Terug Gemeenteraad

Tue 22/10/2019 - 19:30 Raadzaal

Openbaar

  • Goedkeuring notulen vorige zitting.

    De notulen van de vorige zitting van 10 septemer 2019 worden ter goedkeuring voorgelegd. Kan de gemeenteraad de notulen goedkeuren?

  • Onze gemeente vormt samen met 17 andere steden en gemeenten, de hulpverleningszone centrum.

    De definitieve fase van de brandweerhervorming is gestart per 1 januari 2015. De wet civiele veiligheid bepaalt dat de (brandweer)zone gefinancierd wordt door onder meer de dotaties van de gemeenten van de zone. De gemeenteraad keurde op 26 november 2013 hiertoe de financiële verdeelsleutel goed.

    Ter herinnering: De verdeelsleutel houdt rekening met volgende criteria en wegingen:
    - Residentiële bevolking: 30%
    - Actieve bevolking: 10%
    - Kadastraal inkomen: 5%
    - Belastbaar inkomen: 5%
    - Punctuele risico’s: 50%

    Er is geen weging voor het criterium oppervlakte opgenomen omdat dit gelinkt wordt aan het criterium bevolking. Deze twee criteria vormen samen de bevolkingsdichtheid, waaraan elke andere bovenstaande factor wordt gerelateerd.

    De prezoneraad besliste tevens de herverdeling van de kosten binnen de zone te spreiden over een periode van 10 jaar (2013 - 2023), teneinde de evolutie naar de overeengekomen verdeelsleutel geleidelijk te laten verlopen. De beginpercentages van deze overgangsperiode zijn de effectieve bijdragen van de verschillende gemeenten in het jaar 2013 en werden door een auditcomité van financieel beheerders vastgelegd (financiële nulmeting). De eindpercentages zijn de definitieve verdeelsleutel zoals voorgesteld door de federale werkgroep.

    De dotatie van de gemeente voor 2020 wordt vastgesteld door de gemeenteraad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende gemeenteraden.

    De definitieve goedkeuring van de begroting 2020 door de zoneraad is ingepland voor 16 oktober 2019 en houdt volgend voorstel in:

    • voor exploitatie: € 241.009,24 (in 2019 = € 228.665,50)
    • voor investeringen: € 20.124,31 (in 2019 = € 20.521,43)
    • bijdrage voor de pensioenen: € 1.291,51 (in 2019 = € 1.133,25)

    De goedkeuring van de toezichthoudende overheid is vereist opdat de begroting uitvoerbaar zou zijn.

    Kan de gemeenteraad dit goedkeuren?

  • Robby De Caluwé, burgemeester, werd aangesteld als lid van de raad van bestuur van Interwaas in de gemeenteraadszitting van 26 februari 2019 voor de volledige duur van de legislatuur. De heer Peter De Bock, voorzitter gemeenteraad en mevrouw Inge Mertens, gemeenteraadslid, werden eveneens aangesteld in de gemeenteraadszitting van 26 februari 2019 als vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de volledige duur van de legislatuur.

    Op 26 mei 2019 werd de heer Robby De Caluwé, burgemeester, verkozen tot kamerlid, waardoor zijn mandaat als lid van bestuur van Interwaas niet cumuleerbaar is met zijn mandaat als kamerlid. In de gemeenteraadszitting van 25 juni 2019 doet de heer Robby De Caluwé, burgemeester, afstand van zijn mandaat als lid van de raad van bestuur van Interwaas en de heer Peter De Bock, voorzitter van de gemeenteraad, wordt aangeduid voor het mandaat als lid van de raad van bestuur van Interwaas.

    Heden doet de heer Peter De Bock afstand van zijn mandaat als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van de intercommunale Interwaas aangezien hij reeds lid is van de raad van bestuur van Interwaas. De heer Robby De Caluwé, burgemeester aan te duiden voor het mandaat van vertegenwoordiger van Intewaas voor de duur van de volledige legislatuur.

    Kan de gemeenteraad hiermee instemmen?

  • Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IDM die doorgaat op woensdag 18 december met volgende agenda:

    1. Goedkeuring beleidsplan 2019-2024 en evaluatierapport 2013-2018.
    2. Goedkeuring beleidsplan 2020 en communicatieplan 2020.
    3. Goedkeuring begroting 2020.
    4. Inzet van uitzendkrachten - modaliteiten van toepassing bij IDM in uitvoering van het decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen.
    5. Benoeming bestuurders.
    6. Varia.

    Kan de gemeenteraad kennis nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering en het stemgedrag goedkeuren?

  • Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Interwaas die doorgaat op woensdag 6 november met volgende agenda:

    1. Aanstelling leden raad van bestuur.
    2. Verlenging van Interwaas voor een periode van 18 jaar.
    3. Evaluatierapport over de periode 2013-2018 en ondernemingsplan voor de periode 2019-2025.
    4. Code van goed bestuur.
    5. Huishoudelijk reglement.
    6. Activiteitenprogramma en strategie voor 2020.
    7. Begroting 2020.
    8. Aanduiding van een lasthebber voor de buitengewone algemene vergadering van de Maatschappij voor het haven-, grond- en industrialisatiebeleid van het Linkerscheldeoevergebied op 11 december 2019 en vaststelling van diens mandaat.
    9. Toetreding tot de interlokale vereniging IGS Beveren Hamme Temse.
    10. Vaststelling van de presentiegelden.


    Kan de gemeenteraad kennis nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering en het stemgedrag goedkeuren?

  • Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv die doorgaat op 10 december 2019. De volledige agenda van de buitengewone algemene vergadering zal ons eind oktober 2019 worden toegestuurd.

    Kan de gemeenteraad de bijgevoegde statutenwijziging goedkeuren?

  • Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov - Farys die doorgaat op donderdag 19 december. De volledige agenda voor de buitengewone algemene vergadering zal ons ten gepaste tijde worden doorgestuurd.

    Kan de gemeenteraad de voorgestelde statutenwijziging goedkeuren?

  • Overeenkomstig het decreet lokaal bestuur wordt de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IMEWO die doorgaat op 11 december 2019 met volgende agenda:

    1. Statutenwijziging

    a. Goedkeuring van de statutenwijzigingen

    b. Verlenen van machtiging om de beslissing genomen in dit agendapunt bij authentieke akte te doen vaststellen en de statuten dienovereenkomstig aan te passen.

    2. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2019 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2019.

    3. Code goed bestuur.

    4. Statutaire benoemingen.

    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

    6. Statutaire mededelingen.

    Kan de gemeenteraad kennis nemen van de agenda van de buitengewone algemene vergadering en het stemgedrag goedkeuren?

  • Op 25 juni 2019 heeft de gemeenteraad de leden van de nieuw samen te stellen gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) benoemd. De Deputatie keurde dit goed bij besluit van 1 augustus 2019.

    De GECORO dient conform de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, een huishoudelijk reglement aan te nemen.

    Het huishoudelijk reglement werd met unanimiteit van stemmen aangenomen in de zitting van de GECORO van 28 augustus 2019.

    Het college van burgemeester en schepenen stelt voor het door de GECORO aangenomen huishoudelijk reglement goed te keuren.

    Is de gemeenteraad akkoord?

  • Sluikstorten en zwerfvuil zijn een algemene bron van ergernis. Een hardnekkige problematiek met een grote maatschappelijke impact die een integrale aanpak vergt.

    De Raad van Bestuur van IDM (Intercommunale voor Huisvuilverwerking en Milieuzorg DURME – MOERVAART) heeft in navolging van de vraag uit het burgemeestersoverleg, dat plaatsvond op 13 februari 2019, een cameraproject goedgekeurd waarbij ‘tijdelijke’ vaste camera’s onder coördinatie van IDM zullen ingezet worden op het grondgebied van de deelnemende gemeenten in de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil, problematieken die vallen onder de statutaire opdracht van de opdrachthoudende intergemeentelijke vereniging zoals hierboven omschreven.

    De camera’s zullen op tijdelijke basis gericht worden ingezet aan glasbollen, andere collectieve afvalinzamelsystemen en op hotspots waar sluikstorten en/of zwerfvuil problematisch worden vastgesteld.

    Het inzetten van ‘tijdelijke’ vaste camera’s in de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil hebben volgend doel:

    -          sensibilisering en preventie (afschrikken potentiële daders – gedragsverandering);

    -          eventueel vaststellen van inbreuken, overtreders identificeren, verzamelen van bewijslast en inbreuken beteugelen, onder meer op basis van de gemeentelijke administratieve sancties;

    -          optimaliseren van de ingezette preventieve maatregelen.

    Het inzetten van ‘tijdelijke’ vaste camera’s zorgt voor de nodige ondersteuning bij de handhaving van sluikstorten en zwerfvuil.

    IDM wenst op te treden als verwerker van de beelden en zal hierbij na gunstig advies van de gemeenteraad onder meer instaan voor:

    -          het plaatsen van de camera’s;

    -          het bekijken en verwerken van de beelden;

    -          het opmaken bij een eventuele vaststelling van een bestuurlijk verslag waar mogelijk of overmaken van de beelden aan de lokale politie indien nodig.

    De aankoop van de camerasystemen zal door IDM gebeuren.

