieveiligheidsconsulent in nauw overleg met het management van de gemeente en OCMW wordt opgesteld en dat door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedgekeurd. Op basis van het informatieveiligheidsbeleid wordt het veiligheidsplan opgesteld met een overzicht van de prioriteiten en concrete maatregelen die de gemeente wil nemen in de eerstvolgende drie tot vier jaar.

    De informatieveiligheidscel, bestaande uit de informatieveiligheidsconsulent, de algemeen directeur, de adjunct algemeen directeur, de ICT, de communicatiemedewerker en een maatschappelijk werker, komt regelmatig samen voor de opvolging en eventuele bijsturing van het informatieveiligheidsplan. De informatieveiligheidsconsulent maakt hiervan een verslag.

    De rol van de informatieveiligheidsconsulent bestaat uit het verlenen van deskundige adviezen en aanbevelingen over alle aspecten op vlak van informatieveiligheid. Het blijft uiteraard een beslissing van het bestuur om deze adviezen of aanbevelingen op te volgen.

    Kan de gemeenteraad het informatieveiligheidsbeleid van de gemeente goedkeuren?

  • Naar aanleiding van de COVID19-crisis vraagt het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid dat er op het niveau van de eerstelijnszones zgn. schakelzorgcentra worden opgericht.

    Schakelzorgcentra moeten een oplossing bieden voor mensen die medisch gezien het ziekenhuis mogen verlaten, maar dikwijls om sociale redenen nog niet naar huis kunnen. Tegelijk moet de instroom in het ziekenhuis beperkt worden tot mensen die complexe zorg nodig hebben.

    De schakelzorgcentra kunnen daarom ook medisch toezicht bieden voor mensen die besmet zijn met COVID-19, en die niet thuis kunnen blijven, maar nog niet meteen naar het ziekenhuis moeten of het ziekenhuis al kunnen verlaten.

    Binnen de eerstelijnszone werden per discipline (huisartsen, verpleegkundigen, apothekers, verzorgenden, enz...) de liaisons aangeduid en eerste contacten voor verdere samenwerking gelegd.

    Er werd nu een coördinatieteam ‘Schakelzorgcentrum Waasland’ (SCZ Waas) gevormd met leden met expertise op het vlak van coördinatie, eerstelijnszorg, medische zorg, logistiek, welzijn en administratie.

    De stad Sint-NIklaas is hiervan de beherende gemeente. Dit betekent dat de stad de verantwoordelijkheid opneemt om een schakelzorgcentrum te operationaliseren, volgens de instructies in het draaiboek van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid en in nauw overleg met de partners uit de gezondheids- en zorgsector. Dit impliceert verder onder meer dat de stad via de gouverneur overlegt met en rapporteert aan de Vlaamse overheid, de uitgaven prefinanciert, maar anderzijds ook de subsidie voor opstart- infrastructuur- en coördinatiekosten voor het schakelzorgcentrum kan ontvangen;

    De organisatie van een schakelzorgcentrum wordt gekaderd binnen een werkbaar samenwerkingsverband met diverse partners uit verschillende gemeenten van het Waasland. Vooral de financiële afspraken moeten voldoende geregeld en voor iedereen duidelijk zijn.

    In afwachting van een later af te sluiten formele samenwerkingsovereenkomst tussen de betrokken gemeentebesturen en andere partners uit de eerstelijnszone Waasland met betrekking tot een schakelzorgcentrum, en in geval de Vlaamse subsidie niet alle kosten dekt, is het aangewezen dat de gemeentebesturen een engagement uitspreken met betrekking tot de verdeling van de kosten die gepaard gaan met de organisatie van de schakelzorg en/of van een schakelzorgcentrum.

    De burgemeesrters van de betrokken gemeenten gaan ermee akkoord om de verhouding van het bevolkingscijfer van elke gemeente ten opzichte van het totaal bevolkingscijfer van alle gemeenten samen als verdeelsleutel te nemen voor de kosten die kunnen voortvloeien uit de werking van een schakelzorgcentrum.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zich te engageren om met de partners (gemeentebesturen en zorgsector) uit de eerstelijnszone Waasland een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten waarin de afspraken worden geformaliseerd en om de kosten met betrekking tot de organisatie, uitbouw en exploitatie van het schakelzorgcentrum, voor zover deze niet worden gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, solidair te verdelen over de verschillende gemeenten van de eerstelijnzone Waasland, volgens een verdeelsleutel gebaseerd op de bevolkingscijfers.

    Is de gemeenteraad hiermee akkoord?

  • Toelichting agendapunt :

    De gemeente kan het label ontvangen door te voldoen aan de volgende 3 voorwaarden: Plaats een AED

    1. Zorg ervoor dat er op het grondgebied van de gemeente minstens één automatische externe defibrillator (AED) aanwezig is.
      1. 2.      Organiseer opleiding Reanimeren en defibrilleren

    Personeel

    Organiseer binnen de periode van 6 maanden vóór tot 6 maanden na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst een opleiding ‘Reanimeren en defibrilleren Hartveilig’ voor minstens 10% van de medewerkers. Deze opleidingen worden gegeven  door  Rode  Kruis-Vlaanderen.  De  themales  ‘Reanimeren   en   defibrilleren Hartveilig’ duurt 3 uur en wordt ter plaatse georganiseerd.

     

    Bevolking

    Sensibiliseer de inwoners van jouw gemeente of stad zo veel mogelijk en leid ze op in reanimatie en AED-gebruik. Voorzie daartoe op regelmatige basis de nodige opleidingen gegeven door Rode Kruis-Vlaanderen.

    3. Onderteken de samenwerkingsovereenkomst Hartveilig

    Onderteken een samenwerkingsovereenkomst Hartveilig met Rode Kruis- Vlaanderen. Hierin geef je aan dat je het engagement aangaat om Hartveilig te

    worden voor een periode van 2 jaar.

     


Publicaties

Besluitenlijst