    De globale kostprijs hiervoor bedraagt € 61.985 waarvan € 15% voor Moerbeke of € 9.298,00 per jaar. Dit betekent concreet de inzet van 1 camera per dag per week voor Moerbeke.

    Kan de gemeenteraad het cameraplan zoals opgesteld door IDM positief adviseren, het reglement en samenwerkingsprotocol goedkeuren en instemmen met de kostprijs van € 9.298,00 per jaar voor de gemeente Moerbeke?

  • Zowat alle Vlaamse lokale besturen hebben al enkele jaren ervaring met een tweede pensioenpijler voor hun contractuele medewerkers. Ook de federale en regionale overheden beginnen daar nu werk van te maken.

    Om dit systeem aan te moedigen heeft de federale overheid beslist om een financiële bonus te creëren via een korting op de responsabiliseringsbijdrage. Dat zou de eerste keer gebeuren in 2020, toegepast op de responsabiliseringsbijdrage voor het jaar 2019. Voorwaarde is wel dat het bestuur in 2020 ten minste een bijdrage van 2% toepast voor het aanvullende pensioen, en vanaf 2021 ten minste 3%. Voor aanvullende pensioenstelsels met een systeem van vaste prestaties gelden aangepaste minimumpercentages. De korting op de responsabiliseringsbijdrage bedraagt ten minste 50%.

    De gemeenteraad keurde in 2010 een aanvullend pensioen voor de contractuele personeelsleden goed van 1% van het pensioengevend jaarloon, zijnde de onderhandelde minimumbijdrage.

    De responsabiliseringsbijdrage voor de gemeente Moerbeke bedraagt op dit ogenblik  € 1409 / maand

     Het voorstel is om de aanvullend pensioen te verhogen tot 3% vanaf 1 januari 2020.

    De representatieve vakorganisaties hebben gunstig advies gegeven.

    Kan de gemeenteraad dit goedkeuren?

  • Goedkeuring nieuwe wegenis Maluslaan.

    CVBA Wonen heeft een aanvraag van een omgevingsvergunning ingediend voor de aanleg van publieke ruimte in de Maluslaan naar aanleiding van de bouw van nieuwe sociale woningen. De nieuwe publieke ruimte wijzigt ten aanzien van het bestaande tracé waardoor de gemeenteraad de nieuw aan te leggen publieke ruimte dient goed te keuren. Kan de gemeenteraad het tracé an de wegen zoals aangegeven op bijgevoegd plan goedkeuren?

  • Tijdens de ochtendspits doorkruisen vele auto’s onze gemeente via de drukke verkeersader en tijdens schooldagen passeren er veel kinderen die zowel school lopen op Basisschool De Vlinderdreef als op Bassischool De Palster - al dan niet met hun begeleider – het drukke kruispunt Hospicestraat – Crevestraat.

    Vele gemeenten werken tijdens de ochtendspits samen met de lokale politie om zulke kruispunten veiliger te maken1. De lokale politie bemant namelijk zulke kruispunten en verhogen zo de veiligheid.

    Voor Moerbeke zou dit kunnen gaan over:

     

    Maandag

    8.00 – 8.30

     

    15.25 – 15.45

     

     

    Dinsdag

    8.00 – 8.30

     

    15.25 – 15.45

     

     

    Woensdag

    8.00 – 8.30

    12.00 – 12.20

     

     

  • Naast een duurzame mobiliteit vinden we inspraak en participatie even belangrijk. Integratie van een Mobipunt in de gemeente en het succes van het gebruik zal afhangen van de graad van gedragenheid en acceptatie van de Moerbekenaar. Om gedragenheid te verkrijgen is betrokkenheid in het proces van essentieel belang. Hierover hebben we vragen.

    We hebben vragen bij de aanpak tot oprichting van het Mobipunt:

    Gebrek aan inspraak van de burger rond keuze locatie, invulling en ontwerpschets:

    • Een Mobipunt wordt het best op maat van een buurt ingericht en in overleg met de potentiële gebruikers. Tot op heden is dit niet gebeurd. Hoe zal onze gemeente zicht krijgen op de potentiële gebruikers? Hoe zal onze gemeente de behoeften onderzoeken van deze potentiële gebruikers? Is er een plan om

      de burgers te bevragen rond verkeer en mobiliteit?

       

      • De gemeente heeft adviesgroepen opgericht in onze gemeente. De adviesgroep duurzaamheid komt de eerste keer samen op woensdag 2 oktober en de agenda is nog niet bekend. Wordt dit geagendeerd? De adviesgroep verkeer en mobiliteit kwam reeds samen. Staat het Mobipunt daar geagendeerd? Op de GECORO stond het Mobipunt niet op de agenda.
      • Autodelen wordt gezien als één van de basiscriteria om te kunnen spreken over een Mobipunt. Zijn hier al stappen voor gezet (behalve de oproep in het infoblad) ? Hoe worden burgers hierbij betrokken? Is er zicht op autodelers in onze gemeente? Hoe zal de gemeente de burgers stimuleren om de stap

      naar autodelen te zetten? (vb in Gent betaalt de stad het lidgeld voor Degage1 terug)

      Gebrek aan inspraak van, samenwerking en kennisdeling met middenveld:

      • Het lokaal bestuur is verantwoordelijk voor de inrichting van het Mobipunt en kan hiervoor beroep doen op de expertise van taxistop/autodelen.net om een onderbouwde keuze te maken op vlak van aanbieders en materialen. Is onze gemeente dit van plan?
      • Hoe zal de gemeente vervoer op maat integreren in het Mobipunt? In onze gemeente zijn een aantal organisaties actief die via vrijwilligersvervoer noden lenigen (oa Samana) of hebben we een Minder Mobielen centrale. Hoe worden deze partners betrokken? Welke rol zullen ze hierin mogen spelen? Gebeurde er een analyse van hun acties op het terrein? Hier denken we vooral aan het verhogen van de bereikbaarheid de veraf gelegen wijken en het verhogen van de mobiliteit van geïsoleerd wonende dorpsgenoten in het kader van preventie sociaal isolement.

      Het te besteden budget ziet er als volgt uit: Subsidie voor inrichting: 23000 EUR per lokaal bestuur waarvan 75% subsidie van Vlaanderen (maximaal 17563 EUR) en 25% cofinanciering van de gemeente zelf (maximaal 5438 EUR). Het is wenselijk dat bij het ontwerp en de realisatie van mobipunten optimaal wordt gestreefd naar een kwaliteitsvolle invulling van de publieke ruimte. Hoe kunnen mobipunten bijdragen aan een verhoogde biodiversiteit? Wat kunnen mobipunten betekenen binnen het

      jeugdbeleid? Zijn er kansen voor het gezondheids- en welzijnsbeleid? Het zou een gemiste kans zijn om de middelen enkel uit te geven aan materie en voorbij te gaan aan processen tussen mensen.

      Om deze redenen vragen we om via doorgedreven participatie:

      • een visie te ontwikkelen in verband met mobipunten die past in het globaal masterplan en rekening houdend met de bemerkingen/vragen hiervoor geformuleerd
      • doelstellingen te formuleren met betrekking tot realisatie mobipunten
      • een plan van aanpak met tijdschema op te stellen
      • het kostenplaatje op te stellen
  • Om deelnemers aan vergaderingen te faciliteren worden de volgende afspraken in werkgroepen en andere overlegorganen nagestreeft:

    1. Overlegmomenten worden voor een gans jaar vastgelegd.
    2. Op het einde van een vergadering wordt de volgende vergaderdata vastgelegd indien nog niet gekend.
    3. Uitnodigingen extra vergadermomenten worden ten minste 14 dagen op voorhand verstuurd.
  • a) Wegenwerken

    -Wat is de stand van zaken na de ingebrekestelling van de aannemer voor de uitgevoerde wegenwerken in de Korte Damstraat en Moerhofstraat en welke actie heeft (of zal) het CBS ondernomen (ondernemen) om tot een oplossing te komen?

    -Is het deels vervangen van goten in de Dorpvaart en Spelonckvaart opgenomen bij de ingebrekestelling van de aannemer? Indien niet, waarom niet?

    -Kan en wil het CBS maatregelen treffen zodat er bij alle toekomstige werken voldoende controle is op de correcte uitvoering ervan? Zo ja, welke?

    b)Aanleg sportinfrastructuur

    -Op 12 oktober werden er 103 wagens geteld aan het sportterrein. Volgens eerdere berekeningen zou de impact van het aantal te verwachten voertuigen te verwaarlozen zijn als de sporthal en de terreinen in gebruik zijn. Betekent dit dat, als er voetbal gespeeld wordt, er geen  andere activiteiten zullen doorgaan zoals, tennis en padel, activiteiten in de sporthal, bezoekers cafetaria, rode kruis. ..enz. Indien wel, kan het CBS hier een hernieuwde berekening van (laten) maken, rekening houdende met voorgaande bemerking?

    -Is het CBS  bereid, op korte termijn, om een cummulatieve studie uit te voeren ivm de geluidsoverlast bij ingebruikname van de voetbal- en tennisvelden, sporthal en alle andere bijkomende activiteiten?

    -Kan het CBS nu al maatregelen treffen om de geluidsoverlast voor omwonende binnen de perken te houden zodat tevens ook de teraardebestellingen op het nevenliggende kerkhof sereen kunnen verlopen?

    Zo ja, welke?